Permalänk
Medlem

Lära sig rita!

Har tänkt att dra ner på mitt spelande och ersätta det med något annat, så jag tänkte att man kanske skulle lära sig att rita! Finns det några duktiga ritare på som har lite tips på hur man ska börja! All hjälp mottages!

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Rita hur?

Vill du skissa med grafit? Kol? Rötel? Vill du lära dig teckna människor, landskap, tech (även om det kan argumenteras att alla består av samma komponenter).

Enklaste tipset, om vi utgår ifrån att du vill lära dig teckna människor:

* Köp 5-10 Blyertspennor, hårdhetsgrad HB, 2B,4B, 8B (möjligtvis en 2H också). Faber Castell gör bra pennor, såväl för nybörjare som proffs. Vill du köra lite mer hardcore rekommenderar jag en Staedtler Mars Technico 780, kanske 1-3 sådana + ett par paket HB, 2B och 4B-leads. Det är det jag använder till kortare skisser. Du kommer vilja köpa Knådgummi (formbart radergummi).
* Tecknings/Skissblock - vanliga kollegieblock funkar också. Köp billigt papper. Du kommer gå igenom hundratals, tusentals blad med "dåliga" resultat, ingen mening att göra det på papper där du betalat 1-3 spänn per blad.
* Leta efter boken "Figure drawing for all it's worth", författare Andrew Loomis. Boken är out of print och finns därför gratis att läsa online.

Bara att köra från sida 1 och framåt :).

Edit: Skälig varning. Att lära sig rita/teckna, om vi utgår ifrån att du vill lära dig rita och teckna verklighetstroget, är en väldigt, väldigt svår konst/hobby. De flesta som börjar slutar ganska snabbt för att de blir illa till mods av sina första resultat.

Räkna med 500-1000 timmar av fokuserat tecknande innan du börjar känna dig någorlunda självsäker. Det krävs också att du i princip, i alla fall de första månaderna, ritar varje dag och inte tar uppehåll på mer än 1-3 dagar. I övrigt rekommenderar jag att du börjar med Grafit/blyertspennor och inte Kol, men detta är personligt tycke. Jag gillar inte den typ av look som man får av Kolpennor som är vanliga i Sverige - ett i princip oredigerbart mattsvart utan större flexibilet. Kolpennor och ritkol fungerar om du lär dig rita av en lärare eller i en atelier, men kör du på egen hand ger dig grafit mindre frustration.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Rita hur?

Vill du skissa med grafit? Kol? Rötel? Vill du lära dig teckna människor, landskap, tech (även om det kan argumenteras att alla består av samma komponenter).

Enklaste tipset, om vi utgår ifrån att du vill lära dig teckna människor:

* Köp 5-10 Blyertspennor, hårdhetsgrad HB, 2B,4B, 8B (möjligtvis en 2H också). Faber Castell gör bra pennor, såväl för nybörjare som proffs. Vill du köra lite mer hardcore rekommenderar jag en Staedtler Mars Technico 780, kanske 1-3 sådana + ett par paket HB, 2B och 4B-leads. Det är det jag använder till kortare skisser. Du kommer vilja köpa Knådgummi (formbart radergummi).
* Tecknings/Skissblock - vanliga kollegieblock funkar också.
* Leta efter boken "Figure drawing for all it's worth", författare Andrew Loomis. Boken är out of print och finns därför gratis att läsa online.

Bara att köra från sida 1 och framåt :).

Edit: Skälig varning. Att lära sig rita/teckna, om vi utgår ifrån att du vill lära dig rita och teckna verklighetstroget, är en väldigt, väldigt svår konst/hobby. De flesta som börjar slutar ganska snabbt för att de blir illa till mods av sina första resultat.

Räkna med 500-1000 timmar av fokuserat tecknande innan du börjar känna dig någorlunda självsäker. Det krävs också att du i princip, i alla fall de första månaderna, ritar varje dag och inte tar uppehåll på mer än 1-3 dagar. I övrigt rekommenderar jag att du börjar med Grafit/blyertspennor och inte Kol, men detta är personligt tycke. Jag gillar inte den typ av look som man får av Kolpennor som är vanliga i Sverige - ett i princip oredigerbart mattsvart utan större flexibilet. Kolpennor och ritkol fungerar om du lär dig rita av en lärare eller i en atelier, men kör du på egen hand ger dig grafit mindre frustration.

Tackar så mycket för snabba och bra tips!

Jag förstår att det tar blod, svett och tårar för att lära sig något nytt och är villig att ge det! Har du ett något tips på vart man kan hitta dessa saker till ett bra pris?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Allt Ecarion sa, plus att du kan ju även testa att starta genom att skissa/teckna/rita med det du har tillgängligt. En kombo gjorde som så att han använde billig kulspets på vad vitt papper han än kom åt. Han slängde vad han än skissat så fort han fick slut på yta. Två år senare skissar han bildelar år kund och det var först strax innan som han införskaffade lite mer seriösa grejer.
Du vet i varje fall om hobbyn är något för dig, innan du lägger ned allt för mycket energi på't.

Ett skönt sätt att snabbt lära sig rita utan att skämmas över resultatet är att rita efter andras teckningar. Gärna enkla sådana, seriestuk. Traceing eller frihand. Man kanske inte blir tekniskt duktig, men om man vet med sig att resultatet är viktigt för bibehållet intresse så är det en genväg/senväg.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Allt Ecarion sa, plus att du kan ju även testa att starta genom att skissa/teckna/rita med det du har tillgängligt. En kombo gjorde som så att han använde billig kulspets på vad vitt papper han än kom åt. Han slängde vad han än skissat så fort han fick slut på yta. Två år senare skissar han bildelar år kund och det var först strax innan som han införskaffade lite mer seriösa grejer.
Du vet i varje fall om hobbyn är något för dig, innan du lägger ned allt för mycket energi på't.

Ett skönt sätt att lära sig rita snabbt utan att skämmas över reulstatet är att rita efter andras teckningar. Gärna enkla sådana, seriestuk. Traceing eller frihand. Man kanske inte blir tekniskt duktig, men om man vet med sig att resultatet är viktigt för bibehållet intresse så är det en genväg/senväg.

Ännu mer bra tips! Tackar

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Vilken bokhandel som helst bör ha Faber-castell pennor, vilket jag till en början rekommenderar över kulspets (eller pröva båda). Knådgummi ser ut såhär

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/1802941/images/2011/1270201_m_1...

Om du hellre beställer online, jag rekommenderar och använder två större europeiska onlinebutiker för inköp av Teckningsmaterial, papper, kilramar och min oljefärg/medium.

www.boesner.se
www.jacksonsart.com/

Båda erbjuder förmånliga frakt- och produktpriser för svenska kunder och är bra mycket bättre och billigare än svenska butiker - per produkt.

Lite överkurs, men kanske kul exempel för dig om du är nyfiken på olika tekniker.

Jag tecknar och skissar figurskisser, porträtt och ofta ideer (när jag skissar traditionellt) med Conté Pierre Noire B18x24" Newsprint-papper. Alternativpennor är Wolff's Carbon, Ritmo Charcoal och Primo Charcoal. Samtliga av dessa pennor är svåra att få tag i Europa, även om Jacksonart har Conté-pennor. Äkta Smooth Newsprint är i princip omöjligt att få tag på i Europa, vilket gör tekniken svår att följa om du inte är beredd att importera papper.

Pennorna vässas med brytkniv/rakblad och sandpapper till en 5-6 cm lång spets som sedan används som en "pensel", en utmärkt och ganska unik teknik om ditt mål är att någon gång måla i oljefärg. Skillnaden mellan dessa pennor och "vanliga" kolpennor är att de består av en blandning mellan kol och grafit, vilket gör att de enkelt suddas (på newsprint) och kan få underbart matta svarta toner - "The best of both worlds", så att säga ;).

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Inaktiv

Som Alakai sa, rita snabbt. Jag minns när jag var liten och satt på fönsterbänken på ett hotellrum och tecknade av en bil som blev ungefär 5 cm stor på papperet varje gång det blev rött ljus. Det är inte mycket tid man har på sig, men det är bra träning för att göra konturer & perspektiv. Jag tyckte det var skitkul, och efter några år klev jag över till porträtt, som jag har totalt fastnat för.

Det har tagit LÅNG väg för mig, och tålamod är någonting man INTE ska ha brist av, som nämndes tidigare.

Bland det första i porträttväg. Jag skäms så oerhört över den!

http://ladda-upp.se/files/2014/b122295.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Som Alakai sa, rita snabbt. Jag minns när jag var liten och satt på fönsterbänken på ett hotellrum och tecknade av en bil som blev ungefär 5 cm stor på papperet varje gång det blev rött ljus. Det är inte mycket tid man har på sig, men det är bra träning för att göra konturer & perspektiv. Jag tyckte det var skitkul, och efter några år klev jag över till porträtt, som jag har totalt fastnat för.

Det har tagit LÅNG väg för mig, och tålamod är någonting man INTE ska ha brist av, som nämndes tidigare.

Bland det första i porträttväg. Jag skäms så oerhört över den!

http://ladda-upp.se/files/2014/b122295.png

Tack för tipset!

P.S. Bilden ser ju bra ut

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

jag skulle säga att du borde lära dig finna tycke för det innan du köper en massa material, det går att lyckas ofantligt bra med lite blandade pennor: blyerts, bläck, tusch, kulspets osv.
denna bilden är ritad på en bussresa med blandade pennor som samlades in från några åkande och avsaknaden av sudd. dock väldigt suddig bild.

och allt jag har när jag ritar hemma är ett block med rätt tjocka A3 papper, ett kit med 12 blyertspennor av olika hårdhet, vanliga sudd och skuggningar gör jag med tops. ändå tycker jag det är fantastiskt kul och klarar mig bra.

så rita saker du tycker är roligt, lär dig proportioner för det är då bilderna kommer börja kännas mer realistiska och det ser då inte längre ut som en 12årinng gjort det, sen när propotioner sitter så lägg ner mycket tid på att få ihop olika texturer med hjäp avv att skugga, det är här som 90% av tiden på en bild läggs och får du till det så kommer bilderna verkligen sticka ut. Jag pratar dock från eget tycke nu och har väll max ritat 30-40 timmar seriöst. och lär mig än

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja kunna rita, min farfar & far är en jäkel på att rita men tyvärr har jag inte ärvt något av det, kan inte ens rita en streckgubbe Iaf, så är nyfiken på om någon har lyckats träna upp sig såpass att på DAG 1 inte kunnat ritat en streckgubbe till att kunna rita relativt realistiska grejer?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Jag skulle också vilja kunna rita, min farfar & far är en jäkel på att rita men tyvärr har jag inte ärvt något av det, kan inte ens rita en streckgubbe Iaf, så är nyfiken på om någon har lyckats träna upp sig såpass att på DAG 1 inte kunnat ritat en streckgubbe till att kunna rita relativt realistiska grejer?

Ge det tid, allt man inte kan får man lära sig genom att göra det, right?
Det finns massa vettiga guider på internet, dels hemsidor och på youtube om hur man lär sig rita från grunderna.
Bara ta en penna och ett papper och surfa runt lite och testa dig fram ska du se att du blir bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggmeiler:

Tack för tipset!

P.S. Bilden ser ju bra ut

Bilden är lite osymmetrisk, men det var ju en av de allra första porträtt jag gav mig in på.

Skrivet av JesperA:

Jag skulle också vilja kunna rita, min farfar & far är en jäkel på att rita men tyvärr har jag inte ärvt något av det, kan inte ens rita en streckgubbe Iaf, så är nyfiken på om någon har lyckats träna upp sig såpass att på DAG 1 inte kunnat ritat en streckgubbe till att kunna rita relativt realistiska grejer?

Jag kunde. Jag har ju intresset av bild sen jag var liten och gillade och det fick mig att kasta mig in i konsten när jag blev äldre. Fick göra en form av psykiatrisk "IQ" test gällande en psykiatrisk utredning på barn & ungdomspsykiatrin, och fick bl.a. forma klossar till ett visst mönster och hitta fel i bilder som inte hör hemma, och allt gick på tid. Fick full pott med bilddelen och det resten av deltesterna fick jag under genomsnittet. lol. Iofs så ritade jag väldigt mycket småklotter i skolböckerna när man gick i skolan, men aldrig någonting seriöst, och jag antar att det "övade upp" mig via den vägen. Och i låg-mellanstadiet kunde jag ingenting annat än just streckgubbar till att sen göra fula figurer med former snäppet ovanför streckgubbar. Sen så gav jag mig in på att försöka att ge mig in på motiv när jag kände att jag kunde tillräckligt.

Från ett av mina första porträtt under årksurs 9 i högstadiet:

Till det här under gymnasiet:

Jag har fortfarande mycket att lära mig gällande att hantera pennan. Jag kan t.ex. inte riktigt hantera att skugga & forma hår och kan fortfarande inte använda de olika styrkor (mjukhet) på pennorna, utan använder i stort sett uteslutande samma styrka. Vilket höll att få mig ett IG i gymnasiet i en bildkurs. Sista bilden är gjord med samma hårdhet på pennan, förutom bakgrunden som är av kolpenna.

Permalänk
Medlem

Dra åt hel•••• vad grym du är.
Kan bara drömma om att bli så duktig.
Detta bör du satsa stenhårt på. Helt jävla sanslöst..

Skrivet av Zalice:

Bilden är lite osymmetrisk, men det var ju en av de allra första porträtt jag gav mig in på.

Jag kunde. Jag har ju intresset av bild sen jag var liten och gillade och det fick mig att kasta mig in i konsten när jag blev äldre. Fick göra en form av psykiatrisk "IQ" test gällande en psykiatrisk utredning på barn & ungdomspsykiatrin, och fick bl.a. forma klossar till ett visst mönster och hitta fel i bilder som inte hör hemma, och allt gick på tid. Fick full pott med bilddelen och det resten av deltesterna fick jag under genomsnittet. lol. Iofs så ritade jag väldigt mycket småklotter i skolböckerna när man gick i skolan, men aldrig någonting seriöst, och jag antar att det "övade upp" mig via den vägen. Och i låg-mellanstadiet kunde jag ingenting annat än just streckgubbar till att sen göra fula figurer med former snäppet ovanför streckgubbar. Sen så gav jag mig in på att försöka att ge mig in på motiv när jag kände att jag kunde tillräckligt.

Från ett av mina första porträtt under årksurs 9 i högstadiet:
http://www.ladda-upp.se/files/2014/b122295.png

Till det här under gymnasiet:
http://ladda-upp.se/files/2014/b122985.jpg

Jag har fortfarande mycket att lära mig gällande att hantera pennan. Jag kan t.ex. inte riktigt hantera att skugga & forma hår och kan fortfarande inte använda de olika styrkor (mjukhet) på pennorna, utan använder i stort sett uteslutande samma styrka. Vilket höll att få mig ett IG i gymnasiet i en bildkurs. Sista bilden är gjord med samma hårdhet på pennan, förutom bakgrunden som är av kolpenna.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.