Permalänk
Medlem

Grafikartefakter vid normal load

Hej!

Har en polare vars dator börjar agera konstigt. Han får, vad jag skulle säga, är grafikartefakter. Detta uppstår i windows-miljö och under normala temps. På bilden nedan kan ni se vad som händer, har själv aldrig sett detta. Han har provat att installera om drivrutiner för sitt grafikkort, men felet kvarstår.

Dags att formatera och installera om Windows eller är det någon som har några förslag på vad det kan vara?

Specs på hans burk:
ASRock Z77 Extreme 4
i5 3570K (standard-clock) som kyls av en Antec Küler H20 920 som CPU-kylare
Corsair XMS, 8 Gb ram.
Asus GTX 660 Ti (standard-clock)
Corsair TX 750W 80+ Bronze
1TB Seagate Barracuda och Samsung 840 120 Gb SSD.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Inaktiv

Vet inte hur det fungerar med nVidia, men brukar fungera bra för AMD-kort.

Avinstallera alla grafikdrivrutiner, starta om datorn, installera grafikdrivrutiner via Windows Update, starta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Hej!

Har en polare vars dator börjar agera konstigt. Han får, vad jag skulle säga, är grafikartefakter. Detta uppstår i windows-miljö och under normala temps. På bilden nedan kan ni se vad som händer, har själv aldrig sett detta. Han har provat att installera om drivrutiner för sitt grafikkort, men felet kvarstår.

Dags att formatera och installera om Windows eller är det någon som har några förslag på vad det kan vara?

http://i.imgur.com/HSZMuJF.jpg

Specs på hans burk:
ASRock Z77 Extreme 4
i5 3570K (standard-clock) som kyls av en Antec Küler H20 920 som CPU-kylare
Corsair XMS, 8 Gb ram.
Asus GTX 660 Ti (standard-clock)
Corsair TX 750W 80+ Bronze
1TB Seagate Barracuda och Samsung 840 120 Gb SSD.

Aldrig varit med ett sätt något liknande jag heller, har han kört något som display driver uninstaller när han tagit bort och installerat om drivrutin?

Har ni kollat sladden till skärmen i båda ändarna och även kanske testat med en annan?
Har nämligen sätt liknande udda saker hända vid en kass skärm kabel.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vet inte hur det fungerar med nVidia, men brukar fungera bra för AMD-kort.

Avinstallera alla grafikdrivrutiner, starta om datorn, installera grafikdrivrutiner via Windows Update, starta om.

Vad jag vet har jag själv inte fått några drivrutiner för nvidia-kort via Windows update. Han har installerat om drivisarna manuellt.

Skrivet av BaZZe:

Aldrig varit med ett sätt något liknande jag heller, har han kört något som display driver uninstaller när han tagit bort och installerat om drivrutin?

Har ni kollat sladden till skärmen i båda ändarna och även kanske testat med en annan?
Har nämligen sätt liknande udda saker hända vid en kass skärm kabel.

Han körde ingen "display driver uninstaller" utan bara avinstallerat dem via kontrollpanelen därefter installerat nya, då med express-inställning vid installation av nya drivare. Jag bad honom då att använda "Custom" vid installation, då nvidias installation kan även rensa gamla drivisar/inställningar och göra det som en fräsch installation. Samma fel uppstår dock.. :/

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xeRoos:

Vad jag vet har jag själv inte fått några drivrutiner för nvidia-kort via Windows update. Han har installerat om drivisarna manuellt.

Den kollar inte ens om du redan har drivrutiner installerade.

Permalänk
Medlem

kolla om du har drivrutiner installerade, annars installera om dem:), 2. pröva kortet i annan dator, 3 har du garanti kvar så lämna in det eller en liten snabbfix kan var att höja spänningen på grafikkortet lite i msi afterburner och se om det hjälper:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

kolla om du har drivrutiner installerade, annars installera om dem:), 2. pröva kortet i annan dator, 3 har du garanti kvar så lämna in det eller en liten snabbfix kan var att höja spänningen på grafikkortet lite i msi afterburner och se om det hjälper:)

Provade avinstallera drivrutinerna, felet försvinner då! Känns ju skumt!
Kan ev prova kortet i min burk! Har nu provat öka volten från 0.987 till 1.025. Problemet kvarstår.

Hur högt vågar man gå på hans Asus GTX660Ti?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT