Permalänk
Medlem

Mäta nätaggregat

God dag på er alla clockers.

Jag hoppas kan få hjälp men en fråga angående mitt nätagg.

Jag har sleevat alla kablar på mitt nätagg och innan jag monterade den i datorn så mätte jag den.

Utan att ha något inkopplat till nätagget så ligger två värden under och över toleranserna. -12v ligger på -10,62v och +12v ligger på 12,82v.

Men när jag kopplar in min ersätta allt i ett vattenkylning så ökar -12v till -11,68v något och +12 ligger på ca 11,90v

Då ligger värdena inom gränsvärdena.

Frågan är om nätagget är ok när inget belastar nätagget. Tycker det är så pass lite, 0,2v som gör att den inte ligger inom gränsvärdena när inget är inkopplat

Anser ni att nätagget är ok.

Jag har läst lite att man inte bara kan gå på värdena när man inte har något som belastar nätagget

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Skrivet av Razer_08:

God dag på er alla clockers.

Jag hoppas kan få hjälp men en fråga angående mitt nätagg.

Jag har sleevat alla kablar på mitt nätagg och innan jag monterade den i datorn så mätte jag den.

Utan att ha något inkopplat till nätagget så ligger två värden under och över toleranserna. -12v ligger på -10,62v och +12v ligger på 12,82v.

Men när jag kopplar in min ersätta allt i ett vattenkylning så ökar -12v till -11,68v något och +12 ligger på ca 11,90v

Då ligger värdena inom gränsvärdena.

Frågan är om nätagget är ok när inget belastar nätagget. Tycker det är så pass lite, 0,2v som gör att den inte ligger inom gränsvärdena när inget är inkopplat

Anser ni att nätagget är ok.

Jag har läst lite att man inte bara kan gå på värdena när man inte har något som belastar nätagget

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

det stämmer att du inte kan mäta rätt utan en belastning är det nätagget i sign ? har du 1200W så är det inget så konstigt att det blir fel när du mäter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Låter som att allt är som det ska, du måste belasta det för att kunna få ut något av mätningarna. Men varför har du ett 1200W agg till en dator som hade klarat sig på ett 850W?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Låter som att allt är som det ska, du måste belasta det för att kunna få ut något av mätningarna. Men varför har du ett 1200W agg till en dator som hade klarat sig på ett 850W?

850W? Snarare 550W.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer_08:

God dag på er alla clockers.

Jag hoppas kan få hjälp men en fråga angående mitt nätagg.

Jag har sleevat alla kablar på mitt nätagg och innan jag monterade den i datorn så mätte jag den.

Utan att ha något inkopplat till nätagget så ligger två värden under och över toleranserna. -12v ligger på -10,62v och +12v ligger på 12,82v.

Men när jag kopplar in min ersätta allt i ett vattenkylning så ökar -12v till -11,68v något och +12 ligger på ca 11,90v

Då ligger värdena inom gränsvärdena.

Frågan är om nätagget är ok när inget belastar nätagget. Tycker det är så pass lite, 0,2v som gör att den inte ligger inom gränsvärdena när inget är inkopplat

Anser ni att nätagget är ok.

Jag har läst lite att man inte bara kan gå på värdena när man inte har något som belastar nätagget

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

ska man gissa vilket agg du menar?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Haha sorry, detta är en annan dator som jag håller på med. Jag vet att 1200w psu är overkill, men jag ville ha ett ifall man får för sig att skaffa fler kort och ev byta ut dom till 290x/ eller dess efterföljare. Samt framtida vattenkylning som förmodligen kommer till den.

Nätagget är en CM gx650

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer_08:

Haha sorry, detta är en annan dator som jag håller på med. Jag vet att 1200w psu är overkill, men jag ville ha ett ifall man får för sig att skaffa fler kort och ev byta ut dom till 290x/ eller dess efterföljare. Samt framtida vattenkylning som förmodligen kommer till den.

Nätagget är en CM gx650

Hur mäter su spänning på agget? Om du kör speedfan eller nått annat i windows (eller BIOS) för den delen så kan du inte lita på värdena.. I bästa fall visar dom bara lite snett, men kan ligga väldigt långt från verkligheten!

Se CM GX-serie är inget att hurra för, brukar falera när man pressar dom över 75% belastning..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Razer_08:

Haha sorry, detta är en annan dator som jag håller på med. Jag vet att 1200w psu är overkill, men jag ville ha ett ifall man får för sig att skaffa fler kort och ev byta ut dom till 290x/ eller dess efterföljare. Samt framtida vattenkylning som förmodligen kommer till den.

Nätagget är en CM gx650

inga direkta nyheter men det är ju ett budget agg,
http://hardocp.com/article/2010/11/22/cooler_master_gx_650w_p...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

inga direkta nyheter men det är ju ett budget agg,
http://hardocp.com/article/2010/11/22/cooler_master_gx_650w_p...

Riktigt illa. Förresten varför testar dom med 100 volt? är väl 120 och 230 som är vanligast eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Riktigt illa. Förresten varför testar dom med 100 volt? är väl 120 och 230 som är vanligast eller?

amerikaner du vet, dom testar väl 100v då deras strömförsörjning är rätt rutten. den ska väl klara lite brown-out

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Äsch jag tycker den fungerar bra för det ändamålet. Jag har läst tester på den att den är en budget med medel betyg.

Jag mätte förresten med multimeter, det är det ända man kan förlita sig på

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT