Boxcryptor - Hur säkert är det?

Permalänk
Medlem

Boxcryptor - Hur säkert är det?

Jag är lite skeptisk till att bara lägga upp alla mina bilder, dokument, mp3 och dylikt till molntjänsterna men sedan någon vecka tillbaka har jag börjat använda mig av Boxcryptor tillsammans med Onedrive.
Boxcryptor skapar en egen enhet och allt man kopierar dit krypteras och läggs sedan upp till Onedrive. Valet av Onedrive beror på att jag köpt Office 365 och fick 1TB lagring. Ska använda denna lösning till backup på backupen

Mina funderingar är:
* Med privat nyckel, lokalt konto och AES256 i Boxcryptor så borde det vara säkert att ha på Onedrive?
* Det borde vara säkrare än molntjänster som krypterar åt dig?
* Tvåstegsverifiering på MS kontot borde säkra upp Onedrive?
* Någon med erfarenhet av hur stabilt Boxcryptor är?

Jag kommer inte lägga upp alla mina statshemligheter men vill inte att mina filer ska kunna spridas.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Varje gång jag tänker skapa ett program ser jag att det redan finns!

Boxcryptor verkar inte vara open source (kan ha fel). Detta gör mig skeptisk till att lita på dem.
Dessutom så är min ide bättre än boxcryptor. Tanken är att programmet ska lagra åt en på alla dessa tjänster själv.
T ex om du har 5 Gb på dropbox samt onedrive, alltså totalt 10 Gb så ska programmet lugnt lagra filer på bägge utan att du tänker på det.
Även om själva filen är 7 Gb stor.

Om boxcryptor är open source kör hårt säger jag. Då finns det goda människor som kan kolla upp koden och se att den gör vad den säger och inget mer än så. Dock är det inte alls så jätteofta dessa program blir "peer reviewed".

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Varje gång jag tänker skapa ett program ser jag att det redan finns!

Boxcryptor verkar inte vara open source (kan ha fel). Detta gör mig skeptisk till att lita på dem.
Dessutom så är min ide bättre än boxcryptor. Tanken är att programmet ska lagra åt en på alla dessa tjänster själv.
T ex om du har 5 Gb på dropbox samt onedrive, alltså totalt 10 Gb så ska programmet lugnt lagra filer på bägge utan att du tänker på det.
Även om själva filen är 7 Gb stor.

Om boxcryptor är open source kör hårt säger jag. Då finns det goda människor som kan kolla upp koden och se att den gör vad den säger och inget mer än så. Dock är det inte alls så jätteofta dessa program blir "peer reviewed".

Det verkar inte vara open-source och det kanske finns något sätt för Boxcryptor företaget att dekryptera upp det. Är väl inte perfekt att använda om man verkligen har hemligheter. Men semesterbilder och lite roliga filmer och ansökningar till jobb borde ju inte vara så intressant för Boxcryptor och NSA att kolla upp så de sätter igång en dekryptering på.
Men det är ju en extra säkerhet för de som hackar sig in på Onedrives servar och hämtar filer, de kommer ju bara åt filnamnet men inte innehållet.

Det om att dela upp på flera konton skulle ju vara smidigt, fast när behoven ökar så får man många konton till slut
Jag skulle vilja ha "molnlagring" fast till en kompisnätverk. Men får en krypterat utrymme hos en eller flera kompisar och de får det hos mig och lika smidigt som dropbox/onedirve.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact