Vill förhindra mina föräldrar att installera en massa skit i Windows

Permalänk
Inaktiv

Vill förhindra mina föräldrar att installera en massa skit i Windows

Hej!

Mina föräldrar har en surfdator med Windows 7 men jag behöver jämt och ständigt rensa den från skit som mywebsearch, toolbars, pop-ups, reklam, adware och grejer som de på något sätt lyckas installera.

Hur ska man förhindra dem från att göra detta? Det enda jag kommer på är att inte låta dem ha ett administratörskonto. Finns det något annat som hjälper? Har adblock, men det gjorde inte mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ge dom en användare med begränsade rättigheter som du ju redan insett.
Sedan är IE betydligt bättre på att hålla "skit" borta än t.ex chrome.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Ge dom en användare med begränsade rättigheter som du ju redan insett.
Sedan är IE betydligt bättre på att hålla "skit" borta än t.ex chrome.

Tack. Jag ska testa IE. Den är trots allt bättre idag än tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Använd en virtuell maskin som man återställer varje gång den startas, köra datorn i kiosk mode. kör webbläsaren i sandlåda.
Skippa win och surfa i linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd en virtuell maskin som man återställer varje gång den startas, köra datorn i kiosk mode. kör webbläsaren i sandlåda.
Skippa win och surfa i linux.

Eller så kör man deep freeze. Efter du startat om är den återställd igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hej!

Mina föräldrar har en surfdator med Windows 7 men jag behöver jämt och ständigt rensa den från skit som mywebsearch, toolbars, pop-ups, reklam, adware och grejer som de på något sätt lyckas installera.

Hur ska man förhindra dem från att göra detta? Det enda jag kommer på är att inte låta dem ha ett administratörskonto. Finns det något annat som hjälper? Har adblock, men det gjorde inte mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

lär dom lite internetvett?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Rensa datorn och testa sedan Spywareblaster. Det är ett preventativt verktyg som ställer in settings och addar skitsidor som skall blockeras.
Inget som körs i bakgrunden utan man kör det så det ställer in allt. Men då man tar gratisversionen får man då och då manuellt starta programmet igen, uppdatera definitionerna och applicera dem igen för att hålla skyddet uppdaterat, kanske en gång i veckan eller så.

Brukar köra malwarebytes på fassans dator med för att rensa men hittade nyligen Spywareblaster så är i teststadiet för att se om det förhindrar nytt skit att komma in.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hej!

Mina föräldrar har en surfdator med Windows 7 men jag behöver jämt och ständigt rensa den från skit som mywebsearch, toolbars, pop-ups, reklam, adware och grejer som de på något sätt lyckas installera.

Hur ska man förhindra dem från att göra detta? Det enda jag kommer på är att inte låta dem ha ett administratörskonto. Finns det något annat som hjälper? Har adblock, men det gjorde inte mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Installera Linux Mint så kan dom inte installera nåt då dom kanske inte har kunskapen att göra det. Firefox finns redan förinstallerad

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Fått för mig att det är ett antal personer på detta forum som kommit med endast positiv respons när de installerat t.ex linux mint eller ubuntu till äldre folk. Tycker du ska presentera några distrubitioner för dem och se vad de säger. Plocka fram några youtube videos åt dem som dom kan kika på.

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt, installera användar/surfkonton med små privilegier som de kan använda till vardags.
Det räcker med ett Adminkonto per dator.
Om de måste logga in på Adminkontot under sufandet, hinner de nog tänka till en extra gång.
Det är klart att de skall ha lösenord även till Adminkontot de är ju myndiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Prata vett med dem är nog bäst istället för att låsa ute dem, du är ju inte deras förälder...

Permalänk

största problmet är flash som vill lägga till extra skit, om man inte bockar ur det. Hoppas flash börja försvinna fortare än kvickt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera en linux dist som surfdator, mint verkar populärt för äldre, även fast jag personligen inte gillat den när jag provat den tidigare, var iof något år sedan.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk

Installerade för ca 1 Mån sedan Linux Mint till mina föräldrar, inte för någon anledning mer än att disken de hade med Win 7 dog, jag fixade ny disk och sedan sa att om de ska ha Windows igen får de köpa en licens (Då detta var mindre lagligt Windows innan.) då jag ville inte pyssla med olagliga mera, snåla som de var testade de Mint och nu är de rätt nöjda. Används bara till Harpan samt Tradera surf, samt lite bankärenden på sin höjd.