Problem att installera Windows.... "Det gick inte att skapa partition...."

Permalänk

Hej
hur kom ni vidare jag har samma problem med en dator med en ny hårddisk och vill inte börja med att lägga in 7an för att sedan uppgradera
kör från ett 8gigs usb med fat32
har provat era förslag men fungerar ej

Permalänk

löste det genom att installera från en dvd-skiva

Permalänk
Medlem

Hej. (Testat med windows 10 Pro)

Jag har haft exakt samma problem och har också testat nästan allt man kan testa, så jag har meckat länge tills jag testade en grej och det funkade.

Det var visserligen en helt ny grej jag testade som jag inte hade testat innan, men det var inget svårt och lösningen fanns där hela tiden.

Jag har 2st a 500GB SATA diskar inkopplade från början och även om jag testade med bara en disk så fick jag samma problem, som ni säkert också fått, men sedan mindes jag samma typ av problem med de äldre IDE diskarna där det ofta handlade om hur konfigurationen var med Master/slave.
Jag tittade på hur SATA diskarna var inkopplade i ordningen och drog av alla och körde in endast en SATA disk i SATA1 porten och då fungerade det, väldigt enkelt.
Jag provade lägga tillbaka ordningen och fick samma fel igen, så för mig så var det bara ordningen som var fel, eller så var systemet envist och krävde bara en disk inkopplad på just SATA1 porten.

Kortfattat: Den disken där du ska installera operativsystemet ska endast vara kopplad till SATA1 porten på moderkortet, helst inga andra enheter kopplade samtidigt.

När installationen var klar så kunde jag koppla in resterande disk och annat utan problem.

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk
Medlem

@Lakszen: Bättre sent än aldrig brukar man ju säga, men på drygt 4 år hoppas jag ha redan löst det

Permalänk

Tacccckkk

Skrivet av Oneone:

kör en list VOL

sel VOL 0 eller 1

clean

exit

starta om installationen.

Bästa hjälpen ever

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarmedismail:

Bästa hjälpen ever

Skickades från m.sweclockers.com

wuut, ironisk? gammal tråd

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag uppdaterar tråden för jag råkade ut för samma ska idag. Kanske fler som råkat ut för det. Min lösning var att kopplat ut all diskar utom den som Windows skulle ligga på.

Vet att tråden är gammal men det in ändå hjälpa någon.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Samma jäkla problem, bootar från USB (FAT32) och ska installera Win 10 pro på ny SSD initierad och formaterad med systempartition (0, 1 och 2 syns) - vad göra? Inga andra hårddiskar inkopplade nånsin (bara SSD, ny installation av win10). Provat att dra ur USB och vänta och ta "uppdatera", hjälpte inte heller.

VAd är "list VOL" och "clean" fr något och hur utför man det / vad gör detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phloam:

Samma jäkla problem, bootar från USB (FAT32) och ska installera Win 10 pro på ny SSD initierad och formaterad med systempartition (0, 1 och 2 syns) - vad göra? Inga andra hårddiskar inkopplade nånsin (bara SSD, ny installation av win10). Provat att dra ur USB och vänta och ta "uppdatera", hjälpte inte heller.

VAd är "list VOL" och "clean" fr något och hur utför man det / vad gör detta?

List vol och clean är en del av diskpart.
Diskpart är ett verktyg för att bland annat skapa och tabort partitioner genom kommando prompten ( den textbaserade delen av Windows eller vad man enkelt kan kalla den).

Clean kommandot rensar alla partitioner på en disk och kan ibland hjälpa om Windows installationen har problem att förstå hur disken är partitionerad. All information kommer försvinna från disken när du kör clean.

Men vad menar du med "samma problem"? Har du själv skapat partitioner på disken utanför Windowsinstallationen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men vad menar du med "samma problem"? Har du själv skapat partitioner på disken utanför Windowsinstallationen?

"Det gick inte att skapa eller hitta partition..." osv när jag trycker "Nästa" vid installation av Win 10 Pro från USB-sticka (fat32) skapad av Media creation tool.

Har initerat SSD'n (ny, bara den i datorn, kabel i första SATA-kontakten på mb) skapar först en stor partition (fick ovanstående fel), skapade då en systempartition och en annan (tre syns i listan; liten MRS-part 0, System 1, och 2 resten av disken. Men fortfarande samma felmeddelande.

Har aldrig haft detta problem förut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Men vad menar du med "samma problem"? Har du själv skapat partitioner på disken utanför Windowsinstallationen?

Skapade partitionerna i hdd-docka kopplad till annan dator - innan jag satte i den i datorn där den ska sitta. Tog ur och skapade systempart i dockan igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phloam:

Skapade partitionerna i hdd-docka kopplad till annan dator - innan jag satte i den i datorn där den ska sitta. Tog ur och skapade systempart i dockan igen.

Varför skapade du inte partitionerna genom windows installationsgränssnittet?

Hur som helst. Clean kommer eventuellt kunna fixa din disk så att Windows setupen känner igen den och kan skapa sina partitioner.

Tryck shift-F10 i Windows installationen där den gnäller på disken.
Du bör få upp en CMD-ruta som du kan skriva text i.
Där skriver du:

Diskpart List disk (ska lista alla anslutna hårddiskar i datorn) Select disk 0 (eller ersättt 0 med din SSDs nummer) Clean Exit

Förtydligade
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Varför skapade du inte partitionerna genom windows installationsgränssnittet?

Trodde man var tvungen / kom inte längre även med helt tom oinitierad disk (dumt att skapa partition då också?)...!

Tack för svar - ska testa detta! Återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av phloam:

Trodde man var tvungen / kom inte längre även med helt tom oinitierad disk (dumt att skapa partition då också?)...!

Tack för svar - ska testa detta! Återkommer

Det kan ju gå att skapa partitionerna utanför, men Windows setupen ska vanligen kunna hantera en 100% tom icke initialiserad disk.

Så länge man inte har något annat problem, som tex att någon usbeller hårddisk-relaterad drivrutin saknas. Men det är relativt ovanligt numera.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Varför skapade du inte partitionerna genom windows installationsgränssnittet?

Hur som helst. Clean kommer eventuellt kunna fixa din disk så att Windows setupen känner igen den och kan skapa sina partitioner.

Tryck shift-F10 i Windows installationen där den gnäller på disken.
Du bör få upp en CMD-ruta som du kan skriva text i.
Där skriver du:

Diskpart List disk (ska lista alla anslutna hårddiskar i datorn) Select disk 0 (eller ersättt 0 med din SSDs nummer) Clean Exit

Om någon letar svar på detta ämne så funkade detta galant för mig. Med bara den disken som skall användas ikopplad. Tackar och bockar 😊

Permalänk

Stämmer

Skrivet av Lakszen:

Hej. (Testat med windows 10 Pro)

Jag har haft exakt samma problem och har också testat nästan allt man kan testa, så jag har meckat länge tills jag testade en grej och det funkade.

Det var visserligen en helt ny grej jag testade som jag inte hade testat innan, men det var inget svårt och lösningen fanns där hela tiden.

Jag har 2st a 500GB SATA diskar inkopplade från början och även om jag testade med bara en disk så fick jag samma problem, som ni säkert också fått, men sedan mindes jag samma typ av problem med de äldre IDE diskarna där det ofta handlade om hur konfigurationen var med Master/slave.
Jag tittade på hur SATA diskarna var inkopplade i ordningen och drog av alla och körde in endast en SATA disk i SATA1 porten och då fungerade det, väldigt enkelt.
Jag provade lägga tillbaka ordningen och fick samma fel igen, så för mig så var det bara ordningen som var fel, eller så var systemet envist och krävde bara en disk inkopplad på just SATA1 porten.

Kortfattat: Den disken där du ska installera operativsystemet ska endast vara kopplad till SATA1 porten på moderkortet, helst inga andra enheter kopplade samtidigt.

När installationen var klar så kunde jag koppla in resterande disk och annat utan problem.

Kan bekräfta att det funkar i herrens år 2022 för Windows 11 💯🙏😤