Google avtäcker jättetelefonen Nexus 6 och och surfplattan Nexus 9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det finns en "rätta artikel"-knapp längst ner på artikeln som är till för just det.
De är säkerligen tacksamma för rättningen. Men rättningsinlägg passar inte så bra i diskussionsforumet.

On topic:
Plattan ser högupplöst ut. Trevligt. Men varför i hela friden har den mindre mobilen ändå fått högre upplösning? Verkar som att marknadsföring har fått gå före funktionstänk.

Tack för tipset med "rätta" knappen, inte lagt märke till den förut.
Hade ju varit fint av sweclockers att meddela mig om detta, men att bara att ta bort, ändra, och inte meddela om det känns inte så professionellt.

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tror väldigt många som skriker "För stor", "Gigantisk" och liknande aldrig hållt i en 6" telefon eller ens använt en.
Har själv en Lumia 1520 och skulle inte kunna tänka mig något mindre numera.

Jag tycker 6" är för stort. Men nej jag har inte använt det. Däremot har jag haft en 5" S4 som jag bytte bort efter ett år mot en Z3 compact då jag tycker att 5" är för stort. Har svårt att tro att 1" större skulle vara skönare.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

det har spårat ut helt med skärm storleken, gränsen är redan nådd med S5 jag använder nu, och vikten, nästan som en chips påse... max 150g.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Måste vara lite jobbig och påpeka att många klagar på att skärmen är stor... Det är väl storleken på själva enheten som spelar roll? Jag väljer gärna en så stor skärm som möjligt, däremot kan jag inte tänka mig en enhet som är större än min LG G3. Där är min gräns nådd. Skulle det komma en ny telefon som är lika stor men där något företag lyckats klämma in en större skärm så är det inget problem tycker jag.

Det är just därför som jag inte riktigt fattar iPhone 6 Plus som säkert skulle kunnat ha en 5,9" istället för 5,5".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar som att ryktet om en 5.2" Nexus 6 inte stämde... Jag är tveksam till en 5.92" telefon. Just nu har jag HTC One (M7) 4.7" och jag vill ha lite större för jag ser en del på youtube och kollar webben på bussen till jobbet. Men vill inte ha en för stor telefon som knappt går att hantera. Får väl fara å känna och klämma på den när den finns i butik.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Blir lätt en Nexus 6 så fort den kommer till Sverige.

Känns som att Goole och Moto lagt lite krut i det hela nu samt att jag ÄLSKAR designen! Tunna kanter, minimal "haka" och "panna" samt framåtriktade högtalare på det!

En sak jag saknar är fler färger. Skulle gärna vilja ha en röd för att matcha min röda Nexus 5.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

Prisvärdheten är som bortblåst med Nexus 6 ruggigt dyr den är. Nexus 9 är någorlunda mer intressant däremot.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte göra flaggskeppsmodeller med typ 4'' skärm? Jag kan inte ha sådana här stora telefoner :/

Eller det kanske finns?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ain0k:

Varför kan de inte göra flaggskeppsmodeller med typ 4'' skärm? Jag kan inte ha sådana här stora telefoner :/

Eller det kanske finns?

Z3 Compact?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Fan va man vart besviken. Ja som tänkte att de blir en Nexus uppgradering för mig varje år. Blir dock ingen i år med Nexus serien då skärmen är enorm.!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Blir lätt en Nexus 6 så fort den kommer till Sverige.

Känns som att Goole och Moto lagt lite krut i det hela nu samt att jag ÄLSKAR designen! Tunna kanter, minimal "haka" och "panna" samt framåtriktade högtalare på det!

En sak jag saknar är fler färger. Skulle gärna vilja ha en röd för att matcha min röda Nexus 5.

Gillar också designen men förutom en detalj, den är verkligen tjock, 10.06 mm. Inte många flaggskepp som är på pass tjock! Plus att batteriet inte är någon direkt höjdare. Hade det legat på 4000mAh så hade jag varit okej med 1 cm+.

Som referens har Huawei Mate 7 har 6" skärm på 7.9 mm med en totalvikt på 185 gram (Nexus 6 ligger på 184 gram) och ett batteri på 4100 (!) mAh samt ett aluminiumskal à la HTC one (m7). Snacka om snyggare och bättre design. Men mjukvara går inte att tävla mot en Nexus och kinesiska Huawei gör bort sig totalt på den fronten.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Z3 Compact?

Tack!

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Letar just nu efter en Android lur som ska ersätta min iPhone 5S, vill inte använda iOS längre, speciellt inte nu när Android Lollipop visat sig vara riktigt nice.

För mig spelar det ingen roll om telefonen är bred som satan eller om skärmen är 6", det jag reagerar på här är tjockleken på själva telefonen. 1 cm tjock är FÖR MYCKET. Hade varit nice med en QHD display som N6 har, men känns som att en 1080p hade räckt gott och väl, och då hade dom kanske kunnat satsa mer på att göra telefonen mindre tjock. Jag är ruttet sugen på en N6 men över 1 cm är för tjockt för en flaggskepsslur.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av THB:

Tror väldigt många som skriker "För stor", "Gigantisk" och liknande aldrig hållt i en 6" telefon eller ens använt en.
Har själv en Lumia 1520 och skulle inte kunna tänka mig något mindre numera.

Det stämmer att jag aldrig hållit i en 6" men jag har pillat på en del som är strax över 5" och de är för stora. Så om 5,2" är förs stort så är även 6" för stort. Fast strax över 5" skulle fungera om det är tillräckligt tunna kanter. 6" kommer dock fortfarande vara för stort oavsett kanterna. Den kan ha noll kanter och enbart vara skärm och den hade fortfarande varit för stor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holymacaloly:

Måste du ha en ny telefon då?

Även om jag förstår vad du menar och fortfarande kör på en gammal telefon så måste jag ställa samma fråga till dig: behöver du ett r9 280x?

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Jag kommer vänta på Motorola droid Turbo som kommer i oktober istället. http://www.technobuffalo.com/2014/10/14/motorola-droid-turbo-...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag kommer vänta på Motorola droid Turbo som kommer i oktober istället. http://www.technobuffalo.com/2014/10/14/motorola-droid-turbo-...

Verizon telefon. Funkar inte i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Letar just nu efter en Android lur som ska ersätta min iPhone 5S, vill inte använda iOS längre, speciellt inte nu när Android Lollipop visat sig vara riktigt nice.

För mig spelar det ingen roll om telefonen är bred som satan eller om skärmen är 6", det jag reagerar på här är tjockleken på själva telefonen. 1 cm tjock är FÖR MYCKET. Hade varit nice med en QHD display som N6 har, men känns som att en 1080p hade räckt gott och väl, och då hade dom kanske kunnat satsa mer på att göra telefonen mindre tjock. Jag är ruttet sugen på en N6 men över 1 cm är för tjockt för en flaggskepsslur.

Det gäller på det tjockaste stället, alltså i mitten. Den är betydligt smalare ut i kanterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jaha kanske dags att lägga s2:an på hyllan och göra en uppgradering! Har hört mycket gott om nexus 5 från vänner, så denna kanske kan vara något?

Nån med koll som kan övertyga mig?

Permalänk
Skrivet av kaggixx:

Jaha kanske dags att lägga s2:an på hyllan och göra en uppgradering! Har hört mycket gott om nexus 5 från vänner, så denna kanske kan vara något?

Nån med koll som kan övertyga mig?

Om du tror att du kan vänja dig med en 6" skärm så finns det egentligen inga kompromisser. Självklart så är ju valet av mobil väldigt subjektivt, men gillar man flyt i mobilen så ligger stock android i topp, tror även att det kommer bli ännu bättre och märkbart i Android Lollipop då man bytt runtime från Dalvik till ART.

Med en Nexus t'lefon så får du ju också uppdateringar mycket snabbt i 18 månader garanterat, men det brukar bli längre än så, vilket är kul.
Priset ser ut att bli högre än de senaste nexusenheterna men den är fortfarande billigare än konkurrenterna, samtidigt som Google och Motorola verkar ha jobbat rätt ordentligt för att se till att den är värd det högre priset.

Gillar du storleken skulle jag rekommendera att titta på Note 4, iPhone 6+ och kanske även Huawei Ascend Mate7 också.

Annars så är det väl bara det som står i specifikationsbladet.
2560x1440 6" AMOLED skärm
Snapdragon 805 Processor
13 mp f 2.0 OIS Kamera
Android L
3220 mAh
Vattentålig

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Om du tror att du kan vänja dig med en 6" skärm så finns det egentligen inga kompromisser. Självklart så är ju valet av mobil väldigt subjektivt, men gillar man flyt i mobilen så ligger stock android i topp, tror även att det kommer bli ännu bättre och märkbart i Android Lollipop då man bytt runtime från Dalvik till ART.

Med en Nexus t'lefon så får du ju också uppdateringar mycket snabbt i 18 månader garanterat, men det brukar bli längre än så, vilket är kul.
Priset ser ut att bli högre än de senaste nexusenheterna men den är fortfarande billigare än konkurrenterna, samtidigt som Google och Motorola verkar ha jobbat rätt ordentligt för att se till att den är värd det högre priset.

Gillar du storleken skulle jag rekommendera att titta på Note 4, iPhone 6+ och kanske även Huawei Ascend Mate7 också.

Annars så är det väl bara det som står i specifikationsbladet.
2560x1440 6" AMOLED skärm
Snapdragon 805 Processor
13 mp f 2.0 OIS Kamera
Android L
3220 mAh
Vattentät

Inte vattentät, vattentålig (Water Resistant på engelska). Är skillnad på det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Inte vattentät, vattentålig (Water Resistant på engelska). Är skillnad på det.

Rättade det.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Snälla Motorola och Google, släpp en till Nexustelefon som en storlek mindre också. Max fem tum med tunna kanter. Det hade varit väldigt trevligt.

mhm, 4.5-5" e guld size, allting inom 1 hands reach

Permalänk
Medlem

Beställde mig en Nexus 9 förra veckan, från Google-store.
Enligt utsago ska den levereras innan 5e november, beställde 32gb version utan LTE!

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Skrivet av V1pArzZ:

Även om jag förstår vad du menar och fortfarande kör på en gammal telefon så måste jag ställa samma fråga till dig: behöver du ett r9 280x?

Liiiiiiiiiiiiiiite sent svar.. Men men!

Jaa, jag behöver mer än ett 280x.

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem

Tjena, jag funderar på att köpa en Nexus 9 men kan inte bestämma mig om det räcker med 16 GB eller om 32 GB kommer krävas? Det som plattan kommer användas till är mestadels att surfa, ha PPTs och plugga med. Men den kommer förmodligen även spela upp lite filmer på resor och liknande. Eftersom en film i skaplig kvalitet inte borde ta mer än ett eller två GB så tycker jag nog att det kan räcka med 16 GB men är osäker på hur mycket som OSet tar upp av 16 GB.