Kommande bygge, åsikter önskas!

Permalänk
Medlem

Kommande bygge, åsikter önskas!

Tjo

Hade tänkt att fixa ihop ett lite nyare system än det jag sitter på just nu och vill väl ha lite tankar och åsikter.

Jag känner att jag är lite osäker på moderkort och minnen. Men har plockat ihop diverse komponenter.
SSD och grafikkort finns redan, och chassi är redan beställt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7790768/2015-03-11

Har inte provat att överklocka förut, men tänkte ge mig på det denna gången.
Hoppas att åsikterna flödar!

Permalänk
Medlem

fint bygge men jag har lite synpunkter.

det är ett ganska dyrt moderkort, det betyder inte att det är fel eller ett dåligt val, bara att du betalar mycket pengar för något som många aldrig lär märka av ändå. vad är det som får dig att titta på just vii hero istället för z97-a?

tycker inte att man ska köpa något till 212 evo. anledningen att den är så bra och populär är för att den presterar någorlunda bra och är tyst för en liten prislapp. lägger man till saker så blir den genast mycket dyrare och då kan man lika gärna köpa något bättre. kylpastan du har köpt till kostar drygt hälften av hela kylaren, är det verkligen nödvändigt? det är dock 30g så jag vet inte vad du har planerat för att behöva så mycket kylpasta eller om du bara vill ha mycket hemma.

wd black ska inte direkt vara tystgående om det är något du bryr dig om.

16gb ram är sannolikt inte nödvändigt då jag antar att det här är en speldator du snickrar på men naturligtvis inte skadligt.

samma sak med i7, om det är en speldator så klarar du dig sannolikt nästan lika bra med en i5 4690k.

det är lite tråkigt att man inte får hela bilden då du inte nämner vad det är för grafikkort och chassi det rör sig om.

27" 1080p är lite tveksamt. jag äger själv en sådan och det fungerar ganska bra och jag var nöjd med det tills jag köpte 27" 1440p. värt att notera att det inte var något jag märkte förrän jag "såg ljuset" så att säga så du kanske inte stör dig på det. jag skulle ändå rekommendera 1440p då det ger så oerhört fin och skarp bild samt mycket utrymme på skrivbordet. sedan beror det också på vad du tog för grafikkort, behöver ganska bra med kraft.

tyvärr har priset på 27" 1440p gått upp rejält. jag äger en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503 som jag betalade 3000kr för och det var inte längesedan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938206 är någorlunda vettigt prissatt fortfarande. så här skriver tftcentral om man tittar på prisjakts lista över recensioner:
"Plus

Pleasing all round performance from PLS panel, comparable to e-IPS in many regards
Smoother, non-grainy AG coating
Very good pixel responsiveness

Minus

Some backlight bleed issues (may vary)
Poor default setup, needs calibration ideally
Some adjustments from the stand are very stiff"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400 - kan även läsa om den på tftcentral, länk finns på prisjakt. värt att notera att 25" 1440p blir ganska litet, 27" 1440p utan skalning funkar bra men mycket mindre än det är jag skeptisk till. det är fortfarande för stort för 150% så man blir fast med pyttelitet 100% eller halvbra 125%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Angående moderkort & processor så fanns dom fint nog i en liten bundle på inet, och tänkte väl att processorn borde vara duglig ett bra tag framöver. Just moderkortet däremot är jag fundersam på. Dålig koll med överklockning, men inbillar mig att det hade något litet extra som skulle göra livet lättare.
Moderkort vill jag nog påstå är bland det svårare att välja, antagligen bara jag som är seg.

Kylpastan kommer att användas längre fram, EVOn är något av en temporär kylare. Återstår att se när just nästkommande projekt kan finansieras

Tips på hårddisk skadar inte. Men 1TB räcker nog för min del. SSDn är på 256GB och jag vill väl inte fylla den med diverse trams

16gb ram - Återigen inbillning, om att det ska vara "bättre" att ha.

Helt sant, Borde nog ha skrivit med allt.
Chassi - Enthoo Primo
Gpu - xfx 7970(lika som kylaren något temporärt inför nysläpp)

Skulle gärna köpa en 1440p skärm. Men prislappen är lite som den är. Sitter på en 17" nu och allt är väl egentligen en uppgradering.

Ska ta och fundera vidare. Gällande sisådär.. det mesta
Tackar för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmo:

Angående moderkort & processor så fanns dom fint nog i en liten bundle på inet, och tänkte väl att processorn borde vara duglig ett bra tag framöver. Just moderkortet däremot är jag fundersam på. Dålig koll med överklockning, men inbillar mig att det hade något litet extra som skulle göra livet lättare.
Moderkort vill jag nog påstå är bland det svårare att välja, antagligen bara jag som är seg.

Kylpastan kommer att användas längre fram, EVOn är något av en temporär kylare. Återstår att se när just nästkommande projekt kan finansieras

Tips på hårddisk skadar inte. Men 1TB räcker nog för min del. SSDn är på 256GB och jag vill väl inte fylla den med diverse trams

16gb ram - Återigen inbillning, om att det ska vara "bättre" att ha.

Helt sant, Borde nog ha skrivit med allt.
Chassi - Enthoo Primo
Gpu - xfx 7970(lika som kylaren något temporärt inför nysläpp)

Skulle gärna köpa en 1440p skärm. Men prislappen är lite som den är. Sitter på en 17" nu och allt är väl egentligen en uppgradering.

Ska ta och fundera vidare. Gällande sisådär.. det mesta
Tackar för input!

när du köper en i7 4790k får du två saker över en i5 4690k - hyper-threading och högre frekvens ur lådan. hyper-threading gör ingenting i de allra flesta spelen men hjälper jättemycket vid tung multitasking, videorendering och sådant. den högre frekvensen kan däremot göra något i spel om processorn flaskar men då båda är upplåsta och tänkta att överklockas så gör det ingen större skillnad. jag har fått uppfattningen att 4790k överklockar lite bättre än 4690k överlag men jag har inget vettigt bevis på detta utan det är som sagt endast den uppfattningen jag har fått av att se vad folk får på sina processorer sedan de släpptes. kommer det fram en person till mig och frågar om han ska köpa en i5 eller i7 till sin nya speldator så kommer jag nästan alltid säga i5 om det inte är så att det finns utrymme för en i7 i budgeten, men det är långt från min högsta prioritet när jag plockar ihop en kundvagn för en speldator.

ett finare moderkort ger dig inte högre prestanda och när svensson överklockar så blir det oftast inte heller någon skillnad i resultaten (utan det är kylning och processor som begränsar). det du som "vanlig" datorbyggare betalar för är då annat, exempelvis hur många sata-platser det finns, stöd för sli, finare integrerat ljud, utseende och sådant. då tycker jag att man ska lägga sig på ett lagom moderkort med en bra balans mellan pris och saker på som man faktiskt använder. då tycker jag att asus z97-a är ett utmärkt moderkort.

http://cdon.se/hemelektronik/asus_z97-a_med_kod/ - här kan man få det för 1190kr, annars kostar det som billigast 1390kr exkl. frakt på dustin. asus z97-pro gamer är också ett fint alternativ.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2884641

vill du ha en tystare disk så skulle jag personligen satsa på en wd green, dock är de inte lika snabba som black och har inte den förlängda garantin.

mer ram än du behöver är pengar i havet, mindre ram än du behöver är ett massivt problem. man ska alltså ha så mycket som man använder. för de flesta speldatorerna så räcker faktiskt 8gb men jag ska inte påstå att det räcker för alla speldatorer då det faktiskt beror på hur datorn används. hur mycket har din nuvarande dator och hur mycket av detta använder du? om du slår i taket med nuvarande minnesmängd så är det smart att köpa mer, eller om du skulle vilja kunna använda mer och känner att du begränsas av minnet. ram är även väldigt lätt att uppgradera i framtiden.

oj då, ett enthoo primo. som du kanske har listat ut så äger jag ett sådant chassi och jag är mycket nöjd, ett fruktansvärt bra chassi. inget är perfekt och det största (hehehe) problemet med just primo är att det är så förbannat löjligt stort och tungt. prislappen är även den stor. det är designat för vattenkylning i första hand men fungerar även utmärkt med extremare luftkylda system då det finns plats för oerhört många fläktar och mer eller mindre obegränsat utrymme för stora luftkylare. för ditt system ser jag dock det som ganska onödigt, du har bara ett grafikkort som ska luftkylas. behöver du verkligen ett så här stort, tungt och dyrt chassi? planerar du att vattenkyla i framtiden (bara att kasta frågor på mig i så fall, jag har ju ett vattenkylt system i enthoo primo och kanske kan hjälpa till)? vill du helt enkelt ha chassit för att du tycker att det är snyggt eller vad det nu kan vara? helt upp till dig vad du väljer naturligtvis men det vore inte så dumt att skicka tillbaka det (om du inte behöver stå för hela frakten tillbaka då ) och köpa ett mindre och billigare chassi.

kör du på lite billigare lösningar på diverse saker så har du massa pengar kvar till skärmen. 1440p är inte helt lättdrivet och jag hade tidigare ett gtx 680 som presterar på samma nivå som 7970 och det fungerade ganska bra, men det blir naturligtvis inte ultra 60 fps i spel. överklockar du ett starkare kort som ett 290x så fungerar det faktiskt mycket bra, känner inte att jag begränsas av prestandan på mitt kort men å andra sidan spelar jag mest wow.