Permalänk

Psykisk support

Jag befinner mig i en strulig situation med min stationära dator och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nu när man nått en viss ålder (ca 23,75 år gammal) upplever jag inget intresse i spel längre. Alla spel jag tidigare spelat blir slentrianmässigt spelat och det känns som att jag tvingar mig själv att spela fast jag inte vill. Något nytt spel är inte att tänka på, har testat men eftersom jag inte egentligen vill sätta mig in i något nytt tröttnar jag efter en halvtimme. Samtidigt vill jag inte göra mig av med min stationära dator. Inte för att den är särskilt bra eller påkostad utan mer för att jag är så fäst vid den. Chassit är ett Antec solo (silvrig front) som jag inhandlade för snart 5 år och som jag fortfarande tycker är bland de finaste lådor som lanserats. Problemet ligger alltså i att jag kommer fortsätta tvinga mig själv att spela om jag behåller datorn, men jag vill inte göra mig av med den för det känns som att jag skulle göra mig av med en del av mig själv. Alla mina virtuella behov kan för övrigt utföras på laptop, som jag också äger en.

Permalänk
Inaktiv

Så länge du inte är i behov av pengar så tycker jag inte att du ska sälja den. Du kan istället gör den till en HTPC annars eller något annat finurligt.

Permalänk
Medlem

Enkelt, ta ut grafikkortet från din dator och kör på den integrerade Intel-grafikkretsen. Du kommer fortfarande kunna använda datorn för arbete, film och sådana saker, men inte spel.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Enkelt, ta ut grafikkortet från din dator och kör på den integrerade Intel-grafikkretsen. Du kommer fortfarande kunna använda datorn för arbete, film och sådana saker, men inte spel.

Den perfekta lösningen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Trodde du menade Fysisk support först hehe

1. Har du testat att ta en paus från spelade ett tag? alltså att inte spela något på en månad eller mer? Jag känner ibland att det kan bli för mycket och har funderat på att göra något annat under en tid.

2. Har du testat något nytt spel? Något du inte är van vid. tex om du enbart lirar FPS kanske Moba är bra som omväxling. Skulle rekommendera att kolla runt på youtube och Steam efter något intressant. Tänk på att det finns väldigt mycket roliga indie spel!

3. Lirar du med kompisar när du spelar? Via tex skype, Teamspeak? Jag sitter rätt ofta och tvingar mig igenom singleplayer spel för att jag saknar det sociala som finns i multiplayer spel(fler spel borde ha co-op). Om inte så tycker jag att du borde testa att göra det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tror alla upplevt kortare eller längre svackor i spelsuget, inget konstigt med det. Sälja gamla datorer är en väldigt dålig affär, och du har ju själv ett rationellt skäl att behålla den [fint chassi], så det är väl bara att använda den som allmän surf/film/whatever-dator ett tag tills spelsuget kommer åter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

1. Har du testat att ta en paus från spelade ett tag? alltså att inte spela något på en månad eller mer? Jag känner ibland att det kan bli för mycket och har funderat på att göra något annat under en tid.

Hitta något som tar alldeles för mycket tid för att du ska hinna spela! Jag kommer själv inte ens ihåg när jag spelade senast (någon timme under helgen för två veckor sedan kanske?), just på grund av tidsbrist. jag ägnar mig åt skola och fotboll och spenderar alldeles för mycket tid här på forumet för att hinna med spel. Det enda jag spelar är på mobilen på rasterna i skolan... XD
Jag önskar dock att jag hade mer tid att spela på, men man klarar sig ändå!

Och precis som andra har sagt; ta ur grafikkortet så kan du inte spela! Om du verkligen inte vill ha möjlighet att spela kan du även be en familjemedlem ha det...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

leta upp en annan hobby som du kan pyssla med istället? borde väl finnas något annat du har intresse av?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

Jag befinner mig i en strulig situation med min stationära dator och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nu när man nått en viss ålder (ca 23,75 år gammal) upplever jag inget intresse i spel längre. Alla spel jag tidigare spelat blir slentrianmässigt spelat och det känns som att jag tvingar mig själv att spela fast jag inte vill. Något nytt spel är inte att tänka på, har testat men eftersom jag inte egentligen vill sätta mig in i något nytt tröttnar jag efter en halvtimme. Samtidigt vill jag inte göra mig av med min stationära dator. Inte för att den är särskilt bra eller påkostad utan mer för att jag är så fäst vid den. Chassit är ett Antec solo (silvrig front) som jag inhandlade för snart 5 år och som jag fortfarande tycker är bland de finaste lådor som lanserats. Problemet ligger alltså i att jag kommer fortsätta tvinga mig själv att spela om jag behåller datorn, men jag vill inte göra mig av med den för det känns som att jag skulle göra mig av med en del av mig själv. Alla mina virtuella behov kan för övrigt utföras på laptop, som jag också äger en.

Har själv haft den känslan förut. Låter som du kanske längtar efter att något annat att göra på fritiden :)? Själv hade jag ett skov när jag grävde ner mig lite i programmering, och då fanns ju ett mer kreativt alternativ till spelande men ändå med dator. Sen av någon anledning hade jag fullt upp på fritiden och resterande sögs väl upp av övertid men iallafall så blev det utan att jag märkte det datorlöst i ett halvår. Och nu när det väl ges ett tillfälle att slå ihjäl några timmar framför datorn så är det huuuuur mysigt som helst

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Har själv haft den känslan förut. Låter som du kanske längtar efter att något annat att göra på fritiden :)? Själv hade jag ett skov när jag grävde ner mig lite i programmering, och då fanns ju ett mer kreativt alternativ till spelande men ändå med dator. Sen av någon anledning hade jag fullt upp på fritiden och resterande sögs väl upp av övertid men iallafall så blev det utan att jag märkte det datorlöst i ett halvår. Och nu när det väl ges ett tillfälle att slå ihjäl några timmar framför datorn så är det huuuuur mysigt som helst

Håller med dig fullständigt! Kolla in programmering, 3d-modellerande eller liknande. Väldigt kul och utmanande och man lär sig faktiskt någonting på kuppen, plus att man får anstränga hjärnan lite vilket jag själv gärna gör ibland! Själv skulle jag hålla på mycket med båda dessa om jag som sagt i mitt tidigare inlägg hade tid för sådant...
Och som ovanstående talare(skrivare?) säger är det extremt avslappnande, mysigt och alla andra liknande adjektiv man kan komma på att ett par månader senare sätta sig framför datorn och spela ett par timmar (man är dock ganska rostig... XD)! Längtar själv till jullovet som börjar om 1 ½ vecka, då kommer det att bli en del spel!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur du känner, det var samma för mig. Men så för 4 år sedan träffade jag min blivande fru och sen 2 år tillbaka bor vi i vårt egna hus. Jag har köpt snöskoter vilket är skitkul på vintern, tagit motorsågkörkort och skaffat en fet såg samt alla skyddskläder. Engagerat mig i byn (varit drivande för at få ut fiber till byn bl.a.) och hjälper grannarna med skogsarbete. Vi har även förökat oss, så nu är jag hemma pappaledig från jobbet. Blivit en jäkel på att baka surdegsbröd. Saker och ting förändras fort. Inget av det jag håller på med idag hade jag ens en tanke på för 5 år sen. Då bodde jag inte ens i Norrbotten heller. Längtan efter spel finns där då och då, jag minns tydligt med glada minnen från förr i raids i WOW, EVE online, SWTOR med flera. Min 4 år gamla speldator står där den står, använder den mest som skrivmaskin och filserver idag. Jag hade ett ganska dysfunktionellt förhållande till spel eftersom jag drack ofta bärs när jag spelade, vilket påverkade mig negativt. Nu har jag gått ner 10 kg och varken spelar eller dricker speciellt ofta eller mycket. Trots att datorn står kvar är samtidigt skönt att veta att jag kan stå emot suget.
Jag vet inte om det blev så mycket konkreta råd här, men jag tänkte det kan vara intressant med min historia. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Psykisk support.. tänkte på PSI Corps altså tankeläsar support

Alla har val haft svackor i spelsuget, hoppas på nya Doom spelet ska bli bra.
Är ju både nostalgi sammt att det nog inte finns något sådant spel idag.

Permalänk

Tacksam för mycket support! Jag tror det är viktigt som det nämnts att hitta en annan hobby. Jag spelar mycket gärna piano/gitarr samt cyklar. Har även byggt ett antal pedalbord genom åren och skulle hemskt gärna vilja bygga lite möbler. Har dock inte utrymme för snickerier längre då jag numer bor i lägenhet. Musicerandet är något som sambon stör sig sjukt mycket på. Även cykeln är i vägen ganska ofta har jag hört. När man tänker efter så verkar det kanske självklart varför man faller tillbaka på spelen. Där gör man inte mycket väsen av sig...

Permalänk
Skrivet av Telecaster:

Tacksam för mycket support! Jag tror det är viktigt som det nämnts att hitta en annan hobby. Jag spelar mycket gärna piano/gitarr samt cyklar. Har även byggt ett antal pedalbord genom åren och skulle hemskt gärna vilja bygga lite möbler. Har dock inte utrymme för snickerier längre då jag numer bor i lägenhet. Musicerandet är något som sambon stör sig sjukt mycket på. Även cykeln är i vägen ganska ofta har jag hört. När man tänker efter så verkar det kanske självklart varför man faller tillbaka på spelen. Där gör man inte mycket väsen av sig...

nu blev det psykisk support på riktigt! har inte så många tips med gnällig fruga där hemma dock då jag knappt får sitta vid datorn för min :/

men du får väl helt enkelt prata med henne för en hobby är sjukt viktig oavsett vad det är för något!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk

haha, förstod det där helt fel, psykisk support... trodde tjejen gjort slut ;P eller något annat galet.

har själv upplevt liknande fenomen genom tiderna att man helt enkelt tröttnat helt på spel...
sen glider man sakta tillbaka till det igen och fastnar helt fast jag har börjat testa på fler spel nu än att exempelvis nöta D3 24/7

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

nu blev det psykisk support på riktigt! har inte så många tips med gnällig fruga där hemma dock då jag knappt får sitta vid datorn för min :/

men du får väl helt enkelt prata med henne för en hobby är sjukt viktig oavsett vad det är för något!

Dock ingen fruga men fattar poängen. Jo, min frihetsgrad är ett ofta debatterat ämne.

Permalänk
Skrivet av Telecaster:

Dock ingen fruga men fattar poängen. Jo, min frihetsgrad är ett ofta debatterat ämne.

jag varit med om precis samma som dig. saken är det att gör du dig av med den kommer suget att spelatillbaka och du ångrar att du gjort det. sen när du skaffat en dator igen så tappar du det.

det är bara att skita i att du är sugen att spela och vara borta från datorn ett längre tag. skaffa en annan hobby(jag börja mecka med bilar).

säger inte att det kommer funkar för dig, men kan vara värt att testa

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telecaster:

Jag befinner mig i en strulig situation med min stationära dator och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nu när man nått en viss ålder (ca 23,75 år gammal) upplever jag inget intresse i spel längre. Alla spel jag tidigare spelat blir slentrianmässigt spelat och det känns som att jag tvingar mig själv att spela fast jag inte vill. Något nytt spel är inte att tänka på, har testat men eftersom jag inte egentligen vill sätta mig in i något nytt tröttnar jag efter en halvtimme. Samtidigt vill jag inte göra mig av med min stationära dator. Inte för att den är särskilt bra eller påkostad utan mer för att jag är så fäst vid den. Chassit är ett Antec solo (silvrig front) som jag inhandlade för snart 5 år och som jag fortfarande tycker är bland de finaste lådor som lanserats. Problemet ligger alltså i att jag kommer fortsätta tvinga mig själv att spela om jag behåller datorn, men jag vill inte göra mig av med den för det känns som att jag skulle göra mig av med en del av mig själv. Alla mina virtuella behov kan för övrigt utföras på laptop, som jag också äger en.

Shit, är du hela 23,75 år? Nä, då kan man ju inte spela spel

När jag var i din ålder släpptes WoW.

'Nough said.

Permalänk
Medlem

23,75 låter som en otäck ålder om man då inte kan spela spel längre, tur man har passerat den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

Tacksam för mycket support! Jag tror det är viktigt som det nämnts att hitta en annan hobby. Jag spelar mycket gärna piano/gitarr samt cyklar. Har även byggt ett antal pedalbord genom åren och skulle hemskt gärna vilja bygga lite möbler. Har dock inte utrymme för snickerier längre då jag numer bor i lägenhet. Musicerandet är något som sambon stör sig sjukt mycket på. Även cykeln är i vägen ganska ofta har jag hört. När man tänker efter så verkar det kanske självklart varför man faller tillbaka på spelen. Där gör man inte mycket väsen av sig...

Om det är ett digitalpiano kan du ju alltid koppla in ett par hörlurar och spela, alternativt koppla in i datorn. Då kan du även testa lite musikskapande eller liknande!
Jag antar att gitarren är akustisk?

Du kan väl cykla till jobb/skola, även om det är lite fel årstid för det just nu... Då får du åtminstone röra lite på dig!

Men som en del har sagt; testa något nytt (dock inte spel!)

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Om du spelar musik kan du ju använda datorn som hemmastudio och göra verklighet av musiken Då slipper du spelandet, och så har du något annat att göra vid datorn.

Jag känner många gånger att jag trivs så bra vid datorn att ofta sitter vid den utan att ha ett jota att göra på den.

Hitta något annat roligt att göra med datorn så kommer det nog vara lättare att släppa spelandet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

Tacksam för mycket support! Jag tror det är viktigt som det nämnts att hitta en annan hobby. Jag spelar mycket gärna piano/gitarr samt cyklar. Har även byggt ett antal pedalbord genom åren och skulle hemskt gärna vilja bygga lite möbler. Har dock inte utrymme för snickerier längre då jag numer bor i lägenhet. Musicerandet är något som sambon stör sig sjukt mycket på. Även cykeln är i vägen ganska ofta har jag hört. När man tänker efter så verkar det kanske självklart varför man faller tillbaka på spelen. Där gör man inte mycket väsen av sig...

Du verkar rätt kreativ av dig, du gillar att bygga saker, lägenheten samt sambon gör att du inte kan sprida ut dig för mycket och göra för mycket väsen.... i know i know! Bygg modeller! Antingen sådana modeller man hittar i diverse "vanliga" butiker, eller så finns det ju mer avancerade saker, t ex flygplan, båtar.. radiostyrt osv. Visst, en sån här hobby kan ju ta upp plats den också, men inte lika mycket som en möbeltillverkning

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/modellbygge/index.html
http://swehobby.se/index.php?route=common/home

som exempel, Hobbex vet jag ju är en stor kedja i hela Sverige, hittade dock swehobby nu med lite googling, så kan inte säga något om den.. men finns hur mycket som helst om sånt här!

Du kan ju springa iväg på någon mässa också, finns några st i Sverige http://www.mjhobbymassan.se/ som exempel (vet inte vart du bor men finns säkert många fler )

eller kör på ett Axial kit http://stockholm.reservdelsrc.com/Shop/Page/Art/pgArtList.php... , så kan du bygga ihop inomhus och sen dra ut o köra lite radiostyrt!

edit: sen finns det ju massor av hobbyklubbar i Sverige också, bara ut o googla så hittar man säkert nåt hyfsat i närheten.
edit2: http://rsb.se/ är ett forum för denna hobby, kika där lite.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

.. Har även byggt ett antal pedalbord genom åren.. Musicerandet är något som sambon stör sig sjukt mycket på. ....

Gissar att du spelar gitarr. Börja göra musik på datorn.

Skaffa ett bra ljudkort, ett program för musikproduktion, ett par bra hörlurar (så slipper du störa sambon när du spelar gitarr) samt några gitarr pluggar till musikprogrammet. T ex

Gratis: http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/guitar...

99$: http://jamorigin.com/products/midi-guitar/

Permalänk
Medlem

Koppla ur dator och skärm och ställ den i ett hörn. Har du inte kopplat i den på två veckor så förflytta den till ett förråd i lägenheten eller en garderob. Har du inte använt den på två veckor till så ställ den på vinden eller i källaren. Små steg funkar ofta bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Jag förstår hur du känner, det var samma för mig. Men så för 4 år sedan träffade jag min blivande fru och sen 2 år tillbaka bor vi i vårt egna hus. Jag har köpt snöskoter vilket är skitkul på vintern, tagit motorsågkörkort och skaffat en fet såg samt alla skyddskläder. Engagerat mig i byn (varit drivande för at få ut fiber till byn bl.a.) och hjälper grannarna med skogsarbete. Vi har även förökat oss, så nu är jag hemma pappaledig från jobbet. Blivit en jäkel på att baka surdegsbröd. Saker och ting förändras fort. Inget av det jag håller på med idag hade jag ens en tanke på för 5 år sen. Då bodde jag inte ens i Norrbotten heller. Längtan efter spel finns där då och då, jag minns tydligt med glada minnen från förr i raids i WOW, EVE online, SWTOR med flera. Min 4 år gamla speldator står där den står, använder den mest som skrivmaskin och filserver idag. Jag hade ett ganska dysfunktionellt förhållande till spel eftersom jag drack ofta bärs när jag spelade, vilket påverkade mig negativt. Nu har jag gått ner 10 kg och varken spelar eller dricker speciellt ofta eller mycket. Trots att datorn står kvar är samtidigt skönt att veta att jag kan stå emot suget.
Jag vet inte om det blev så mycket konkreta råd här, men jag tänkte det kan vara intressant med min historia. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

umm... sen när behöver man körkort för motorsåg? har använt motorsåg sen jag vart 15 (26 nu), ingen som kommit o frågat mig om körkort på skiten! hahaha va fan va e de för land vi bor, som förvandlar att köra bil till j**la raketforskning. Nee, bojkotta körkort av alla dess slag!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

umm... sen när behöver man körkort för motorsåg? har använt motorsåg sen jag vart 15 (26 nu), ingen som kommit o frågat mig om körkort på skiten! hahaha va fan va e de för land vi bor, som förvandlar att köra bil till j**la raketforskning. Nee, bojkotta körkort av alla dess slag!

Finns av samma anledning som det finns truck-kort. Ska du ha det som yrke så krävs det mer än "jag har använt motorsåg skitlänge".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

umm... sen när behöver man körkort för motorsåg? har använt motorsåg sen jag vart 15 (26 nu), ingen som kommit o frågat mig om körkort på skiten! hahaha va fan va e de för land vi bor, som förvandlar att köra bil till j**la raketforskning. Nee, bojkotta körkort av alla dess slag!

Ja, du behöver motorsågskurs om du ska få jobba med det. Det räcker inte att kunna starta och gasa en motorsåg, du ska kunna säkerhetsregler, skyddsutrustning, veta hur du fäller träd på ett säkert sätt... Detta är för att det inte ska förekomma olyckor på arbetsplatsen. Det är väl som för mig, när jag fick gå ESA utbildningar och eller heta arbeten för att jobba på ett vattenkraftverk... Med det sagt, så går vi tillbaka till samtalsämnet

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gtoxed:

umm... sen när behöver man körkort för motorsåg? har använt motorsåg sen jag vart 15 (26 nu), ingen som kommit o frågat mig om körkort på skiten! hahaha va fan va e de för land vi bor, som förvandlar att köra bil till j**la raketforskning. Nee, bojkotta körkort av alla dess slag!

Ja fy, det är ju inte som att vi redan har problem med värdelösa förare som orsakar dödsfall dagligen. Bort med krav och släpp lös ännu fler på vägarna, då blir de verkligen dödsfällor!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag är 35 nu, så jag har hunnit med ett helt gäng spelsvackor i mitt liv. Jag känner igen att ju äldre man blir, ju svårare är det att sätta sig in i alltför stora nya spel, lära sig nya kontroller m.m. Det var jättekul att köra genom Bioshock Infinite och Mass Effect 1+2 (har inte startat 3an än, fast jag köpte det i somras), men det var svårt att komma över tröskeln med att lägga energi på något nytt. Människan är ju lat/energisnål av naturen, så vi gillar ju att göra saker vi kan lite undermedvetet sådär.

Pyssla med något annat är väldigt bra. När jag känner att jag bara sitter och nöter spel fast det egentligen inte känns kul (mellan expansionerna i WoW t.ex. ) så brukar jag bara släppa allt jag precis håller på med och gå runt lite och sätta mig eller ställa mig på olika ställen i lägenheten och bara titta på allt. Kanske fundera på hur möbler står, om det finns några andra små byggprojekt man kan göra som att få ihop en hylla eller modifiera datorlådan till HTPCn m.m.

Jag hade ett projekt efter semestern där jag var rätt trött på alla spel, så jag letade upp pärlplattor och så många olika färger på rörpärlor jag kunde hitta och la lite 8-bits-motiv 2-3 veckor. Både kul och avslappnande. Plus att vi hänger in dem i det lilla WC-rummet eftersom vi har 8-bits/Spel-tema därinne, med lite Nintendo-nyckelringar, Space Invaders-magneter på elementet m.m.

Sen spelar jag också gitarr och skriver låtar och sjunger. Blir nån gång i halvåret som jag sätter mig med det lite mer seriöst och spelar in på datorn. Det är också en tröskel att komma över för att lära sig nya funktioner i musikprogram, men där kan man till skillnad från många spel välja nivån lite friare. I enklaste steget spelar man ju bara in och kanske justerar volymen lite, sen när man orkar kan man arrangera, klippa ihop olika spår och lägga på effekter.

Men då har jag iofs en sambo som inte har något emot ifall jag pysslar med någon av dessa saker och som dessutom sitter och raidar hardcore i WoW själv om dagarna X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har lite samma tankesätt/är i samma situation. Jag kan bli hypead och läsa allt om nya spännande spel men när jag väl skaffar spelet så spelar jag en stund innan jag lägger ned. Senast var det Dragon Age: Inqusition. Jag liksom intalar mig själv att jag inte har tid, eller att jag gör det sen när jag är ensam hemma och kan koncentrera mig mer på spelet.

Men samtidigt kan jag spendera flera timmar på twitch och kollar på när andra tex. spelar League of Legends, Archeage etc. och har jag en stund över på väg till jobbet så sitter jag på youtube och kollar på när nån spelar något eller nån preview av ngt nytt spel.

Tragiskt nog lägger jag ändå varenda öre jag har på att uppgradera min burk varje varannan månad, när precis som dig så kan mina behov täckas av en enklare laptop.

Så för mig är inte intresset är dött snarare tvärtom, det är bara det att sätta sig ned och spela blir bildar samma tankesätt som att diska eller städa. Man gör det sen, det finns tid osv.

Jag är dock inte lika purfärsk som du är och fyller 35 nästa sommar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|