Hur yttrar sig en SSD krash?

Permalänk

Hur yttrar sig en SSD krash?

Får inte igång min SSD, syns inte i bios hur jag än gör. Har felsökt med hjälp av ny SSD. Datorn har stått som htpc och min sambo har pausat en film och glömt bort det. Vet inte exakt hur många timmar men nu fungerar som sagt inte SSD. Det låter osannolikt att SSD skulle gå sönder av att man bara låter den stå och gå. Vad tror folket? SSD i fråga är en OCZ vector 128 gb.

Permalänk
Medlem

Back in the day var OCZ ökända att ha massa problem med sina SSD. Du skulle bara sett deras forum -_-. Jag skickade tillbaka 2st Vertex diskar eftersom de tjöt (!) och fick till slut en tyst en. Det var alla möjliga problem med korrupta sektorer och även diskar som bara tvärt dog. Idag har de städat upp och använder bättre styrkretsar än de gjorde då. Men det är klart att all elektonik kan gå sönder tex pga komponentfel eller tillverkningsfel.

Kan du se disken från Linux eller Windows?

Om du verkligen provat allt så får du kanske bita i äpplet och be om RMA.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Om du verkligen provat allt så får du kanske bita i äpplet och be om RMA.

RMA gäller typ DOA, inte gamla vrak som man kanske kan göra garantianspråk på eller reklamera

OT: En SSD krasch kan mycket väl uppträda som det gör för TS. Det är alltid svårt att förutse på vilket sätt trasiga halvledare uppträder. Jag har också Vertex fast 4 som än så länge uppfört sig bra, ta i trä!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Låter precis som när min gamla SSD dog...den bara försvann och syntes aldrig mera till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

RMA gäller typ DOA, inte gamla vrak som man kanske kan göra garantianspråk på eller reklamera

Ja det är klart det gör... Jag menade skicka tillbaka på garanti.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell