Äntligen! IPS Skärm i QHD, 144Hz, 1ms, G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Äntligen! IPS Skärm i QHD, 144Hz, 1ms, G-Sync

"Wait, is that a 27" IPS monitor with a QHD resolution, 144 Hz refresh rate, 1 ms response time, and support for Nvidia's G-Sync? Why yes it is!"

The star of the show is the XB270HU, which is a 27" monitor with an IPS panel and a resolution of 2560 x 1440. On top of that, it has an extremely high refresh rate of 144 Hz, with a response time of just 1 ms, and support for Nvidia's G-Sync. As far as IPS screens go, this is unseen territory, and we're curious how Acer has managed to pull this one off.

http://www.tomshardware.com/news/acer-xb270hu-xg270hu-ips-g-sync,28299.html

Det här tog sin lilla tid, kändes ett tag som TN skärmar skulle dominera 144Hz för alltid.

Kanske vi äntligen kan se ordentliga framsteg på gaming skärm fronten, inte en dag förtidigt.

Kommer säkert en FreeSync variant också, om inte från ACER så säkert från någon annan tillverkare.

Ska bli mycket intressant att se vad som visas på CES 2015.

Hoppas många tillverkare är lika snabba som ACER så priserna faller snabbt.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli intressant. Om Asus uppdaterar deras ROG serie med IPS så kanske köper jag det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har länge suttit med muspekarna över köpknappen på Asus PG278Q, men avsaknaden av IPS stör mig lite och vet inte hur jag skulle reagera när jag kommer från IPS skärmar enbart. Men nu blir det helt klart vänta och se var priset för denna landar på.

Ska be min bekanta som ska till CES att gå och leta upp denna och se hur den verkar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Oj, man kanske ångra köpet på sin Swift. ^^

Å andra sidan tvivlar jag på att denna skärmen kommer hamna i en prisklass jag kan motivera köp för.

Ska bli intressant att se hur dom har löst relationen mellan IPS och 1 ms responstid/144 Hz. Det har ju visat sig vara "omöjligt" hittills.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en Acer-skärm, hur bra specs den påstår sig ha ändå :/ både upplevt och hört mycket om undermålig produktkvalitet bräden över

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

"Wait, is that a 27" IPS monitor with a QHD resolution, 144 Hz refresh rate, 1 ms response time, and support for Nvidia's G-Sync? Why yes it is!"

The star of the show is the XB270HU, which is a 27" monitor with an IPS panel and a resolution of 2560 x 1440. On top of that, it has an extremely high refresh rate of 144 Hz, with a response time of just 1 ms, and support for Nvidia's G-Sync. As far as IPS screens go, this is unseen territory, and we're curious how Acer has managed to pull this one off.

http://www.tomshardware.com/news/acer-xb270hu-xg270hu-ips-g-sync,28299.html

Det här tog sin lilla tid, kändes ett tag som TN skärmar skulle dominera 144Hz för alltid.

Kanske vi äntligen kan se ordentliga framsteg på gaming skärm fronten, inte en dag förtidigt.

Kommer säkert en FreeSync variant också, om inte från ACER så säkert från någon annan tillverkare.

Ska bli mycket intressant att se vad som visas på CES 2015.

Hoppas många tillverkare är lika snabba som ACER så priserna faller snabbt.

Läser man nog ser man att det antagligen inte handlar om någon IPS-panel utan en AHVA.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
99:e percentilen

Swift är fortfarande en bra gamingskärm. Den släpptes också långt före. Det enda som kan grumla lyckan är om denna nya skärm blir billigare, vilket jag inte tror. (Gav 6 000 kr för min Swift.)

EDIT: Är dock väldigt glad att dessa framsteg görs!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Inte den bästa designen om jag får säga det...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lindell90:

Skulle aldrig köpa en Acer-skärm, hur bra specs den påstår sig ha ändå :/ både upplevt och hört mycket om undermålig produktkvalitet bräden över

Handlar inte om ACER utan tekniken som sådan.

Se om man verkligen kan få IPS 144Hz i 1ms att bli bra och dessutom med G-Sync och FreeSync.

Om det fungerar så lär det transformera gaming skärms marknaden ordentligt.

Då kommer vi har en uppsjö av skärmar att välja på från alla möjliga tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Skulle aldrig köpa en Acer-skärm, hur bra specs den påstår sig ha ändå :/ både upplevt och hört mycket om undermålig produktkvalitet bräden över

Instämmer. Sen har vi hela Håkan Lans-affären. Acer bojkottas oavsett om dom säljer bra grejer eller inte. Grisar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Läser man nog ser man att det antagligen inte handlar om någon IPS-panel utan en AHVA.

Oavsett, Lååååååååååååångt bättre än TN

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Swift är fortfarande en bra gamingskärm. Den släpptes också långt före. Det enda som kan grumla lyckan är om denna nya skärm blir billigare, vilket jag inte tror. (Gav 6 000 kr för min Swift.)

EDIT: Är dock väldigt glad att dessa framsteg görs!

Skrivet av anon162230:

Handlar inte om ACER utan tekniken som sådan.

Se om man verkligen kan få IPS 144Hz i 1ms att bli bra och dessutom med G-Sync och FreeSync.

Om det fungerar så lär det transformera gaming skärms marknaden ordentligt.

Då kommer vi har en uppsjö av skärmar att välja på från alla möjliga tillverkare.

Hakar ni verkligen upp er på pris och/eller tillverkare?!

Titta på specifikationerna och tänk er t ex en ASUS skärm istället, vilket garanterat kommer att komma.

Visst kan prislappen bli hög i början men man måste börja någonstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Inte den bästa designen om jag får säga det...

Hehe, vet inte om du skojar eller menar allvar.

Som om jag skulle säga kolla in det här rymdskeppet, med den här kan vi resa till en annan galax på en vecka.

Din första reaktion: "Inte den bästa designen om jag får säga det..."

Du måste vara en komiker

Kanske handlar om tekniken i skärmen, inte designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Hehe, vet inte om du skojar eller menar allvar.

Som om jag skulle säga kolla in det här rymdskeppet, med den här kan vi resa till en annan galax på en vecka.

Din första reaktion: "Inte den bästa designen om jag får säga det..."

Du måste vara en komiker

Kanske handlar om tekniken i skärmen, inte designen.

va? den ser ju ut som en plastleksak

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Skulle aldrig köpa en Acer-skärm, hur bra specs den påstår sig ha ändå :/ både upplevt och hört mycket om undermålig produktkvalitet bräden över

Mweh tycker Acer är okej, har fortfarande en gammal skärm som gick sönder ganska fort men blev utbytt på bara några dagar och har funkat perfekt sen dess.
Kundservicen ska man då absolut inte klaga på av det jag upplevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Kanske handlar om tekniken i skärmen, inte designen.

Hört talas om "första intrycket"?
Designen är inte det viktigaste, men den säger ändå en hel del.

Foten på Acern ser (utifrån vad jag kan se) ganska dålig ut. Om tillverkaren har lagt 99% av budgeten på själva panelen, och bara 1% av budgeten på design/ergonomi. Vad säger det då om produkten?
Jämför den t.ex. med Swiften som har en riktigt stabil och ergonomisk skärmfot.

Jag är som sagt väldigt nyfiken på hur dom har löst problematiken med IPS och 144 Hz/bra responstid, men skärmen i sig kan ändå (och ser) ganska meh ut.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

va? den ser ju ut som en plastleksak

Skrivet av Minsc S2:

Hört talas om "första intrycket"?
Designen är inte det viktigaste, men den säger ändå en hel del.

Foten på Acern ser (utifrån vad jag kan se) ganska dålig ut. Om tillverkaren har lagt 99% av budgeten på själva panelen, och bara 1% av budgeten på design/ergonomi. Vad säger det då om produkten?
Jämför den t.ex. med Swiften som har en riktigt stabil och ergonomisk skärmfot.

Jag är som sagt väldigt nyfiken på hur dom har löst problematiken med IPS och 144 Hz/bra responstid, men skärmen i sig kan ändå (och ser) ganska meh ut.

Tror FYNXER menar att ni fokuserar på fel sak. Skärmen i sig är väl inte det som intressant utan det är tekniken och att utvecklingen av datorskärmar äntligen går framåt.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Huh? När SweClockers skrev om skärmen så stod det att den hade en TN-panel?

http://www.sweclockers.com/nyhet/19657-acer-xb270hu-utmanar-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Huh? När SweClockers skrev om skärmen så stod det att den hade en TN-panel?

http://www.sweclockers.com/nyhet/19657-acer-xb270hu-utmanar-a...

Då har någon gjort bort sig. Enligt TH är XG270HU TN och XB270HU AHVA.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

va? den ser ju ut som en plastleksak

tittar du på den undre eller?

den här ser helt ok ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tittar du på den undre eller?

den här ser helt ok ut
http://media.bestofmicro.com/9/Y/472102/gallery/XB270HU_wp_05...

Tycker båda var sådär, men vi får väll se vart prislappen hamnar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Tror FYNXER menar att ni fokuserar på fel sak. Skärmen i sig är väl inte det som intressant utan det är tekniken och att utvecklingen av datorskärmar äntligen går framåt.

Det ena utesluter inte det andra.

Jag fokuserar på skärmens egenskaper (eller snarare tekniken bakom), men det betyder inte att jag fortfarande inte kan tycka att den ser ful ut.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Själv köpte man sin Asus Swift ganska nyss på Komplettrean. Ångrar inte mitt köp en sekund ändå! I jämförelse med min IPS-panel så är färgerna väldigt lika (efter kalibrering med IPSen som referens). Sure, betraktningsvinklarna är långt ifrån lika bra, men jag kommer ändå spela rakt fram ifrån i vilket fall, vitheten är lite bättre på IPSen, men ingenting som märks förutom när jag drar över någonting vitt och det visas på båda skärmarna samtidigt.

Sen är skärmen så jävla snygg så det väger upp otroligt mycket!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Panelen skrev Swec om redan i september, även om ingen tillverkare presenterades.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19395-skarmar-med-ips-liknan...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Huh? När SweClockers skrev om skärmen så stod det att den hade en TN-panel?

http://www.sweclockers.com/nyhet/19657-acer-xb270hu-utmanar-a...

Skrivet av Storage Jar:

Då har någon gjort bort sig. Enligt TH är XG270HU TN och XB270HU AHVA.

pressmeddelandet

Citat:

The XB270HU is the first NVIDIA® G-SYNC™-enabled gaming monitor to feature IPS technology, which provides consistently clear images from up to 178 degree wide viewing angles. NVIDIA® G-SYNC™ technology ensures every frame rendered by the GPU is perfectly portrayed by synchronizing the monitor’s refresh rates to the GPU in a GeForce® GTX-powered PC. This breakthrough technology eliminates screen tearing and minimizes display stutter and input lag to deliver a smooth, fast and dynamic gaming experience for all the latest PC game titles. Scenes appear instantly, objects are visually sharp, and gameplay is more responsive to provide faster reaction times, giving gamers an advantage. Even in multi-monitor setups, the Acer XB270HU delivers crisp images from wide viewing angles to provide an excellent in-game experience. Furthermore, its multi-functional ErgoStand allows users to tilt, swivel and adjust the height to the most comfortable viewing position.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Läser man nog ser man att det antagligen inte handlar om någon IPS-panel utan en AHVA.

AHVA är namnet till trots, inte en variant av VA
http://www.tftcentral.co.uk/articles/content/panel_technologi...

Citat:

Advanced Hyper-Viewing Angle (AHVA)

Again while not strictly an IPS panel variant, we have left AHVA in this section as it is designed as an "IPS-mode" technology. Introduced first at the end of 2012 this technology is designed by AU Optronics as another alternative to IPS. Confusingly the AHVA name makes it sound like it's a VA-type panel, which AU Optronics have been manufacturing for many years. It should not be confused with AMVA which is their current "true" VA technology produced. To date there has only been one AHVA panel produced, a 27" 2560 x 1440 resolution module which has been used in only one screen. The BenQ BL2710PT featured this new technology and gave us some insight into the performance characteristics of AHVA.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Då var det en mycket större nyhet som SweC skrev om än vad man först läste.

Permalänk
Medlem

Jäkligt intressant måste jag säga, ska bli spännande att se hur mycket den blir att kosta

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Master of Overkill

Synd ACER har 40cm Bezel nej tack har 3x XL2720T med 40cm bezel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240