Musen funkar inte förrän jag pluggar in och ut den

Permalänk
Avstängd

Musen funkar inte förrän jag pluggar in och ut den

Jag kör Windows 8.1 på ett Asus Z87-Pro moderkort med en Microsoft IntelliMouse Explorer mus som är USB-ansluten.

När jag startar Windows så kan inte jag röra musen. Muspekaren rör sig inte när jag rör musen.
När jag drar ut musen från USB-kontakten och sätter in den igen så funkar den igen.

Det här problemet upplever jag bara i Windows. Under Linux så funkar det fint.

Någon som stött på något liknande?

Permalänk
Medlem

Jag upplever också det problemet, men bara stundtals. Jag har en CM-mus med en led som lyser när musen är igång, och de gånger jag stött på problemet har denna led aktiverats även fast datorn är avstängd. När jag sen startar datorn lyser lampan men det är ingen hemma så att säga. I-landsproblem-måhända- men ändå irriterande.

Sitter med ett Asus Z97M-Plus och Windows 8.1 Pro

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Stött på, ja. Lösning, nej.

Jag har nästan samma utrustning. Windows 7, Asus P8Z77-V Pro och en Microsoft IntelliMouse Optical som är USB ansluten. För mig så fungerar allt när man startar upp datorn, men om man väcker datorn från viloläget så är musen död tills jag kopplat ur och in den igen.

Jag har försökt kolla på energisparlägen för USB portarna eftersom jag tror att det är det som är felet, men hittills utan framgång.

Permalänk
Medlem

Jag har också problem att sätta på musen om jag inte tar ut och in.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Som kalle-anka nämnde så kan det ha med vilo/strömsparläge att göra, och har sett detta ett par gånger, endast med SSD-diskar dock. De verkar inte tycka om vilo/strömsparläge alls och kan börja blåskärma och grejor när man försöker väcka dem.

Är problemet konstant eller lutar det mer åt kalle-ankas håll?

Permalänk
Rekordmedlem

Win 8 startar normalt sett inte om utan använder normalt sett ett hybridhibernationsläge om man väljer "stäng av" för att det ska verka som att det startar snabbare än det egentligen gör, det ger problem med en del saker, framförallt om inte alla drivers har stöd för det.

Essentially a Windows 8 shutdown consists of logging off all users and then hibernating.
http://blogs.msdn.com/b/olivnie/archive/2012/12/14/windows-8-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.