Permalänk
Medlem

Datorköp. 10-11k budget

Tänkte köpa ny dator då min har blivit gammal och seg!
Då min kunskap om datorkomponenter är lite begränsad, men jag tänkte slå till nu när inet har sin grymma kampanj!
Vill ha en dator med ljudisolerat chassi och moderkort som har en optisk utgång (Har ett Astro a50, som kräver det för att ge 7:1 ljud)
Jag försökte göra en liten kundvagn, ni får gärna ändra eller göra en helt ny utifrån vad nu tycker är bra!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7749911/2015-02-25
Datorn kommer användas för att spela Cs:go, lol & och möjligen det nya BF
OBS! Kan lära mig klocka om det skulle behövas.
Tack på förhand!!
EDIT: Har ändrat lite i min kundvagn, skulle detta funkar bättre?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7749612/2015-02-14

Bättre prolle, bättre agg och en ssd men inte lika stor hårddisk

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!!
Tänkte jag kör en stor SSHD istället för en ssd, då jag inte bryr mig hur snabbt min dator startar...
Varför ska man ha ett bra nätagg?
Bryr mig inte hur mycket el min dator drar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbe123:

Tack för svaret!!
Tänkte jag kör en stor SSHD istället för en ssd, då jag inte bryr mig hur snabbt min dator startar...
Varför ska man ha ett bra nätagg?
Bryr mig inte hur mycket el min dator drar!

Det du valde är ett riktig budgetagg och när billiga agg går i graven så tar de ofta med sig annat. Du kan även ha ett agg jag valde i många många år utan att vara rädd att det inte klarar längre. Nätagg är det dumaste man kan snåla på i en dator. Det är som att bygga ett flygplan för många miljoner och använda billigt biltema limm för att hålla fast vingarna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbe123:

Tack för svaret!!
Tänkte jag kör en stor SSHD istället för en ssd, då jag inte bryr mig hur snabbt min dator startar...
Varför ska man ha ett bra nätagg?
Bryr mig inte hur mycket el min dator drar!

Snåla aldrig för mycket på nätagg, nu är ju Corsair CX åtminstone inte ett dåligt nätagg, men om du bara går på lägsta pris skulle du kunna råka ut för mycket sämre. Ett dåligt nätagg kan få datorn att bli instabil eller inte fungera alls, risken är markant större för skador på övrig hårdvara, som även kan åldras onödigt fort.
Dessutom tål de ofta värme sämre, är högljudda och har sämre komponenter som åldras fortare och därmed efter kanske bara 3-4 år inte klarar att leverera mer än hälften så mycket som agget började med, och dåliga agg börjar inte sällan UNDER sin påstådda rating.

Är du säker på att du ska ha Windows 8? Om du inte är van vid det, överväg W-7.

infigo´s förslag till cpu+moderkort är klart överlägset. AMD kan du få lite billigare, men i nuet ligger de klart på efterkälken med både prestanda och värme. Har inte koll på spelen du nämner, men tvivlar på att nåt av de seriöst använder mer än 4 kärnor, dvs 8-kärnig cpu är inte effektivt.

Överväg att ta 16GB RAM. Det är optimala i nuet, både W7 och W8 föredrar att ha över 12GB att leka med, och det börjar komma fler och fler spel som gärna vill ha mer än 8GB.

SSHD är en bra ide men det har varit en del krångel med de så inte helt lätt säga om det är en bra ide eller inte. Det finns sen också varianten med en mindre SSD samt en 5400 rpm HDD, så beställde jag igår, en Crucial MX100 256GB och en 3TB WD Red. Eftersom du inte verkar behöva mycket lagring så skulle du kanske kunna ta en 120GB SSD och en 750GB-1TB HDD?
Bara en SSD som infigo föreslår fungerar självklart utmärkt, om du får brist på utrymme så är det ju lätt att köpa till en HDD.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Snåla aldrig för mycket på nätagg, nu är ju Corsair CX åtminstone inte ett dåligt nätagg, men om du bara går på lägsta pris skulle du kunna råka ut för mycket sämre. Ett dåligt nätagg kan få datorn att bli instabil eller inte fungera alls, risken är markant större för skador på övrig hårdvara, som även kan åldras onödigt fort.
Dessutom tål de ofta värme sämre, är högljudda och har sämre komponenter som åldras fortare och därmed efter kanske bara 3-4 år inte klarar att leverera mer än hälften så mycket som agget började med, och dåliga agg börjar inte sällan UNDER sin påstådda rating.

Är du säker på att du ska ha Windows 8? Om du inte är van vid det, överväg W-7.

infigo´s förslag till cpu+moderkort är klart överlägset. AMD kan du få lite billigare, men i nuet ligger de klart på efterkälken med både prestanda och värme. Har inte koll på spelen du nämner, men tvivlar på att nåt av de seriöst använder mer än 4 kärnor, dvs 8-kärnig cpu är inte effektivt.

Överväg att ta 16GB RAM. Det är optimala i nuet, både W7 och W8 föredrar att ha över 12GB att leka med, och det börjar komma fler och fler spel som gärna vill ha mer än 8GB.

SSHD är en bra ide men det har varit en del krångel med de så inte helt lätt säga om det är en bra ide eller inte. Det finns sen också varianten med en mindre SSD samt en 5400 rpm HDD, så beställde jag igår, en Crucial MX100 256GB och en 3TB WD Red. Eftersom du inte verkar behöva mycket lagring så skulle du kanske kunna ta en 120GB SSD och en 750GB-1TB HDD?
Bara en SSD som infigo föreslår fungerar självklart utmärkt, om du får brist på utrymme så är det ju lätt att köpa till en HDD.

Om han behöver 16GB så kan ha uppgradera senare. Just nu är 8 fullt tillräckligt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det du valde är ett riktig budgetagg och när billiga agg går i graven så tar de ofta med sig annat. Du kan även ha ett agg jag valde i många många år utan att vara rädd att det inte klarar längre. Nätagg är det dumaste man kan snåla på i en dator. Det är som att bygga ett flygplan för många miljoner och använda billigt biltema limm för att hålla fast vingarna

Då förstår jag!
Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Snåla aldrig för mycket på nätagg, nu är ju Corsair CX åtminstone inte ett dåligt nätagg, men om du bara går på lägsta pris skulle du kunna råka ut för mycket sämre. Ett dåligt nätagg kan få datorn att bli instabil eller inte fungera alls, risken är markant större för skador på övrig hårdvara, som även kan åldras onödigt fort.
Dessutom tål de ofta värme sämre, är högljudda och har sämre komponenter som åldras fortare och därmed efter kanske bara 3-4 år inte klarar att leverera mer än hälften så mycket som agget började med, och dåliga agg börjar inte sällan UNDER sin påstådda rating.

Är du säker på att du ska ha Windows 8? Om du inte är van vid det, överväg W-7.

infigo´s förslag till cpu+moderkort är klart överlägset. AMD kan du få lite billigare, men i nuet ligger de klart på efterkälken med både prestanda och värme. Har inte koll på spelen du nämner, men tvivlar på att nåt av de seriöst använder mer än 4 kärnor, dvs 8-kärnig cpu är inte effektivt.

Överväg att ta 16GB RAM. Det är optimala i nuet, både W7 och W8 föredrar att ha över 12GB att leka med, och det börjar komma fler och fler spel som gärna vill ha mer än 8GB.

SSHD är en bra ide men det har varit en del krångel med de så inte helt lätt säga om det är en bra ide eller inte. Det finns sen också varianten med en mindre SSD samt en 5400 rpm HDD, så beställde jag igår, en Crucial MX100 256GB och en 3TB WD Red. Eftersom du inte verkar behöva mycket lagring så skulle du kanske kunna ta en 120GB SSD och en 750GB-1TB HDD?
Bara en SSD som infigo föreslår fungerar självklart utmärkt, om du får brist på utrymme så är det ju lätt att köpa till en HDD.

Kan man återanvända mina 8 GB i min nuvarande dator kanske?
Eller blir dem sega efter några år?
Min dator är 5 år gammal och var en värsting från komplett på sin tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Snåla aldrig för mycket på nätagg, nu är ju Corsair CX åtminstone inte ett dåligt nätagg, men om du bara går på lägsta pris skulle du kunna råka ut för mycket sämre. Ett dåligt nätagg kan få datorn att bli instabil eller inte fungera alls, risken är markant större för skador på övrig hårdvara, som även kan åldras onödigt fort.
Dessutom tål de ofta värme sämre, är högljudda och har sämre komponenter som åldras fortare och därmed efter kanske bara 3-4 år inte klarar att leverera mer än hälften så mycket som agget började med, och dåliga agg börjar inte sällan UNDER sin påstådda rating.

Är du säker på att du ska ha Windows 8? Om du inte är van vid det, överväg W-7.

infigo´s förslag till cpu+moderkort är klart överlägset. AMD kan du få lite billigare, men i nuet ligger de klart på efterkälken med både prestanda och värme. Har inte koll på spelen du nämner, men tvivlar på att nåt av de seriöst använder mer än 4 kärnor, dvs 8-kärnig cpu är inte effektivt.

Överväg att ta 16GB RAM. Det är optimala i nuet, både W7 och W8 föredrar att ha över 12GB att leka med, och det börjar komma fler och fler spel som gärna vill ha mer än 8GB.

SSHD är en bra ide men det har varit en del krångel med de så inte helt lätt säga om det är en bra ide eller inte. Det finns sen också varianten med en mindre SSD samt en 5400 rpm HDD, så beställde jag igår, en Crucial MX100 256GB och en 3TB WD Red. Eftersom du inte verkar behöva mycket lagring så skulle du kanske kunna ta en 120GB SSD och en 750GB-1TB HDD?
Bara en SSD som infigo föreslår fungerar självklart utmärkt, om du får brist på utrymme så är det ju lätt att köpa till en HDD.

Jag bollar lite idéer här, men om jag skulle uppgradera min nuvarande dator istället, vad skulle jag byta ut?
Specs:
Intel Core i5 750 @ 2.67GHz 49
Lynnfield 45nm Technology
4,00GB Dual-Channel DDR3
MSI P55-CD53 (MS-7586) (CPU1)
1024MB ATI AMD Radeon HD 6800 Series
465GB Western Digital WDC WD5000AAKS-00A7B2 ATA Device

När jag kör windows test så ligger hårddisken på 5.9 och resten på 7.3 - 7.7

Permalänk

Samma grikkort finns för 2490kr på NetOnNet

MVH Sigge

EDIT: Länk: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/asus-r92904gbocd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan man återanvända mina 8 GB i min nuvarande dator kanske?
Eller blir dem sega efter några år?

RAM blir inte sämre med ålder, de kan sluta fungera men om de fungerar på samma inställningar så ska de vara lika snabba.

Citat:

Jag bollar lite idéer här, men om jag skulle uppgradera min nuvarande dator istället, vad skulle jag byta ut?
Specs:
Intel Core i5 750 @ 2.67GHz 49
Lynnfield 45nm Technology
4,00GB Dual-Channel DDR3
MSI P55-CD53 (MS-7586) (CPU1)
1024MB ATI AMD Radeon HD 6800 Series
465GB Western Digital WDC WD5000AAKS-00A7B2 ATA Device

Ja det där var ju inte så dålig dator det.

Kolla här:
http://www.anandtech.com/bench/product/697?vs=109
Längst ner finns några benchmarks på spel, där 8350 och i5 750 visar sig någorlunda jämnlika. Så jag tror inte det är en bra ny CPU för dig åtminstone.

En uppgradering av gamla skulle kunna vara extra/snabbare RAM, en SSD samt grafikkortet du listade i första inlägget. Om CPU har någorlunda bra kylare skulle du kanske också kunna överklocka den lite.

Din CPU känns lite gränsfall att uppgradera, du kan få rätt bra lyft med en 4690K eller 4790K, men samtidigt är din 750 något så när ok redan.

Så, antingen ändra till en 4690K eller bättre som ny CPU, eller uppgradera din nuvarande och spar resten av pengarna till helt ny dator om 1-3 år.
Nåt i den här stilen om du uppgraderar nuvarande system:
http://www.inet.se/produkt/5308829/crucial-16gb-2x8gb-cl9-160... ( om du redan har 1600mhz, så kan du i stället köpa till 2x4GB och få 12 sammanlagt, räcker rätt bra det med ) ~1400kr
http://www.inet.se/produkt/5315520/ssd-250gb-crucial-mx200 eller http://www.inet.se/produkt/5315524/ssd-250gb-crucial-bx100 (första är lite bättre, andra är budgetmodell, men de är ändå rätt lika) 1100-1500kr
Samt nåt av föreslagna grafikkort eller det du själv listade. 3500kr

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Om han behöver 16GB så kan ha uppgradera senare. Just nu är 8 fullt tillräckligt

Njae alltså, när W8 kom ut så var det en på ett forum jag är på som spenderade en massa tid med att testa en massa minnen, Win7 slutade få bättre prestanda av mer minne när han satte i 16GB, W8 behövde 12GB för samma gräns, fast med senare uppdateringar lär det nog inte vara nån större skillnad längre. Vista minns jag inte resultaten på men jag tror det klarade sig på mindre än 7.

Och det kommer mer och mer spel som visserligen inte KRÄVER över 8, men som ändå kan använda mer.

Är det enorma skillnader? Generellt sett inte, men med tanke på låga kostnaden på DDR3 idag så är det mest bara dålig ide att inte gå över 8GB.

Jag tänkte som du när jag köpte min nuvarande dator, köpte bara 2GB till den, tog mindre än ett år innan det hade varit trevligt med 4GB i stället. Och det är WinXP alltså, där varje enskilt program inte kan använda mer än 2GB åt gången.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S