Diskussion om "Ge bort spelnycklar"-tråden

Permalänk
Medlem

Diskussion om "Ge bort spelnycklar"-tråden

Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

För förhindra fler missförstånd med hur tråden ska fungera ber jag alla läsa genom förstaposten en extra gång.

Om man inte orkar det så gör jag ett litet citat här

Då många medlemmar är så snälla och trevliga att de vill ge bort betanycklar till olika spels betor, så skapar vi nu en samlingstråd där allt sådant sker. Detta är alltså det enda stället på Sweclockers där man ger bort betanycklar, ingen annanstans. Inte i en annan tråd, inte i marknaden. Nå, lite regler;

  • I denna tråd ger vi bort nycklar till olika spel. Betanycklar eller nycklar till släppta spel går bra båda två. Inga efterfrågar.

  • All slags handel med nycklar och invites är, precis som förut, förbjuden enligt §9 i forumreglerna.

  • Ni som vill ha invites och nycklar skall alltså inte skriva några inlägg, allt sånt sköts via PM mellan den som ger bort och den som önskar ta del av det erbjudna.

  • När vi använder en nyckel, kom ihåg att tacka i tråden! Det är inte bara för att det är artigt, utan även för att andra då vet att nyckeln är tagen, och inte behöver försöka själva.

Om ni ser något inlägg som bryter mot reglerna - anmäl det - kommentera inte i tråden!

Exempel på hur ett inlägg i denna tråd ska se ut från och med nu:

Rensningen har tyvärr inneburit att en del mycket viktig information försvunnit (förutom det som anses vara OT).

Sammanfattning:
>90% av de ~300 nycklar jag lade upp blev tagna av en bot ett fåtal timmar efter uppläggning. Detta är jag helt säker på eftersom det saknas tack för mer än 97% av nycklarna (endast 8 st. tack). Jag vet att Swecare tackar i betydligt större omfattning än så, så detta är utan tvekan ett verk utfört av en bot. Slutsatsen är att det inte går att lägga upp nycklarna direkt i tråden utan det behövs alternativa vägar att dela ut dem till medlemmarna. Mod. föreslår PM men detta är en alltför tidskrävande metod om det finns många nycklar att dela ut, så det är inte hållbart för oss givare.

Diskussion kring olika lösningar:
* En av de PHPkunniga på Swec lägger till en checkoutbox för den här tråden som gör det enkelt för givare att lägga in nycklar men svårt för bottar att sno dem. Boxens främsta syfte skall vara att begränsa uttaget till en nyckel per inloggad medlem. (Bästa lösningen)
* Reglerna för denna tråd ändras alt. en specifik tråd skapas där det är möjligt att fråga efter en nyckel direkt i tråden. Detta gör att man kan skicka ut nycklar till de som efterfrågar direkt så att inte en bot får chansen att norpa dem. Perfekt för de som har enstaka nycklar att ge. (Bättre lösning)
* Notifieringsmetoden ses över så att mail går ut direkt till alla prenumererande medlemmar varje gång. Som det är nu låser det sig efter ett utskick och fungerar inte igen förrän man gått in i tråden igen. (Bra lösning)
* De som lägger upp nycklar gör dem oigenkänneliga för bottar genom olika påhittiga metoder, hur de ser ut är upp till donatorn själv. Tidskrävande men inte lika mycket som att hantera mängder av PMs. Kan dessutom knäckas av en bot beroende på metod vilket gör denna lösning osäker. (Medioker lösning)
* Givaren ber om PM för att skicka ut nycklar. Flera av problemen med detta är: 1) Tidskrävande. Tar mellan 1-2 minuter med utskick och sortering av nycklar om man är effektiv - fungerar bara om man har ett fåtal nycklar. 2) Man riskerar att få ex. 500 PM på 50 nycklar. Alla skall svaras för att man inte skall anses vara oartig vilket blir extra mycket tidskrävande med avseende på att man inte kan göra massutskick. Dessutom dimper det ned PM efter att man sagt att de är slut för det finns folk som innerligt hoppas på att det finns någon kvar. (Dålig lösning)
* Man tillåts att lägga upp en tråd för att ge bort en lunta med nycklar. Ger bort + spelets titel skall självklart stå i rubriken. Denna får som vanligt inte innehålla något motkrav eller vinstintresse. Tråden tas bort när nycklarna är slut. Gör att bottar får svårare att hitta in och nycklarna går åt fortare eftersom medlemmarna ser att spelet ges bort mycket tydligare i forumet. Ger ett förbättrat skydd men kan fortfarande råka ut för att bottar sveper nycklarna. (Sämre lösning)
* Givaren lägger upp alla nycklar i klartext i tron om att medlemmarna får tillgång till dem och de flesta tackar för sig. Denne bedrar sig dock eftersom en bot som kommer på att den skall söka av sidan gör rent hus med nycklarna. (Sämsta lösningen)

