AI suite 3 - EZ update inte så bra uppdaterat

Permalänk
Hedersmedlem

AI suite 3 - EZ update inte så bra uppdaterat

Hej.

Har precis bytt moderkort till ett Gryphon z87 och tänkte att det kunde vara läge att testa AI suite III för en smidigare uppdateringsprocess av drivrutiner. Så jag hämtade detta från asus hemsida och installerade.
Efter att ha kört EZ update så hittas endast en bios update (version 1504) och denna kördes in utan problem.
Men när jag sedan kollar på Asus hemsida så ser jag att det kommit inte mindre än 6 versioner till av bios för mitt gryphonmoderkort efter denna version. MEn de dyker inte upp i EZ update. Dessutom hittades inga andra drivrutiner för moderkortet så chipset och liknande fick jag dra hem från hemsidan och installera själv.

Det gör ju inget egentligen. Men jag undrar om inte EZ bör hitta mer uppdateringar?
EZ update version: V2.01.10

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag gillar Asus och har aldrig haft problem med deras saker rent hårdvara mäsigt, MEN vad jag har märkt så är deras drivrutiner och program dem har under all kritik så själv använder jag inget av deras program, vet jag har prövat deras gpu tweak innan och ja vad hände fick manuelt apply min overklock vid varje boot även om jag hade ställt in att det skulle startas automatiskt etc så där använde jag msi afterburner, hade ett ljudkort från dem och där var det också problem med drivrutiner så använde någon 3rd part som funkade perfekt och uppdaterade oftare

Men visst är det lite små komiskt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Hej.

Har precis bytt moderkort till ett Gryphon z87 och tänkte att det kunde vara läge att testa AI suite III för en smidigare uppdateringsprocess av drivrutiner. Så jag hämtade detta från asus hemsida och installerade.
Efter att ha kört EZ update så hittas endast en bios update (version 1504) och denna kördes in utan problem.
Men när jag sedan kollar på Asus hemsida så ser jag att det kommit inte mindre än 6 versioner till av bios för mitt gryphonmoderkort efter denna version. MEn de dyker inte upp i EZ update. Dessutom hittades inga andra drivrutiner för moderkortet så chipset och liknande fick jag dra hem från hemsidan och installera själv.

Det gör ju inget egentligen. Men jag undrar om inte EZ bör hitta mer uppdateringar?
EZ update version: V2.01.10

Hej,

Den databas EZ Updater kollar mot är inte lika snabbt uppdaterad som hemsidan. Vet inte varför den ligger halvår efter, men alla PROs laddar ner från hemsidan

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Den databas EZ Updater kollar mot är inte lika snabbt uppdaterad som hemsidan. Vet inte varför den ligger halvår efter, men alla PROs laddar ner från hemsidan

Aha. Ja moderkortet har inte funnits på marknaden i 1,5 år ännu och biosversionen var över ett år gammal. Men det gör väl inte så mycket som sagt. Vad jag egentligen undrade mer över är varför inga drivrutiner dök upp alls. Inte en enda drivrutin med v1.0 ens. Så för drivers verkar det inte finnas någon databas alls ännu som EZ update kan leta i. Eller att den är heltom.
Som du säger så kan man ju hämta allt från siten istället. Väl uppdaterat och lätt att hitta!

Men jag tänkte att det kanske i så fall hade varit bättre att inte ha EZ update tillgängligt för detta moderkort?
Kanske skulle skrivit det direkt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Aha. Ja moderkortet har inte funnits på marknaden i 1,5 år ännu och biosversionen var över ett år gammal. Men det gör väl inte så mycket som sagt. Vad jag egentligen undrade mer över är varför inga drivrutiner dök upp alls. Inte en enda drivrutin med v1.0 ens. Så för drivers verkar det inte finnas någon databas alls ännu som EZ update kan leta i. Eller att den är heltom.
Som du säger så kan man ju hämta allt från siten istället. Väl uppdaterat och lätt att hitta!

Men jag tänkte att det kanske i så fall hade varit bättre att inte ha EZ update tillgängligt för detta moderkort?
Kanske skulle skrivit det direkt...

Om en kritisk uppdatering behöver pushas ut så är EZ Update bra att ha, och biosversion 1504 var förmodligen en sådan kritisk uppdatering. Annars så är vår generella rekommendation att inte uppdatera bios, drivrutiner etc. om allt fungerar som det ska. Principen är "varför laga något som inte är trasigt?".

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Om en kritisk uppdatering behöver pushas ut så är EZ Update bra att ha, och biosversion 1504 var förmodligen en sådan kritisk uppdatering. Annars så är vår generella rekommendation att inte uppdatera bios, drivrutiner etc. om allt fungerar som det ska. Principen är "varför laga något som inte är trasigt?".

Aha. I get your point. Ja då var det bara jag som missförstod vad EZ update var till för. Tackar för bra svar!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Har en följdfråga här då.
Om EZ update nu bara används till att kunna hämta kritiska uppdateringar så behöver jag inte denna mjukvara.
Men var avinstallerar jag detta program?
Det finns ju inte med i windows add/remove programs, det ligger ingen uninstaller där programmet installerades och det går inte heller att köra setupverktyget som användes vid installation för att ta bort programmet heller.
Så hur får man bort EZ update från datorn på ett någorlunda smidigt sätt?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Har en följdfråga här då.
Om EZ update nu bara används till att kunna hämta kritiska uppdateringar så behöver jag inte denna mjukvara.
Men var avinstallerar jag detta program?
Det finns ju inte med i windows add/remove programs, det ligger ingen uninstaller där programmet installerades och det går inte heller att köra setupverktyget som användes vid installation för att ta bort programmet heller.
Så hur får man bort EZ update från datorn på ett någorlunda smidigt sätt?

I kontrollpanelens add/remove programs så borde det finnas ett program som heter EZ Software Updater. Annars så kan man rensa bort den med ex. CCleaner.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

I kontrollpanelens add/remove programs så borde det finnas ett program som heter EZ Software Updater. Annars så kan man rensa bort den med ex. CCleaner.

Aha. Jag saknar denna i add/remove programs, men då är det bara min installation som spårat ur lite.

Tackar för bra support!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Den databas EZ Updater kollar mot är inte lika snabbt uppdaterad som hemsidan. Vet inte varför den ligger halvår efter, men alla PROs laddar ner från hemsidan

Haha, lustigt svar från ASUS-representant, men ärligt. Asus mjukvara för moderkort når inte alls upp till kalibern av hårdvaran. Tyvärr. Många bra idéer och intentioner, säkert. Många av funktionerna fungerar bara inte tillfredsställande.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Har en följdfråga här då.
Om EZ update nu bara används till att kunna hämta kritiska uppdateringar så behöver jag inte denna mjukvara.
Men var avinstallerar jag detta program?
Det finns ju inte med i windows add/remove programs, det ligger ingen uninstaller där programmet installerades och det går inte heller att köra setupverktyget som användes vid installation för att ta bort programmet heller.
Så hur får man bort EZ update från datorn på ett någorlunda smidigt sätt?

Gammal tråd som jag råkade hitta.
Det går att avinstallera " EZ update"genom att avinstallera AIsuit III från "windows add/remove programs". Man kan då klicka bort dom saker i AIsuit som man inte vill ha.
I mitt fall följande:
EZ Update (hittar bara kritiska uppdateringar)
Network iControl (kan ge slöa upploads)
Remote GO! (är det någon som använder det?)

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W