Zotac gör Steam Machine med Intel Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Att någon skulle ens överväga att köpa en sån här för 10 000 istället för att bygga en egen dator och installera steam OS själv....

Tänkte först att, ja jag har ju en ny PC med i7 4790K, GTX 970 osv för strax under 9000kr, men om man tänker lite så är min inte jämförbar eftersom den är stor som in i helskotta jämfört med denna lilla lådan och det är ett eget bygge. Där har du skillnaden och anledningen till ett högre pris. Dom som väljer konsol (eller färdiga gamingdatorer) gör det för att det är närmare "plug n' play" än vad eget bygge är samt att det är till för vardagsrummet där en liten låda är att föredra snarare än en stor fet burk som t.ex FD Define R4 som jag använder är

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Tänkte först att, ja jag har ju en ny PC med i7 4790K, GTX 970 osv för strax under 9000kr, men om man tänker lite så är min inte jämförbar eftersom den är stor som in i helskotta jämfört med denna lilla lådan och det är ett eget bygge. Där har du skillnaden och anledningen till ett högre pris. Dom som väljer konsol (eller färdiga gamingdatorer) gör det för att det är närmare "plug n' play" än vad eget bygge är samt att det är till för vardagsrummet där en liten låda är att föredra snarare än en stor fet burk som t.ex FD Define R4 som jag använder är

Detta kan jag hålla med om, men samtidigt kan vi konstatera att de måste konkurrera med Xbox och Playstation och att sätta priser på 5000 kr och framåt är helt åt helvete. Hela problemet är att de har valt att bygga steam machines med specialgjorda komponenter i princip och priset stiger som fan då. Dålig satsning av Valve. Jag är dock jävligt taggad på handkontrollen. Kommer nog själv bara köra via den stationära och köra hdmi till tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Detta kan jag hålla med om, men samtidigt kan vi konstatera att de måste konkurrera med Xbox och Playstation och att sätta priser på 5000 kr och framåt är helt åt helvete. Hela problemet är att de har valt att bygga steam machines med specialgjorda komponenter i princip och priset stiger som fan då. Dålig satsning av Valve. Jag är dock jävligt taggad på handkontrollen. Kommer nog själv bara köra via den stationära och köra hdmi till tvn.

Håller inte helt med. Alltså Sony och MS har extremt låga, om några alls, vinster på deras konsoler och tjänar istället pengar på deras tjänster för att spela Multiplayer samt licenser från dom som säljer spel till deras plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Och ni tror då alltså att ett GTX 970M ska kunna driva spel i nvidia surround? på lägsta grafik och 30fps isf.

Och du tror att alla grafikkort som har 4-6 bildutgångar klarar köra i högsta upplösning med 60 fps?
HDMI är inte endast för bild och ljud också. Vanliga toshlink/coax digital stödjer inte DD/DTS HD 7.1, så man kan faktiskt använda 1 av 4 HDMI utgångar att koppla in förstärkare om man vill. Bara för att det finns 4 bildutgångar, är man inte tvungen koppla in alla och köra multi skärm stöd för endast spel.
Finns också mycket sämre grafikkort än 970M och har samma eller fler bildutgångar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Och du tror att alla grafikkort som har 4-6 bildutgångar klarar köra i högsta upplösning med 60 fps?
Finns också mycket sämre grafikkort än 970M och har samma eller fler bildutgångar.

Vilket var precis min poäng. Jag tror inte riktigt du förstod vad mitt argument var.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av femkantig:

varför ber inte valve amd göra nån billig konsoll-liknande hårdvara som xbone eller ps4 istf att tillverkarna går lösa med laptopkomponenter till fantasipriser

...och dyrare kommer det att bli när distributören ska ha sin del av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Haha jag visste de. De kommer bli en sån jävla flopp med steam machines. Ingen chans att man köper en konsol för 10 tusen. Vad tror valve? Man kan ju lika bra bara köpa handkontrollen och installera steam OS på sin stationära dator. 100% flopp.

De skulle också sälja en variant för under 500$ och om nu denna för 999$ är såpass dålig, hur fan dålig kommer då inte den för 500$ att bli? Superflopp.

Skriver det en gång till: Flopp.

Valve tror ingenting. Det äe fritt för tillverkare att tolka hur en Steam Machine ska se ut. Tyvärr tänker många tillverkare helt fel i min mening, hade varit bra mera rimligt med en i3/billig i5a (eller motsvarande AMD) (stationär krets) med GPU i klassen Radeon 270 och motsvarande Nvidia (vad nu det är för något). Sedan dra ned på lagring rejält, 6 eller 8 GB RAM som inte är i en miljon Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Valve tror ingenting. Det äe fritt för tillverkare att tolka hur en Steam Machine ska se ut. Tyvärr tänker många tillverkare helt fel i min mening, hade varit bra mera rimligt med en i3/billig i5a (eller motsvarande AMD) (stationär krets) med GPU i klassen Radeon 270 och motsvarande Nvidia (vad nu det är för något). Sedan dra ned på lagring rejält, 6 eller 8 GB RAM som inte är i en miljon Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det finns ju sådana maskiner också om du kikar lite här: http://store.steampowered.com/sale/steam_machines

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

4x HDMI, 1x mini displayport och 2x RJ45. Funderar på vad planen är för denna.

Edit: Uppenbarligen inte tänkt att ha under TV'n...eller har folk flera TV's i vardagsrummet?
Så många frågor...vem köper en Steam Machine som primär PC? Vad har dom tänk att man ska spela på 4 skärmar med ett 970m? Vem med 4 skärmar köper en kompakt, förhållandevis slö Steam Machine för att spela?

nVidia Surround i vardagsrummet, fuck yeah!

Känns dock som att till 10.000kr är det mer värt att köpa en bärbar dator köra Steam med Big Picture.

Permalänk

Fruktansvärt gullig och snygg!
Edit: Och för er som klagar på priset, sen när har Steam vart den billigaste plattformen för att köpa något? Ni kan räkna med att det kommer vara billigare att köpa direkt ifrån Webhallen eller andra butiker.

Permalänk
Medlem

Sådan där liten snygg form kunde ju Xbox One VHS ha haft. Också PS4.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Finns inget som hindrar dig från att bygga en egen maskin med SteamOS. Krävs bara en maskin med UEFI. Det är inte mycket mer än Debian 7 med proprietära grafikdrivrutiner och Steam än däremot. Tyvärr. Det kanske kan höja kvalitén på AMDs och Nvidias proprietära grafikdrivrutiner på sikt. Det är något, men inte mycket för att göra det till något bredare. Vill man t.ex. köra en HTPC-maskin med GNU/Linux antingen med Steam installerat eller med SteamOS så bör det gå fint med in-home streaming och integrerad grafik. Alltså på maskiner bra mycket billigare än det som har presenterats. Så det finns en hel del man kan göra, om de kommer igång med det.

Permalänk
Medlem

Låt oss säga att den kostar 999$ vid release i Sverige, vilket skulle innebära med dagens dollarkurs på 8,46 SEK/USD = 8451,5 kr (om FED inte höjer räntan i USA nu under sommaren kommer nog dollarn att dimpa ner mot 8 SEK/USD igen, dessutom). Med tanke på att du för det priset får en Skylake, GTX 970M, SSD+HD, 8GB RAM i det där (enligt min subjektiva uppfattning) ganska snygga chassit i en väldigt behändig formfaktor så tycker jag nog att det nog inte är så illa trots allt. Tror nog också att kommer mer välavvägda maskiner framgent men denna är nog inte så dålig ändå.

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thelin:

Låt oss säga att den kostar 999$ vid release i Sverige, vilket skulle innebära med dagens dollarkurs på 8,46 SEK/USD = 8451,5 kr (om FED inte höjer räntan i USA nu under sommaren kommer nog dollarn att dimpa ner mot 8 SEK/USD igen, dessutom). Med tanke på att du för det priset får en Skylake, GTX 970M, SSD+HD, 8GB RAM i det där (enligt min subjektiva uppfattning) ganska snygga chassit i en väldigt behändig formfaktor så tycker jag nog att det nog inte är så illa trots allt. Tror nog också att kommer mer välavvägda maskiner framgent men denna är nog inte så dålig ändå.

Men vad är det för dröm då. Lägg på svensk vinstmarginal och skatt och du är uppe i ca 10-11kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Men vad är det för dröm då. Lägg på svensk vinstmarginal och skatt och du är uppe i ca 10-11kr.

Jag säger inte att det kommer att bli den exakta summan, men med tanke på generell värdeminskning på produkterna (med tanke på att vi pratar om en release om ca 7 månader) känns det inte otroligt att värderingen blir mer prisvärt. Om du är så pass orolig för marginalskatt och vill införskaffa produkten känns det väl rimligt att beställa från staterna, i så fall.

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelin:

Jag säger inte att det kommer att bli den exakta summan, men med tanke på generell värdeminskning på produkterna (med tanke på att vi pratar om en release om ca 7 månader) känns det inte otroligt att värderingen blir mer prisvärt. Om du är så pass orolig för marginalskatt och vill införskaffa produkten känns det väl rimligt att beställa från staterna, i så fall.

Moms tillkommer alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tänkte först att, ja jag har ju en ny PC med i7 4790K, GTX 970 osv för strax under 9000kr, men om man tänker lite så är min inte jämförbar eftersom den är stor som in i helskotta jämfört med denna lilla lådan och det är ett eget bygge. Där har du skillnaden och anledningen till ett högre pris. Dom som väljer konsol (eller färdiga gamingdatorer) gör det för att det är närmare "plug n' play" än vad eget bygge är samt att det är till för vardagsrummet där en liten låda är att föredra snarare än en stor fet burk som t.ex FD Define R4 som jag använder är

Man får knappast ett i7 4790K GTX 970 för under 9000k komplett bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Man får knappast ett i7 4790K GTX 970 för under 9000k komplett bygge

Påstår du att jag ljuger? Köpte 4790K för strax under 3000kr, Zotac 970 2800kr. Resten av delarna (chassi, moderkort, minnen, nätagg osv) är då ca 3000kr+. Ha i åtanke att priserna idag är ganska mycket högre än priserna för bara 2 månader sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Påstår du att jag ljuger? Köpte 4790K för strax under 3000kr, Zotac 970 2800kr. Resten av delarna (chassi, moderkort, minnen, nätagg osv) är då ca 3000kr+. Ha i åtanke att priserna idag är ganska mycket högre än priserna för bara 2 månader sedan

Jag skrev får knappast under 9k, blev det känsligt? Majoriteten återförsäljare har dessa paket för 12-14K

Du måste haft tur fått dina komponenter för de priset , zotac ligger på 3500kr som billigast, 4790K ligger kring 3200kr som billigast, då är inte datorlåda moderkort nätagg inräknat där det kan variera vad man går efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag skrev får knappast under 9k, blev det känsligt? Majoriteten återförsäljare har dessa paket för 12-14K

Du måste haft tur fått dina komponenter för de priset , zotac ligger på 3500kr som billigast, 4790K ligger kring 3200kr som billigast, då är inte datorlåda moderkort nätagg inräknat där det kan variera vad man går efter

Känsligt? Nja, gillar dock inte att när folk anser att jag ljuger. Zotac GTX 970 var väldigt billigt i slutet av December men även lite i början av Januari, 4790K kunde man få för så lite som 2699kr för 3 månader sedan, jag köpte det för strax under 3k som sagt. Du har inte fel om du kollar på nuvarande priser, då är det väldigt svårt att lägga sig på 9000kr med ett 4790K samt 970. Men priserna har även höjt något extremt på många produkter dom senaste 2 månaderna vilket man får tänka på. Dock kan man fortfarande få en dator med 4790K+970 väldigt billigt om man väljer rätt delar. En del överdriver till exempel på moderkort (köper kort för 1000-1500kr+) eller överdriver med nätagg eller även RAM. Har sett folk som köper agg med 700W+ till ett system som knappt kräver 400. Chassi är ju även det något som kan variera mycket, jag skulle kunna köpt ett ännu billigare chassi (har Define R4) men snål är jag inte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thelin:

Jag säger inte att det kommer att bli den exakta summan, men med tanke på generell värdeminskning på produkterna (med tanke på att vi pratar om en release om ca 7 månader) känns det inte otroligt att värderingen blir mer prisvärt. Om du är så pass orolig för marginalskatt och vill införskaffa produkten känns det väl rimligt att beställa från staterna, i så fall.

Som redan nämnts, moms och tull kommer du får betala iaf. För att inte nämna den antagligen hutlösa frakten vilket kommer göra det ännu mindre prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Jag tycker att den verkar trevligt. Även om jag tycker att den är lite dyr för att kunna konkurrera med konsolerna så håller jag själv att knåpa på en liten burk med likvärdig prestanda och den kommer att kosta ungefär lika mycket men kommer att bli bra mycket större.

EDIT: Fast om jag hade köpt en sån så det första jag hade gjort skulle vara att blåsa den och dra in windows och använda den som desktop

Håller med er andra. På tok för dyr, lite för svaga komponenter (inte bättre än vissa bärbara), relativt ful design, och hade gärna sett den med Windows istället för SteamOS - men gillar formatet!

Hoppas det kommer fler i detta formatet - men med bättre grafikkretsar, Windows som alternativ och allt till lite rimligare pris.

Då kan det bli en stor hit tror jag!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/