FAQ: Kom igång med Folding@home!

Permalänk
Geeks
SweClockers

FAQ: Kom igång med Folding@home!

Folding@SweClockers.com

Kom igång!

  1. Ladda ned klientprogrammet till Folding@home

  2. Installera och starta programmet

  3. Välj ett användarnamn

  4. Ange lagnummer (team number) 37451 för att gå med i SweClockers lag

  5. Registrera Passkey för ditt användarnamn och få extra poäng i Folding@home. Detta gör stor skillnad och bidrar till att klättra i topplistan

Vad är Folding@home?

Folding@home är ett distribuerat datorkraftsprojekt som syftar till att bistå medicinsk forskning genom att simulera proteinveckning. Veckningsprocessen hos proteiner är avgörande för förståelsen av biologiska processer och spelar en central roll i kontexten av sjukdomar som Alzheimers, Huntingtons, Parkinsons, Covid-19 och vissa cancerformer.

Projektet utnyttjar frivilliga datoranvändares överblivna beräkningskraft för att genomföra komplexa beräkningar. Genom att ladda ned och köra Folding@home-programvaran kan vem som helst med en internetansluten dator bidra till forskningen. Detta möjliggör skapandet av en kraftfull, distribuerad superdator, kapabel att utföra simuleringar i en mycket större skala än vad enskilda system kan hantera.

Folding@home har vuxit till att bli ett av världens största projekt i sitt slag. Deltagare laddar ned en klientprogramvara som hämtar, bearbetar och sedan returnerar resultat till forskarna. Detta projekt är ett lysande exempel på hur samarbete kan främja vetenskaplig forskning och har bidragit till förståelsen för hur olika sjukdomar utvecklas.

Vad har åstadkommits hittills?

Proteinveckning, processen där proteiner antar sin unika, funktionella tredimensionella struktur, utgör en av de mest centrala och komplexa frågorna inom molekylärbiologisk forskning. Genom avancerade simuleringar har Folding@home-projektet gjort betydande framsteg inom detta område, vilket möjliggör simuleringar av proteinveckning över längre tidsintervall än vad som tidigare varit möjligt. Denna teknik har visat sig vara både innovativ och noggrann, vilket bekräftas av forskningsresultat från University of Illinois at Urbana-Champaign.

Denna banbrytande forskning har lett till en mängd vetenskapliga upptäckter, vilka bidragit till en djupare förståelse av proteindynamik och relaterade sjukdomar. Folding@home-projektets bidrag har resulterat i hundratals vetenskapliga rapporter, vilka dokumenterar projektets framsteg och upptäckter. En omfattande samling av dessa publikationer finns tillgänglig för på projektets webbplats.

Vad kan jag göra för att hjälpa till?

Folding@home använder inte dyra superdatorer för beräkningskraft utan drar istället nytta av hundratusentals vanliga persondatorer anslutna till ett distribuerat nätverk. Klientprogrammet körs i bakgrunden och tar endast upp processor- och/eller grafikkortskraft som för tillfället inte utnyttjas. Mjukvaran ansluter med jämna mellanrum till internet för att hämta en ny "work unit", det vill säga datapaket med underlag för beräkningarna.

Du kan hjälpa till genom upplåta en del av din dators beräkningskraft till projektet. Det finns klientprogram för en uppsjö olika operativsystem, däribland Windows, Linux och OS X. Glöm inte att ange team number 37451 för att dina beräkningspoäng ingå i Folding@SweClockers.com!

Vad är Folding@SweClockers?

För att uppmuntra till fler deltagare innehåller forskningsprojektet ett litet tävlingsmoment, där både lag och användare kan tävla mot varandra i att utföra flest beräkningar (work units). Varje avklarad "work unit" ger ett antal poäng, som räknas till både din egen statistik och lagets totalpoäng. Medlemmarna hjälps åt i det egna laget Folding@SweClockers, som är ett av de absolut bäst presterande lagen i världen!

Ange team number 37451 för att dina poäng ska räknas till SweClockers foldinglag!

Mer läsning:

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Geeks
SweClockers
Permalänk
Medlem

Bra med en ny guide, de gamla var inte så aktuella längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Andreas tack! äntligen blev vi av med de gamla trådarna i denna forumdelen!!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Jag är med och har börjat. Men varför visas inte det att jag är med. Ikonen visas ju inte i mitt namnfält

Permalänk
Medlem

Började folda för någon vecka sedan och finns med på http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/...type=userstats under "LeJoke" måste jag ha en passkey för att få fina bubblor under avataren?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Började folda för någon vecka sedan och finns med på http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/...type=userstats under "LeJoke" måste jag ha en passkey för att få fina bubblor under avataren?

Välkommen till folding!

Passkey är riktigt bra att ha då man får bonus för arbeten man slutför

Och för att få folding icon på din avatar på SweC så gå in på "inställingar" och sedan "Grupper" och fyll i ditt folding användarnamn.

Permalänk
Medlem

Hmm, har folding iconen tagits bort i uppdateringen av forumet?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Hmm, har folding iconen tagits bort i uppdateringen av forumet?

Ja. Kan bero att många hade ikonen men ingen foldade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ja. Kan bero att många hade ikonen men ingen foldade.

Aha, satan då..
Mjo, men synd för oss foldare!

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Hmm, har folding iconen tagits bort i uppdateringen av forumet?

Jag frågade detta i feedback-forumet för en tid sedan:

Skrivet av Mizcak:

Sedan uppdateringen av sidan syns inte längre en användares deltagande i foldinglaget.
Förr var det en liten ikon bredvid onlinestatusen för respektive användare, men denna finns ej kvar.
Ej heller finns informationen (med statistiken) längre med på profilsidan.

Kommer detta tillbaka?

Jag ser ikonen som en positiv marknadsföring för projektet, då folk får upp ögonen för folding.
Ju fler som hjälper till, desto snabbare kan vi få till mediciner och botemedel mot t.ex. Cancer. Datorkraften finns bland Sweclockers medlemmar!

Och som svar..

Skrivet av Dimestam:

Hej,

Det stämmer att länken till Folding-statsen är borttagen eftersom funktionen inte användes särskilt ofta. En hel del struntade dessutom i att ta bort länken när dessa upphörde med att delta i folding-projektet, och det ser förstås inte särskilt bra ut.

Hälsningar,
Andreas

Så tyvärr.. :/

Permalänk
Medlem

Sådär då var man igång igen, kör på 2st pc och 1st android atm

Visa signatur

Ticstyle - Din hjälp i IT-djungeln
Rigg = Mobo ASUS X99-A CPU Intel i7 5820K Kylning Corsair H80i RAM DDR4 16B GPU ASUS GTX 650 Ti PSU EVGA SuperNOVA 750 G2 Skärm 3x24"

Permalänk
Medlem

hur ofta uppdaterar den där folding siten? den verkar inte fatta att min HP server foldar åt dem

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

hur ofta uppdaterar den där folding siten? den verkar inte fatta att min HP server foldar åt dem

Det kan ta sin tid. Körde igång för 9 timmar sedan, har nu ~1,7 miljoner poäng, men det tog en bra stund innan de började räkna.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att börja igen

"FOLDING@HOME TAKES UP THE FIGHT AGAINST COVID-19 / 2019-NCOV"

https://foldingathome.org/2020/02/27/foldinghome-takes-up-the...

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har börjat idag igen! Im back!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Kanske dags att börja igen

"FOLDING@HOME TAKES UP THE FIGHT AGAINST COVID-19 / 2019-NCOV"

https://foldingathome.org/2020/02/27/foldinghome-takes-up-the...

Sist jag kollade så fanns det inga WU publicerade för Covid-19.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag provade denna. Finns det en ren 64-bit app?
Hur gör jag så inte fläktarna löper amok? Denna ställde jag in på minimal och bara under idle, men när jag kommer tillbaka är fläktarna på full sprutt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Länken till klientprogrammet funkar inte.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing:
Kan det vara denna länk istället? https://foldingathome.org/

Hamnade på den när jag klickade på Folding@home i första inlägget.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

@Klappa:
Kan det vara denna länk istället? https://foldingathome.org/

Hamnade på den när jag klickade på Folding@home i första inlägget.

Den leder ju inte till programmet?

Permalänk
Medlem

@Dinkefing:
Nej, det är inte en direkt länk till själva programmet. Men om du klickar på "Start folding now" så kommer du till sidan med downloads.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Så, då har man joinat!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

När får vi in Folding-prestanda som en del av Sweclockers produkttester av GPU/CPU?

Permalänk
Medlem

Hmm, kan inte välja Coronaviruset?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Hmm, kan inte välja Coronaviruset?

De skrev någonstans att man ska välja "Any disease" så går det till Corvid-19 så det gör jag iaf

Permalänk

Då har man precis satt upp 5 gaming-riggar som står och foldar Börjar bli varmt i rummet nu Nu kör vi!!!!

Visa signatur

Ryzen 7 1800x @4,05Ghz 1.36V, Asus Crosshair VI X370,
Asus Strix 1080ti OC, 16gb Corsair Vengance RGB 3200mhz, Corsair Hydro H150i Pro, Lian Li O11 Dynamic, Corsair LL Fans

Permalänk
Medlem

Har varit med tidigare men av någon anledning strulade det så gick ur. Nu är det igång igen. Hoppas det inte strular denna gång.

En fundering. Kan man ställa in ett schema hur den ska jobba? Har alltid datorn igång men då datorn står i samma rum som jag sover i och fläktarna lever om en del när den jobbar på max, blir det lite svårt att sova. Vill således att den går på low då. Dock får den mer än gärna gasa på när jag är på jobbet.

Visa signatur
Permalänk

Grafikkort

Hej, precis joinat också!

Måste man ange några speciella inställningar för GPU? CPU (7) foldar för fullt men inte mitt GTX980...

Visa signatur

The Empire Strikes Back - @ Microsoft

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle bidra med någon jag med, så startade idag!

Kan man köra både GPU samt CPU samtidigt? För just nu är det bara 2080TI som jobbar. Har ju ett 9900K som knappt har puls som också kan få slita kan tyckas..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC