Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Om det inte går att stresstesta för att säkerställa att det funkar normalt utan att nå 98 grader ellr mer så har det med detta att göra.

Swerobin skulle kanske behöva höja spänniningen lite men det ser inte ut att gå, utan att det blir för varmt. Jag skulle inte acceptera 98 grader heller.

Vad jag menar är att prime95 är ett testprogram. Det är gjort just för att testa och gör det väl.
Men.. spel och annat kommer inte upp i den stressen.
Därför är det viktigaste vad som sker i program som faktiskt används.
Låt oss säga att maxtemp blir 82c i det mest krävande spelet/programmet och allt funkar som det ska, då är det det som räknas.
Det inte fel på något vis att ha ett program som prime95 som måttstock. Nej nej. Men det är så ofta det övertestas och övertänks.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad jag menar är att prime95 är ett testprogram. Det är gjort just för att testa och gör det väl.
Men.. spel och annat kommer inte upp i den stressen.
Därför är det viktigaste vad som sker i program som faktiskt används.
Låt oss säga att maxtemp blir 82c i det mest krävande spelet/programmet och allt funkar som det ska, då är det det som räknas.
Det inte fel på något vis att ha ett program som prime95 som måttstock. Nej nej. Men det är så ofta det övertestas och övertänks.

Där är vi 100% överrens. Att testa timtals är inget jag hållt på med. Är man gamer och bara vill ha 100% funktion i spel krävs inte en veckas stresstester.
Men, om stresstesten visar att man behöver öka spänningen för att nå högre men man får högre temps man törs så måste man göra ngt åt kylsituationen(eller nöja sig med klocken man har).
I fallet i7 3770K har intel en undermålig lösning för värmeöverföring chip till IHS, så delidd är det enda rätta om man inte haft extrem tir med både chippet( klarar extremlåg volt) samt tur med att värmeöverföringen är klart bättre än genomsnittet.
Jag körde 3770K från 2013-2019, så jag har följt upp 3770K

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.