Vilka komponenter bör jag byta ut för att få högre FPS?

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter bör jag byta ut för att få högre FPS?

Tjena! Sitter för närvarande på ett improviserat ihopplock bestående av en AMD Phenom II x6 1055T, 4gb DDR2, ett AMD HD5850 och ett moderkort som inte pallar någon som helst överklock. Jag får ut mellan 120 och 140 fps typ (spelar ingen roll om jag sänker grafikinställningarna vad jag märkt).

Kollar man på aktivitetsgraferna för CPU och GPU så är det ingen av dem som jobbar 100%, vilket känns skumt? Och processorn jobbar lika mycket på alla kärnor, skalar Cs go så bra?? Både GPUn och CPUn ligger på 60-80% användning i alla fall.

Vilken komponent tror ni det är som flaskar? Räcker det att köpa ett nytt grafikkort och ett billigt begagnat moderkort och överklocka lite? Hade ju vart gött om man kom upp i 200fps iaf!

Permalänk

Hej!

Vad har du för uppdateringsfrekvens på din skärm? Om du skulle ha 60 Hz nyttjar dig inget som går över 60 fps då skärmen bara kan mata ut 60 fps. Skulle du ha 120 eller 144 Hz skärm gäller samma sak där. Att uppnå 200 fps kommer inte nyttja dig något som helst så länge du inte skulle ha en skärm med 200 Hz uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD3H | CPU: Intel i5-4670K | CPU-kylare: Noctua NH-U12S
RAM: Corsair Vengeance 16 GB 2x8GB | Grafikkort: Asus GTX 760 DCII OC | PSU: Antec HCG-620M
SSD: Samsung 840 250 GB | Lagring: WD Caviar Black 1 TB | Chassi: Antec P182 Special Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av CptSeasick:

Hej!

Vad har du för uppdateringsfrekvens på din skärm? Om du skulle ha 60 Hz nyttjar dig inget som går över 60 fps då skärmen bara kan mata ut 60 fps. Skulle du ha 120 eller 144 Hz skärm gäller samma sak där. Att uppnå 200 fps kommer inte nyttja dig något som helst så länge du inte skulle ha en skärm med 200 Hz uppdateringsfrekvens.

Har i dagsläget 60hz men hade tänkt att köpa 144Hz, och då vill man ju ha lite marginal för FPS-drops och så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CptSeasick:

Hej!

Vad har du för uppdateringsfrekvens på din skärm? Om du skulle ha 60 Hz nyttjar dig inget som går över 60 fps då skärmen bara kan mata ut 60 fps. Skulle du ha 120 eller 144 Hz skärm gäller samma sak där. Att uppnå 200 fps kommer inte nyttja dig något som helst så länge du inte skulle ha en skärm med 200 Hz uppdateringsfrekvens.

Jag vet inte om du har testat skillnaden på 300fps på 60hz mot 60fps på 60 hz, det är STOR skillnad.
Nu till frågan, din processor borde klara CS:GO utan några bottlenecks, kollade ditt grafikkort och kan ligga lita på de. Om du inte vill investera för framtiden så tycker jag ett GTX760 är väldigt prisvärt, ska du sen köra lite mer krävande spel i framtiden är ett GTX970 typ det mest prisvärda kortet just nu. Sen så kostar inte 8gb 1600mhz ram väldigt mycket och det kanske blir lite segt om du har musik/skype/chrome igång samtidigt med bara 4gb ram.

Men generellt för spel så kommer du undan med ALLA spel med en i4670k och 8gb ram, sen lägger du resten av stålarna på ett bra grafikkort. Ta billigaste moderkortet som finns, är då inte störd av oljud i datorn så duger billigaste chassit och nätagget också.

EDIT: Kollade lite vad du skrev också, kolla om det är internminnet som throttlar ditt performance. CS är ju inte så grafikkrävande speciellt inte på lägsta inställningarna. Men jag hade nog bytt utt grafikkortet mot ett gtx760 och satt i 8gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Jag vet inte om du har testat skillnaden på 300fps på 60hz mot 60fps på 60 hz, det är STOR skillnad.
Nu till frågan, din processor borde klara CS:GO utan några bottlenecks, kollade ditt grafikkort och kan ligga lita på de. Om du inte vill investera för framtiden så tycker jag ett GTX760 är väldigt prisvärt, ska du sen köra lite mer krävande spel i framtiden är ett GTX970 typ det mest prisvärda kortet just nu. Sen så kostar inte 8gb 1600mhz ram väldigt mycket och det kanske blir lite segt om du har musik/skype/chrome igång samtidigt med bara 4gb ram.

Men generellt för spel så kommer du undan med ALLA spel med en i4670k och 8gb ram, sen lägger du resten av stålarna på ett bra grafikkort. Ta billigaste moderkortet som finns, är då inte störd av oljud i datorn så duger billigaste chassit och nätagget också.

EDIT: Kollade lite vad du skrev också, kolla om det är internminnet som throttlar ditt performance. CS är ju inte så grafikkrävande speciellt inte på lägsta inställningarna. Men jag hade nog bytt utt grafikkortet mot ett gtx760 och satt i 8gb ram.

Det är det som är det konstiga, varken ram-minnet, processorn eller grafikkortet används full ut och ändå får jag inte högre fps! Det är väl alltid nån komponent som jobbar 100% och flaskar om man inte har FPS-spärr??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Det är det som är det konstiga, varken ram-minnet, processorn eller grafikkortet används full ut och ändå får jag inte högre fps! Det är väl alltid nån komponent som jobbar 100% och flaskar om man inte har FPS-spärr??

Inte riktigt, kan vara anslutningen mellan komponenterna och andra saker. Noterade även att ovanståande rekommenderade mer RAM. Tänk bara på att du har DDR2 RAM och att de blir oanvändbart om du vill uppgradera CPU eller MB.

En sak du kan testa är att sätta spelet med tråd prioritet "realtid" och se vad som händer.

RAM ligger även ALLDRIG på 100% då datorn automatiskt lägger saker på hårddisken långt innan det sker. Når du 100% så börjar saker krasha i bästa fall, förutsatt att SWAP filen är full.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.