Permalänk
Medlem

Datorn dör, ingen blåskärm

OK

jag har ett märkligt problem, jag tror att det var nätagget, så jag tog kontakt med corsair direkt när jag hade köpt varorna, men har ännu inte löst problemet.

Saken är den att jag har använt asrock j1900(inte dc laptop varianten), med ett corsair cx430m ATX nätagg(ja overkill), en kingston v300 120gb ssd, och ett chassi och ett 1600mhz vengance minne 4/8 gb

iallafall

mitt problem började med att när jag installerar windows 7 ultimate på datorn, så stängs datorn AV precis när installationen ska starta om första gången av sig själv, den kommer upp till typ 99% packa upp windows bla bla.

och så total dör den.

Så jag ska skapade en ticket med corsair, och dem bad mig göra paperclip test, sagt och gjort, det har jag gjort och nätagget den funkar...

Idag körde jag en wildcard, jag tog ut min SSD stoppade in den i en annan dator, körde samma windows 7 ultimate installation på den, stoppade tillbaka SSDn och bootade.

(trodde inte detta skulle fungera) men det gjorde det! lyckan var dock kort när jag precis hinner se skrivbordet så slocknar datorn igen... V***N?!

ingen blåskärm eller någonting, den bara total dör.. fattar 0
har pratat med corsair tex, iochmed Asrock SoC moderkortet den har ingen CPU 4/8 pin kabel på moderkakan, så om nätagget fungerar som den ska om jag inte använder den kabeln, typ om det skulle vara någon säkerhets grejj eller så..

samt att fungerar nätagget under alla watt omständigheter, typ finns det någon minsta watt man måste använda för att den ska fungera?

svaren till båda frågorna var att den har ingen watt minsta läge svaret om 4/8pin att den inte används, har jag inget svar på.

det vore knasigt om det vore ett värme problem? tex då i bios ser jag att den pendlar mellan typ 30-40grader även när moderkakan är passivt kylt så som processorn...

jag tror inte att det är ett ram problem då jag har en exakt liknande dator fast med dc laptop grejjen istället för ett ATX nätagg.. och ram minnet på den hade jag en 4gb vengance och en 8gb vengance, provat med båda men ingen skillnad då båda funkar, och den blåskärmar inte heller.

sista lösningen kanske kortslutning?
men den kommer in i bios/uefi? den kan stå en hel natt i bios utan att det händer något?

hjälp! :F

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W