AX760i - Fläkt(o)ljud vid vertikal montering

Permalänk
Medlem

AX760i - Fläkt(o)ljud vid vertikal montering

Hej Corsair!

Jag har nyligen skaffat ett Phantek Enthoo Mini XL där nätdelen monteras vertikalt. Detta har nu lett till att fläkten i nätagget har börjat låta bra mycket mer än vad den tidigare gjort. Det låter ungefär som när man drar handen över en gipsvägg, eller släpar fötter på ett trägolv. Spontant så känns det inte bra för livslängden.

Är detta känt sedan tidigare, och avråder ni användare från att montera era nätagg vertikalt?

Jag ska även tillägga att resten av datorn kyls av era SP120 PWM QE, och dom har inte något liknande ljud alls. Nu är inte detta något som överröstar en normal dator, men jag blev lite smått besviken när er AXi-serie ska vara så bra på just ljudnivå.

Finns det något att göra åt saken?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Laddade nu ner Corsair Link och försökte få ut lite mer information. Inser snabbt att mjukvaran fortfarande inte fungerar ordentligt, så det blir väl en följdfråga på den tidigare. Funkar Corsair med någon AXi-produkt idag?

Jag har provat Link 2 och den nya Link 3. Inget ger mer än en blinkande LED och slumpmässiga värden för temperatur och rpm. Effektivitet och förbrukning ger ingen information alls. Står stilla på 0. Jag trodde först att den kanske inte gillade min Asus AI Suite 2, så den avinstallerades. Blev ingen skillnad.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Deathdancer:

Hej Corsair!

Jag har nyligen skaffat ett Phantek Enthoo Mini XL där nätdelen monteras vertikalt. Detta har nu lett till att fläkten i nätagget har börjat låta bra mycket mer än vad den tidigare gjort. Det låter ungefär som när man drar handen över en gipsvägg, eller släpar fötter på ett trägolv. Spontant så känns det inte bra för livslängden.

Är detta känt sedan tidigare, och avråder ni användare från att montera era nätagg vertikalt?

Jag ska även tillägga att resten av datorn kyls av era SP120 PWM QE, och dom har inte något liknande ljud alls. Nu är inte detta något som överröstar en normal dator, men jag blev lite smått besviken när er AXi-serie ska vara så bra på just ljudnivå.

Finns det något att göra åt saken?

Hej Deathdancer,

Jag ska höra med våran nätaggregatsexpert om det är känt sedan tidigare då jag inte hört något om detta innan, hur som helst så löser vi det på ett eller annat sätt. Angående Corsair Link, vilken version av Windows har du? Nätagget är inkopplat till USB?

När man installerar Corsair Link och har haft det installerat tidigare så ligger de kvar gamla filer som kan göra att det krånglar, så jag rekommenderar dig att testa följa dessa steg när du installerar andra versioner.

  1. Avinstallera Corsair Link via Kontrollpanelen.

  2. Gå till Utforskaren, aktivera "Visa dolda filer".

  3. Ta bort denna mapp: C:\Users\"System name"\AppData\Roaming\Corsair (Denna mapp innehåller profiler för alla Corsairs olika mjukvaror så om de är något du vill spara så gör en kopia av den).

  4. Starta om datorn.

  5. Installera nyaste versionen av Corsair Link.

Det finns lite problem med nyaste versionen av 2.7 (5361) som gör att visa temperaturer inte visas, testa då att installera versionen innan, 5339.

Testa detta och återkom om det fortfarande krånglar.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan