Permalänk
Medlem

Tips för att lära sig och inte ge upp..

Någon som har bra och roliga guider att lära sig C# till Unity3D? Tycker det är riktigt kul när man väl kommer igång. Men när jag inte förstår ett skit och allt känns rörigt blir det alltid att jag ger upp. Någon som kan ge mig tips? vart lärde ni er? Hur osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drelex:

Någon som har bra och roliga guider att lära sig C# till Unity3D? Tycker det är riktigt kul när man väl kommer igång. Men när jag inte förstår ett skit och allt känns rörigt blir det alltid att jag ger upp. Någon som kan ge mig tips? vart lärde ni er? Hur osv?

Jag tror att alla som programmerar känner sådär ibland. Mitt tips är att börja småskaligt och avsluta det du påbörjar. Oftast när man fastnar behöver man bara tänka om lite.

Sen när man känner att man kommit in bra i det så kan man börja göra lite större projekt som kräver mer av dig.

Sålänge du tycker programmering är roligt så bara kör, man lär sig saker hela tiden.

Jag har fastnat SÅ många gånger redan under detta projektet, och många gånger har jag tänkt att jag är över min kunskapsnivå, men efter otaliga timmar och mycket omskriven kod så fungerar det tillslut och då känns det alltid värt! :).

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju då akta mig för du håller på med piratkopierat innehåll samt använder sprites som är gjorda utav cipsoft som är copyright och trademark. Men så länge du inte lanserar något eller använder deras koder så antar jag att det ej är så farligt, men detta är nog lite emot sweclockers regler då allt piratkopierat innehåll får ej publiceras på sweclockers.

Förövrigt goodwork! Men otland.net skulle nog passa bättre för detta

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Jag skulle ju då akta mig för du håller på med piratkopierat innehåll samt använder sprites som är gjorda utav cipsoft som är copyright och trademark. Men så länge du inte lanserar något eller använder deras koder så antar jag att det ej är så farligt, men detta är nog lite emot sweclockers regler då allt piratkopierat innehåll får ej publiceras på sweclockers.

Förövrigt goodwork! Men otland.net skulle nog passa bättre för detta

OTland är ju för OT, jag gör ett eget spel med inslag från Tibia

Angående copyrights på bilderna så är det ingen fara då jag inte tänkt att göra något med spelet mer än som övning. Copyright gäller vid kommersiellt bruk, privat får jag använda allt hur mycket jag vill. Jag tänkte bara få det spelbart och kanske få några kompisar att testa det Allt detta införfaller under Privat bruk.

Skulle jag mot förmodan lyckas bra med detta och kanske i framtiden göra något mer med spelet, så är det ju inte jobbigare än att byta ut alla bilder mot egna

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

OTland är ju för OT, jag gör ett eget spel med inslag från Tibia

Angående copyrights på bilderna så är det ingen fara då jag inte tänkt att göra något med spelet mer än som övning. Copyright gäller vid kommersiellt bruk, privat får jag använda allt hur mycket jag vill. Jag tänkte bara få det spelbart och kanske få några kompisar att testa det Allt detta införfaller under Privat bruk.

Då ber jag om ursäkt för min okunnighet!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Suttit lite ikväll och förbättrat systemet för Items. Man kan nu flytta items mellan olika "Containers". På bilden syns Inventory högst upp. Items som läggs här equippas på spelaren. Nedanför inventory syns spelarens "Backpack". Den har man alltid, och det är den som man i sin tur sen kan fylla på med fler backpacks eller items. Kort och gott: Trycker man på "B" så öppnar "Main Backpack". Sen öppnar man alla andra genom att trycka på dom

Kan tillägga lite andra saker jag lagt in i Item systemet:
* Automatisk ihopslagning av Items som går att stacka.
* Finns det redan ett Item på platsen dit man flyttar ett annat så bytar dom bara plats.

hmm..det var nog inte mer ^^

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut, detta är något jag velat göra väldigt länge men det har aldrig blivit av. Återskapa Tibia fast självklart med egna sprites osv så dom inte surar på copyright osv Fast hur det fungerade i sina glory days. I dagsläget tycker jag spelet är ganska trasigt. Men har även en annan spel idé, som innebär/kräver samma grafik osv, om du kanske är intresserad.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Har blivit en hel del programmerande i helgen. Tyvärr har jag inte så mycket att visa för det, då det var mycket städning och organisering i koden.
Men jag har arbetat på några av mina verktyg som underlättar saker och ting, t.ex Item Editor och Monster Editor.

Gjorde också om hur attack systemet fungerar, och lagt till ett bättre system för events(Actions), t.ex när man använder något item eller något triggar.
Man kan lägga till / Ta bort Attacker, Events och Actions i editorerna.

Gjorde också ett formulär för sökning där jag kan söka och returnera nästan vad som helst. Har kommit väl till hands.

Dessa verktyg gör det lätt att skapa t.ex items lätt och med stor variation.
Attack systemet fungerar såhär att spelaren har inte någon attack själv, utan det styrs genom items som man sätter på dig. Är ett item i rätt slot på ditt inventory så equippas det automatiskt, och alla attacker, Events och triggers som finns på det vapnet (eller annat typ av item) blir aktiva.

Permalänk
Avstängd

Wow, häftigt!

Jag visste inte att Unity lämpade sig för den typen av spel, jag trodde det mest var för 3D spel.
Har aldrig provat Unity, men det verkar vara flexibelt och snabbt när man kan det.
Jag kan ingenting om det, så för mig är det en stor tröskel.

Kul att se detta projekt, så jag själv hållit med något liknande.
Även jag är en Tibiaspelare, och även jag har försökt göra ett eget Tibia-inspirerat spel.

Själv skrev jag servern i Python med ramverket nätverksramverket Twisted tillsammans med tillägget Autobahn för WebSockets.
Klienten skrev jag i HTML och JavaScript, den använder WebSockets för att kommunicera med servern med JSON som protokoll.
Sen renderar den med <canvas> element.

Så man kan spela direkt i webbläsaren utan att behöva ladda ner eller installera något.
Men det var buggigt som fan för mig, och massa prestanda problem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Wow, häftigt!

Jag visste inte att Unity lämpade sig för den typen av spel, jag trodde det mest var för 3D spel.
Har aldrig provat Unity, men det verkar vara flexibelt och snabbt när man kan det.
Jag kan ingenting om det, så för mig är det en stor tröskel.

Unity är ingen hög tröskel om man kan programmering Det är väldigt lätt att lära sig och man kommer snabbt in i det.
Det passar för att göra precis vilket typ av spel man vill, speciellt sedan dom lade till 2D funktioner.

Permalänk
Medlem

Ett år senare :)

Tjena!

Hittade min gamla tråd om spelet jag utvecklade för ungefär ett år sedan.

Jag har tagit upp projektet igen och har under de senaste månaderna jobbat hårt på att bygga om många saker som inte riktigt var optimalt med det gamla.

Jag har skrotat min server, och kör istället servern helt i Unity också. Anledningen till detta var att Unity släppte ett nätverksbibliotek som är väldigt mycket bättre än vad jag hade tidigare (som var egendesignat). Man måste vara lite självkritisk, och jag vet att mina kunskaper i nätverksprogrammering inte är speciellt bra, och jag vet att Unity har ett team av jätteduktiga nätverksdesigners.

Så deras nya bibliotek är baserat i C++ och jag är hur nöjd som helst med hur det presterar.

Jag har också gjort om Tile-systemet helt från grunden, för att få ut mer prestanda, bättre FPS.

När jag tänker på det så är egentligen allting ombyggt för att passa i Unity istället för som innan där jag hade en Stand-alone server.

Nu har jag ingen Editor utanför Unity som jag hade innan, utan nu gör jag alla Items, spells mm. i Unity.

Lägger upp lite screenshots på framstegen:

Login Screen

Character Screen

In game

In Game- Entity bars som visar ditt Friendly Target och Hostile Target, samt ditt egna hp/mana
Här har jag en spelare som Friendly Target och ett monster som hostile target.

Spells

Chatt

Random Image

Spell Creation
En spell med 2 "Spell Modifiers". Modifiers bestämmer vad spellen ska göra. En spell utan modifiers gör ingenting mer än animeras.
Denna spellen har 2 modifiers, en damage modifier och en damage over time condition.

Conditions (Buffs/Debuffs)

Debuffs/Buffs on Entity Bar

Damage Expressions
Man kan använda expressions för att göra lite mer avancerade damage/heal algoritmer i sina spells och attacks.

Dragon Fight!!

Spell Pattern

Spell

Poison Condition (Damage over Time)

Tooltips (På Items, Spells och Conditions)
Quickcast panelen tar både spells och items som man använder med respektive hotkey.

Items (Work in progress)

Detta projektet går faktiskt fram i rasande fart just nu, och det börjar kännas som ett spel. Men då jag programmerar allting i princip själv så finns det ju en viss gräns av hur fort det kan gå !

Som ni ser använder vi många sprites som är tagna direkt från Tibia (Måste ju ha nått att arbeta med under utvecklingen) men vi måste få fram egna sprites. Därför söker vi nu folk som har viss konstnärlig läggning och som har lust att hjälpa till. Jag kan ju inte lova att detta kommer leda någonstans men självklart hoppas jag det och jag arbetar med detta projektet i hopp om att vi ska kunna göra något riktigt bra med det! Är du intresserad så skicka gärna ett PM till mig så kan vi ju snacka lite.

Om folk visar intresse så kommer jag fortsätta lägga ut uppdateringar här i denna tråden

Ha en fortsatt bra dag!
/Robin

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerad, bra jobbat!
Det här kommer att följas. Lycka till med projektet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergann:

Riktigt imponerad, bra jobbat!
Det här kommer att följas. Lycka till med projektet!

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Heh funderat på att ta upp Unity nån dag och slutföra mitt spel som man gjorde för ett antal år sen i XNA men lär nog vänta tills den släpps helt till Linux.

Minns fortfarande när satt och höll på med kameran och managers för att hantera menyer mm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Heh funderat på att ta upp Unity nån dag och slutföra mitt spel som man gjorde för ett antal år sen i XNA men lär nog vänta tills den släpps helt till Linux.

Minns fortfarande när satt och höll på med kameran och managers för att hantera menyer mm.

Jag skrev också spel i XNA ett tag, gjorde nog en tråd om det här på SC om jag inte minns fel. XNA var ju lite drygt med att hantera allt det grafiska tyckte jag, iaf user interfaces och menyer precis som du säger

Unity gör ju allt sånt väldigt lätt, men det gjorde Grid/Tile systemet lite jobbigare men det löste jag på ett rätt bra sätt nu.

Jag gillar verkligen Unity då det förenklar så många saker, och det är tacksamt när man är ensam utvecklare och inte har jättemycket tid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Shit vad nice det ser ut nu, blev lite förvånad när jag så denna uppe på toppen igen. Vågar knappt kolla vad jag skrev innan dock, var ju ett år sedan när man inte var en höjdare på programmering

Men kul att du tagit upp det igen, hoppas någon nappar på att joina så det inte dör ut halvvägs igen
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Hej !

Tänkte uppdatera lite till på det senaste som är gjort:

Har byggt klart (Så gott som) Items. Nu kan man placera saker på marken också. Gjort klart alla restriktioner så att man t.ex inte kan öppna containers om dom är för långt bort, man kan inte plocka upp items om man är för långt bort mm.

Items bygger på samma princip som jag har på Spells och Buffs, ett "Mod" system där man helt enkelt skapar ett item och lägger på item modifications på den så att den faktiskt gör någonting. Har bara skapat 2 mods änsålänge, ett Weapon_Mod som lägger till en attack och en Food_Mod som gör itemet till en consumable. Item mods kommer man ju göra efter behov under utvecklingen sen.

Man kan nu också stacka items.

Items har nu också en Shared Cooldown. Så om ett item med ett visst unikt namn får en cooldown, så delar alla items med samma unika namn dess cooldown.

Man kan också lägga items i Quickcast panelen, då ser man också det totala antalet man har av just det itemet.

Items

Shared cooldown

Item Example

Quickcast Items

Permalänk
Medlem

Fedt. Man får næsten lyst til at spille Tibia igen
Kan huske de gode gamle dage, hvor det var svært at blive lvl 50. Inden alle disse bots og exp doublings

Mvh
Lasse
Bade

Permalänk

Följer!
Bra jobbat

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerad! Bra jobbat.

Jobbar som systemutvecklare (C#) för ett stort företag och alltid varit sugen på ett "free time project". Länge drömt om att skapa ett liknande spel, fast i 3d. Tror fortfarande på min idé men inte riktigt satt mig in i Unity. Väldigt intressant läsning, tack för att du delar med dig

Permalänk
Medlem

Finns ju flera OpenTibia servrar som kör med egna clienter.
Detta är ju en av dom bättre 'custom' clienterna jag har sett ^^ dock krävs det ju att källkoden släpps fri om det skulle släppas

Inte spelat tibia på väldigt många år, har man en quickcast bar nu för tiden?

Permalänk

Riktigt roligt att läsa detta, var själv inne på samma spår men som helt okunnig om programmering var det något skönare att hitta denna tråden!

Hoppas att du fortsätter med ditt projekt och att det går bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asbestfibret:

Riktigt roligt att läsa detta, var själv inne på samma spår men som helt okunnig om programmering var det något skönare att hitta denna tråden!

Hoppas att du fortsätter med ditt projekt och att det går bra!

Kul att det finns folk som är intresserade av ett sånt här projekt. Jag arbetar på med koden, och kommit en bra bit längre!

Kommer lägga upp lite mer uppdateringar snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Hej,

Efter en längre paus är jag nu tillbaka och skriver lite på mitt spel igen.

Har mest gjort saker bakom kulliserna så kan inte visa så speciellt mycket.
Men har precis blivit klar med Channeling och Cast time på spells.

Så nu kan man ställa in om spellen skall ha cast time, samt om det är en Cast eller Channel spell.

Cast Time / Channeling

Cast Time / Channeling

Har också lagt till funktion för att enkelt hantera Effekter vid olika Buffs/Debuffs. Man ställer nu in vilken effekt man vill ska loopa under hela Buffens livslängd. Nedan är ett exempel på en magisk sköld runt karaktären.

Mer kommer

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen du fortsätter på detta, Tibia som det är nu är dött. Ett liknande spel med typ 7.5 PVP systemet lär kunna slå igenom ganska bra och locka gamla Tibia spelare.. Fattar inte varför ingen annan försökt sig på nå seriöst liknande projekt.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Hoppas verkligen du fortsätter på detta, Tibia som det är nu är dött. Ett liknande spel med typ 7.5 PVP systemet lär kunna slå igenom ganska bra och locka gamla Tibia spelare.. Fattar inte varför ingen annan försökt sig på nå seriöst liknande projekt.

Känner likadant. Tibia var roligt förr just för att det var svårt, och man hade mycket att förlora. Dagens Tibia är väldigt Casual...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jädrans vilket roligt projekt! Var alltid min tonårsdröm att göra ett liknande projekt som du gör just nu. Uppmannar dig starkt att fortsätta bygga och ska bli kul att fortsätta läsa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Känner likadant. Tibia var roligt förr just för att det var svårt, och man hade mycket att förlora. Dagens Tibia är väldigt Casual...

Skickades från m.sweclockers.com

Men för Orshabaal's skull, försök bibehålla den simpla grafiken Tibia har. Lite skuggor, starka färger och inte överdrivet mycket detaljer som får det att kännas bloated..

Sen tycker jag inte du ska gå för mycket åt anime hållet (pokémon), finns miljontals 2D open source spelmotorer för det. Som dom senaste sample bilderna du la upp, JAG tycker gubbarna ser ihoptryckta ut och lite väl barnsliga, om man får säga så. Lite som en wobbly head docka.

Det finns ju Zezenia också, men blir helt galen på hur mörkt och dystert det är och all grafik känns så himla "blurrad"..

Sen förstår jag ju självklart att man börjar med själva motorn och mechanics innan man fokuserar på grafiken, men detta är vad jag tycker iaf!

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk

En som inte spelat Tibia här! \o/

Ser dock sjukt najs ut, roligt att följa med på din utveckling av spelet, spännande spännande!

Får följa detta!

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Snyggt, ihärdigt jobbat och skoj att du lägger ut lite resultat

Har själv lite planer på att starta ett sidoprojekt, ett multiplayer i "realtid" med fysikmotor, men inte bestämt mig för 3d-motor än. Eller om jag tar tag i något helt annat istället...

Tänkte höra om du klarar dig från att klienterna har olika uppkoppling och behöver kompensera (client-side prediction, server reconciliation och annat trevligt) för att spelet ska kännas fritt från lagg? Du kör Unity på serversidan också istället för att ha en mindre egenskriven tjänst?

Än en gång, bra kämpat!