Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad som är fel.
Ps4 uppdaterar inte spel, när den är i viloläget.
Kollat alla inställningar både under energi och system allt är bockat. Men ändå så har den inte laddat ner nya uppdatering till cod:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har fått upp suget för PSVR men vet inte om det är värt att investera i. Är det något man använder med jämna mellanrum eller har ni som äger ett, märkt att det mest är en kul grej när polarna är över? Hur är det med spelen, finns det långa singleplayer eller är det mycket små spel?

Har testat en Vive på PC och tyckte det var riktigt fräsigt, men ganska jobbigt att få allt bra och sätta igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Har fått upp suget för PSVR men vet inte om det är värt att investera i. Är det något man använder med jämna mellanrum eller har ni som äger ett, märkt att det mest är en kul grej när polarna är över? Hur är det med spelen, finns det långa singleplayer eller är det mycket små spel?

Har testat en Vive på PC och tyckte det var riktigt fräsigt, men ganska jobbigt att få allt bra och sätta igång.

Köpte mitt PsVr i mellandagarna. Hade aldrig testat riktig Vr innan men är nöjd med det. Har spelat det som följer med och provat lite PS+ spel jag fått under åren. Astro bot är ett singelplayer spel som fått riktigt bra kritik men vet inte hur långt det är.

Köpte hem Borderlands 2 Vr som jag tänkt spela igenom eftersom jag är stort Borderlands fan. Kul och se en värld man lagt 500h plus, i Vr. Köpte även Beat Saber I veckan riktigt kul.

Har du redan en PC som är Vr kapabel skulle jag gått på en Vive eller liknade. Men har du ingen sådan så är PsVr bra substitut. Biblioteket på PSN är 200+ titlar stort med fler spel få väg. Men räkna med i budgeten ett par Move controllers eller en Aim controller också. Inte helt nödvändiga för att spela men öppnar upp för mycket bättre upplevelse i flera spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Förstår inte vad som är fel.
Ps4 uppdaterar inte spel, när den är i viloläget.
Kollat alla inställningar både under energi och system allt är bockat. Men ändå så har den inte laddat ner nya uppdatering till cod:(

Skickades från m.sweclockers.com

Är det ett spel du spelar ofta? Vet att min slutade med GTA 5 och rocket leag när jag inte hadde spelat de på länge.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dan_89:

Köpte mitt PsVr i mellandagarna. Hade aldrig testat riktig Vr innan men är nöjd med det. Har spelat det som följer med och provat lite PS+ spel jag fått under åren. Astro bot är ett singelplayer spel som fått riktigt bra kritik men vet inte hur långt det är.

Köpte hem Borderlands 2 Vr som jag tänkt spela igenom eftersom jag är stort Borderlands fan. Kul och se en värld man lagt 500h plus, i Vr. Köpte även Beat Saber I veckan riktigt kul.

Har du redan en PC som är Vr kapabel skulle jag gått på en Vive eller liknade. Men har du ingen sådan så är PsVr bra substitut. Biblioteket på PSN är 200+ titlar stort med fler spel få väg. Men räkna med i budgeten ett par Move controllers eller en Aim controller också. Inte helt nödvändiga för att spela men öppnar upp för mycket bättre upplevelse i flera spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som gör mig snäppet mer sugen på PSVR är priset och att det verkar vara lätt att komma igång(?) om man jämför med vive. Jag vill egentligen bara kunna sätta mig ner och lira lite VR när suget kommer. Men om PSVR lider av dålig upplösning eller andra tekniska problem så kanske det är värt att spara lite mer pengar och investera i ett vive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Det som gör mig snäppet mer sugen på PSVR är priset och att det verkar vara lätt att komma igång(?) om man jämför med vive. Jag vill egentligen bara kunna sätta mig ner och lira lite VR när suget kommer. Men om PSVR lider av dålig upplösning eller andra tekniska problem så kanske det är värt att spara lite mer pengar och investera i ett vive?

Visst PSVR har lägre upplösning men det har inte stört min upplevelse. Mediamarkt brukar ha haft PSVR demos. Du skulle fått prova ett och bildat dig en uppfattning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk

En fråga angående HDR.

Jag har en "gammal" PS4 och en relativt ny tv med bl.a HDR. Jag såg i PS4:ans inställningar att det går att aktivera HDR. När jag väl gör det så får jag ett meddelande som säger att min tv inte stödjer HDR. Vad gör jag för fel?

Kan det vara så enkelt att det finns en specifik HDMI-port som är till för HDR? Jag har 4 st på min tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Använder du en 4K HDR HDMI-kabel?

Om du använder din originalkabel till PS4-an så kommer det inte att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

En fråga angående HDR.

Jag har en "gammal" PS4 och en relativt ny tv med bl.a HDR. Jag såg i PS4:ans inställningar att det går att aktivera HDR. När jag väl gör det så får jag ett meddelande som säger att min tv inte stödjer HDR. Vad gör jag för fel?

Kan det vara så enkelt att det finns en specifik HDMI-port som är till för HDR? Jag har 4 st på min tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av King Grub:

Använder du en 4K HDR HDMI-kabel?

Om du använder din originalkabel till PS4-an så kommer det inte att fungera.

Det är första steget som @King Grub tipsar om.
Sedan gäller det att kontrollera på TV så man aktiverat "enhanced HDMI" så den inte kör i "kompabilitetsläge" på portarna.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Det är första steget som @King Grub tipsar om.
Sedan gäller det att kontrollera på TV så man aktiverat "enhanced HDMI" så den inte kör i "kompabilitetsläge" på portarna.

Oj det hade jag visst missat. Jag trodde att det funkade med en vanlig HDMI-kabel. Tack för era svar! @iller & @King Grub, det uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Är det någon här som använder sig av Remote Play-funktionen och streamar sina spel till en xperia-mobil eller vita och kan uttala sig om upplevelsen?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Är det någon här som använder sig av Remote Play-funktionen och streamar sina spel till en xperia-mobil eller vita och kan uttala sig om upplevelsen?

Jag har använt funktion och streamat till Vita och Macbook Pro.
Avståndet var Helsingborg till Malmö och ISP var ComHem och Bahnhof.

Har fungerat bra med lite hicka då och då.
Ingen fantastiskt upplevelse men good enough.

Men då gäller det att spela lugnare spel. Glöm fast paced...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: ok, tack för infon och varningar!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Förstår inte vad som är fel.
Ps4 uppdaterar inte spel, när den är i viloläget.
Kollat alla inställningar både under energi och system allt är bockat. Men ändå så har den inte laddat ner nya uppdatering till cod:(

Skickades från m.sweclockers.com

Min PS4 gör samma sak. Grabben har varit duktig och gjort alla sina läxor, som belöning får han spelar Fortnite.
Glad och entusiastisk slår han på konsollen, och den bara "Hold your horses! 1GB update incoming!".
Superstörigt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Är det ett spel du spelar ofta? Vet att min slutade med GTA 5 och rocket leag när jag inte hadde spelat de på länge.

Spelar det dagligen. Men samma sak varje gång, måste väl vara ganska så
Vanligt, har flera vänner som
Har samma problem att spel inte uppdateras:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Mega-Dark: ...Ahhh det skall jag prova.. Tack

Visa signatur

God fortsättning :)

Permalänk
Medlem

Playstation är bäst!! Älskar mitt PS4 PRO tillsammans med min 4K TV. Min hörlurs förstärkare DAC och grymma V-Moda Crossfade Wireless 2 Rosè Gold. Det gör för en väldigt magiskt och underbar upplevelse varje gång man spelar! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Self-proclaimed Audiophile! Hopplöst förälskad i electronica, EDM & framförallt bass som är närvarande och genuin.

"Bad sound kills good Music" - hifiklubben

Permalänk
Medlem

Jag sålde mitt PS4 för ett tag sedan då tiden saknades. Nu börjar suget verkligen komma tillbaka! Ska jag satsa på en PS4 slim, PS4 PRO, eller rent av vara kall och invänta en PS5? Till saken hör att jag har en 2018 Sony Oled 4K HDR. Vilken väg borde jag gå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Jag sålde mitt PS4 för ett tag sedan då tiden saknades. Nu börjar suget verkligen komma tillbaka! Ska jag satsa på en PS4 slim, PS4 PRO, eller rent av vara kall och invänta en PS5? Till saken hör att jag har en 2018 Sony Oled 4K HDR. Vilken väg borde jag gå?

PS4 Pro.
PS5 kommer dröja.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller:
Jag var inne på en hemelektronikbutik för någon dag sedan och de menade på att i mitt fall, med min typ av tv, var det bättre att gå för en PS4 slim (?). De sa att min TVs uppskalning av bilden gör jobbet bättre än en PRO i HDR läge. Förstod inte helt hundra vad han menade. Men enligt hans tycke var det dumdristigt att köpa en PRO. Kör en Slim eller bäst av allt vänta på PS5 var svaret jag fick...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

@iller:
Jag var inne på en hemelektronikbutik för någon dag sedan och de menade på att i mitt fall, med min typ av tv, var det bättre att gå för en PS4 slim (?). De sa att min TVs uppskalning av bilden gör jobbet bättre än en PRO i HDR läge. Förstod inte helt hundra vad han menade. Men enligt hans tycke var det dumdristigt att köpa en PRO. Kör en Slim eller bäst av allt vänta på PS5 var svaret jag fick...

Lyssna INTE på säljaren.
Slim ger inte boost i spelen som Pro. Så skall du köpa en PS4 så är det Pro enbart när man har en 4K-TV.

Alternativet är att du väntar på PS5 som inte ens är utannonserad men lär dyka upp inom 2 max 3 år ca.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

@Bergand: Som sagt, lyssna inte på säljaren, lyssna på @iller.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Normal sett hade jag också sagt Pro, men:

Jag har försökt testa och luska runt lite och för mig verkar det som att HDR i PS4 är trasigt, med förhöjd svartnivå/dassiga skuggpartier. Går att komma runt om man spelar i 1080p men inte om man utnyttjar Pro:ns 2160p-läge, det gör ju Pro:n lite poänglös där. Håller på att knåpa ihop en lång utläggning, kanske att posta på reddit, men tror inte något kommer att hända. Få verkar bry sig eller riktigt veta något om HDR, inklusive utvecklare då detta gått obemärkt förbi.

Sen har de nyaste Pro-modellerna (7216B) väldigt tysta fläktar men istället ett galet högt elektriskt brummande/coil whine så fort den går i "Pro-läge" så det är ju också lite synd. Och köper man en äldre Pro får man istället fläktar högljudda som jetplan. Slim ska tydligen vara tystare överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

@iller:
Jag var inne på en hemelektronikbutik för någon dag sedan och de menade på att i mitt fall, med min typ av tv, var det bättre att gå för en PS4 slim (?). De sa att min TVs uppskalning av bilden gör jobbet bättre än en PRO i HDR läge. Förstod inte helt hundra vad han menade. Men enligt hans tycke var det dumdristigt att köpa en PRO. Kör en Slim eller bäst av allt vänta på PS5 var svaret jag fick...

Köp Pro varianten. Har både og PS4 som jag pre ordrade samt en ps4 pro.
Spelar jag t e.x rdr2 i single player så är skillnaden liten men i online spel som Destiny ,bf1 samt gta online då flyter det på mycket bättre för mig om jag kör med Ps4 pro.
Slutade spela på mitt og Xbox one då det laggar satan i gta online mot min og ps4

Permalänk
Medlem

En kollega på jobbet har en PS4 som deras två yngre barn spelar på. Tyvärr har de svårt att hålla barnen i schack eftersom de spelar för mycket. Jag försökte kolla på Parental Control funktionen men det verkar som att man inte kan ta barnens nuvarande profiler och lägga dem i ett familjekonto som då har tidsrestriktion.

Någon som har en idé?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mocka:

En kollega på jobbet har en PS4 som deras två yngre barn spelar på. Tyvärr har de svårt att hålla barnen i schack eftersom de spelar för mycket. Jag försökte kolla på Parental Control funktionen men det verkar som att man inte kan ta barnens nuvarande profiler och lägga dem i ett familjekonto som då har tidsrestriktion.

Någon som har en idé?

Jag tror att det baseras på hur man satte upp deras anvädnarkonton från början. Om de är "fullvärdiga" konton redan nu (och inte barnkonton) så tror jag inte man kan lägga begränsningar på dem utan först göra om dem till "barnkonton". Om de är uppkopplade mot PS+ borde detta gå att göra via Playstation-supporten.

I övrigt rekommenderar jag:

Föreslå att föräldrarna gör sitt jobb och sätter gränser? Diskutera med barnen varför det inte är OK att de spelas för mycket. Förklara varför familjen har gränser på hur mycket det får spelar. Om det missbrukas - stå fast vi tidigare dragna gränser. Beslagta konsol om det inte efterlevs trotts påmaningar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

PS4 äger! iaf när det kommer till exclusives, god of war, uncharted osv. vill man ha det bästa så köper man en PC för multiplats och en ps4 för exclusive speciellt nu när Halo MCC snart kommer till PC så finns de ingen anledning att köpa xbox längre ^^

Permalänk
Medlem

Det är numera möjligt att streama sin PS4 till iOS via appen "PS4 Remote Play" (tidigare bara fungerat för Sony-mobiler om jag fattat rätt). https://screenrant.com/sony-playstation-4-remote-play-ios/

Fungerar även om man inte är på samma WIFI som PS4an. Jag har bara provat bläddra runt i menyerna men det verkar stabilt! Nu hoppas vi på Dualshock 4 stöd till iOS också bara...

Permalänk
Medlem

Playstation Now släpps visst idag, men är det någon som vet vilken tid?

https://blog.eu.playstation.com/2019/03/12/ps-now-launches-ac...

Edit*

Nu fungerar länken från bloggen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcEmAn89:

PS4 äger! iaf när det kommer till exclusives, god of war, uncharted osv. vill man ha det bästa så köper man en PC för multiplats och en ps4 för exclusive speciellt nu när Halo MCC snart kommer till PC så finns de ingen anledning att köpa xbox längre ^^

Mjo Xbox Exklusiva spel är nu mera Microsoft Exklusiva spel haha
Har dock PS4/Pro Xbox one/X så kan inte klaga men hade jag inte köpt de innan så hade jag bara haft PS4 och PC