Min SSD återger falska laggrings värden, hur fixar jag detta?

Permalänk
Inaktiv

Min SSD återger falska laggrings värden, hur fixar jag detta?

Jag har en Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB och har länge haft problemet att den verkar återge falska laggrings värden, från vad jag själv kunnat se idag då jag gått igenom alla filer som jag förvarat på den så borde jag ha ungefär 100 GB över, men jag har bara 2GB. Kör Min Win7 på SSD'n så att min dator startar up snabbt ^^

Under en längre tid så har jag fått mindre rum tilbaka när jag slänger filer än vad jag ska ta, t.e.x bara 4GB när jag slänger en 6GB fil etc, antog att det kunde vara registret som inte updaterat sig eller något annat och att det skulle fixa sig efter en tid, men det har inte fixat sig och nu undrar jag om någon vet hur jag kan fixa det.

Körde en scandisk och hittades inga fel.

P.S: Avinstallerade tidigare idag Language packs som skulle friat up totalt 13GB men fick faktiskt mindre plats på min disk än vad jag hade MED dem installerade, jag är förvirrad

Permalänk
Medlem

http://spacemonger.en.softonic.com/

... borde ge dig en bättre bild vad det handlar om. Kolla även i diskhanteraren hur partitionerna ser ut.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggwp:

http://spacemonger.en.softonic.com/

... borde ge dig en bättre bild vad det handlar om. Kolla även i diskhanteraren hur partitionerna ser ut.

Använde det programmet men blev inte klokare för det, vet fortfarande inte hur jag ska lösa det, såg ut som om det var ungefär 31GB av Cbs logs (vet inte om jag kan ta bort dem) men det förklarar fortfarande inte varför det saknas ungefär 70GB till, har gått igenom allt som ligger på C: och ser ingen förklaring till varför ~100 GB saknas.

Eller ja det "saknas" inte, det tar upp plats på min SSD utan att det finns något som TAR up den platsen. Hoppas att någon vet hur jag kan lösa detta då det är väldigt frustrerande O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

P.S: Avinstallerade tidigare idag Language packs som skulle friat up totalt 13GB men fick faktiskt mindre plats på min disk än vad jag hade MED dem installerade, jag är förvirrad

Du har någon form av säkerhetsbackup aktiverad som skyddar som har blivit för stor. Jag skulle tro att det bästa är att högerklicka på enhet C: i Den här datorn och välja Egenskaper och sedan därifrån avancerat och sedan diskrensning och sedan köra den avancerade diskrensningen och rensa ut allt som går.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Använde det programmet men blev inte klokare för det, vet fortfarande inte hur jag ska lösa det, såg ut som om det var ungefär 31GB av Cbs logs (vet inte om jag kan ta bort dem) men det förklarar fortfarande inte varför det saknas ungefär 70GB till, har gått igenom allt som ligger på C: och ser ingen förklaring till varför ~100 GB saknas.

Eller ja det "saknas" inte, det tar upp plats på min SSD utan att det finns något som TAR up den platsen. Hoppas att någon vet hur jag kan lösa detta då det är väldigt frustrerande O_o

Skärmdump från spacemonger (stor) och från enhetshanteraren tack.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggwp:

Skärmdump från spacemonger (stor) och från enhetshanteraren tack.

Det har aldrig visats något problem i enhetshanteraren, enligt den funkar allt som det ska och alla mina enheter är listade, förutom mitt headset som den inte hittar av ngn anledning och min Logitech gamingpad

Körde en disk defrag eftersom den sa att 66% av disken var defraged och fick tillbaka 12gb, men nu har den fastnat på 31% "Consolidation" kört den i totalt 10 timmar nu (gick och la mig), ska jag avbryta? fixar en skärmdump av SpaceMonger när jag vet om jag kan göra det samtidigt som defragen är igång O_x

Skrivet av OldComputer:

Du har någon form av säkerhetsbackup aktiverad som skyddar som har blivit för stor. Jag skulle tro att det bästa är att högerklicka på enhet C: i Den här datorn och välja Egenskaper och sedan därifrån avancerat och sedan diskrensning och sedan köra den avancerade diskrensningen och rensa ut allt som går.

Vad är säkert att ta bort? via "cleanup system files" så kan jag ta bort 11.8GB i temporary files och 23.1 GB i "System queued Windows Error reporting and solution checking", även om jag friar up ~35 GB så saknas det fortfarande en alarmerande mängd GB som bara verkar tas up av ingenting.

EDIT: valde att slänga det, så jag skulle fått 35 GB fritt, men fck bara ungefär 20 GB, vad är det som händer egentligen...frustrerande.

Permalänk
Medlem

Skärmdump från DISKhanteraren, inte enhetshanteraren. Kan vara så att partitionen bara utgör en bråkdel av disken.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Entusiast

en SSD bör man inte defragmentera. Det gör inge som helst nytta. Enbart onödigt slitage på minnes-cellerna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

en SSD bör man inte defragmentera. Det gör inge som helst nytta. Enbart onödigt slitage på minnes-cellerna.

Det sölar väl dessutom ner disken? En SSD är ju som snabbast om datan ligger utspridd på alla minneskapslar så att kontrollern får använda alla kanaler. Defragmenterar man SSDn lägger den väl tillhörande data "så nära varandra" som möjligt, alltså samma minneskapsel?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggwp:

Skärmdump från DISKhanteraren, inte enhetshanteraren. Kan vara så att partitionen bara utgör en bråkdel av disken.

Ok tog en skärmdump på diskhanteraren

Och en på SpaceMonger

Slängde filer som jag hade nerladdade + att diskrensningen gav mig 20GB (Stog att jag skulle fått tillbaka 35 GB dock, så lite förvirrad av det)

Permalänk
Entusiast

Ni ser i SpaceMonger vilka filer som tar upp utrymme.
Jag ser t.ex att CbsPersist_* -loggarna är rätt så feta. Det är bara logg-filer, och har ni ingen nytta av att läsa dessa kan ni ta bort dem. Ni kan tömma mappen C:\Windows\Logs\Cbs\ från alla log-filerna om ni så önskar. Det komemr att ge tillbaks några gigabyte.

Men INNAN ni tar bort dessa logg-filer:
Ni har antagligen försök att reparera datorn ett antal gånger, vilket orsakat att dessa logg-filer då har växt sig så extremt feta. Vare "reparation" gör att en Cbs-logg kan växa flera hundra megabyte i taget.
Har ni haft en bunt reparationer som avbrutits eller gett felmeddelanden på sistone?

Om ni inget vet om detta, och datorn fungerar bra för övrigt är filerna säkra att ta bort. De är bara till hjälp man man själv vill felsöka vad som gått fel vid en reparations-installation. Om ni inte tänker göra detta så har ni heller ingen nytta av Cbs-loggarna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Ni ser i SpaceMonger vilka filer som tar upp utrymme.
Jag ser t.ex att CbsPersist_* -loggarna är rätt så feta. Det är bara logg-filer, och har ni ingen nytta av att läsa dessa kan ni ta bort dem. Ni kan tömma mappen C:\Windows\Logs\Cbs\ från alla log-filerna om ni så önskar. Det komemr att ge tillbaks några gigabyte.

Men INNAN ni tar bort dessa logg-filer:
Ni har antagligen försök att reparera datorn ett antal gånger, vilket orsakat att dessa logg-filer då har växt sig så extremt feta. Vare "reparation" gör att en Cbs-logg kan växa flera hundra megabyte i taget.
Har ni haft en bunt reparationer som avbrutits eller gett felmeddelanden på sistone?

Om ni inget vet om detta, och datorn fungerar bra för övrigt är filerna säkra att ta bort. De är bara till hjälp man man själv vill felsöka vad som gått fel vid en reparations-installation. Om ni inte tänker göra detta så har ni heller ingen nytta av Cbs-loggarna.

Har inga felmeddelanden alls, vad jag vet så är det inget problem med min dator förutom att min SSD snor åt sig plats som jag inte använder, som tex när jag använde diskrensningen, stog att jag skulle få 35GB men fick bara 20 GB O_O. Allt funkar som det ska, spelar dagligen så vet om ngt är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rydisen:

Det sölar väl dessutom ner disken? En SSD är ju som snabbast om datan ligger utspridd på alla minneskapslar så att kontrollern får använda alla kanaler. Defragmenterar man SSDn lägger den väl tillhörande data "så nära varandra" som möjligt, alltså samma minneskapsel?

Skillnaderna i det där fallen är så oerhört små att de är försumbara.
Dessutom har de flesta SSDer en egen intern utspridning av sektorerna för att förlänga livet på minnes-cellerna så effektivt som möjligt.
Kallas för "Wear Leveling". Så hursom blir skillnaden försvinnande liten.

Defragementering på en enhet som använder en form av "Wear Leveling" innebär bara att man byter ut en slumpartad sektor-ordning mot en annan. En ordning som operativsystem och program i alla fall inte kan se, eftersom wear leveling är helt transparent gentemot systemet ifråga.

Så kontentant är alltså: defragemntering av en SSD = en helt onödig och slumpmässig ommöblering av data-fragment som ingen tjänar något på.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Tack för hjälpen alla, har nu frigjort 60GB av plats, och kan få upp till ytterligare ~21 GB om jag tar both pagefile.sys och hiber filen.

Har dock en fråga: Tog bort alla perfloggarna och hade då 61,9 GB plats, startade om datorn och sen hade jag bara 60,6GB, vad beror det på?

Permalänk
Medlem

Valde du knappen Rensa systemfiler när du körde rensningen av filer? Då söker systemet av några kategorier till bland annat från gamla systemloggar och windows update (vilket kan vara enormt stor). Kör även alternativet Systemåterställning och skuggkopior i fliken Fler alternativ så rensas alla gamla återställningspunter förutom den senaste bort.

Om inte det räcker så är en ominstallation att rekomendera då en ny installation lär vara betydligt mindre.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon