Valve tillkännager Steam Link för fjärrspel till tv-bänken – Steam Controller prissätts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bandbredd och latens är inte samma sak och behöver inte vara beroende av varandra. Steam konverterar bilden till en h.264 videoström och du får anstränga dig innan du maxar ett 100 Mbit nätverk. Blu-ray har till exempel en maximal total bitrate på 54 Mbit/s och Steam komprimerar hårdare än så. Högsta valbara bandbredden i Steam är 30 Mbit/s. Jag har inte testat så mycket själv för att jag inte har en andra enhet som har tillräckligt kraftig hårdvara. Min gamla laptop med en tvåkärnig Core2 ULV på på 1,6 GHz och matchande integrerad grafik orkar helt enkelt inte med. Därmed litar jag inte riktigt på mina siffror på nätverksanvändning men det var i praktiken inget problem med 100 Mbit för mig.

Vad jag har läst så har folk klarat sig bra med trådlös ac också medan n är gränsfall. Du kan ställa in hur mycket bandbredd Steam ska använda och det verkar rätt flexibelt. Men trådlöst verkar bero väldigt mycket på lokala förhållanden medan jag inte sett någon som varit begränsad av en trådad uppkoppling. Skrev inte Emil lite om det när han undersökte diverse sätt att streama spel hemma? Har ett svagt minne av att han skrivit en artikel specifikt om Steams också.

Tack för svaret! Byggde själv lite av en overkill htpc från min gamla dators komponenter med en i7 860 och gtx 460?/465 (kommer inte ihåg, dock rätt så varmt -Fermi kort) som aldrig blev av att använda då den låter lite för mycket p.g.a. värmeutvecklingen (blev en raspberry pi2 som mediaspelare nu istället). Kanske pillar lite med den som alternativ spelburk istället om inte bra streaming boxar dyker upp närmsta tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unpronounceable:

Alla skriver om den här lådan och handkontrollen idag men har inte sett en enda bild på handkontrollen i vilken form den kan tänkas ha nu. Finns det ens någon?

http://store.steampowered.com/app/353370

Där har du Valves egna sida. Den har snackats om i över ett år nu. Den är relativt revolutionerande beroende på vad man tycker om tekniken. Den har 2 trackpads som ska vara de mest använda kontroll elementen. Kontrollen är utvecklad för att kunna köra spel som är anpassade att spela med mus och tangentbord, och du bestämmer själv vilka binds du vill ha på den...

Skrivet av Zotamedu:

Bandbredd och latens är inte samma sak och behöver inte vara beroende av varandra. Steam konverterar bilden till en h.264 videoström och du får anstränga dig innan du maxar ett 100 Mbit nätverk. Blu-ray har till exempel en maximal total bitrate på 54 Mbit/s och Steam komprimerar hårdare än så. Högsta valbara bandbredden i Steam är 30 Mbit/s. Jag har inte testat så mycket själv för att jag inte har en andra enhet som har tillräckligt kraftig hårdvara. Min gamla laptop med en tvåkärnig Core2 ULV på på 1,6 GHz och matchande integrerad grafik orkar helt enkelt inte med. Därmed litar jag inte riktigt på mina siffror på nätverksanvändning men det var i praktiken inget problem med 100 Mbit för mig.

Vad jag har läst så har folk klarat sig bra med trådlös ac också medan n är gränsfall. Du kan ställa in hur mycket bandbredd Steam ska använda och det verkar rätt flexibelt. Men trådlöst verkar bero väldigt mycket på lokala förhållanden medan jag inte sett någon som varit begränsad av en trådad uppkoppling. Skrev inte Emil lite om det när han undersökte diverse sätt att streama spel hemma? Har ett svagt minne av att han skrivit en artikel specifikt om Steams också.

Här har du den artikeln...

http://www.sweclockers.com/artikel/19765-strommande-spel-med-...

Tycker det är väldigt kul att Valve har satsat stort både på vardagsrummet och med VR. Deras kontroller både till steammachines/link och till Vive ser väldigt intressanta ut, och de verkar gå en annan väg än andra utvecklare. Detta har potential att bli riktigt stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knegoff:

Någon som vet hur pass känsligt streaming över nätverket är gällande hastighet på nätverket? Självklart är ju trådat att föredra men behövs det gigabit lan och cat 6 kompatibelt kablage/switchrar eller kan 100mbit/cat 5 räcka? Har tyvärr lite krångligt nätverk hemma då hela hemmet drogs för några år sen internt i väggarna med äldre utrustning. Har cat5 draget i väggarna så redan där är det ju lite högre latenser väl? Orkar inte byta ut 24-switchen för detta.

Jag tror det bör klara sig på 100Mbit, om du inte förväntar dig max kvalitet och enorm upplösning. Vill minnas att för högsta inställningen jag testade mellan PC -> PC så blev det ca 120Mbit. Men det är nog mer än vad denna dosa klarar också.

Om det är cat 5e du har i väggen så klarar den Gigabit upp till 10-20 meter iaf, kanske mer, beroende på ev störande faktorer. I värsta fall, kapa cat5 kabeln och sätt en gigabitswitch (enkel 5 port eller så) på vald strategisk plats, så kan den "boosta" styrkan. Så borde du kunna få Gbit på längre sträckor.

Sen måste denna kabel dragit för läääänge sedan om den bara är Cat5 (inte 5e/6), då Cat 6 har funnits som installationskabel i minst 10 år. Vet jag fick tag i Cat6 när jag drog en del hemma, 2002. Man ska alltid köpa nyaste typen om man gör en gedigen fast installation, då det blir enormt svårt att byta.

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa via STEAM men de tar ju ytterliggare 15euro för leverans yikes! Vet ni när det säljs i Sverige inklusive frakt