Fått trasig produkt. Vems ansvar att hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Fått trasig produkt. Vems ansvar att hjälpa mig?

Hej

Jag köpte en diktafon på Komplett för 6 dagar sen och använde den under två dagar och under dessa två dagar så hängde den sig över sex gånger som gjorde att jag var tvungen att ta ur batteriet för att kunna återställa den igen. Så jag kontaktade Komplett och frågade hur jag ska gå tillväga för att skicka in den då jag uppenbarligen fått en trasig produkt. Får då som svar tillbaka att jag får kontakt Olympus(märket på diktafonen) för att hantera support ärendet med dom. Men är det inte Kompletts ansvar när produkten inte ens är en vecka gammal?.

Mvh
Ahlen

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

jo

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Det är alltid säljarens ansvar, i detta fallet Komplett. Å andra sidan så kommer de med största sannolikhet att skicka diktafonen vidare till Olympus så din servicetid kanske blir snabbare om du vänder dig direkt till tillverkaren.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Självklart är det Kompletts ansvar att hjälpa dig, de har sålt den till dig.

Permalänk
Medlem

Kan nästan lika gärna använda Kompletts returpolicy - 14 dagars returrätt och fri frakt tillbaka, då produkten är i samma skick som den var i när den mottogs.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Kan nästan lika gärna använda Kompletts returpolicy - 14 dagars returrätt och fri frakt tillbaka, då produkten är i samma skick som den var i när den mottogs.

Var såklart skitsnabb med att slänga kartongen den kom i x)

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Var såklart skitsnabb med att slänga kartongen den kom i x)

Whoops. Garantiärende verkar som det enda valet då

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

En diktafon kan vara en produkt för 300, men kan också vara en produkt för 10000.

Är det en produkt som kostar i 500-kronorsklassen så bara ring igen och säg att du vill ha en ny, produkter av så litet värde skickas inte till serviceverkstäder, det kostar för mycket med frakter och hantering för att det ska vara värt.

Är det nått i 1000+ prisklassen så kan du antingen säga till komplett att du vill att dom hanterar ärendet, vilket dom kommer att göra, men det kommer förmodligen att ta ca 1 vecka längre än ifall du tar kontakt med tillverkaren själv. Men det viktiga är att det är du som väljer, inte komplett om hur ärendet skall behandlas.

Sen så har flera av de större aktörerna börjat mer och mer hänvisa direkt till producenter när det kommer till produkter som skall till en extern serviceverkstad. Det sparar tid för kunderna och pengar för företaget så är lite en win-win.