Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung np530u3b - uppstart problem förvirrad.

Permalänk
Medlem

Samsung np530u3b - uppstart problem förvirrad.

Hej

har en bärbar dator som jag försöker ordna åt en kollega, är inte riktigt high på modellen, men är något förvirrad över den.

Som sagt, det är BOOTMGR.MISSING problemet, jag har försökt lösa det med reparera med windows skivan osv.

Den har en 500gb lagrings disk i sig. den har jag försökt reparera i en annan dator med windows repair, samt gett den systemboot u name it.

har även provat diskpart, och det är då jag blev förvirrad.

om jag plockar ut 500gb hårdisken, så i bios ser jag ingenting under boot eller a hårdiskarna*
och om jag kör med usb sticka till windows skiva och kör cmd.exe och diskpart list disk så kommer det upp typ

disk nr status storlek ledigt dyn gpt
--------------------------------------------------
disk nr 0 online 14 g b 6144kb
disk nr 1 online 119 g b 0 B

så då finns det en fastlött? ssd inne i burken eller? + 500gb?

men säg om jag går in där för att installera om windows 7 på nytt, & var jag vill installera windows
då visar den mig

namn sammanlagt ledigt utrymme typ
----------------------------------- ---------------- -------------- --------
disk 0 partition 1 10.6GB 0.0MB primär
disk 0 partition 2 4.3GB 4.2GB system

Så då misstänker jag att det finns en typ 16gb+ ssd fastlött i burken någonstans eller whaaaat?

Problemet är att jag måste få igång datorn utan att formatera om den då ägaren har någon slags bokföring på datorn.

EDIT:

efter lite snabb sökande kunde jag komma fram till att det är datorn här http://www.netonnet.se/art//samsung-np530u3b-a01se/166208.-1/

och har

följande speccs..

så antaligen måste jag ha 500GB hårdisken i för att ens kunna starta datorn om det ens går?

jag har försökt kopiera innehållet i hårdisken på en annan dator och fått ut ca 200 gb av 500ish men jag får inte med några dokument bilder epost, så dem kanske ligger på "SSD Cache'n" vilket jag inte kommer åt =F

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W