Slutsatsen är att en ändring i någon form måste till. Som det är nu ges nycklarna med säkerhet bort till bottar i mer än 50% av fallen. Därför måste information om bottar finnas med i första posten och någon av de bättre lösningarna måste tillämpas för att säkerställa att nycklarna går till medlemmar och inte till bottar.

Kommentarer kring detta? Finns det fler förslag på lösningar?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Rensningen har tyvärr inneburit att en del mycket viktig information försvunnit (förutom det som anses vara OT).

Massa text
Kommentarer kring detta? Finns det fler förslag på lösningar?

Skulle det fungera att göra tråden bara synlig för inloggade medlemmar? Eller det kanske det med boxen hade att göra med (lät rätt bra)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Skulle det fungera att göra tråden bara synlig för inloggade medlemmar? Eller det kanske det med boxen hade att göra med (lät rätt bra)

Det skulle vara en positiv förändring då det är svårare för en bot, men inte omöjligt, att hantera cookies och inloggningar. Det viktigaste är dock att man skyddar nycklarna från bottning vilket en sådan box kan göra.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det skulle vara en positiv förändring då det är svårare för en bot, men inte omöjligt, att hantera cookies och inloggningar. Det viktigaste är dock att man skyddar nycklarna från bottning vilket en sådan box kan göra.

Annars skulle man kunna se till att en människa måste skriva in en text efter 1-2 nyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastaad:

Annars skulle man kunna se till att en människa måste skriva in en text efter 1-2 nyklar.

En Captcha skulle definitivt vara nyttig redan från första nyckeln - det gör det nästan omöjligt för bottar att plocka nycklar, speciellt om det är i kombination med inloggning. Det kräver dock att nycklarna skyddas av något system vilket en box som föreslagits ovan skulle kunna göra.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

För att göra spelnyckeln synlig så skulle man skriva in koden som syns i en ruta/box

Visa signatur

[Themaltake DH 202 Touch] [Asrock FM2A88M Extreme4+] [Team Zeus Red 16GB DDR3 2133] [Amd A10-7800]
[Thermaltake SMART 650W] [Wacom Bamboo] [Wireless Logitech mouse and keyboard] [Samsung T220HD]

Permalänk
Medlem

Inloggning kommer nog inte göra någon skillnad. Vad det gäller CAPTCHA så får man se till att det är en av det svårare typerna. Idag finns det verktyg som penetrera en stor mängd olika CAPTCHAs.

Permalänk
SpelClockers

Ägaren skriver att man har en nyckel och dom som vill ha nyckel citerar inlägget och om det gäller mer än 1 nyckel skriver man även vilken/vilka det gäller så sköts resten i PM, tar inte många sekunder för varje nyckel och det är helt uteslutet att bots får dom utan att behöva bygga upp något separat system.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Ägaren skriver att man har en nyckel och dom som vill ha nyckel citerar inlägget och om det gäller mer än 1 nyckel skriver man även vilken/vilka det gäller så sköts resten i PM, tar inte många sekunder för varje nyckel och det är helt uteslutet att bots får dom utan att behöva bygga upp något separat system.

Kräver fortfarande en förändring för att informera givare om att bottar cirkulerar så att de inte lägger upp nycklar löst. Metoden med PM skulle ändå inte fungera bra om man har många nycklar. Det behövs sortering och möjlighet att skicka massmeddelanden. Det skulle krävts minst 6h arbete för att skicka ut alla nycklar jag lade upp ovan - då är jag optimistisk med tiden.

För <10 nycklar skulle det dock inte vara något större problem.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Vi kan väl i alla fall enas om att det inte är ett bra system som är nu. Tyvärr finns det inget underforum där man kan starta en förslagstråd heller.. kanske något man kunde göra under övriga spel? Vem tar på sig det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Jag har sett att samma personer ofta får nycklarna och det tycker jag är skit. Alla har inte samma tid att kolla på forumet 24/7 som de troligen gör. Jag tackar er alla som delar ut nycklar men kommer att ignorera tråden pga systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Vi kan väl i alla fall enas om att det inte är ett bra system som är nu. Tyvärr finns det inget underforum där man kan starta en förslagstråd heller.. kanske något man kunde göra under övriga spel? Vem tar på sig det?

En Mod. skulle kunna knoppa av denna diskussion i en egen tråd alt. att detta står kvar som information och en ny tråd startas.

Skrivet av Flexiblus:

Jag har sett att samma personer ofta får nycklarna och det tycker jag är skit. Alla har inte samma tid att kolla på forumet 24/7 som de troligen gör. Jag tackar er alla som delar ut nycklar men kommer att ignorera tråden pga systemet.

Det är mycket riktigt ett problem och det är därför jag tar upp detta. Det är precis såna som er som jag vill ska få nycklarna som delas ut. Inte såna som vill fylla på sitt spelbibliotek med en ytterligare titel eller bottar som bara röjer bort alla befintliga nycklar. Det befintliga systemet gynnar tyvärr mest de sistnämnda kategorierna och det behöver göras om för att ändra på detta.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Den enda lösningen jag ser är den som är minst populär. Skriv vilket spel det gäller, och hur många nycklar som finns, här i tråden. Och sen skriver man i tråden om man vill ha, vad man vill ha, och hur många. Normalt bör man ju bara få en till varje spel, men det kan ju finnas undantag när man får en nyckel till syrran / polare / maken, osv, och sig själv. Dessa skickas sen ut via PM.
Möjligen skulle man kunna ha frivilliga som får hela listan på nycklar, och sen tar hand om utskicket på just det spelet tills nycklarna är slut. Det då för att givaren ska slippa skicka flera hundra nycklar till 10 talet spel. Den frivilliga får per automatik "sin" nyckel först, så klart, men det bör finnas lite återkoppling så att frivilliga verkligen följer turordningen i tråden, eller vad nu givaren har för önskemål om hur nycklarna ska delas ut. Mest så att inte den frivilliga får 20 nycklar till spel X, som han sen tar 5 av till sig själv, PM'ar 10 nycklar till "kompisar" och sen ger 5 till dem i tråden. Finns ju alla varianter menar jag.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Att samma personer får nycklarna är väl egentligen inte det största problemet utan att det inte känns som att nycklarna försvinner helt legit. Att en person ofta är snabb och kniper en nyckel är väl en sak men det ska ändå ske på samma vilkor. Visst, alla kan sätta tråden på bevaka men nycklarna som Erwya gav bort visar att det inte är en eller två snabba personer som får nycklarna utan något helt annat. Är det inte alltför svårt för folket bakom sweclockers att fixa till något bra system (captcha eller likn.) så kanske det vore en idé. Det vore intressant om någon därifrån kunde komma in och förklara läget för oss, även om jag förstår att det sannolikt inte kommer hända under en helg.

Borde det inte finnas i några loggfiler hur lång tid det tar innan ett inlägg är startat och hur många besök tråden fått? Det finns ju någon spärr där man inte kan klicka vidare alltför snabbt och i så fall borde det ge ett hum ifall det nu var cirka 200 olika ipnummer inne i tråden sedan Erwya's inlägg kom upp och tråden var välbesökt av olika personer eller inte. Jag har ingen aning om det skulle gå att se i praktiken utan jag bara bollar förslag.

edit: Bara för att klargöra det. Jag förespråkar verkligen inte något sånt här system pga att JAG vill ha alla nycklarna och utöka mitt steambibliotek med spel. Jag tycker så jävla synd om folk som ger bort nycklar och inte ens får ett tack och tror att om det blivit en ändring så skulle det komma ett "tack, jag tog nyckeln"-inlägg oftare ifrån användare som faktiskt uppskattar folk som ger bort något gratis.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd utbruten ur "ge bort spelnycklar"*

Jag vill ta och betona att fortsätta off-topic efter att en moderator har rensat är inte okej. Ni kunde lika gärna ha skapat denna tråden (som jag just gjorde av era inlägg) här eller i feedback-forumet. Som Nordhnet skrev, så står det klart och tydligt i första posten hur inlägg ska se ut i den tråden.

Jag vill också nämna att lösningar där någon måste be om en nyckel i tråden inte heller kommer att hända då det bara fyller tråden med "Jag har en nyckel." "jag vill ha!" "jag också!" etc. Det är okej att be om PM.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den enda lösningen jag ser är den som är minst populär. Skriv vilket spel det gäller, och hur många nycklar som finns, här i tråden. Och sen skriver man i tråden om man vill ha, vad man vill ha, och hur många. Normalt bör man ju bara få en till varje spel, men det kan ju finnas undantag när man får en nyckel till syrran / polare / maken, osv, och sig själv. Dessa skickas sen ut via PM.
Möjligen skulle man kunna ha frivilliga som får hela listan på nycklar, och sen tar hand om utskicket på just det spelet tills nycklarna är slut. Det då för att givaren ska slippa skicka flera hundra nycklar till 10 talet spel. Den frivilliga får per automatik "sin" nyckel först, så klart, men det bör finnas lite återkoppling så att frivilliga verkligen följer turordningen i tråden, eller vad nu givaren har för önskemål om hur nycklarna ska delas ut. Mest så att inte den frivilliga får 20 nycklar till spel X, som han sen tar 5 av till sig själv, PM'ar 10 nycklar till "kompisar" och sen ger 5 till dem i tråden. Finns ju alla varianter menar jag.

B!

Det skulle bli omständigt med ditt förslag - det skulle egentligen behövas att man antingen kan skriva att man vill ha ett spel direkt i tråden eller tillåta att en separat tråd skapas för detta. Är man flera som sköter utdelningen gemensamt behövs någon form av samordning.

Alternativt att varje medhjälpare lägger upp varsin post och erbjuder att man PMar till denne. Något knepigare struktur men det skulle fungera. En nackdel är dock att medlemmar kan få ut flera nycklar utan att det syns genom att kontakta samtliga medhjälpare och fråga efter en nyckel från varje.

Båda fallen kräver dock att man får tag på pålitliga medhjälpare som kan tänkas vidarebefordra nycklarna, något som inte är helt enkelt. En ytterligare aspekt är att givaren (tråkigt nog) riskerar att försvinna bakom medhjälparna.

Skrivet av kevve1:

Att samma personer får nycklarna är väl egentligen inte det största problemet utan att det inte känns som att nycklarna försvinner helt legit. Att en person ofta är snabb och kniper en nyckel är väl en sak men det ska ändå ske på samma vilkor. Visst, alla kan sätta tråden på bevaka men nycklarna som Erwya gav bort visar att det inte är en eller två snabba personer som får nycklarna utan något helt annat. Är det inte alltför svårt för folket bakom sweclockers att fixa till något bra system (captcha eller likn.) så kanske det vore en idé. Det vore intressant om någon därifrån kunde komma in och förklara läget för oss, även om jag förstår att det sannolikt inte kommer hända under en helg.

Borde det inte finnas i några loggfiler hur lång tid det tar innan ett inlägg är startat och hur många besök tråden fått? Det finns ju någon spärr där man inte kan klicka vidare alltför snabbt och i så fall borde det ge ett hum ifall det nu var cirka 200 olika ipnummer inne i tråden sedan Erwya's inlägg kom upp och tråden var välbesökt av olika personer eller inte. Jag har ingen aning om det skulle gå att se i praktiken utan jag bara bollar förslag.

edit: Bara för att klargöra det. Jag förespråkar verkligen inte något sånt här system pga att JAG vill ha alla nycklarna och utöka mitt steambibliotek med spel. Jag tycker så jävla synd om folk som ger bort nycklar och inte ens får ett tack och tror att om det blivit en ändring så skulle det komma ett "tack, jag tog nyckeln"-inlägg oftare ifrån användare som faktiskt uppskattar folk som ger bort något gratis.

Det skulle vara möjligt för en programmerare att sätta ihop en separat modul som kan integreras m.h.a. ex. iframe över helgen. Det behövs kanske ytterligare någon dag att integrera den specifikt i tråden. Lite K.I.S.S., ett svårt problem blir ett enkelt och bottningen knäcks itu.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinekin:

*Tråd utbruten ur "ge bort spelnycklar"*

Jag vill ta och betona att fortsätta off-topic efter att en moderator har rensat är inte okej. Ni kunde lika gärna ha skapat denna tråden (som jag just gjorde av era inlägg) här eller i feedback-forumet. Som Nordhnet skrev, så står det klart och tydligt i första posten hur inlägg ska se ut i den tråden.

Jag vill också nämna att lösningar där någon måste be om en nyckel i tråden inte heller kommer att hända då det bara fyller tråden med "Jag har en nyckel." "jag vill ha!" "jag också!" etc. Det är okej att be om PM.

Man tackar! Lite svårt för oss vanliga användare att flytta på ett skapat spår.

Från början var det tänkt som information till de som skall lägga upp nya nycklar då jag tycker det är synd att bottar tar nycklarna som folk ger bort gratis.

Det var mer uppenbart att detta borde varit en egen tråd efter flera inlägg. Jag beklagar ev. besvär.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Ett fulhack är ju att byta ut första eller sista bokstaven i koden mot en annan och skriva i tråden vad man ska byta till. Om målet är att undvika bottar alltså..

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ett fulhack är ju att byta ut första eller sista bokstaven i koden mot en annan och skriva i tråden vad man ska byta till. Om målet är att undvika bottar alltså..

Det är en möjlig metod att komma runt problemet. Men det skulle antagligen behövas en ny metod varje gång någon lägger upp nycklar eftersom bottar kan programmeras till att känna igen en viss struktur. Det är dock troligen det bästa som skulle kunna göras med nuvarande system.

Skulle dock helst vilja se en lösning som 1) underlättar för givaren om denne har många nycklar att dela med sig av samt 2) förhindrar att det kommer någon som plockar nyckel efter nyckel, vare sig det är med bot eller för hand.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ett fulhack är ju att byta ut första eller sista bokstaven i koden mot en annan och skriva i tråden vad man ska byta till. Om målet är att undvika bottar alltså..

Tänkte liknande, att man lägger in en viss siffra eller bokstav lite här och var och skriver sedan i slutet att just den siffran alt bokstaven ska bort.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det är en möjlig metod att komma runt problemet. Men det skulle antagligen behövas en ny metod varje gång någon lägger upp nycklar eftersom bottar kan programmeras till att känna igen en viss struktur. Det är dock troligen det bästa som skulle kunna göras med nuvarande system.

Skulle dock helst vilja se en lösning som 1) underlättar för givaren om denne har många nycklar att dela med sig av samt 2) förhindrar att det kommer någon som plockar nyckel efter nyckel, vare sig det är med bot eller för hand.

Om du har många nycklar kan du skriva i din post att "första/sista bokstaven/siffran är 1/2/3 steg framåt/bakåt i ordningsföljden, så står det D ska det vara A/B/C/E/F/G istället".

Sen byter du bara ut 1 tecken i varje kod och bottarna kommer få rejält svårt att plocka dem samtidigt som det är ganska enkelt för en användare att tolka instruktionerna och ändra sin kod.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinekin:

*Övrig text...*

Jag vill också nämna att lösningar där någon måste be om en nyckel i tråden inte heller kommer att hända då det bara fyller tråden med "Jag har en nyckel." "jag vill ha!" "jag också!" etc. Det är okej att be om PM.

Det är sant att om folk skulle återkoppla på det viset svämmar tråden över i "Jag vill ha ..."-kommentarer. Ser scenariot framför mig och det skulle inte se bra ut...

Det jag tror skulle vara en bättre struktur är att man skulle kunna skriva in i en (annan) tråd en lista på de spel man önskar sig samt att man bara får lägga in listan i en enda post i den tråden. Med det skulle medlemmar som har nycklar att dela ut kunna söka på spelets namn och dela ut nycklarna till de som frågar efter dem. Tråden skulle inte bli ostrukturerad av detta.

Bekymret är dock att det inte löser problemet med givare som har många nycklar att dela med sig av - eller nycklar som inte ligger med i någon önskelista.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt hur "bottar" funkar men om man har flera nycklar typ 20+ kan man inte ta en bild på dem då med typ puush eller imurg och ladda upp i sitt inlägg? Så att man inte bara kan ctrl + c / ctrl + v koderna utan måste skriva in dem själv eller är detta något som "bottarna" kan "se" och skriva in själva?

Sedan tänkte jag att man kanske gör en "omröstning" där man lägger in dem olika nycklarna som alternativ och när man använt en kod så "röstar" man på den koden. Tycker det borde vara jobbigt för bottarna också.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

vet inte riktigt hur "bottar" funkar men om man har flera nycklar typ 20+ kan man inte ta en bild på dem då med typ puush eller imurg och ladda upp i sitt inlägg? Så att man inte bara kan ctrl + c / ctrl + v koderna utan måste skriva in dem själv eller är detta något som "bottarna" kan "se" och skriva in själva?

Sedan tänkte jag att man kanske gör en "omröstning" där man lägger in dem olika nycklarna som alternativ och när man använt en kod så "röstar" man på den koden. Tycker det borde vara jobbigt för bottarna också.

Den här idén tycker jag låter intressant. Lätt att lägga upp många nycklar med en bild, sedan att folk "röstar" på den som de tagit. Dock så är det inte omöjligt för en mer avancerad bot som läser bilder att scanna av texten på den, eller folk som nappar nyckel efter nyckel att tömma "bilden", så tyvärr är den inte så hållbar. Bättre än det som finns idag är det dock - strukturerat och snabbt att lägga upp, lite möda för den som vill ha spelet samt enkelt för en Mod. att ta bort tråden när den är "slut".

Dessa trådar skulle dock förslagsvis behöva placeras i ett subforum för att undvika onödig spridning. Alltså skulle motsvarande vara: "Förstaposten" skulle läggas som en klistrad, låst tråd längst upp. Därunder skulle trådarna skapas enligt de regler som sättes ungefär som för posterna i tråden som finns idag. Själva subforumet skulle ligga på samma ställe som nyckeltråden ligger idag - inte så mycket större skillnad utseendemässigt men ger en större flexibilitet för Mod. samt för de som vill skänka bort nycklarna.

Fördelar: Det syns tydligare när någon skänker bort spelnycklar. Givaren blir TS och kan lägga upp omröstning samt välja det sätt hen vill skänka nycklarna på.
Nackdelar: Löser i sig inte problemet med bottning.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Bottarna reagerar väl främst på länkarna, så det räcker väl att förstöra länken så hittar de inte nyckeln.

Man skulle kanske kunna skriva ut länkarna såhär:
Sida: https://www.humblebundle.com/gift?key=sweclockers
Kod: Suz5Y8NGZhfptSn8

Har man flera spel/nycklar från samma sida så fyller man bara på med fler koder under. Det skulle också gå att ta en gammal, redan använd, kod som länk till sidan där spelet ges ut ifall bottarna är såpass avancerade att det känner av länkar med fejkade koder/nycklar i url. Särskrivningar/ihopskrivningar eller andra uppenbara metoder skulle också kunna funka för att försvåra det ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Skriver man inte ut nyckeln i klartext, eller länken, i inlägget så funkar det.
Byter man ut bokstäver i nyckeln, eller ännu bättre delar ut den via PM, då fungerar det bra.

Det där har jag sett många gånger, men det har aldrig fungerat. Nycklarna är borta lika fort för det. Om det är någon som ligger på en robot som plockar åt sig nycklarna, så är de inte dummare än att de lär roboten känna igen texten, och lista ut vilka instruktioner som ges.
Och jag misstänker att det trots allt ÄR automater av något slag som skimmar av nycklarna, antagligen hamnar spelen på någon försäljningssite. Anledningen till den misstanken är att när folk ger bort nycklar i PM har jag lyckats vara först, flera gånger. Och det utan att vara speciellt snabbt på bollen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Och jag misstänker att det trots allt ÄR automater av något slag som skimmar av nycklarna, antagligen hamnar spelen på någon försäljningssite. Anledningen till den misstanken är att när folk ger bort nycklar i PM har jag lyckats vara först, flera gånger. Och det utan att vara speciellt snabbt på bollen.
B!

Fast har de lösts in kan de väl inte säljas?

Men ja, använder man sig inte av PM, så räkna inte med.. någonting alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag vädrade min åsikt strax före nyår, om att det är väldigt få tack i den här tråden. Då blev jag (säkert med rätta) tillrättavisad, men nu verkar det som att det inte ens skickas tack genom pm. Jag tycker det vore intressant om de som ger bort nycklar också skrev om de fick ett tack via pm, eller inte alls.

Permalänk
Medlem

Dom ligger ju uppe i klartext här. Vem som helst, inloggad eller inte, kan ta koderna. Visst att man kan vilja få ett tack, men förvänta er inget.

Permalänk
Medlem

Det ÄR väldigt ont om tack. Jag har fått ett par nycklar, oftast från folk som ger bort dem i PM, och tackat både där,, och här i tråden. Men för det mesta lämnas inget tack, antingen för att samma människa plockar åt sig alla nycklarna, eller, mer troligt, för att skriptet som plockar åt sig nycklarna, inte kan tacka i alla fall...
Det är dock inte riktigt rätt plats för den diskussionen. Folk ger bort sina nycklar, och de som lyckas få några är, eller är inte, tacksamma. Debatten om huruvida ett annat format för tråden hade varit på sin plats har vi haft så många gånger, och den leder ingenstans, troligtvis mycket för att administrationen för forumet inte anser att en ensam tråd är värd att spendera utvecklingstiden på. Och de som skänker bort nycklarna är inte sugna på merarbetet med PM alla gånger... Deras val. Jag hade velat ha ett tack, men det är ett val de får göra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.