Smäll i datorn. Pangbom lukta bränt.

Permalänk
Medlem

Smäll i datorn. Pangbom lukta bränt.

Vad tråden innan handlade om :

Hej!

Nu har jag precis råkat ut för något mindre kul. Satt och spelade och helt plötsligt så ger dig datorn ifrån sig en smäll(eller ett poffljud, hur man nu uttrycker det), och datorn stänger av sig.
Rycker då fort som attan ur alla sladdar och öppnar upp chassit och känner att det luktar bränt.
Lukten kommer då från min processorfläkt. Fan, skruvarna ovanpå har tillochmed smält?!

Vad kan ha hänt? När jag har spelat har temperaturerna på processorn legat på runt 30'c Idle och runt 50'c vid belastning. Och alla andra komponenter har också varit relativt svala.
Kan det ha blivit kortslutning i hela datorn? Samt kan det bara ha varit kylaren som gick sönder?(men då borde väl datorn ändå gå att starta)?

Dold text

Vad den nu handlar om

Hej!

Igår råkade jag ut för något mindre kul. Satt och spelade och helt plötsligt så ger dig datorn ifrån sig en smäll(eller ett poffljud, hur man nu uttrycker det), och datorn stänger av sig. Rycker då fort som attan ur alla sladdar och öppnar upp chassit och känner att det luktar bränt. Fick för mig att det var processorn eller kylaren som gett sig då jag kände att lukten kom därifrån, vilket sedan idag visade sig vara fel. Samt med hjälp från några här på sweclockers kommer vi även fram till att det kunde vara nätaggregatet - något som också visade sig vara fel.

Provade nämligen alla komponenter idag med ett nytt nätagg. Datorn går inte igång. Provar uteslutningsmetoden genom att ta bort komponent för komponent, och då visar det sig att det är mitt grafikkort som är bovet i dramat. För när datorn lyckas gå igång i cirka 2 sekunder så börjar det uppstå gnistor från grafikkortet. Och då bort med grafikkortet snabbt som attan och sätter in ett annat - och datorn snurrar på som om den aldrig gjort någonting annat.

Så här sitter jag med ett sprängt GTX 780 MSI gaming som är helt kaputt. Och då till frågorna: Hur kan det här uppstå? Inget annat elektroniskt i samma grendosa verkar ha påverkats. Temperaturer eller kylning har aldrig varit några problem. Samt hur det ut med garantiärenden som detta? Har fortfarande 1,5 år kvar på garantin, kommer det gå att utnyttja den? Kortet är köpt på komplett 2014-04-01. OCH ser man fan på att det är köpt den första april också.
__________________

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är det inte bara heatpipen som gått då, så att gasen har puffat ut?

Permalänk
Medlem

Det du har tagit kort på är heatpipes'en... och de ser ut så utav design. Nästan som att de blivit åtklämda med en tång. 100% säker på att problemet inte ligger där. Kolla runt lite mer i datorn.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Hej!

Nu har jag precis råkat ut för något mindre kul. Satt och spelade och helt plötsligt så ger dig datorn ifrån sig en smäll(eller ett poffljud, hur man nu uttrycker det), och datorn stänger av sig.
Rycker då fort som attan ur alla sladdar och öppnar upp chassit och känner att det luktar bränt.
Lukten kommer då från min processorfläkt. Fan, skruvarna ovanpå har tillochmed smält?!

Vad kan ha hänt? När jag har spelat har temperaturerna på processorn legat på runt 30'c Idle och runt 50'c vid belastning. Och alla andra komponenter har också varit relativt svala.
Kan det ha blivit kortslutning i hela datorn? Samt kan det bara ha varit kylaren som gick sönder?(men då borde väl datorn ändå gå att starta)?

http://i.imgur.com/6Qia34V.jpg

Kolla runt i datorn för att se om något är skadat, för kylaren verkar inte vara problemet. Har du testat att sätta igång datorn igen och se vad som händer?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Säkert att lukten kommer från din processorfläkt och inte moderkortet?

Hur luktar nätagget? Brukar vara dom som "poffar" om dom går sönder.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är nog nätagget som gått sönder om datorn inte startar.

Permalänk
Medlem

Vilken kylare är det? Ska det verkligen vara skruvar? Skulle tippa på att det är design. Behöver bli flera hundra kanske tusen för att metall ska smällta vilket det inte blir i en dator under så lång tid...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

Det ska nog vara som på din bild.
En annan bild:
http://www.techspot.com/articles-info/707/images/Noctua/Image...
Fortsätt kolla.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det inte bara heatpipen som gått då, så att gasen har puffat ut?

Ingen aning faktiskt. Enda slutsatsen jag kunde dra var att det luktade bränt när jag luktade på processorfläkten.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Säkert att lukten kommer från din processorfläkt och inte moderkortet?

Hur luktar nätagget? Brukar vara dom som "poffar" om dom går sönder.

Ingen lukt från moderkortet samt inga "smälta" saker som jag kan se någonstans i datorn. Enda som jag märkte var att själva kylaren luktade bränt. Moderkortslampan lös grönt också så länge strömkabeln var i.

Skrivet av LeVvE:

Skulle säga att det är nog nätagget som gått sönder om datorn inte startar.

Kan vara så! Men om den smäller, borde den inte lukta eller liknande efteråt?

Skrivet av jacobtr:

Vilken kylare är det? Ska det verkligen vara skruvar? Skulle tippa på att det är design. Behöver bli flera hundra kanske tusen för att metall ska smällta vilket det inte blir i en dator under så lång tid...

Var bara dålig formulering från min sida. Var "heatpipesen" som ser ut som spikar som är uppe på tornkylaren. Modellen finns i min signatur!

Skrivet av fragglarna:

Det ska nog vara som på din bild.
En annan bild:
http://www.techspot.com/articles-info/707/images/Noctua/Image...
Fortsätt kolla.

Tack! Tyckte väl det var lite egendomligt.

Skrivet av panpo98:

Nej, datorn ska inte starta utan kylaren och det ska du vara glad för om du inte gillar att steka processorer.

EXAKT vad du menar med att starta?
Folk har menat allt från från helt död datorn till att deras favorit program i Windows inte startar när de skrivit så alltjämt.

Trasiga fläktar, fläkte kontroller och nästan allt du tror inte spelar roll och portarna de kopplat till är ökända för att orsaka allvarliga fel som död dator, ingen bild mm tills de kopplar ur.

Exakt det jag menar är att absolut ingenting händer om jag försöker trycka igång den. Alltså inte ens en enda fläkt går igång samt led-lampan som sitter uppepå datorn lyser heller inte. Sen vet jag ju inte heller hur mycket jag vågar prova så jag inte tar sönder något annat.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det låter verkligen som att det är en kondensator som har gått sönder ("svullnat") i nätagget. Har du luktat något på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baldavin:

Det låter verkligen som att det är en kondensator som har gått sönder ("svullnat") i nätagget. Har du luktat något på det?

Luktar absolut ingenting. Har nu gått en runda här hemma i huset och bett om luktsinne-råd, och de känner också att det luktar bränt från tornkylaren.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om du tar av kylarn då? Luktar fortfarande den eller fläcken? Eller kan det vara något under/bredvid?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Om du tar av kylarn då? Luktar fortfarande den eller fläcken? Eller kan det vara något under/bredvid?

Såhär ser det ut :

Samt verkar vara en sådanhär böjd på tornkylaren. Vet dock inte om det gör något?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Såhär ser det ut : http://i.imgur.com/VyVYncZ.jpg

Samt verkar vara en sådanhär böjd på tornkylaren. Vet dock inte om det gör något?

http://i.imgur.com/i3ioy6u.jpg

Att tornkylaren är lite böjd borde inte göra något. Kylaren är ju enbart en passiv komponent (bortsett från fläktarna förstås) som är till för att avleda värme, så den kan ju egentligen inte gå sönder på annat sätt än om man fysiskt tar sönder den. Din kylare ser, vad jag kan säga, ut att vara i fint skick. Det är märkligt att kylaren är det enda som luktar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baldavin:

Att tornkylaren är lite böjd borde inte göra något. Kylaren är ju enbart en passiv komponent (bortsett från fläktarna förstås) som är till för att avleda värme, så den kan ju egentligen inte gå sönder på annat sätt än om man fysiskt tar sönder den. Din kylare ser, vad jag kan säga, ut att vara i fint skick. Det är märkligt att kylaren är det enda som luktar...

Jo, jag håller helt med dig. Nu när jag tagit bort kylaren känner jag inget som luktar bränt (har väl vant mig vid lukten).

Och ser inte ut som något ovanligt med cpun? Jag har ingen aning om något ser fel ut där nämligen.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Pang-bom brukar vara nätagget.. det du kan göra är att dra ur nätagget ur burken och koppla loss allt och sen bygla atx-kontakten.
Startar det inte (eller om proppen poppar) så har du problemet där.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Pang-bom brukar vara nätagget.. det du kan göra är att dra ur nätagget ur burken och koppla loss allt och sen bygla atx-kontakten.
Startar det inte (eller om proppen poppar) så har du problemet där.

Och kan vara nätagget trots att det inte luktar någonting? Inga andra lampor eller liknande blinkade heller till när detta hände. Borde inte det ha hänt för alla saker som var inkopplade i samma grendosa?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Jo, jag håller helt med dig. Nu när jag tagit bort kylaren känner jag inget som luktar bränt (har väl vant mig vid lukten).

Och ser inte ut som något ovanligt med cpun? Jag har ingen aning om något ser fel ut där nämligen.

Jadu, har inte direkt erfarenhet av trasiga processorer och det är lite svårt att bedöma utifrån bilden, men det är ju inte omöjligt att processorn har gått sönder. Det går ju inte att starta datorn utan processor heller. Ytan ser ju lite krackelerad ut, men jag antar att det bara är torr kylpasta. Jag förstår att du har plockat isär hela datorn nu, men om du har tillgång till någon annan PSU och kunde testa på det viset vore ju det bra, då kan man om inte annat utesluta den komponenten. Skulle det vara PSU:n är ju det aningen billigare att byta ut dessutom, så hoppas på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Och kan vara nätagget trots att det inte luktar någonting? Inga andra lampor eller liknande blinkade heller till när detta hände. Borde inte det ha hänt för alla saker som var inkopplade i samma grendosa?

Har vart med om brända nätagg som inte luktar nåt men då har det stått rätt länge (och jag hade glömt av att det var bränt), men du får börja i nån ände. Har du nåt nätagg i reserv?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Kylpastan du satt på CPU är den icke-ledande?
Noterade att det såg ut att vara lite väl mycket klet utanför, kanske kortslutit om den är ledande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Kylpastan du satt på CPU är den icke-ledande?
Noterade att det såg ut att vara lite väl mycket klet utanför, kanske kortslutit om den är ledande?

+1 tyckte det också, till höger av cpu-sockeln på bilden ser det ut att ha runnit ner under processorn. Är det Arctic Silver så ÄR det ledande, isåfall kan det ha flammat till under processorn och troligen om det är så är sockel samt processor döda = ny cpu/mobo ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

HAHAH!! oh dra förbi satan vad jag garvade sönder åt din rubrik.

Märkligt att det luktar bränt, men skulle gissa på kylaren eller agget som andra sagt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

+1 tyckte det också, till höger av cpu-sockeln på bilden ser det ut att ha runnit ner under processorn. Är det Arctic Silver så ÄR det ledande, isåfall kan det ha flammat till under processorn och troligen om det är så är sockel samt processor döda = ny cpu/mobo ....

Troligt ser det ut som en vanlig kylpasta (har samma hemma). Den torkar lite efter ett tag av någon anledning.

Ser inte märkligare ut än när jag tar bort min kylare

Men kan ju vara en fläkt som bränt eller nått. provat att plugga ur fläkten från moderkortet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Har vart med om brända nätagg som inte luktar nåt men då har det stått rätt länge (och jag hade glömt av att det var bränt), men du får börja i nån ände. Har du nåt nätagg i reserv?

Nej tyvärr har jag ju inte det. Får prova brorsans eller beställa ett nytt för att prova!

Skrivet av Skuggan74:

Kylpastan du satt på CPU är den icke-ledande?
Noterade att det såg ut att vara lite väl mycket klet utanför, kanske kortslutit om den är ledande?

Det är noctuas egna som jag fick med kylaren (vad jag vet så ska det inte vara ledande?)

Skrivet av the squonk:

+1 tyckte det också, till höger av cpu-sockeln på bilden ser det ut att ha runnit ner under processorn. Är det Arctic Silver så ÄR det ledande, isåfall kan det ha flammat till under processorn och troligen om det är så är sockel samt processor döda = ny cpu/mobo ....

Är noctuas egna som man fick med vid köp av tornkylaren. Har för mig att det inte skulle vara ledande? Och det har fungerat felfritt nu i 2 månader, skulle det bara kunna hända nu helt plötsligt då tror du? Hmm.

Skrivet av Lifooz:

HAHAH!! oh dra förbi satan vad jag garvade sönder åt din rubrik.

Märkligt att det luktar bränt, men skulle gissa på kylaren eller agget som andra sagt.

Haha, ibland lyckas man! Ska prova med nytt agg då! Bara det inte kortslutit hela datorn nu.

Skrivet av Broken-arrow:

Troligt ser det ut som en vanlig kylpasta (har samma hemma). Den torkar lite efter ett tag av någon anledning.

Ser inte märkligare ut än när jag tar bort min kylare

Men kan ju vara en fläkt som bränt eller nått. provat att plugga ur fläkten från moderkortet?

Ska prova detta! Kände ju fråga tornkylaren så kan ju varit i själva fläkten eller något.
Får montera min orginalkylare som har fläkt på sig.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Beställde hem ett Evga supernova g2 850w som förhoppningsvis kommer till på fredag. Skönt att ha hemma om det visar sig vara nätdelen som pangat.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Grafikkort exploderade. Pangbom luktabränt PT.II

Hej!

Igår råkade jag ut för något mindre kul. Satt och spelade och helt plötsligt så ger dig datorn ifrån sig en smäll(eller ett poffljud, hur man nu uttrycker det), och datorn stänger av sig. Rycker då fort som attan ur alla sladdar och öppnar upp chassit och känner att det luktar bränt. Fick för mig att det var processorn eller kylaren som gett sig då jag kände att lukten kom därifrån, vilket sedan idag visade sig vara fel. Samt med hjälp från några här på sweclockers kommer vi även fram till att det kunde vara nätaggregatet - något som också visade sig vara fel.

Provade nämligen alla komponenter idag med ett nytt nätagg. Datorn går inte igång. Provar uteslutningsmetoden genom att ta bort komponent för komponent, och då visar det sig att det är mitt grafikkort som är bovet i dramat. För när datorn lyckas gå igång i cirka 2 sekunder så börjar det uppstå gnistor från grafikkortet. Och då bort med grafikkortet snabbt som attan och sätter in ett annat - och datorn snurrar på som om den aldrig gjort någonting annat.

Så här sitter jag med ett sprängt GTX 780 MSI gaming som är helt kaputt. Och då till frågorna: Hur kan det här uppstå? Inget annat elektroniskt i samma grendosa verkar ha påverkats. Temperaturer eller kylning har aldrig varit några problem. Samt hur det ut med garantiärenden som detta? Har fortfarande 1,5 år kvar på garantin, kommer det gå att utnyttja den? Kortet är köpt på komplett 2014-04-01. OCH ser man fan på att det är köpt den första april också.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Hej!

Igår råkade jag ut för något mindre kul. Satt och spelade och helt plötsligt så ger dig datorn ifrån sig en smäll(eller ett poffljud, hur man nu uttrycker det), och datorn stänger av sig. Rycker då fort som attan ur alla sladdar och öppnar upp chassit och känner att det luktar bränt. Fick för mig att det var processorn eller kylaren som gett sig då jag kände att lukten kom därifrån, vilket sedan idag visade sig vara fel. Samt med hjälp från några här på sweclockers kommer vi även fram till att det kunde vara nätaggregatet - något som också visade sig vara fel.

Provade nämligen alla komponenter idag med ett nytt nätagg. Datorn går inte igång. Provar uteslutningsmetoden genom att ta bort komponent för komponent, och då visar det sig att det är mitt grafikkort som är bovet i dramat. För när datorn lyckas gå igång i cirka 2 sekunder så börjar det uppstå gnistor från grafikkortet. Och då bort med grafikkortet snabbt som attan och sätter in ett annat - och datorn snurrar på som om den aldrig gjort någonting annat.

Så här sitter jag med ett sprängt GTX 780 MSI gaming som är helt kaputt. Och då till frågorna: Hur kan det här uppstå? Inget annat elektroniskt i samma grendosa verkar ha påverkats. Temperaturer eller kylning har aldrig varit några problem. Samt hur det ut med garantiärenden som detta? Har fortfarande 1,5 år kvar på garantin, kommer det gå att utnyttja den? Kortet är köpt på komplett 2014-04-01. OCH ser man fan på att det är köpt den första april också.

Det borde självklart gå på försäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

Det borde självklart gå på försäkringen.

Försäkring?
Garanti

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Mitt brann för ett litet tag sen. fick det utbytt utan några som helst problem, gick på garantin.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |