Permalänk
Medlem

Fel på moderkort eller RAM?

Tjo! Jag har en liten fråga, jag sitter på 16gig crucial ballistix tactical tracers (4 stickor), och ett msi z97 gaming g45 moderkort (i3 4330). Har fått en del blåskärmar, de flesta härstammar från ntoskrnl.sys, som verkar kunna innebära en uppsjö av problem. Dock så började jag märka att jag fick korrupta filer, nedladdningar från steam, uplay osv.

Så jag började fundera på om det kunde vara ram. Så jag körde memtest86(9 passes, 8 är väl rekommenderat) med alla stickor ram och mycket riktigt fick jag errors, typ 5-6 st. Tänkte att jag skulle försöka ta reda på vilken sticka det var, så jag testade dem en och en, 9 passes per sticka, konstigt nog har jag inte fått några errors. Kan det vara så att vissa fel bara uppstår i kombination med andra stickor eller är det moderkortet det troligen är fel på?

Tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vet att det kan låta konstigt men jag har märkt att just 4 stickor kan funka sämre med överklockade system. Vet inte exakt vad det beror på. Hade fyra stickor i min förut. Stock funkade det bra, men min nuvarande CPU överklock gick inte stabilt. Nu med två stickor går EXAKT samma överklock stabilt. Tror det kan ha att göra med att minneskontrollen sitter i CPUn. Vet dock inte om det är samma på ivy?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vet att det kan låta konstigt men jag har märkt att just 4 stickor kan funka sämre med överklockade system. Vet inte exakt vad det beror på. Hade fyra stickor i min förut. Stock funkade det bra, men min nuvarande CPU överklock gick inte stabilt. Nu med två stickor går EXAKT samma överklock stabilt. Tror det kan ha att göra med att minneskontrollen sitter i CPUn. Vet dock inte om det är samma på ivy?

Kanske skulle varit lite mer specifik, det gäller inte den datorn i sign utan en annan dator, den är inte överklockad och minnena går i standard för dessa, alltså 1866mhz. Men tack för infon ändå!

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Tjo! Jag har en liten fråga, jag sitter på 16gig crucial ballistix tactical tracers (4 stickor), och ett msi gaming g45 moderkort. Har fått en del blåskärmar, de flesta härstammar från ntoskrnl.sys, som verkar kunna innebära en uppsjö av problem. Dock så började jag märka att jag fick korrupta filer, nedladdningar från steam, uplay osv.

Så jag började fundera på om det kunde vara ram. Så jag körde memtest86(9 passes, 8 är väl rekommenderat) med alla stickor ram och mycket riktigt fick jag errors, typ 5-6 st. Tänkte att jag skulle försöka ta reda på vilken sticka det var, så jag testade dem en och en, 9 passes per sticka, konstigt nog har jag inte fått några errors. Kan det vara så att vissa fel bara uppstår i kombination med andra stickor eller är det moderkortet det troligen är fel på?

Tack på förhand!

Det kan vara så att felet bara uppstår i någon viss kombination.

Är rent allmänt jättesvårt att dra slutsatser bortom "det blev fel" / "det blev inte fel" vad gäller memtest86(+).

Dubbelkolla inställningarna i UEFI/BIOS Setup. Antar att du kör med någon färdig profil (XMP)?

http://www.memtest.org/download/1.55/memtest86+-1.55/FAQ kan vara läsvärt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det kan vara så att felet bara uppstår i någon viss kombination.

Är rent allmänt jättesvårt att dra slutsatser bortom "det blev fel" / "det blev inte fel" vad gäller memtest86(+).

Dubbelkolla inställningarna i UEFI/BIOS Setup. Antar att du kör med någon färdig profil (XMP)?

http://www.memtest.org/download/1.55/memtest86+-1.55/FAQ kan vara läsvärt

Ja, efter lite googlande verkar det ju som att det kan bli svårare med många stickor. Läste att man kan höja voltage för att få dem mer stabila? Är det något man kan prova på utan att vara expert?

Kör med XMP, kanske borde prova utan det på eller vad säger ni?

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk

varför inte sänka frekvensen och sänka klockcyklerna? behåll default voltage på minnen.

Visa signatur

Phanteks Chassi, Seasonic 800W, ASUS Prime Z690-A, Intel i5 12600K 4,9 GHz, 32 Gb RAM G.Skill Trident z5 DDR 5 5600 Ghz 2 x 16 Gb (cl 36 1.2 V), Noctua NH-U12A, ASUS GTX 2070 Super 8 Gb, SSD Samsung 980 1tb, Western Digital Caviar Red 2TB