Funkar vilka ddr3 minnen som helst med mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Funkar vilka ddr3 minnen som helst med mitt moderkort?

Funkar vilka ddr3 minnen som helst med mitt moderkort eller måste jag kolla efter specifika för just mitt moderkort? Har ett gigabyte B85M-DS3H.

Permalänk
Medlem

Om du googlar B85M-DS3H och klickar på första sökresultatet. Sen vänsterklickar du på specification, så får du svaret 😃

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Att bara på kolla på specifikationen säger dock inte hela sanningen. Gigabyte har en lista med minnen som du kan ladda ner här. Men detta är bara minnen som Gigabyte själva har testat fungerar med moderkortet. I själva verket så bör vilka DDR3-minnen som helst fungera utan problem, så länge som det är vanliga minnen för stationära datorer och inte ECC eller SO-DIMM. Och så är det förmodligen bäst att satsa på 1.5V-minnen som specen säger också.

Gigabyte skriver också att moderkortet stöder 1333 och 1600 MHz, men snabbare minnen fungerar sannolikt också bra eftersom den angivna frekvensen bara är vad minnet max ska klara av. Men du kan förmodligen inte köra minnena snabbare än 1600 MHz, så det finns ingen större vits med att köpa snabbare minnen.

Här är en lista på alla minnen som borde passa. Det finns förmodligen andra minnen som passar också, men som inte kom med i listan p.g.a. ofullständiga uppgifter hos prisjakt.