850 EVO 500 GB (med eller utan RAPID mode?)

Permalänk
Medlem

850 EVO 500 GB (med eller utan RAPID mode?)

Tjena!

Läst på lite nu hur Rapid mode funkar på Samsungs SSD och det verkar vara en väldigt effektiv funktion, att kunna fördubbla läshastigheten och skrivhastigheten med hjälp av ram-minnen. (Om jag har förstått rätt).

Men den fördubblade hastigheten används den överallt eller endast vissa ställen?

Sen är det så då att då den tar kapacitet från ram-minnen så vet jag inte ifall jag har tillräckligt, har just nu 8 GB 1600 Mhz, är det tillräcklgit eller måste jag fixa mer för att kunna ha RAPID aktiverat?

Permalänk
Skrivet av Tobbe_:

Tjena!

Läst på lite nu hur Rapid mode funkar på Samsungs SSD och det verkar vara en väldigt effektiv funktion, att kunna fördubbla läshastigheten och skrivhastigheten med hjälp av ram-minnen. (Om jag har förstått rätt).

Men den fördubblade hastigheten används den överallt eller endast vissa ställen?

Sen är det så då att då den tar kapacitet från ram-minnen så vet jag inte ifall jag har tillräckligt, har just nu 8 GB 1600 Mhz, är det tillräcklgit eller måste jag fixa mer för att kunna ha RAPID aktiverat?

om ditt ram räcker är ju beronde på hur mycket program du har på i backgrunden, samsungs "Samsung Magician " har väll koll på det tror den använder 1 GB ram bara, men jag är lite osäker på att använda rapid då den cachar allt på rammet då och om man har ostabil strömförsörjning (strömmavbrott ) så kan man få extrema problem med sitt filsystem och om det är din os disk så finns det en stor chans att den kan bli corrupt då jag får en del strömavbrott själv (jordfelsbrytaren går) men somsagt jag vet inte hur det är i ditt fall.

men somsagt det är inte värt det i alla fall

någon frågade om det var värt det här och någon länkade till teckreport som då visade sig att det knappt hjälper dvs i vanliga förhållande där du inte står å kör bench tester på disken då utan använder den normalt.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Datavetare

Har du tillräckligt med RAM finns det absolut ingen anledning att inte ha RAPID på.

Det är fel att RAPID ökar risken för att filsystemet blir korrupt om man jämför med ett system utan RAPID men där Windows disk-cache är påslagen (i praktiken tvivlar jag att någon kör utan den påslagen, det skulle bli långsamt). Anledningen är att Samsung garanterar att RAPID uppfyller alla krav Windows ställer på en disk-cache vad det gäller när en operation får anses vara klar och vad som faktiskt måste ligga på disk vid det tillfället.

RAPID gör inte heller Windows disk-cache redundant då de jobbar på olika lager, disk-cachen är en relativt simpel cache för läsning/skrivning av data medan RAPID flyttar en del operationer som normalt utförs av disk-kontroller (som typiskt har en relativt klen ARM CPU med begränsad mängd RAM) till din vanliga CPU och en del av ditt vanliga RAM. I praktiken är det främst skrivning av små filer som påverkas positivt, där presterar diskar med RAPID många gånger bättre än närmaste konkurrenter, vid bulk-läsning och läsning av saker som inte har en chans att optimeras av RAPID (t.ex. boot-tid) får man samma prestanda med som utan RAPID.

Många benchmarks verkar totalt oförmögna att hantera RAPID, vissa får t.o.m overflow i sina beräkningar av saker som IO-op/s och liknande så det blir vansinniga resultat. Rekommenderar de RAPID-tester som Nordic Hardware gjort på 840 EVO och 850 Pro där man kör något som påminner "verkliga" fall i stället för meningslösa benchmarks som mäter teoretisk IO-ops/s och läs/skrivhastighet vid stora filer med ködjup som aldrig förekommer i verkligheten.. Tycker detta beskriver rätt bra vad man ska förvänta sig från RAPID

"Sammanfattningsvis så kan vi se att man definitivt får prestandaökningar med Rapid men hur mycket prestanda man får är väldigt inkonsekvent och det verkar skilja väldigt mycket från gång till gång. I vissa fall får man nästan ingen ökning alls och i vissa fall så kan man få gigantiska förbättringar. "

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Har du tillräckligt med RAM finns det absolut ingen anledning att inte ha RAPID på.

Det är fel att RAPID ökar risken för att filsystemet blir korrupt om man jämför med ett system utan RAPID men där Windows disk-cache är påslagen (i praktiken tvivlar jag att någon kör utan den påslagen, det skulle bli långsamt). Anledningen är att Samsung garanterar att RAPID uppfyller alla krav Windows ställer på en disk-cache vad det gäller när en operation får anses vara klar och vad som faktiskt måste ligga på disk vid det tillfället.

RAPID gör inte heller Windows disk-cache redundant då de jobbar på olika lager, disk-cachen är en relativt simpel cache för läsning/skrivning av data medan RAPID flyttar en del operationer som normalt utförs av disk-kontroller (som typiskt har en relativt klen ARM CPU med begränsad mängd RAM) till din vanliga CPU och en del av ditt vanliga RAM. I praktiken är det främst skrivning av små filer som påverkas positivt, där presterar diskar med RAPID många gånger bättre än närmaste konkurrenter, vid bulk-läsning och läsning av saker som inte har en chans att optimeras av RAPID (t.ex. boot-tid) får man samma prestanda med som utan RAPID.

Många benchmarks verkar totalt oförmögna att hantera RAPID, vissa får t.o.m overflow i sina beräkningar av saker som IO-op/s och liknande så det blir vansinniga resultat. Rekommenderar de RAPID-tester som Nordic Hardware gjort på 840 EVO och 850 Pro där man kör något som påminner "verkliga" fall i stället för meningslösa benchmarks som mäter teoretisk IO-ops/s och läs/skrivhastighet vid stora filer med ködjup som aldrig förekommer i verkligheten.. Tycker detta beskriver rätt bra vad man ska förvänta sig från RAPID

"Sammanfattningsvis så kan vi se att man definitivt får prestandaökningar med Rapid men hur mycket prestanda man får är väldigt inkonsekvent och det verkar skilja väldigt mycket från gång till gång. I vissa fall får man nästan ingen ökning alls och i vissa fall så kan man få gigantiska förbättringar. "

Så hur redundant är den om man jämför med och utan rapid? Trode det var som att köra raid 0 liksom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RaW D Coy:

Så hur redundant är den om man jämför med och utan rapid? Trode det var som att köra raid 0 liksom

Skickades från m.sweclockers.com

RAPID har inget med RAID att göra utan RAPID är en teknik för att flytta vissa funktioner från disk-kontroller till CPU/RAM, så det är möjligt att hantera komprimering (som det förväntas se ut på flash), ändra ordningen på I/O-ops för mer optimal hantering etc.

Disk-cachen är endast en möjlighet att returerna data som man nyligen läst/skrivit, allt oanvänt RAM kan användas till detta så mängden data man kan cacha med disk-cache är potentiellt större, men RAPID kan cache långt mer än enbart läsning av data.

Enda potentiella nackdelen med RAPID, utöver att det permanent lägger beslag på 1GB RAM, är på en laptop där det i teorin skulle kunna vara mer strömeffektivt att låta ARM-processorn på disk-kontrollen hantera det hela jämfört med CPU-delen. I praktiken sparar en snabbare race-to-sleep mer ström än kostnaden för att använda en kraftigare CPU-del. De tester jag sett så verkar just denna punkt ändå bli ett avrundningsfel, det drar samma mängd batteri vare sig RAPID är på eller av.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

RAPID har inget med RAID att göra utan RAPID är en teknik för att flytta vissa funktioner från disk-kontroller till CPU/RAM, så det är möjligt att hantera komprimering (som det förväntas se ut på flash), ändra ordningen på I/O-ops för mer optimal hantering etc.

Disk-cachen är endast en möjlighet att returerna data som man nyligen läst/skrivit, allt oanvänt RAM kan användas till detta så mängden data man kan cacha med disk-cache är potentiellt större, men RAPID kan cache långt mer än enbart läsning av data.

Enda potentiella nackdelen med RAPID, utöver att det permanent lägger beslag på 1GB RAM, är på en laptop där det i teorin skulle kunna vara mer strömeffektivt att låta ARM-processorn på disk-kontrollen hantera det hela jämfört med CPU-delen. I praktiken sparar en snabbare race-to-sleep mer ström än kostnaden för att använda en kraftigare CPU-del. De tester jag sett så verkar just denna punkt ändå bli ett avrundningsfel, det drar samma mängd batteri vare sig RAPID är på eller av.

Så om jag rycker ut strömkabeln så har jag lika stor chans att förlora viktig dats som om jag inte har på rapid?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RaW D Coy:

Så om jag rycker ut strömkabeln så har jag lika stor chans att förlora viktig dats som om jag inte har på rapid?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är samma bakomliggande orsak till att du potentiellt sumpar data om du kör RAPID som om du använder den disk-cache som är inbyggd i Windows. Slår du av båda dessa finesser är risken mindre (men fortfarande inte noll då det typiskt även finns cache även i disk-kontrollen), men då kommer ditt system bli rejält mycket segare under normal användning.

Risken med RAID-0 är ju en annan, där är problemet att du kommer förlora data om någon av diskarna i arrayen pajar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Så om jag rycker ut strömkabeln så har jag lika stor chans att förlora viktig dats som om jag inte har på rapid?

Skickades från m.sweclockers.com

Saxat från Samsung's specifikationer:

Citat:

RAPID was specifically designed to not add any additional risk to user or system
data, even in the event of a power-loss. In fact, RAPID strictly adheres to Windows
conventions in its treatment of any buffered writes in DRAM -- RAPID obeys all
“flush” commands, so any writes buffered by RAPID will make it to the persistent
media just like the Windows OS cache or the HDD cache. (Consequently, the data
loss risk is identical to that of Windows OS cache or HDD cache).

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Saxat från Samsung's specifikationer:

NICE! hehe sorry jag trode det var farligare än så. Då slår jag på den!

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Oj det har visst hänt mycket på denna tråden, trodde den hade dött, men jättetacksam för alla svar! Då slår jag på RAPID mode när jag väl fått min SSD, den bör komma på måndag Blir att installera om datorn och ha min 1 TB HDD som lagring

TACK!

Permalänk
Medlem

Nåväl, vad är slutsatsen? Är det värt att använda Rapid Mode om man är an relativt ny hårdvara i datorn eller ska man ha den avslagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Saxat från Samsung's specifikationer:

Jag råkade faktiskt ut för korrupta filer med min 850 Evo och Rapid påslaget. Stängde av fel strömskena där datorn satt inkopplad, och vid start bootade inte Windows utan klagade på korrupta filer.

Det hade säkert kunnat hända utan RAPID också men tar inga chanser. Dessutom blir ju datorn långsammare med RAPID i vissa tester p.g.a overhead. Sedan har Windows egen cachning till RAM av ofta använd data, så tycker hela konceptet verkar lite onödigt förutom att man får artificiellt uppblåsta resultat i vissa benchmarks.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Måste prova rapid speciellt nu när jag har läst nordichardware artikeln om rapid.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Nu har jag kört med rapid mode några dagar och i början tyckte jag allting gick snabbare men nu när jag har vant mig så känns det som vanligt igen. Jag ska prova avaktivera rapid mode och om jag märker någon skillnad.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Jag märkte ingen skillnad i daglig användning med rapid på eller rapid av så jag testade två vändor PCMark10 med rapid på och sedan rapid av och ungefär samma poäng, 5003 och 5038. Så nu har jag stängt av rapid mode permanent.

Rapid Mode Av

Rapid Mode På

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag märkte ingen skillnad i daglig användning med rapid på eller rapid av så jag testade två vändor PCMark10 med rapid på och sedan rapid av och ungefär samma poäng, 5003 och 5038. Så nu har jag stängt av rapid mode permanent.

Rapid Mode Av

https://i.imgur.com/A7eTKcd.jpg

Rapid Mode På

https://i.imgur.com/FOXxgYm.jpg

Kort sagt... 850 EVO 500GB diskarna är så pass snabba att det spelar mindre roll. Det är om du ha en långsammare eller mindre disk som det kan ge nytta.

Tex 840 EVO hjälps en hel del. 850 EVO 120-250GB kan hjälpas en del i skrivning av mycket slumpmässiga filer tex.

Personligen har jag det på, men bara på just 840 EVO diskarna.

(varning för nectro tråd btw för andra som svarar)

Permalänk

Kollade bara på totalpoängerna tidigare och då var det inte stor skillnad men nu när jag kollar delpoängerna ser jag att "App Start-up Score" gick faktiskt upp från 9713 utan rapid till 10330 med rapid.

Så rapid ger en liten förbättring typ 6-7% på min dator i åtminstone appstart tiderna, tyvärr ger det inget större utslag i totalpoängen i pcmark10 så det är lätt att missa.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Om man slår på RAPID på en ssd där man har alla spel - skulle spelet/spelen få snabbare uppstart, etc?
Har 8gb ram nu & funderar att testa RAPID när jag fixat 16gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Om man slår på RAPID på en ssd där man har alla spel - skulle spelet/spelen få snabbare uppstart, etc?
Har 8gb ram nu & funderar att testa RAPID när jag fixat 16gb.

Troligen inte.

Det kan inte snabba upp läsningen av kall data vidare, utan mest skrivning och läsning av nyskriven data. Det skulle ev kunna snabba upp patchning av uppdateringar på dem dock (tex när steam laddar ner data och sedan packar upp det igen skulle ju då kunna ske via RAM och inte disken direkt). För tex 840 EVO kan detta hjälpa en hel del tex.

Och om du startar ett ny-nerladdat/uppdaterat spel kanske det kan hjälpa lite, men vi pratar upp till nån få GB på spel som ofta är 5GB+. Dessutom om du har gott om RAM kommer ju Windows att använda det som cache också, så du bör få liknande funktion även utan det.

Permalänk

RAPID är bara ett sätt att snabba upp "Diskhanteringen" (disk cache) genom att låta snabbare RAM minne låtsas vara diskutrymme. Vissa disktester kan öka sin läs prestanda avsevärt så länge testen inte använder så mycket disk/minne (<2GB). Testen mäter då egentligen inte disken (inkl. SATA kanal) utan det snabbare RAM minnet...
En SATA-SSD kan öka från 450 till 1900 MB/s i en sådan test.

Beroende på programvara och databas läsningar så går vissa "diskläsningar" snabbare med RAPID.
Vanlig Windows eller spel prestanda ökar dock inte nämnvärt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte Rapid är så bra då den har så många begränsningar.
Jag har använt Primocache i flera år och gillar det mycket mer

(har inte dom snabbaste minnena precis)

Använd bara defer-write om man har UPS el liknande då strömavbrott kan göra att write data förloras annars.
Utan defer-write används endast read och är lika säkert som vanlig hårddisk vid strömavbrott.

Bra för server/databas/spel eller bara snabbare och mer flytande surfning, windows, program mm. Funkar på USB minne/alla typer av hårddiskar oavsätt märke, jag har t.ex 830 SSD's och 960 Evo som Rapid inte "stödjer" vilket jag tycker är dumt då det inte behöver finnas sådan begränsning.
Går att välja hur mycket cache man ska ha mm.

Provat andra program genom åren från Ramdisks till "gameboosters" eller vad dom nu heter men Primocache tycker jag är den enda som funkar och är smidigt. En del Ramdisks är snabbare men dom har sina egna problem som att t.ex snabbt ändra storlek och att konstant behöva ändra mappar, filer/ta bort igen osv. Ha 10-20 bat filer på skrivbordet är inte så smidigt heller.

Permalänk

Tjabba har en 850 å en 860 disk bpda får jag detta feomen om jag klickar på rapid mode ända lösningen är då att system återställa datorn 850 disken har jag haft i en stationär data å där fungerar rapid mode men har bytt nu till en 860 å då fungerar det som sagt ej

850 disken sitter nu i en laptopp men där fungerar det inte heller

Varför blir det så ?

http://imgur.com/gallery/QOnoiEw

på samsung magician står det VID 1002 Under the current system environment, some functions in Magician CANNOT be run.
If multiple iterations of Read and Write are performed, RAPID mode may become inactive due to system internal errors on some of the AMD / AsMedia Controller or Driver.

Permalänk

Har problem då jag skall slå på rapid mode 850 disk

Sedan har jag en 860 å samma sak där
Läste att version 5 har dom tagit bort amd så därför fungerar det ej men har gammal version nu å samma sak händer

Någon som har någon idé ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är 860 mycket bättre än 850 ?

Permalänk

Skulle häldre säga 850 är bättre känns då mycker stabilare

Permalänk
Medlem

850 har längre garantitid än 860.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte få igång rapidmode på min dator, Jag har 840 EVO 250gb. Jag har provat optimized defaults i bios. Jag kör trimmat och har stängt av många funktioner men jag vet inte om de är de som gör att de inte funkar.

Den verkar dra igång de i magican och vill att jag ska starta om men när jag har gjort de är de fortfarande på off.

Några idéer? Jag läste på internet att de hade med något som hette AI suite och göra men jag kan ingenting om de så de känns som jag bara fumlar i mörker.