Värt att köpa iPhone 4s idag?

Permalänk

Värt att köpa iPhone 4s idag?

Hej.
Mor fyller år snart och är i behov av en ny telefon då den nuvarande är väldigt gammal och seg, minnet är fullt efter att ha uppdaterat de medföljande apparna som maps, play store etc..
Jag tror att hon skulle gilla iPhone mer än Android och funderar på att köpa en ny 4s. Den kostar 2500. Låter väl ändå någorlunda okej? Jag har ingen erfarenhet av 4s, eller iPhone överhuvudtaget men jag antar att 4s ändå inte direkt är en slö telefon jämfört med nyare?
Något som är mindre bra med just 4s? Skulle ni rekommendera något annat?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag skulle minst sikta på en iPhone 5, den verkar gå att få begagnad i bra skick för ~2000kr. iPhone 4s har en ganska så långsam processor vid det här laget, och jag misstänker att den inte kommer få iOS 9 (eller, om den får det så kan den troligtvis inte dra någon nytta av eventuella nyheter). Om du kan tänka dig att leta begagnat, tänk på att iOS sedan 7.0 har aktiveringslås, vilket innebär att enheten är oanvändbar utan att originalägaren loggar in. Så se till att träffa personen du köper från och logga in med ett eget Apple-ID så att du är säker på att den inte är låst.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

JAg skulle aldrig ge 2500:- för en 4s.. Man kan få 5s för samma pris..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Tror din mor hade uppskattat en iPhone. Jag gjorde samma sak till min. Köpte en begagnad iPhone 4 till henne för något år sedan.
Dock missade jag en viktig del, jag glömde bort att kolla upp vilket abonnemang hon hade.

Visade sig när månadsräkningen kom att hon inte hade surf alls i abonnemanget, så den räkningen landade på 2500kr. Fint med iOS som tycker den ska vara duktig och uppdatera appar o.s.v. automatiskt. Som tur var så fixade operatören så vi slapp betala hela den räkningen, de tyckte väl synd om oss eller något.

Bästa av allt var ju också att de berättade att hon kunde förlänga sitt abonnemang och få en ny iPhone för samma fasta månadskostnad! Snacka om facepalm på det. Tanken som räknas, eller nått.

Så ja... kolla det först

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

iPhone må vara vettiga telefoner. Men det priset som gamla 4 och 4S håller idag är ingenting annat än sjukt.
Jag förstår inte hur en enda 4S kan säljas som ny överhuvudtaget idag. Dessutom kan man få Sony Xperia Z1 billigare än iPhone 4S
Det borde säga MYCKET om överpriset på 4S.
Så skall du lägga ca 2500:- på en telefon idag. Ge isådanafall din mor en Z1 istället, även om du tror att hon gillar ios mer.
Hon lär tacka dig oerhört mycket mer, om hon får en snabb och rapp telefon som tävlar i toppsegmentet, än om hon får en medelmåtta för samma pris.
Du kan jämföra telefonerna här.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast

Jag köpte nyligen en 4S 32 eller om det var 64GB till bror för 400kr, så några 2500:- är den verkligen inte värd.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne har den? Köp inte om det är en av de med 8gb. Skulle inte köpa en så gammal telefon till mig själv, men för henne duger den säkert även om den inte är värt 2500kr längre (min mamma har en vanlig 4 på jobbet och förutom att den håller på att ramla isär är hon mycket nöjd. Antar att du inte är intresserad av begagnat? för där får du mycket bättre priser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Min pappa har en 4S HELT utan appar installerade och den är ganska slö men fullt användbar och på något märkligt sätt får han batteriet att räcka 1-2 dagar.

Så, en 4S eller 5 duger säkert alldeles bra åt din mor, men betala aldrig 2500kr om det inte gäller en 5S. Sålde min 4S i somras för 700kr och var nöjd att jag fick det för den.

Permalänk

Själv är jag som kör i Motorolas telefoner, hade en iPhone 5 jag blev av med så köpte en Moto E, och nöjd är jag! saknar knappt iphonen förutom att internminnet är litet.
Vanilla Android <3

Edit: Kan tillägga att jag hade en Sony E1 innan Motorolan fast de har samma Snapdragon 200 så är det som natt och dag både kameran, skärmen och speciellt så extremt mycket snabbare Motorolan är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Tack för svaren. Blir nog inte en sån då.
Vad säger ni om en 5C? Kostar dock 1000 extra, så heller inte något att ha kanske. Får fundera på det, kanske hittar någon begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Tack för svaren. Blir nog inte en sån då.
Vad säger ni om en 5C? Kostar dock 1000 extra, så heller inte något att ha kanske. Får fundera på det, kanske hittar någon begagnad.

5c är i grunden en 5a om jag inte minns fel och den har ju 1gb ram istället för 512mb och snabbare gpu och cpu. + lite större skärm. Så även om den är i dyraste laget tror jag den är mycket vettigare att köpa idag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

För nån vecka sedan hade nån av kedjorna 5c för under 3000kr har jag för mig, så att betala ca 500kr mer, vilket verkar vara ord. pris nu känns onödigt mycket.
Med lite tur kan den kanske sjunka igen snart.