Nintendo 8-Bit fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomdiver:

Fungerar inte det så köp ny connector eller koka den du har (fungerade inte i mitt fall).

nä att bara koka den har jag svårt att se vad det skulle göra för nytta. det behövs nånting som attackerar ytan lite lätt också. citronsyra förslagsvis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det kan dra sig in i kortstrukturen och försämra den strukturella integriteten. kan ev också skada lacken på kretskortet. (inte för att det sista spelar nån större roll, och det första blir osannolikt ett problem.

det kan däremot bli fula märken i plasten på kassetten om man slarvar. så samlaraspekten är kanske det främsta argumentet trots allt.

Har svårt att tro på det hela då det används som elektronikrengöring på industriellt nivå. Jag kan köpa att det kan skada själva kassetterna men då är du bara oaktsam eller rent av klantig.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Vill börja med ett gammalt minne då en kompis av misstag spottade ut ett tuggummi när han skulle blåsa in i spelkonsollen Inget mer spelande den kvällen.

Isopropanol alcohol är det mildaste mot plast men som tvättar elektronik bäst. Dock skall man vara aktsam mot t.ex etiketten samt limmet som håller den på plats. Detta är inte alltid samma som "Electronik cleaner"
Läs på baksidan på burken!

Generellt på kretskort/komponenter så får man vara försiktig med Ev markeringar (reservdelsnummer, firmwareversion mm) gjorda på etiketter/komponenter med olika pennor som kan påverkas.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Har svårt att tro på det hela då det används som elektronikrengöring på industriellt nivå. Jag kan köpa att det kan skada själva kassetterna men då är du bara oaktsam eller rent av klantig.

vad jag menar är att det kan bli så i just fallet NES-kontakter. om de sitter på plats vid rengöring så kan lätt flytande material (även flyktiga likt ispropanol) dra sig under lacken, samt som sagt in i kanten på kortet. gamla såna särskilt är oftast väldigt porösa. inte riktigt jämförbart med "industriell nivå", vad nu det innebär exakt. men jag förutsätter du menar rengöring av ytan på kretskort.

jag är minsann aldrig klantig eller oaktsam, jag har bara otur väldigt ofta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag fick alltid sätta i mina kasetter lite halvsnett bakåt och låsa med fjädern annars hade jag samma problem som du. Problemet var bara att hoppade man för hårt i golvet så hoppade spelet upp och allt var förlorat....

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

vad jag menar är att det kan bli så i just fallet NES-kontakter. om de sitter på plats vid rengöring så kan lätt flytande material (även flyktiga likt ispropanol) dra sig under lacken, samt som sagt in i kanten på kortet. gamla såna särskilt är oftast väldigt porösa. inte riktigt jämförbart med "industriell nivå", vad nu det innebär exakt. men jag förutsätter du menar rengöring av ytan på kretskort.

jag är minsann aldrig klantig eller oaktsam, jag har bara otur väldigt ofta.

Köper inte det där argumentet alls, Isopropanol används vid kretskortstillverkning för att ta bort flussrester, då doppas hela kort. Om det verkligen kunde "kan dra sig in i kortstrukturen och försämra den strukturella integriteten" som du skriver, så har jag svårt tro att det skulle användas på det sättet. Dessutom så får du mer än gärna ge förslag på något som är bättre/säkrare att använda än Isopropanolalkohol för att göra rent elektronik.

Skulle där i mot inte använda något som är mer utspädd/svagare än 90% får att det just tar längre tid innan det dunstar.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Varför är så många (på ett teknikforum dessutom) glada i att blåsa som idioter istället för att åtminstone gnugga med en torr tops på kontaktytorna? Så jobbigt är det väl knappast att hämta en tops i närmsta badrum? Är det spel som aldrig varit rengjorda så ser man hur svart topsen verkligen blir och det lär göra bra mycket mer nytta än att flåsa och frusta sönder dessa fina kultsaker.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Köper inte det där argumentet alls, Isopropanol används vid kretskortstillverkning för att ta bort flussrester, då doppas hela kort. Om det verkligen kunde "kan dra sig in i kortstrukturen och försämra den strukturella integriteten" som du skriver, så har jag svårt tro att det skulle användas på det sättet. Dessutom så får du mer än gärna ge förslag på något som är bättre/säkrare att använda än Isopropanolalkohol för att göra rent elektronik.

Skulle där i mot inte använda något som är mer utspädd/svagare än 90% får att det just tar längre tid innan det dunstar.

Instämmer helt och hållet, IPA används överallt som elektronikrengöring och är ett väldigt harmlöst lösningsmedel (om du inte får för dig att dricka det). Kretskorten är gjorda av antingen epoxy+glasfiber eller fenol+papper och varken fenolplast eller epoxy löses upp av IPA. Det enda man kan vara tveksam till är att det i sällsynta fall kan dras in i utrymmet mellan plast och ben på vissa chip och i längden orsaka korrosion. Men det är ytterst ovanligt.

Fönsterputs kan väl fungera men det känns vettigare att använda något som är avsett för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det kan dra sig in i kortstrukturen och försämra den strukturella integriteten. kan ev också skada lacken på kretskortet. (inte för att det sista spelar nån större roll, och det första blir osannolikt ett problem.

det kan däremot bli fula märken i plasten på kassetten om man slarvar. så samlaraspekten är kanske det främsta argumentet trots allt.

Om man är seriös med att rengöra sina kassetter ordentligt så är inte isiopropanol något problem för att enbart
försiktigt ta bort fett från kontaktytorna. En riktig rengöring kräver att man skruvar isär kassetten vilket gör
att man enbart utsätter kontakterna för isopropanol, resten av den påverkas då inte.

Man ska dessutom vara en smula noggrann när man gör ren ytorna och vara snål med med isopropanol
för att få bort allt fett men jag vidhåller att det krävs en ganska brutal metod för att befria kontaktytorna
från oxidation.

Förvarar man kassetterna på ett bra sätt och har en ny connector så håller de länge. Om inte så klarar
de kanske 2-3 riktiga rengöringar innan det är kört.

Permalänk
Medlem

För att rengöra.
Du öppnar kassetten, tar ett suddi och knuggar tills den blir rent.
Tar .tex biltemas eletronik rengöring på ett mjukt papper eller dyligt och tar på resterna, wola.

Försvinner inte skiten direkt, kör ett varv till.

Hårdaste jag varit med om tog 5 omgångar innan dom blev som nya

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |