Hur mycket backlight bleeding är egentligen okej? RMA eller inte?

Permalänk
Medlem

Hur mycket backlight bleeding är egentligen okej? RMA eller inte?

Hej!
Jag köpte i förrgår en 27" Acer K272HULbmiidp. Det är en AVHA-panel med 2560x1440 upplösning.
Skärmen kom idag från CDON. Efter lite testande känns det inte riktigt okej.
Med tiden har jag hört att det kan vara svårt med RMA och liknande när det gäller just backbleeding.
Tänkte därför konsultera med er underbara medlemmar innan jag gör en så kallad RMA eller tar kontakt med företagen i fråga. Hur illa är det jämfört med era paneler?
Observera att bilden och filmen gör det lite värre då min kamera inte är det bästa.

FILM:
https://vimeo.com/109150471

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Inaktiv

Herre jäklar..

Lämna tillbaka den nu. Nu. NU!!

Mina stackars ögon började nästan blöda dom med.. :'(

Permalänk
Medlem

Använd dig av ångerrätten istället om du istället vill byta skärm helt så slipper du garanti och rma:n.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Slå sönder den och bränn den! (skämtar)

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Skulle gärna göra detta om det inte vore så att CDON tar betalt får återfrakten. Kunden får själv stå för fraktkostnaden vid ångerrätt. För en skärm likt den här tror jag det skulle landa på runt 500kr. Är ganska ovanligt att företag gör så här men så är det i alla fall.
Men ni tror att det skulle vara en acceptabel RMA? Ser inte så mycket av det när det inte är mörk bakgrund.
Men fortfarande inte okej.

Skrivet av Curemylife:

Använd dig av ångerrätten istället om du istället vill byta skärm helt så slipper du garanti och rma:n.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

De två stora kvartscirklarna i nedre hörnen är inte backlight bleed utan IPS glow. De tunnare fläckarna i överkanten är svårare att avgöra men kan mycket väl vara glow det också. Ändrar fälten storlek när du ändrar betraktningsvinkel och försvinner helt när du tittar rakt på dem är det inte backlight bleed.
Du kan byta skärm hur mycket du vill men fenomenet kommer kvarstå.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vid mörk bakgrund i spel är det tydligt värst i högra nedre hörnet. Det blir lite gultonat.
Jag är inte så insatt på den här fronten men det känns som att fälten försvinner när jag byter betraktningsvinkel.
Skulle du säga att detta är ett extremt fall av ips glow eller ska jag RMA?

Skrivet av twit:

De två stora kvartscirklarna i nedre hörnen är inte backlight bleed utan IPS glow. De tunnare fläckarna i överkanten är svårare att avgöra men kan mycket väl vara glow det också. Ändrar fälten storlek när du ändrar betraktningsvinkel och försvinner helt när du tittar rakt på dem är det inte backlight bleed.
Du kan byta skärm hur mycket du vill men fenomenet kommer kvarstå.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Skrivet av twit:

De två stora kvartscirklarna i nedre hörnen är inte backlight bleed utan IPS glow. De tunnare fläckarna i överkanten är svårare att avgöra men kan mycket väl vara glow det också. Ändrar fälten storlek när du ändrar betraktningsvinkel och försvinner helt när du tittar rakt på dem är det inte backlight bleed.
Du kan byta skärm hur mycket du vill men fenomenet kommer kvarstå.

Ja det är IPS glow fast det stämmer inte att problemet kvarstår hur mycket han än byter panel (om inte alla paneler utav den modeller har samma problem s.k) Min DELL U2412M har inga utav hans problem alls t.ex.

TS reklamera den!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Reklamera.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Det där får anses vara standard bland 1440p IPS skärmar idag. Själv så har jag testat 3st skärmar AOC q2770Pqu, Benq GW2765HT och Asus PB278QR. Alla dessa visar samma beteende med glow och bleed. Väldigt många verkar säga samma sak på nätet angående dessa skärmar också.

Jag vet inte om alla IPS paneltekniker är lika dåliga men undvik AHVA samt PLS. Vill du ha en bra bild välj istället en bra TN-panel, de är dessutom snabba nog att spela på. Allra bäst är dock VA (AMVA speciellt) vilket slår både TN och IPS, men utbudet på dessa är litet om det är 1440p du letar.

Permalänk
Medlem

Om man bara måste ha en IPS-skärm men samtidigt "vill bli av med"/reducera IPS-glow och bleed så mycket som möjligt, finns det inga genvägar tyvärr, utan man är då tvungen att satsa på de lite dyrare skärmarna. Eizo exempelvis brukar prestera mycket bra på dessa punkter.

Permalänk
Medlem

UPDATE:
Haft ett samtal med CDONs kundservice där de menar på att det är Acer som ska ta hand om RMA.
Handledaren skrev att Acer valt att göra så själva. Är inte så extremt insatt i konsumentjuridik på det planet men - bör det inte således vara så att jag inte ska behöva ta kontakt med någon annan än den ÅF jag köpt min produkt av?
Handledaren tyckte att detta var fråga om RMA/Garanti.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk

Du har köpt varan från CDON och inte Acer, så du ska vända dig till CDON. Återförsäljaren brukar nästan alltid säga att man ska vända sig till någon annan, du kan göra det om du vill, men du ska vända dig till där du har köpt varan från som har allt ansvar.

Permalänk
Medlem

När jag hade extrem BLB på en av mina BenQ-skärmar så bad Inet (där jag köpt skärmen) mig att kontakta BenQ istället.
Så det är inte bara CDON som skjuter undan ansvaret när det gäller skärm-reklamation.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

När jag hade extrem BLB på en av mina BenQ-skärmar så bad Inet (där jag köpt skärmen) mig att kontakta BenQ istället.
Så det är inte bara CDON som skjuter undan ansvaret när det gäller skärm-reklamation.

Det är väll det dem gör eftersom du inte har något att gör med Acer/BenQ, du har köpt skärmen från CDON och inte från Acer, och det är CDON du ska vända dig till.

Permalänk
Medlem

Det ser inte bra ut iaf. That's for sure!
Kan inte svara på om det är normalt, men rent spontant så känner man ju att det inte är okej i vart fall! Förstör verkligen helt upplevelsen i min mening.

Permalänk
Medlem

UPDATE:
CDON har tagit på sig ansvaret kring RMA. Fått fraktsedlar idag och kommer att dra iväg skärmen i morgon.
Kommer att uppdatera er under RMAn. Kan kanske hjälpa någon i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

UPDATE: 7/11.
RMA:n gick igenom och fick en ny skärm. Hela händelseförloppet på en dag.
Sjukt bra jobbat CDON!
Fick ett exemplar med minimal backbleeding. Hur nöjd som helst!

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM