Inköp av ny laptop för programmering samt lättare spel

Permalänk

Inköp av ny laptop för programmering samt lättare spel

Hej alla glada klockare.

Jag är på jakt efter en ny dator som ni kanske förstod av titeln.

Jag fick nyligen hem en dator jag beställt från Asus men tangentbordet höll inte klassen i någon form, utan knappar ställde sig på högkant och kändes bara allmänt låg kvalitét. Eftersom jag har en stationär dator hemma och 90% av tiden kommer den nya datorn användas på tåg och i skolan till programmering eller film är det viktigt för mig.
Datorn jag kommer att skicka tillbaka är https://www.komplett.se/product/835742.

Jag söker något i samma prisklass, kan sträcka mig en 1000-1500 dyrare.
Datorn skall användas till skoluppgifter inom programmering, och får därför gärna inte bli för varm och ha en hyfsad batteritid.
Vikten är väl inget ohyggligt stort krav men gärna max 2.5-2.6 kilo.
I prestandaväg är i5 med en klockfrekvens på 2.6ghz standardläge samt ett dedikerat grafikkort i klass med gtx 850m.
SSD höjer ju priset rejält så det kan jag installera själv vid ett senare tillfälle.
1080p i 15" är ett måste!

Jag har kikat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2770713

Dock har jag läst att den har väldigt en halvtaskig skärm, och jag undrar över hur tangentbordet känns om det finns någon y50 ägare här inne?

Tips och råd är mycket välkomna!

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Jag har en ideapad y500 och den är bra förutom att det är en TN skärm. Skärmen är bara bra till spel, till allt annat saknar man IPS egenskaper :/

Vet inte om det är exakt samma panel men jag har sett liknande omdömen om båda modellerna.

Permalänk
Skrivet av kjellapa:

Jag har en ideapad y500 och den är bra förutom att det är en TN skärm. Skärmen är bara bra till spel, till allt annat saknar man IPS egenskaper :/

Vet inte om det är exakt samma panel men jag har sett liknande omdömen om båda modellerna.

Är tangentbordet schysst? Inget som rör sig onaturligt utan allt sitter på plats så att säga?

Är skärmen under all kritik så det inte går att programmera eller kommer den fungera bra till det?

Hur mycket känns det av att plocka en i7a i den istället för i5an?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musketör:

Är tangentbordet schysst? Inget som rör sig onaturligt utan allt sitter på plats så att säga?

Är skärmen under all kritik så det inte går att programmera eller kommer den fungera bra till det?

Hur mycket känns det av att plocka en i7a i den istället för i5an?

Skickades från m.sweclockers.com

Tangentbordet är bra, men inte lika bra som lenovo/ibms äldre tangentbord. Bästa tangentbordet på moderna laptops enligt mig och allt sitter där det ska, numeriskt finns också, vilket lär vara bra om man pysslar med lite matte o dyl.

Jo det är klart att du kan programmera men du kommer nog bli tröttare i ögonen snabbare än med en IPS, iaf min erfarenhet. Men för att vara TN är den helt okej. Jag skulle valt IPS om jag fick välja igen.

i7 lär blir nog trevligare när/om du ska kompilera lite större grejer? Känns iaf i linux, har inte benchat men det "känns" snabbare med mera trådar
i5/i7 var inte så mycket prisskillnad att det var värt att snåla när jag köpte, tycker nog inte det ser ut att göra det nu heller om man kollar priser. Det är snarare grafikkortet som brukar höja datorns pris mycket?

Jag köpte utan SSD och bytte ut både den fasta HD (sjukt slöööö) och cache disken (16gb) till två st snabba 120gb diskar. Tog kanske 15 minuter och det var ganska lätt, som att mecka stationärt ungefär. Vissa laptops kan ju vara krångliga men lenovo är rätt bra på det viset.

Permalänk

Jag gav faktiskt upp på att hitta en dator som matchade allt jag behövde för en vettig prislapp och införskaffade mig en:
https://www.inet.se/produkt/1972482/asus-zenbook-ux32ln-i7-ss....

Priset var ganska passande och den tjänar mina syften väldigt bra!

Tack för hjälpen i vilket fall, guld värt!

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Om du orkar kan du ju skriva en liten minirecenssion om tbord och skärm här i träden