Mappa om Fn till Ctrl på Apple Wireless Keyboard

Permalänk
99:e percentilen

Mappa om Fn till Ctrl på Apple Wireless Keyboard

Att Apple skulle gå tvärtemot standard utan anledning är väl knappast något som förvånar någon, men ibland går det ju att lösa med lite trixande. Denna gång har jag dock inte lyckats: Jag har ett Apple Wireless Keyboard, men det går inte att använda det eftersom Fn sitter där Ctrl ska sitta och Ctrl där Fn ska sitta. Dessutom sitter Alt där Win/Cmd ska sitta och Win/Cmd där Alt ska sitta, men det går nästan att komma runt med SharpKeys. Så gäller dock (vad jag vet) alltså inte Ctrl och Fn – om man inte sitter på ... Mac.

Finns det något sätt man kan få tangenten märkt Fn att fungera som Ctrl? Vill nämligen spela lite och bara kunna använda tangentbordet i allmänhet. Det gör inget om tangenten som är märkt Ctrl inte fungerar, för jag behöver ingen Fn-tangent just nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fn-knappen brukar vara lite speciell. Det finns en risk att den inte går att mappa om. När du håller ner Fn-knappen är det inte säkert att det skickas en signal till datorn. Det kan vara så att Fn-knappen endast skickar när du håller med den plus en annan tangent. Jag har använt AutoHotKey i Windows för att mappa om knappar, dock inte på samma tangentbord, och Fn-knapp och Fn-lager fungerar inte alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:

https://www.apple.com/keyboard/images/hero_2.jpg

Att Apple skulle gå tvärtemot standard utan anledning är väl knappast något som förvånar någon, men ibland går det ju att lösa med lite trixande. Denna gång har jag dock inte lyckats: Jag har ett Apple Wireless Keyboard, men det går inte att använda det eftersom Fn sitter där Ctrl ska sitta och Ctrl där Fn ska sitta. Dessutom sitter Alt där Win/Cmd ska sitta och Win/Cmd där Alt ska sitta, men det går nästan att komma runt med SharpKeys. Så gäller dock (vad jag vet) alltså inte Ctrl och Fn – om man inte sitter på ... Mac.

Finns det något sätt man kan få tangenten märkt Fn att fungera som Ctrl? Vill nämligen spela lite och bara kunna använda tangentbordet i allmänhet. Det gör inget om tangenten som är märkt Ctrl inte fungerar, för jag behöver ingen Fn-tangent just nu.

Fn, ctrl, alt samt shift är lite speciella då det generellt sett endast är modifiers. Fn speciellt då den oftast bara lägger in ett bit-lager (00100010) över en knapp som pressas ned, denna knappens kod modiferas med en OR funktion direkt i kretsen utan att den når datorn.

T ex, Fn + numpad 8 på mitt tangent bord ökar ljusstyrkan på led:sen utan att något skickas till datorn via USB.

Möjligen kan du skrapa lite på kretskortet och löda om switcharna och shit men det tror jag inte egentligen går att lösa på något snyggt sett alls på detta tangentbord.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av twk:

Fn-knappen brukar vara lite speciell. Det finns en risk att den inte går att mappa om. När du håller ner Fn-knappen är det inte säkert att det skickas en signal till datorn. Det kan vara så att Fn-knappen endast skickar när du håller med den plus en annan tangent. Jag har använt AutoHotKey i Windows för att mappa om knappar, dock inte på samma tangentbord, och Fn-knapp och Fn-lager fungerar inte alltid.

Skrivet av DavidtheDoom:

Fn, ctrl, alt samt shift är lite speciella då det generellt sett endast är modifiers. Fn speciellt då den oftast bara lägger in ett bit-lager (00100010) över en knapp som pressas ned, denna knappens kod modiferas med en OR funktion direkt i kretsen utan att den når datorn.

T ex, Fn + numpad 8 på mitt tangent bord ökar ljusstyrkan på led:sen utan att något skickas till datorn via USB.

Möjligen kan du skrapa lite på kretskortet och löda om switcharna och shit men det tror jag inte egentligen går att lösa på något snyggt sett alls på detta tangentbord.

Mm, ofta gäller bara Fn "inom tangentbordet", men inte på AWK, för med programmet DoubleCommand kan man enkelt mappa om Fn till Ctrl, men det fungerar bara på OS X. Så uppenbarligen skickas Fn till datorn på detta tangentbord.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mm, ofta gäller bara Fn "inom tangentbordet", men inte på AWK, för med programmet DoubleCommand kan man enkelt mappa om Fn till Ctrl, men det fungerar bara på OS X. Så uppenbarligen skickas Fn till datorn på detta tangentbord.

http://doublecommand.sourceforge.net/screen_shot-large.gif

Prova med AHK som jag tipsade om tidigare. Det finns guider om du googlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mm, ofta gäller bara Fn "inom tangentbordet", men inte på AWK, för med programmet DoubleCommand kan man enkelt mappa om Fn till Ctrl, men det fungerar bara på OS X. Så uppenbarligen skickas Fn till datorn på detta tangentbord.

Japp. Apple's aluminium-tangentbord tolkas på ett speciellt sätt när de används med Apples drivrutiner. Apple har också gjort drivrutiner för Windows för att de ska fungera likadant under Boot Camp.

Jag har för mig att det finns de som har lyckats fixa till det med Autohotkey-script, men du får söka lite.
Om du inte hittar något eller vill försöka själv:
Apple gör en fuling och skickar 0x03 ("ErrorUndefined") i åttonde byte:n i varje tangentbordsrapport om tangenten är nedtryckt. När tangenten är uppe skickas 0 i den positionen.
Default-drivrutiner brukar strunta i felkoden, medans Apples känner av den.

Tangentbord över Bluetooth är annars lite långsammare än gaming-tangentbord som snackar USB.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
99:e percentilen

@twk @DavidtheDoom @Findecanor

En modifierad version av kernelmodulen hid_apple löste biffen på Ubuntu!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hehe bara lyfta igång en sådär 5+år gammal tråd är alltid kul att se!

Jag hade liknande problem och löste det då med AutoHotKey i ett script.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av andreas_dock:

Hehe bara lyfta igång en sådär 5+år gammal tråd är alltid kul att se!

Ja, jag hade i bakhuvudet att jag hade skapat en tråd på SweClockers om detta, och hittade den med en snabb FnCtrl + F bland mina trådar. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg datumet: i fem år har detta fina tangentbord legat oanvänt bara för att jag inte visste.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

@twk @DavidtheDoom @Findecanor

En modifierad version av kernelmodulen hid_apple löste biffen på Ubuntu!

Roligt att det löste sig, även om det tog en stund! 😀