Lösa S-PDIF ut när det saknas på internt ljudkort

Permalänk
Medlem

Lösa S-PDIF ut när det saknas på internt ljudkort

Hallå, införskaffade mig äntligen ett par Astro A40 med tillhörande mixamp pro och inser till mitt förtret att mitt "moderna" moderkort från 2014 saknar S-PDIF på det interna ljudkortet.

Till saken hör att Astros mixamp har en liten finurlig finess där man, om man kopplar mixampen till datorn med både usb och optisk kabel kan styra olika källor från datorn med en liten ratt på mixampen (t.ex balansera voice/spel) utan att behöva gå in på ljudinställningar. 7.1 surround är inte direkt livsviktig för mig, jag spelar varken CS eller BF, tittar ALDRIG på film på datorn och är inte audiofil, men att inte kunna använda en av de huvudsakliga funktionerna på mixampen stör mig.

Jag söker nu rekommendationer på hur jag ska lösa mitt problem och tänkte lista ett par alternativ. Ni kanske kan hjälpa mig att avgöra vad som är gångbart och inte.

  • Budget: helst under 500 kr, åtminstone i brådrasket.

  • Alternativ 1: internt ljudkort/adapter. Jag vill poängtera att jag är VÄLDIGT oinsatt i hur ljudmanicker fungerar, behövs ett helt ljudkort? Om 7.1-ljudet inte är prio för mig, stereo duger gott och väl, går det att bara få mitt befintliga on-boardljudkort att skicka digital signal med någon sorts adapter bara för att kunna splitta källorna till mixampen? Obs, jag är disaudiologisk, jag vet inte hur ljudmanicklar funkar.

  • Alternativ 2: externt ljudkort. Känns som overkill och jag är mindre sugen på att utöka antalet pryttlar och maskiner på datorbordet. Dessutom verkar de vara dyrare och ska jag skaffa externt ljudkort vill jag nog hellre ha en högkvalitativ studiomodell längre fram, för musikproduktion. Den delen är inte aktuell idag (jag letar efter en quickfix).

  • Alternativ 3: skaffa nytt moderkort, kanske i annan storlek än micro atx. Tar emot lite då det här ändå är ett mellanklass-kort jag haft i ca 6 månader och i övrigt är väldigt nöjd med.

Förslag/rättningar/rekommendationer/slag på fingrarna/dumförklaringar uppskattas.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Antingen så kan du försöka hitta en lös S/PDIF modul som erbjuds som extgra av tillverkaren, se vidare i manualen för MB - avsn. 1.2.9 - 5. Eller så köper du en intern PCIe kort, tex. :
https://www.dustinhome.se/product/5010640840/xonar-dgx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Antingen så kan du försöka hitta en lös S/PDIF modul som erbjuds som extgra av tillverkaren, se vidare i manualen för MB - avsn. 1.2.9 - 5. Eller så köper du en intern PCIe kort, tex. :
https://www.dustinhome.se/product/5010640840/xonar-dgx

Bra tips! Jag ska leta lite i manualen och se om jag kan hitta en S/PDIFmodul, hade ingen aning om att det fanns.

Andra förslag någon?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Denna bracket ska enligt schemat på Ebay (se bild 5) och schemat i moderkortsmanualen (sida 17) vara kompatibel: www.ebay.com/itm/281003665440

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Ditt kort har S/PDIF-internt via header, använd bracket som medföljer eller skaffa egen. Enklaste sättet. Ebay går bra som ovanstående säger, det går bra att beställa från någonstans närmare än USA däremot. Möjligt att du kan få från tillverkaren också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Denna bracket ska enligt schemat på Ebay (se bild 5) och schemat i moderkortsmanualen (sida 17) vara kompatibel: www.ebay.com/itm/281003665440

Skrivet av Petterk:

Ditt kort har S/PDIF-internt via header, använd bracket som medföljer eller skaffa egen. Enklaste sättet. Ebay går bra som ovanstående säger, det går bra att beställa från någonstans närmare än USA däremot. Möjligt att du kan få från tillverkaren också.

Wow, tack för hjälpen, jag hade inte ens hunnit hem innan ni läst manualen åt mig

Bracket blir det, tack för tipsen!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Hm, Asus var en återvändsgränd, de har inte den modulen till försäljning och hänvisar till tredjepartsbutiker. "Sold separately" men de vet inte var. Kunde de inte bara pluttat in en sån kontakt istället?

Ebay USA känns onödigt långt och dyrt att frakta. Är det någon som känner till en närmare webshop som säljer reservdelar och komponenter av det här slaget? Första googlingen gav inte många resultat...

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Release:

Hm, Asus var en återvändsgränd, de har inte den modulen till försäljning och hänvisar till tredjepartsbutiker. "Sold separately" men de vet inte var. Kunde de inte bara pluttat in en sån kontakt istället?

Ebay USA känns onödigt långt och dyrt att frakta. Är det någon som känner till en närmare webshop som säljer reservdelar och komponenter av det här slaget? Första googlingen gav inte många resultat...

Du lär inte hitta det billigare eller enklare, det kan kanske bli billigare om du bygger det själv från skrotdelar du kanske har liggande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns nog en del på tyska ebay. Exempelvis http://www.ebay.de/itm/ASUS-S-PDIF-koaxial-optisch-SLOTBLENDE... Men det är nog enklast att beställa från den amerikanska från US/Kina. Blir billigare även om du får betala moms. Asus modul verkar kosta 80-100kr inkl frakt. Sök på ebay.com så hittar du flera säljare. Frakttiden kan däremot vara upp till några veckor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Release:

Hallå, införskaffade mig äntligen ett par Astro A40 med tillhörande mixamp pro och inser till mitt förtret att mitt "moderna" moderkort från 2014 saknar S-PDIF på det interna ljudkortet.

Du kan ju inte förvänta dig att ett micro-atx-kort har allt. De är ju små av en anledning.
Har inget med hur modernt det är att göra, utan rena prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Du kan ju inte förvänta dig att ett micro-atx-kort har allt. De är ju små av en anledning.
Har inget med hur modernt det är att göra, utan rena prioriteringar.

Mitt moderkort (se signatur) er et mikroATX kort med optisk SP/DIF utover standardutganger for analog lyd, så ditt argument om at det ikke er tilstrekkelig plass på mikro ATX moderkort for noe slik holder ikke riktig her. TS moderkort er til og med forberedt gjennom å ha headers for SP/DIF, så det er kun den fysiske utgang (port) som TS savner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Du kan ju inte förvänta dig att ett micro-atx-kort har allt. De är ju små av en anledning.
Har inget med hur modernt det är att göra, utan rena prioriteringar.

Det jävliga är bara att de knappt säljer denna bracket längre. Annars är det ganska standard att använda sig av header/intern-kontakt ändå, men de kan skicka med modulen för de som behöver den tycker man eller åtminstone veta var den går att få tag i om en kund frågar. Till koax/rca eller toslink/optisk är det egentligen inget mer än kablar och kontakt, lite av problemet är att olika tillverkare använder olika kontakter, så det är inte bara att koppla in som t.ex. chassits inbyggda USB-kontakter. Både deras hemsida och PDF-/tryckta manual beskriver ändå att de säljer det eller att det ska finnas som tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Hm, Asus var en återvändsgränd, de har inte den modulen till försäljning och hänvisar till tredjepartsbutiker. "Sold separately" men de vet inte var. Kunde de inte bara pluttat in en sån kontakt istället?

Ebay USA känns onödigt långt och dyrt att frakta. Är det någon som känner till en närmare webshop som säljer reservdelar och komponenter av det här slaget? Första googlingen gav inte många resultat...

80:- inkl frakt http://www.ebay.com/itm/SPDIF-RCA-Out-Motherboard-Cable-Brack...
Ca 2 veckors leveranstid brukar det vara när jag beställt småprylar från kina.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gigantrix:

Mitt moderkort (se signatur) er et mikroATX kort med optisk SP/DIF utover standardutganger for analog lyd, så ditt argument om at det ikke er tilstrekkelig plass på mikro ATX moderkort for noe slik holder ikke riktig her. TS moderkort er til og med forberedt gjennom å ha headers for SP/DIF, så det er kun den fysiske utgang (port) som TS savner.

Jag har inte sagt att det inte finns plats på ett miATX-kort. Läs om, läs rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns nog en del på tyska ebay. Exempelvis http://www.ebay.de/itm/ASUS-S-PDIF-koaxial-optisch-SLOTBLENDE... Men det är nog enklast att beställa från den amerikanska från US/Kina. Blir billigare även om du får betala moms. Asus modul verkar kosta 80-100kr inkl frakt. Sök på ebay.com så hittar du flera säljare. Frakttiden kan däremot vara upp till några veckor.

Blir till att göra det, har aldrig gillat ebay dock sedan enda betalsätt som godkändes var paypal, men det kanske har ändrats vid det här laget.

Skrivet av nackskägg:

Du kan ju inte förvänta dig att ett micro-atx-kort har allt. De är ju små av en anledning.
Har inget med hur modernt det är att göra, utan rena prioriteringar.

Tack för ditt informativa svar, det hjälpte mig i min frågeställning. You must be fun at parties.

Skrivet av Petterk:

Det jävliga är bara att de knappt säljer denna bracket längre. Annars är det ganska standard att använda sig av header/intern-kontakt ändå, men de kan skicka med modulen för de som behöver den tycker man eller åtminstone veta var den går att få tag i om en kund frågar. Till koax/rca eller toslink/optisk är det egentligen inget mer än kablar och kontakt, lite av problemet är att olika tillverkare använder olika kontakter, så det är inte bara att koppla in som t.ex. chassits inbyggda USB-kontakter. Både deras hemsida och PDF-/tryckta manual beskriver ändå att de säljer det eller att det ska finnas som tillbehör.

Jag vet, riktigt irriterande. Kontakten är inte inkluderad, asus själva nämner det inte men jag har sett den omnämnd som "discontinued by asus" i flera år gamla diskussionstrådar medan ett kort med lanseringsår 2014 har headers men ingen kontakt och sagda kontakt listas som "sold separately" i manualen.

Skrivet av Hardware guy:

80:- inkl frakt http://www.ebay.com/itm/SPDIF-RCA-Out-Motherboard-Cable-Brack...
Ca 2 veckors leveranstid brukar det vara när jag beställt småprylar från kina.

Bra tips, siktar nog på den. Tack!

Lade till saknad spydighet
Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Release:

You must be fun at parties.

Det är inte så man använder det uttrycket.

Permalänk
Medlem

Har en sån här över, dock till MSI och inte en aning om den går att få kompatibel med lite fulmod. Intresserad?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är inte så man använder det uttrycket.

Fortsätt bekräfta mitt antagande.

Skrivet av knoxz:

Har en sån här över, dock till MSI och inte en aning om den går att få kompatibel med lite fulmod. Intresserad?

http://s11.postimg.org/ldkochkoj/spdifbracket.jpg

Njae, jag har redan beställt från Kina och jag är inte jättesugen på att fulmodda med tanke på hur mycket varningar jag läste, om hur man bränner sitt mobo om man kopplar fel, när jag letade efter den där bracketen. Men tack för erbjudandet!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Release:

Fortsätt bekräfta mitt antagande.

Eftersom det är felaktigt är det raka motsatsen till en bekräftelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Eftersom det är felaktigt är det raka motsatsen till en bekräftelse...

Det räcker nu kompis, du har varit torr, dryg och messerschmidt nog för den här veckan. Ta en paus, ladda batterierna.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Release:

Det räcker nu kompis, du har varit torr, dryg och messerschmidt nog för den här veckan. Ta en paus, ladda batterierna.

Jag gav dig en förklaring på varför vissa funktioner eller anslutningar kan saknas på små moderkort, sen var du dryg tillbaks helt i onödan.

...Sen är jag inte din kompis, heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Jag gav dig en förklaring på varför vissa funktioner eller anslutningar kan saknas på små moderkort, sen var du dryg tillbaks helt i onödan.

...Sen är jag inte din kompis, heller.

Frågeställningen var inte varför vissa funktioner eller anslutningar saknas på små moderkort, frågan gällde vilka lösningar som står att finna för att åtgärda situationen. Att avvika från ämnet och problemet kan lätt uppfattas som drygt, om det inte var din avsikt ber jag om ursäkt. Försök gärna att besvara de frågor som ställs istället för att ge hjälpsamma upplysningar om orsaken till avsaknad av funktioner eller anslutningar på moderkort så undviker vi onödiga missförstånd.

Ha en trevlig kväll, främling på internet! (vi kanske kan bli kompisar i framtiden?)

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz