Butiksgaranti eller tillverkargaranti? Båda hänvisar till den andra parten

Permalänk
Inaktiv

Butiksgaranti eller tillverkargaranti? Båda hänvisar till den andra parten

Hej Sweclockers!

Min bror har köpt en laptop (ungefär en månad sedan) och har ett problem med att pekplattan lägger av och slutar fungera mellan 30 sekunder till flera minuter, flera gånger per dag. Han har även sett att det är många andra som köpt samma modell som har samma problem på Acers supportforum (det är en Acer).

Har har försökt att lämna in datorn på garantin, men både CDON och Acer hänvisar till att det är den andra parten som är ansvarig för garantiärendet.

Hur bör vi gå tillväga? Vem är ansvarig? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Säljaren är alltid ansvarig.

Permalänk
Medlem

CDON är ansvarig, punkt. Du ingick ett avtal med CDON när du köpte datorn, inte med Acer

edit: Hade jag varit i din sits hade jag valt att reklamera datorn istället för att ta det på garantin

Permalänk
Sötast

CDON skiner som vanligt, inget ovanligt att försöker luras i sin mailkontakt. De har tidigare försökt blåsa mig på att garantin skulle vara utgången, som tur var visste jag själv att produkten hade 5år och fick bråka med dem ett tag innan de gav upp.

Permalänk
Medlem

Oftast är det smidigast att sköta via tillverkaren, men säljaren kan inte frånskriva sig sitt ansvar ifall kund eller tillverkare av någon anledning skulle hänvisa till dem. Det är bara att dra detta via CDON ifall Acer skulle sparka bakut.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

Tack ska ni ha. Jag återkommer om det blir mer problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tack ska ni ha. Jag återkommer om det blir mer problem

Om du reklamerar inom 6 månader så måste säljaren bevisa att det inte rör sig om ett ursprungligt fel, enligt konsumentköpslagen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Sa de verkligen att du skulle kontakta Acer och att de inte kunde hjälpa dig med ärendet? Inte så att de bara sa att det är enklare?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Cdon i ett nötskal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Säg till CDON att du vill reklamera datorn. Garanti och reklamation är olika saker.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid bra att ha det svart på vitt, lättare att kräva sin rätt om man kan hänvisa direkt till konsumentköplagen.

Från konsumentverkets lathund:
"Köparen kan alltid reklamera direkt till säljaren och ska inte hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare."
Källa: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Från Lawline:
"Konsumentköplagen säger att reklamationen ska ske till säljaren. Eftersom att lagen är tvingande enligt 3 § så kan inte Elgiganten i det här fallet tvinga dig att göra reklamationen hos tillverkaren. I vissa fall kan det vara smidigare för konsumenten att reklamera direkt hos tillverkaren om de hänvisar dig dit, så kan fallet vara om de har större kunskap eller dylikt. Men detta är ett val du har som konsument, Elgiganten kan inte tvinga dig att göra det."
Källa: http://lawline.se/answers/11666

Se även kommentaren till §23, lagen.nu
"Köparen har tre år på sig att reklamera ett fel från dagen man fick tillgång till varan. Reklamationen ska lämnas till säljaren. Om säljaren hänvisar till t.ex en tillverkare så kan köparen välja att vända sig direkt till tillverkaren om det är fördelaktigare för honom. Säljaren har en ovillkorlig plikt att ta emot reklamationen enligt denna lag"
Källa: https://lagen.nu/1990:932

Lycka till

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sa de verkligen att du skulle kontakta Acer och att de inte kunde hjälpa dig med ärendet? Inte så att de bara sa att det är enklare?

Troligen är det som du säger, så upplever jag att alla gärna gör. Full försåtligt då de slipper bli en onödig mellanhand

Skrivet av Allexz:

CDON skiner som vanligt, inget ovanligt att försöker luras i sin mailkontakt. De har tidigare försökt blåsa mig på att garantin skulle vara utgången, som tur var visste jag själv att produkten hade 5år och fick bråka med dem ett tag innan de gav upp.

Dock så är det inte Cdons ansvar, utan tillverkarens ansvar när de lämnar extra garanti.

Permalänk
Sötast
Skrivet av niklasloow:

Troligen är det som du säger, så upplever jag att alla gärna gör. Full försåtligt då de slipper bli en onödig mellanhand

Dock så är det inte Cdons ansvar, utan tillverkarens ansvar när de lämnar extra garanti.

Kund skriver avtal med butik.

Butik skriver avtal med tillverkare.

Kunden har inget avtal med tillverkaren och skall därför vända sig till den parten man har avtal skriven emot.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår, då var det som jag trodde. Cdon har ansvaret men försöker få mig att vända mig till Acer. Tack ska ni ha, kommer att fortsätta ha kontakt, förhoppningsvis strular det inte mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag förstår, då var det som jag trodde. Cdon har ansvaret men försöker få mig att vända mig till Acer. Tack ska ni ha, kommer att fortsätta ha kontakt, förhoppningsvis strular det inte mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk även på att om man vänder sig direkt till tillverkaren och man haft flera fel pch sen vänder sig till säljaren för att häva köpet eller få omleverans så kan säljaren köra en fuling och påtala att det inte finns dokumenterat hos dom att den varit in flertal gånger till tillverkaren.

Har sett ett antal fall bara här på swec ang detta så vänd dig alltid till säljaren även om det är smidigast att vända sig till tillverkaren om det nu inte är en produkt som t.ex en hårddisk där det uteslutande handlar om utbyte. Det är även en bedömningssak som du själv får göra för det kan gå snabbare att få felet fixat hos tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Hade jag varit i din sits hade jag valt att reklamera datorn istället för att ta det på garantin

Att reklamera är endast att påtala för säljaren att det finns ett fel som man vill ha åtgärdat. Om detta sedan skall hanteras under garanti eller under de rättigheter som finns i konsumentköplagen är inget som man uttryckligen behöver bestämma/välja. KKöpL anger minimirättigheter och ärendet kan aldrig hanteras sämre än dessa medger, men däremot bättre om det finns en giltig garanti (är garantin sämre än KKöpL så gäller den ej).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kund skriver avtal med butik.

Butik skriver avtal med tillverkare.

Kunden har inget avtal med tillverkaren och skall därför vända sig till den parten man har avtal skriven emot.

Självklart, vet att det är det som gäller, hävdade inget annat.
Men säger man "Nej, jag vill ni löser det." Så brukar flesta företagen ta ärendet utan tjafs.
Dock kontaktar jag gärna tillverkaren själv när företag föreslår det, upplever man får bättre service då.