Bra och billig mikrofon för streaming/youtube?

Permalänk
Medlem

Bra och billig mikrofon för streaming/youtube?

Det här med mikrofoner och sådant är lite svårt så tänkte om det finns någon här på SC som kan något vill ha en så pass bra mic som möjligt men ändå runt en rimlig summa runt 800 kr kan tänka mig att flytta upp budgeten lite men inte allt för mycket. Gärna USB mic men om det finns andra alternativ som ligger runt budgeten så funkar det också.

Permalänk

En beggad Blue Microphones Yeti kanske? =D

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=880922

Funkar hur bra som helt, väldigt populär.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

jag kör modmic, as bra ljud, särskilt om man sitter i en lite bullrigare miljö

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funlo:

Det här med mikrofoner och sådant är lite svårt så tänkte om det finns någon här på SC som kan något vill ha en så pass bra mic som möjligt men ändå runt en rimlig summa runt 800 kr kan tänka mig att flytta upp budgeten lite men inte allt för mycket. Gärna USB mic men om det finns andra alternativ som ligger runt budgeten så funkar det också.

Kan redan nu säga att köpa stationär mic blir bara sämre. För 800 kr får du ingenting bra, bara massa skit som tar upp hur mycket ljud som helst, som blue yeti. Helt värdelös mic.. Köp istället ljudkort så blir din mic på ditt headset bra/bättre. Summit1g t.ex använder siberia v2, låter hur bra som helst när han streamar, och till skillnad från blue yeti så slipper man höra allt bakgrundsljud tack vare den micen han använder

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Kan redan nu säga att köpa stationär mic blir bara sämre. För 800 kr får du ingenting bra, bara massa skit som tar upp hur mycket ljud som helst, som blue yeti. Helt värdelös mic.. Köp istället ljudkort så blir din mic på ditt headset bra/bättre. Summit1g t.ex använder siberia v2, låter hur bra som helst när han streamar, och till skillnad från blue yeti så slipper man höra allt bakgrundsljud tack vare den micen han använder

Nu är det ju så att jag inte använder headsets utan bara vanlig in-ear hörlurar och vill inte heller ha något headset heller där utav valet att istället skaffa en extern mikrofon.

Permalänk
Medlem

Jag använder Blue Yeti till mina let's plays och voiceovers, är riktigt nöjd med den!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funlo:

Nu är det ju så att jag inte använder headsets utan bara vanlig in-ear hörlurar och vill inte heller ha något headset heller där utav valet att istället skaffa en extern mikrofon.

Jaha, men då säger jag som någon tidigare sa
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=880922

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem

Blue Snowball (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=166706) är också populär, samma prisklass som Samson Meteor. Annars har många rekommenderat slipsmikrofoner, just för att de inte tar upp vibrationer från t.ex. tangentbordet. Dessutom tror jag de flesta är optimerade för att ta upp ljud som är ganska nära, och får inte särskilt mycket bakgrundsljud (eller)?

Visa signatur

:)

Permalänk

Det som bland annat är viktigt att tänka på när man väljer mikrofon, som väldigt många glömmer, är hur den tar upp ljudet. Detta är viktigt bland annat efter hur man tänkt placera mikrofonen samt hur pass mycket andra ljud i omgivningen man vill den ska ta upp. Börja kolla på vilka typer det finns, utgå sedan från det när du väljer mikrofon.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!