Intel förbereder Core M "Broadwell-Y" med högre prestanda och lägre strömförbrukning

Permalänk
Melding Plague

Intel förbereder Core M "Broadwell-Y" med högre prestanda och lägre strömförbrukning

I början av nästa år utökar Intel Core M-familjen processorer för fläktlösa enheter. Förutom högre prestanda tillkommer möjligheten till passiv kylning i surfplattor på endast sju millimeter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får känslan av att 71orna som troligtvis har lite prestanda i sig bara kommer hamna i flaggskeppsprodukter och därmed bli alldeles för dyrt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Får känslan av att 71orna som troligtvis har lite prestanda i sig bara kommer hamna i flaggskeppsprodukter och därmed bli alldeles för dyrt.

Flaggskeppets högre klocka kommer bara att vara relevant i korta "race to sleep" situationer. I övrigt kommer kylning att avgöra klockhastigheter. I tunna, fläktlösa tablets och datorer kommer de kontinuerligt tillgängliga klockorna antagligen att ligga nära lägsta-nivåerna. Det är ju, trots allt, anledningen att lägstanivåerna ligger där de ligger.

Permalänk
Entusiast

Precis när man inte trodde att Intel inte kunde krångla till sina namn mer så slänger de in en bokstav i mitten och en liten bokstav på slutet. Bra jobbat Intel. Börjar misstänka att de kör en slumpgenerator.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Flaggskeppets högre klocka kommer bara att vara relevant i korta "race to sleep" situationer. I övrigt kommer kylning att avgöra klockhastigheter. I tunna, fläktlösa tablets och datorer kommer de kontinuerligt tillgängliga klockorna antagligen att ligga nära lägsta-nivåerna. Det är ju, trots allt, anledningen att lägstanivåerna ligger där de ligger.

D.v.s. väldigt nära 100% fallen för de flesta användare. Samma sak gäller existerande telefoner och pekplattor, är inte speciellt länge som den lurarna kan köra i 2.5GHz eller vad som nu är maxfrekvens, men det är ändå användbart då det hjälper till vid korta "explosioner" med arbete, något som händer varje gång användaren interagerar med sin enhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

D.v.s. väldigt nära 100% fallen för de flesta användare. Samma sak gäller existerande telefoner och pekplattor, är inte speciellt länge som den lurarna kan köra i 2.5GHz eller vad som nu är maxfrekvens, men det är ändå användbart då det hjälper till vid korta "explosioner" med arbete, något som händer varje gång användaren interagerar med sin enhet.

Jo precis, speciellt när medelsvensson har 10 olika junkprogram som kör i bakgrunden. Processerna har sedan länge värmt upp Soc till sitt maxvärde och de korta "explosionerna" blir aldrig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

D.v.s. väldigt nära 100% fallen för de flesta användare. Samma sak gäller existerande telefoner och pekplattor, är inte speciellt länge som den lurarna kan köra i 2.5GHz eller vad som nu är maxfrekvens, men det är ändå användbart då det hjälper till vid korta "explosioner" med arbete, något som händer varje gång användaren interagerar med sin enhet.

Nej, det är inte alls nödvändigtvis nära 100% av fallen. Om du spelar ett spel, t.ex, är det inte alls sant.
Kruxet är att hur processorerna och deras grafikdelar hanterar klocka vs. termisk belastning är en enormt viktig parameter, som i simplistisk benchmarking undervärderas (alldeles oaktat fusk från tillverkarna....). Att jämföra specs, eller ens att jämföra prestanda om miljöerna är olika, eller korta små benchmarks - alla dessa har liten relevans.

Det kommer att bli intressant att se vilka web sites som kör benchmarks över längre tid, och hur de jämför plattformar. Kommer att säga en del om kredibilitet.

Permalänk

5Y31 med en 11,6'' skärm verkar lovande att ha som surf-dator när man är ute på resande fot... frågan är bara priset.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Nej, det är inte alls nödvändigtvis nära 100% av fallen. Om du spelar ett spel, t.ex, är det inte alls sant.
Kruxet är att hur processorerna och deras grafikdelar hanterar klocka vs. termisk belastning är en enormt viktig parameter, som i simplistisk benchmarking undervärderas (alldeles oaktat fusk från tillverkarna....). Att jämföra specs, eller ens att jämföra prestanda om miljöerna är olika, eller korta små benchmarks - alla dessa har liten relevans.

Det kommer att bli intressant att se vilka web sites som kör benchmarks över längre tid, och hur de jämför plattformar. Kommer att säga en del om kredibilitet.

De flesta spel du hittar för pekplattor och mobiler lastar inte alls CPU-delen speciellt mycket, basfrekvensen är mer än nog där, i alla fall inte om man ska tro den statistik Qualcomm visade upp på en presentation nyligen (som förövrigt visade att mer än 2 CPU-kärnor är totalt bortkastat i dagens läge). Några enstaka spel kan lasta GPU-delen en del, så throttling är ett reellt problem för vissa applikationer.

Vidhåller ändå att max-frekvensen (eller egentligen maximal enkeltrådprestanda) är väldigt viktig för hur snabb enheten upplevs vara vid interaktivt arbete, de flesta använder trots allt sina telefoner/pekplattor för att surfa, messa och liknande.

Håller med om att många benchmarks är totalt missvisade. En typ av benchmark som totalt saknas är just hur snabbt systemet kan gå från "sleep" till maxfrekvens, väldigt viktigt för hur snabb enheten upplevs. När man scrollar eller klickar på något vill man ha omedelbar respons, så enheten ska just gå från "sleep" på CPU-delen till maxfrekvens tillbaka till sleep så snabbt det bara går. Att köra benchmarks över längre tid kan vara intressant i sig, men är inte en speciellt relevant testfall då mobila enheter typiskt inte på ett sätt som laster CPU/GPU till 100% under väldigt lång tid (ytterst få laptops används på det sättet).

Tyvärr är det svårt att sätta siffror på GPU-responstid i typisk sleep-race-sleep cykler, men det borde inte vara helt omöjligt att göra en sådan benchmark.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag vill inte att surfplattor ska göras tunnare.. Min Sony XTZ är tillräckligt smal, man är ju rädd för att bryta den ibland!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Batteritiden är väldigt dålig?

Jag ändrar mej till en 5Y10c med en 10,1'' skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De flesta spel du hittar för pekplattor och mobiler lastar inte alls CPU-delen speciellt mycket, basfrekvensen är mer än nog där, i alla fall inte om man ska tro den statistik Qualcomm visade upp på en presentation nyligen (som förövrigt visade att mer än 2 CPU-kärnor är totalt bortkastat i dagens läge). Några enstaka spel kan lasta GPU-delen en del, så throttling är ett reellt problem för vissa applikationer.

Vidhåller ändå att max-frekvensen (eller egentligen maximal enkeltrådprestanda) är väldigt viktig för hur snabb enheten upplevs vara vid interaktivt arbete, de flesta använder trots allt sina telefoner/pekplattor för att surfa, messa och liknande.

Håller med om att många benchmarks är totalt missvisade. En typ av benchmark som totalt saknas är just hur snabbt systemet kan gå från "sleep" till maxfrekvens, väldigt viktigt för hur snabb enheten upplevs. När man scrollar eller klickar på något vill man ha omedelbar respons, så enheten ska just gå från "sleep" på CPU-delen till maxfrekvens tillbaka till sleep så snabbt det bara går. Att köra benchmarks över längre tid kan vara intressant i sig, men är inte en speciellt relevant testfall då mobila enheter typiskt inte på ett sätt som laster CPU/GPU till 100% under väldigt lång tid (ytterst få laptops används på det sättet).

Tyvärr är det svårt att sätta siffror på GPU-responstid i typisk sleep-race-sleep cykler, men det borde inte vara helt omöjligt att göra en sådan benchmark.

Och jag vidhåller att de applikationer som faktiskt belastar tablets, inte nödvändigtvis eller ens i huvudsak passar in i race-sleep-race. Lite annorlunda med telefoner.
Om man ser på vad en telefon gör är det mycket messaging/websidesladdning och spel men man kan argumentera för att messaging är begränsat av användaren, kommunikation/surf är begränsat av uppkoppling och spelen är det enda som belastar SoCen nämnvärt överhuvudtaget, och är därför ett lämpligare use case att benchmarka.

Håller helt med om den enkeltrådade prestandans betydelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Och jag vidhåller att de applikationer som faktiskt belastar tablets, inte nödvändigtvis eller ens i huvudsak passar in i race-sleep-race. Lite annorlunda med telefoner.
Om man ser på vad en telefon gör är det mycket messaging/websidesladdning och spel men man kan argumentera för att messaging är begränsat av användaren, kommunikation/surf är begränsat av uppkoppling och spelen är det enda som belastar SoCen nämnvärt överhuvudtaget, och är därför ett lämpligare use case att benchmarka.

Håller helt med om den enkeltrådade prestandans betydelse.

Skickades från m.sweclockers.com

För att övertyga dig själv om att även rätt "tunga" applikationer passar bättre på race-to-sleep än på CPU-pegged-at-100% så testa att köra någon benchmark som faktiskt laster CPU-delen till 100% hela tiden och kolla in batteritiden, den kommer vara väldigt usel, uslare än vad man får även med spel. Vid övrigt användande skilt från spel så är ju batteritiden långt mycket bättre, vilket visar att något drar väldigt mycket mindre ström i dessa lägen.

En av de riktigt stora förbättringarna som Intel gjort på sin mobilplattform sedan man börjar satsa på det ordentligt med Pentium M och Centrio är att radikalt minska latensen för CPU-delen att gå från sleep (C-state >0) och minska latens för att byta frekvens (ändra P-state). Vidare så sköts "turbo-boost" helt av CPU-delen som del av lägsta P-state (högsta frekvens) så där ändras frekvens betydligt snabbare än på konkurrerande plattformar där OS är involverat i frekvensstyrning över hela spektrumet.

Är helt övertygad om att Core-M kommer ge en prestandanivå som aldrig tidigare skådats för ~4W TDP, mycket just p.g.a. att denna produkt har så höga "turbofrekvenser" + den lägsta frequency-switch latens på marknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer