Permalänk
Medlem

Översätta ett program.

Så har en väldigt allmän fråga. Hur vanligt är språkbundenhet i programmering.

Ex. Ett program är utvecklat som ett verktyg för att enkelt för kunden kunna välja utformning och utseende på innehåll. Inget innehåll i programmet alltså.

Vet inte programmeringsspråket men kan ta reda på det.

Översättningen är från norska till svenska.

Som sagt väldigt tunn fråga.

Är ett verktyg för kund, är mest chockad över priset dom ska ha för översättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Inaktiv

När man utvecklar program har man ofta kort deadline att göra det språkbundet går alltid fortast och man får dessutom mindre felkällor. Om man i förhand vet att man kanske ska behöva språka om dem så kanske man lägger ner tiden.

Jag själv gör typ alltid mina program språkbundna på engelska.

Angående kostnaden så skenar det snabbt iväg, det kan hända att de har varit slarviga med sql syntaxen så att även de måste språkas om.

Av nyfikenhet vad är den höga kostnaden? och ungefär hur stort är programmet, kan du jämföra det med något?
Jag själv språkade om ett mindre systemet för runt 300 000kr åt ett företag, det var inte många texter, men det var i väldigt många komponenter där specialsatsningar fick göras. C# appar och liknande är betydligt enklare. Lägg där till språkning av manualer vilket också tar sin tid..

Ett tips vid prisförhandlingen är att företaget nog kommer ta full betalt för all utvecklingstid, men när de är klara så har de också helt plötsligt fått sitt eget program på svenska vilket är värt pengar. Detta är företaget fullt medvetna om, men många företag vill dock få kunden att betala för all utveckling av deras produkter. Förutom svenska är det då ofta väldigt enkelt att översätta till fler språk som engelska om allt är förberett.

Permalänk
Medlem

Om ni vet att ni eventuellt ska översätta programmet i framtiden se till att de nu gör programmet språkobundet med en språkfil. Då kan ni själva översätta i framtiden / be någon annan göra det för en mycket lägre kostnad.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sony?:

Om ni vet att ni eventuellt ska översätta programmet i framtiden se till att de nu gör programmet språkobundet med en språkfil. Då kan ni själva översätta i framtiden / be någon annan göra det för en mycket lägre kostnad.

Precis som man ska göra där det i olika språk/utvecklingsmiljöer/framework finns olika metoder.

Min uppfattning är ändå att de flesta gör som mig med att hårdkoda för mindre verktyg, då man har så lite tid och knappt hinner med att få till det nödvändigaste ändå. Nu är det inte så krångligt att göra om ett t.ex. C# program om man inte har slarvat med databasfrågorna etc som jag nämnde innan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skippy_pewpew:

Så har en väldigt allmän fråga. Hur vanligt är språkbundenhet i programmering.

Ex. Ett program är utvecklat som ett verktyg för att enkelt för kunden kunna välja utformning och utseende på innehåll. Inget innehåll i programmet alltså.

Vet inte programmeringsspråket men kan ta reda på det.

Översättningen är från norska till svenska.

Som sagt väldigt tunn fråga.

Är ett verktyg för kund, är mest chockad över priset dom ska ha för översättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle inte säga att det är jättevanligt att man inte förberett program för översättning. Det är väl i så fall om man sveper ihop något litet hack som aldrig var tänkt att säljas, men så fort det blir lite större så brukar man lägga till resursfiler för strängar så att man kan översätta.

Översättningar är generellt sätt dyra. Så det kan vara att man tänker anlita en översättningsbyrå för att översätta texterna. Det blir snabbt pengar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla. Är alltså ett verktyg som utvecklats under ett års tid ungefär. Programmet skulle kosta 1 miljon att översätta plus översättningen då.

Vet inte storleken på programmet tyvärr. Är fruns jobb, en firma som förmedlar annonser i media. Verktyget är till för kunden. Grafisk design å liknande. Men verktyget är i funktion men vidareutvecklas.

Väldigt intressanta svar, och jag förstår att frågan var väldigt luddig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Det jag har sett generellt är att all anpassning av mjukvara är svindyr, många gånger är det billigare att anpassa arbetssättet efter mjukvaran än tvärt om.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skippy_pewpew:

Tack för svar alla. Är alltså ett verktyg som utvecklats under ett års tid ungefär. Programmet skulle kosta 1 miljon att översätta plus översättningen då.

Vet inte storleken på programmet tyvärr. Är fruns jobb, en firma som förmedlar annonser i media. Verktyget är till för kunden. Grafisk design å liknande. Men verktyget är i funktion men vidareutvecklas.

Väldigt intressanta svar, och jag förstår att frågan var väldigt luddig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog ändå säga att en miljon låter som ganska mycket för att översätta till ett språk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att itfirman som utvecklat verktyget vet att dom mest troligt får jobben då dom utvecklat det. Tror dom prövar mjölka fruns firma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

+1 en milljon låter som sjukt mycket.

Vad tar de i timmen?
2000kr?

Då skulle det ta 12 veckor för dem att översätta allt. Låter som vääääldigt lång tid.
(1000000/2000)/40 = 12,5

Måste finnas företag som gör det till ett lägre pris.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.