Permalänk
Medlem

bästa gömstället för ... ?

Behöver ett riktigt bra gömställe för en extranyckel som är mycket viktig, lämnar den helst inte hos någon annan utan vill ha den i hemmet, dock inte på ett sådant ställe där den är lätt att hitta. .

Men om ni tipsade om bra gömställen så är det rätt dumt om jag skulle bruka något av dessa då det uppenbarligen är fler som tänkt möjligheten, så istället tänkte jag be om tips om gömställen där ni hade tittat om ni letade efter något viktigt.

Ställen jag tänkt:
Bakom tavlor
Bakom kylskåp/spis etc
Bakom böcker
under dörrmattan
i kabelkanal
osv

Ställen där varje klåfingrig individ skulle leta eller där någon kan hitta av en slump.

Vilka bra ställen skulle ni inte gömma på ?

Om ingen nämner ställen jag funderat på utöver dessa borde det vara bra gömställen ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Gammal elektronik-enhet som du ställer i garderoben, tex. en kassetspelare och gömma nyckeln i batterifacket.

Fasttejpad på undersidan av en kökslåda.

I en påse/fodral som du gräver ned i kartongen med tvättmedel.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid leta i kylen då jag en gång i tiden hade en elak ovana att alltid tappa bort saker där...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Inuti datorn.

Ett annat tips är att märka upp nyckeln med något helt annat än vad den är till för.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Absolut inte i något stöldbegärligt som en dator te.x. Sätt den i ett snöre ner i vattenbehållaren i toan Eller på något annat "smutsigt" ställe man gärna inte vill rota i onödan

Permalänk
Medlem

Kanske fasttejpad under toasitsen ?

Kanske nedgrävd i jorden i någon blomkruka ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Kassaskåp. Bankfack. I din hemliga källare. Under en lös golvplanka. Bakom bokhyllan som är en lönndörr.
Vet att jag läst att vanliga ställen som kyl frys osv som folk brukar tipsa om är bland de ställen tjuvar tittar först, för de läser också såna här trådar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Många idéer, vissa riktigt bra. Men ni har bommat ett par av mina så de kanske är rätt safe trotts allt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att de gömställen folk i allmänhet tror är säkra är de första ställena tjuven letar på. T.ex. frysboxen är jättevanligt att folk gömmer pengar i och det vet tjuvarna. Tjuven hittar nog det oavsett var du gömmer någonstans.

Men om jag ska gissa så kanske du gömt nyckeln inuti en schampoflaska i badrummet?

Permalänk
Avstängd

Är det en extranyckel till fort knox eller en extranyckel till hemmet?
Skulle rekommendera någon låda i ett skåp så du själv lätt hittar den.

Vill någon så gärna ha upp ett lås så finns det ändå flera vägar än med en vanlig nyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Läste någonstans att de gömställen folk i allmänhet tror är säkra är de första ställena tjuven letar på. T.ex. frysboxen är jättevanligt att folk gömmer pengar i och det vet tjuvarna. Tjuven hittar nog det oavsett var du gömmer någonstans.

Men om jag ska gissa så kanske du gömt nyckeln inuti en schampoflaska i badrummet?

Nä, skulle inte gömma i något som lätt får fötter eller blir slängt.

Skrivet av gabriel15:

Är det en extranyckel till fort knox eller en extranyckel till hemmet?
Skulle rekommendera någon låda i ett skåp så du själv lätt hittar den.

Vill någon så gärna ha upp ett lås så finns det ändå flera vägar än med en vanlig nyckel?

Det är ett säkerhetsskåp, så om jag gömmer nyckeln hemma där någon kan hitta den är det rätt meningslöst att jag låser in stöldbegärlig egendom i detta skåp. .

Och visst, man kan komma in utan nyckel, men det är inte gjort i en handvändning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nä, skulle inte gömma i något som lätt får fötter eller blir slängt.

Det är ett säkerhetsskåp, så om jag gömmer nyckeln hemma där någon kan hitta den är det rätt meningslöst att jag låser in stöldbegärlig egendom i detta skåp. .

Och visst, man kan komma in utan nyckel, men det är inte gjort i en handvändning.

Tänk på vad du skriver på forum folk som vet vem du är (finns ju idioter överallt i Sverige) vet nu att du har ett säkerhetsskåp med stöldbegärliga grejer hemma hos dig, de tänker nog att de är fina grejer också nu när du rådfrågat om var du ska gömma nyckeln. Kan vara bra att tänka på, så du slipper tjuvar i ditt hus.
Lite samma tänk som att man inte ska ta kort på bilen i sitt garage där alla verktyg syns när du gör blocket annonser.

Är det ett litet kassaskåp på några hundra kilo tar de lätt med sig det in i en skåpbil och öppnar i sin verkstad. Se till att det i alla fall är förseglat bra i golvet så de inte får med sig det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ha den med dig alltid är helt klart det bästa.

Permalänk
Medlem

Om det är litet, säg i storlek av en nyckel. Som man inte behöver använda så ofta. Så skulle jag försöka öppna en ventilationskanal eller liknande och lägga in den i.
Inte toaletten, rätt vanligt gömställe.

Men även tejpa under lådor. Kanske lägga längst ner i ett paket flingor?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tänk på vad du skriver på forum folk som vet vem du är (finns ju idioter överallt i Sverige) vet nu att du har ett säkerhetsskåp med stöldbegärliga grejer hemma hos dig, de tänker nog att de är fina grejer också nu när du rådfrågat om var du ska gömma nyckeln. Kan vara bra att tänka på, så du slipper tjuvar i ditt hus.
Lite samma tänk som att man inte ska ta kort på bilen i sitt garage där alla verktyg syns när du gör blocket annonser.

Är det ett litet kassaskåp på några hundra kilo tar de lätt med sig det in i en skåpbil och öppnar i sin verkstad. Se till att det i alla fall är förseglat bra i golvet så de inte får med sig det.

Därför är det inte ett värdeskåp jag vill gömma nyckeln till, utan använde det som exempel varför man inte vill gömma det lätt åtkomligt.
Många "värdeskåp" är dessutom väldigt enkla att knäcka, precis som många gamla kassaskåp man ser på blocket. De ser bra o rejäla ut men..

Bankfack is the shit.

Vissa gör inbrott och inget tycks saknas, sen blir bilen nyckelstulen med extranyckeln och försäkringsbolaget undrar vad du pysslar med.

Skrivet av ozo64:

Ha den med dig alltid är helt klart det bästa.

Absolut, men inte reserven.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Därför är det inte ett värdeskåp jag vill gömma nyckeln till, utan använde det som exempel varför man inte vill gömma det lätt åtkomligt.
Många "värdeskåp" är dessutom väldigt enkla att knäcka, precis som många gamla kassaskåp man ser på blocket. De ser bra o rejäla ut men..

Bankfack is the shit.

Vissa gör inbrott och inget tycks saknas, sen blir bilen nyckelstulen med extranyckeln och försäkringsbolaget undrar vad du pysslar med.

Absolut, men inte reserven.

Okej bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb