Intel Broadwell för LGA 1150 till sommaren

Permalänk
Melding Plague

Intel Broadwell för LGA 1150 till sommaren

Kort innan Skylake anländer Broadwell för stationärt bruk i begränsad upplaga, där grafikdelen Iris Graphics Pro och upplåsta multiplar sägs vara några av huvudnumren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Cirka 3-4 månaders livstid, haha!
Har en processor någonsin haft en så kort livstid förut?

Kan tänka mig att det blir en hel del Broadwell-processorer som säljs ut billigt i och med Skylake sen och det är väl alltid trevligt.
Dock gör de ju dem i en begränsad upplaga så den som lever får väl se, kanske blir det en sällsynt samlarprocessor i framtiden?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Kan tänka mig att det blir en hel del Broadwell-processorer som säljs ut billigt i och med Skylake sen och det är väl alltid trevligt.

Beror ju på pris.

En upplåst CPU spelar mindre roll vad den är, eller ev uppföljare, den säljer, bara priset är rätt

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Cirka 3-4 månaders livstid, haha!
Har en processor någonsin haft en så kort livstid förut?

Kan tänka mig att det blir en hel del Broadwell-processorer som säljs ut billigt i och med Skylake sen och det är väl alltid trevligt.
Dock gör de ju dem i en begränsad upplaga så den som lever får väl se, kanske blir det en sällsynt samlaprprocessor i framtiden?

Det kanske rentav är rekord även om man räknar med mobila Broadwell

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Jag tycker 65W är rätt högt för kompakta system...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

L4-cache? första gången jag hör det myntas.

AMD har redan problem med att få plats med L3 cache.

Ja Zen kommer troligen bli et lyft för amd, men kommer halka kraftigt efter intel troligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror ju på pris.

En upplåst CPU spelar mindre roll vad den är, eller ev uppföljare, den säljer, bara priset är rätt

Indeed hoppas att de håller en liknande prispunkt om inte samma lägre kanske.
Hade gärna sett att de släpper en högt klockad I3 på typ 3.7 ghz med 4.2 ghz turbo som har HT för drygt 1400 spänn som de låter en höja så att den går på max turbo oavsett chipset på moderkortet.

Hade varit ett skapligt budgetalternativ för de som inte vill klocka och behöver 4 threads men inte har sådär jättemycket pengar och sitter med typ r9 280x som gpu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Broadwell = Celeron 300A OC 2k15 limited ed confirmed

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se benchmarks med Haswell mot Broadwell. Framförallt på grafikprestanda. Iris Pro för desktop verkar intressant.
Jag tyckte grafikprestandan i Haswell var riktigt bra, så ser framemot grafikprestandan i Broadwell som jag förväntar mig vara kraftigt förbättrad.

Permalänk
Medlem

Ingen info om klockfrekvens?
Nu är en 4790k på väg till posten, men ändå trevligt att veta om en uppgradering skulle vara prisvärd i framtiden när 4790k är gammalt skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

L4-cache? första gången jag hör det myntas.

AMD har redan problem med att få plats med L3 cache.

Ja Zen kommer troligen bli et lyft för amd, men kommer halka kraftigt efter intel troligen.

L4-cachen sitter (för Haswell i alla fall, vet inte hur det ser ut i Brodwell) i en egen krets så den tillför väldigt lite för CPU-delen då latensen blir relativt hög, men det är möjligt både för GPU och CPU att använda denna cache.

L4 cache finns även i IBMs POWER8 där det är tänkt att hjälpa till i vissa typer av applikationer som har väldigt stora aktiva "working-set", så Intel är inte ensamma om att ha L4-cache.

Apples A7/A8/A8X-systemkretsar har inte L4-cache, men de har en L3-cache som fyller exakt samma syfte som L4-cachen i CPU-modellerna med Iris Pro, d.v.s. agera cache för GPU-delen så de mest bandbreddskrävande uppgifterna slipper gå mot RAM (är ju också vad XBO/360 använder sitt eDRAM till). Förutom fördelen med prestanda ger denna design även klara förbättringar i strömförbrukning, är nog mer det Apple är ute efter.

Skrivet av rektor:

Skulle vilja se benchmarks med Haswell mot Broadwell. Framförallt på grafikprestanda. Iris Pro för desktop verkar intressant.
Jag tyckte grafikprestandan i Haswell var riktigt bra, så ser framemot grafikprestandan i Broadwell som jag förväntar mig vara kraftigt förbättrad.

Finns lite GPU-tester hos AnadTech för Broadwell U. I U-modellerna är GPU-delen ofta begränsad av TDP, så det kanske inte visar fulla råa potentialen. Ser ändå ut att vara en klar förbättring.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

L4-cachen sitter (för Haswell i alla fall, vet inte hur det ser ut i Brodwell) i en egen krets så den tillför väldigt lite för CPU-delen då latensen blir relativt hög, men det är möjligt både för GPU och CPU att använda denna cache.

L4 cache finns även i IBMs POWER8 där det är tänkt att hjälpa till i vissa typer av applikationer som har väldigt stora aktiva "working-set", så Intel är inte ensamma om att ha L4-cache.

Apples A7/A8/A8X-systemkretsar har inte L4-cache, men de har en L3-cache som fyller exakt samma syfte som L4-cachen i CPU-modellerna med Iris Pro, d.v.s. agera cache för GPU-delen så de mest bandbreddskrävande uppgifterna slipper gå mot RAM (är ju också vad XBO/360 använder sitt eDRAM till). Förutom fördelen med prestanda ger denna design även klara förbättringar i strömförbrukning, är nog mer det Apple är ute efter

Tack för förklaringen Då är inte L4 så stort hot som jag trodde, utan något liknande som zen ska använda, alltså använda cache i cpun före ram för gpu

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

läste att Broadwell-K modelen Inte skulle komma på grund av värme problem

står om det här http://www.techsweden.org/content/nyheter/broadwell-ks-kommer...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Så detta är ersättaren till 4790K och de andra i samma serie?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ingen info om klockfrekvens?
Nu är en 4790k på väg till posten, men ändå trevligt att veta om en uppgradering skulle vara prisvärd i framtiden när 4790k är gammalt skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

När man väl ska uppgradera sin i7 4790K lär det ha tagit sådan tid att man lika gärna kan byta upp sig till det senaste igen. Tror knappast prestandaskillnaden kommer öka något märkbart med Broadwell jämfört med Devils Canyon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

När man väl ska uppgradera sin i7 4790K lär det ha tagit sådan tid att man lika gärna kan byta upp sig till det senaste igen. Tror knappast prestandaskillnaden kommer öka något märkbart med Broadwell jämfört med Devils Canyon

Kanske är sant, men man vill ju kunna byta processor en gång innan man behöver byta moderkort.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

sitter med iris pro nu. L4 gör underverk för grafikprestanda mycket nöjd. kan tänka mig att många kan sitta nöjda med den integrerade grafiken. underligt att det tagit sådan tid att komma till desktop bara.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Kanske är sant, men man vill ju kunna byta processor en gång innan man behöver byta moderkort.

Bara om nödvändigt. Som sagt så kommer prestandan antagligen vara omärkbar, varför skulle man då bry sig om att uppgradera?

Permalänk

Kul blir väl ny cpu i sommar då

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk

Bara 65W kommer bäl knappast att knäcka 4790K, upplåst eller ej. Blir sannolikt en billigare "5730K" som presterar typ samma men med bättre grafikkrets. Kompaktbyggen är målgrupp.