Mobilhygien? Bakterier!

Permalänk
Avstängd

Mobilhygien? Bakterier!

Brukar du tvätta/rengöra/sprita din mobil?

Kan man använda alkohol eller handsprit på telefonens ovansida, eller finns det något fettavisande beläggning eller någon reflexbeläggning som förstörs då?

Hur bör man göra för att hålla sin mobil fräsch och göra sig fri från bakterier och smuts?

Permalänk
Medlem

T-röd och mikrofiberduk brukar jag använda

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Nope
Lånar aldrig ut den till någon annan.
Användar alltid headset.

Troligtvis är risken större att bli smittad i offentilga miljöer så som affärer, bussar, t-banan eller liknade.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk

Är för lat

Permalänk
Medlem

rengör min Z1 i diskhon under rinnande vatten och lite tvål Säkert inte bästa metoden, men den ser/känns väldigt ren ut efteråt iaf

När vi ändå är inne på bakteriesnacket... så börjar jag bli mer och mer känslig för detta har jag märkt, framför allt med mina egna händer. Tvättar dem mycket oftare nu än förut och jag börjar tycka att det är mer och mer äckligt med saker jag inte brytt mig om förut. Saker som självskannings dosan man har med sig på maxi, offentliga dörrars handtag och hissknappar. Tvättar alltid händerna efter jag petat på dessa saker, konstigt för har aldrig brytt mig förut.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

rengör min Z1 i diskhon under rinnande vatten och lite tvål Säkert inte bästa metoden, men den ser/känns väldigt ren ut efteråt iaf

Jävligt nice med vattentät telefon.

Jag brukar rengöra min Nexus 5 på jobbet med sådana där våtservetter som man torkar av tangentbord/mus, och våtservetter som man torkar av skärmen med. Ibland har jag använt alkogel handspriten på toaletten, men vet inte dom det förstör någon ytbeläggning som reflexbehandling eller fettavvisandebeläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jävligt nice med vattentät telefon.

Jag brukar rengöra min Nexus 5 på jobbet med sådana där våtservetter som man torkar av tangentbord/mus, och våtservetter som man torkar av skärmen med. Ibland har jag använt alkogel handspriten på toaletten, men vet inte dom det förstör någon ytbeläggning som reflexbehandling eller fettavvisandebeläggning.

Ja verkligen Våtservetter funkar ju med, brukade köra med handsprit förut och lite hushållspapper på min xperia S. Ganska övertygad att det förstör skärmskydd med tiden men dem är ju inte så dyra att byta ut.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Våtservetter använder jag, har några från Netonnet som jag brukar göra rent min telefon med. Vet inte hur pass rent det blir men det man inte vet lider man inte av, som man brukar säga.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Brukar du tvätta/rengöra/sprita din mobil?

Kan man använda alkohol eller handsprit på telefonens ovansida, eller finns det något fettavisande beläggning eller någon reflexbeläggning som förstörs då?

Hur bör man göra för att hålla sin mobil fräsch och göra sig fri från bakterier och smuts?

Kolla in denna tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1323422-an...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Brukar du tvätta/rengöra/sprita din mobil?

Kan man använda alkohol eller handsprit på telefonens ovansida, eller finns det något fettavisande beläggning eller någon reflexbeläggning som förstörs då?

Hur bör man göra för att hålla sin mobil fräsch och göra sig fri från bakterier och smuts?

Det finns effektiv kbt behandling mot ohälsosam bakteriefobi. SÖK!

Du kunde väl ställa denna fråga i din andra bakteriefobi tråd?

Permalänk
Medlem

Brukar slicka skärmen ren.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Våtservetter använder jag, har några från Netonnet som jag brukar göra rent min telefon med. Vet inte hur pass rent det blir men det man inte vet lider man inte av, som man brukar säga.

Är det vanliga våtservetter, eller speciella servetter för mobiler eller något ändamål?

Skrivet av Ladoo:

Det finns effektiv kbt behandling mot ohälsosam bakteriefobi. SÖK!

Du kunde väl ställa denna fråga i din andra bakteriefobi tråd?

Jag har inte bakteriefobi.
Men det är allmänt känt att tangentbord och mobiltelefoner har mer bakterier än en toalettsits.
För övrigt så har jag gått KBT (inte mot bakteriefobi), och tyckte att det var riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Handsprit lite då och då.

Men seriös, vad ska du på och slicka på min telefon för?

Sen mer bakterier än en toasits? Alltså... visst det läcker ju ut bakterier igenom min handflata just som jag skriver det här meddelandet, jag andas mycket på telefonen när jag prata i den, rent av kanske man loskar lite på den när man säger vissa ord eller skrattar. Det hamnar säkert lite öronvax på högtalaränden av telefonen. Så klart allt av de sakerna innehåller bakterier, kvantiteten bakterier spelar inte så stor roll. Det är typen bakterier som spelar roll. Mjältbrand är t.ex betydligt farligare än skiten jag redan har i min mun hela tiden i resten av mitt liv.

Det är skillnad på bakterier och bakterier, eller ska man jämföra en tungkyss som att slicka någon i arslet nu helt plötsligt?

http://www.discovery.com/tv-shows/mythbusters/videos/surprise...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är det vanliga våtservetter, eller speciella servetter för mobiler eller något ändamål?

Jag har inte bakteriefobi.
Men det är allmänt känt att tangentbord och mobiltelefoner har mer bakterier än en toalettsits.
För övrigt så har jag gått KBT (inte mot bakteriefobi), och tyckte att det var riktigt bra.

Det är också numera allmänt känt att vi för renliga av oss.
Vi dog inte av att äta morötter direkt från trädgårdslandet som i sin tur var gödslat me som man sa brunnen koskit. Spenvarm komjölk i koppen när man hjälpte te i lagårn. Skumma grädde på morgonen i mjölkkannan.
På den tiden kunde man också få filbunke
Nu är allt så himmla rent och processat att vi blir sjuka av det.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

rengör min Z1 i diskhon under rinnande vatten och lite tvål Säkert inte bästa metoden, men den ser/känns väldigt ren ut efteråt iaf

När vi ändå är inne på bakteriesnacket... så börjar jag bli mer och mer känslig för detta har jag märkt, framför allt med mina egna händer. Tvättar dem mycket oftare nu än förut och jag börjar tycka att det är mer och mer äckligt med saker jag inte brytt mig om förut. Saker som självskannings dosan man har med sig på maxi, offentliga dörrars handtag och hissknappar. Tvättar alltid händerna efter jag petat på dessa saker, konstigt för har aldrig brytt mig förut.

älskar att kunna ge min z1 ett bad efter en lång vecka kan kladda på den med vad som helst och göra rent den sen underbar frihet

Permalänk
Medlem

Jag brukar gnugga min telefon mot allt och alla, på så sätt håller jag mig frisk.

Det är inte direkt någon hemlighet att immunförsvaret behöver hållas aktivt för att fungera, smeta sig full med kemikalier i ett försök att hålla bakterier borta när kroppen redan uterbetat ett av de främsta antibakteriella system vi känner till är för mig oförsvarligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag brukar gnugga min telefon mot allt och alla, på så sätt håller jag mig frisk.

Det är inte direkt någon hemlighet att immunförsvaret behöver hållas aktivt för att fungera, smeta sig full med kemikalier i ett försök att hålla bakterier borta när kroppen redan uterbetat ett av de främsta antibakteriella system vi känner till är för mig oförsvarligt.

Sen är det ju skillnad att bli av med bakterier och bli av med allmänt snusk. Håller med dig att det behöver "underhållas", men en viss gräns finns det ju och för mig går den när jag känner/ser på t.ex händerna att dem inte är rena.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Brukar gnida av telefonen på byxan när skärmen ser förjäklig ut, men inte mykcet mer

Snusare som man är, så är jag uppe och pillar under läppen en gång varannan timme för byte av prilla, inte tvättar jag händerna innan det, spelar ingen roll om jag är ute och handlar med handscanern som någon nämde tidigare. Har fått influensa två gånger i mitt 27 år långa liv och det var när jag i lågstadiet, sedan dess får jag en förkylning vart annat år, men inte mykcet mer. *Ta i trä*

Så som jag ser det, blir man sjuk så blir man sjuk, det är inte värre än så. Sen är jag ju inte uppe i ansiktet och sniffar på folk som är sjuka heller, jag menar att man behöver inte utmana ödet ^^

Permalänk
Medlem

Tvättar både surfplattan (Sony Xperia Tablet Z) och telefonen (Samsung Galaxy S5) under kranen och torkar av med handduk.
Sweet med vattentätt

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Tvättar alltid händerna efter jag petat på dessa saker, konstigt för har aldrig brytt mig förut.

Det skulle kunna vara ett symptom på för mycket stress, det är inte ovanligt. Bara en tanke, i all välmening.

Och som redan sagts så är det bakterietypen och inte mängden (antalet olika sorter eller antalet bakterier) som spelar roll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det skulle kunna vara ett symptom på för mycket stress, det är inte ovanligt. Bara en tanke, i all välmening.

Och som redan sagts så är det bakterietypen och inte mängden som spelar roll.

kan det säkert vara, men det är inga fixidéer som kommit på ett par veckor, snarare år. Oh well.

OnT:
För mig handlar det mer om att inte känna mig smutsig/äcklig om händerna, inte för att förebygga sjukdom. Är sjuk kanske 1-2 ggr per år och det är himla skönt

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

T-röd och mikrofiberduk brukar jag använda

T-Röd är "bra" men inte bäst.

Skrivet av Bakgrund:

Våtservetter använder jag, har några från Netonnet som jag brukar göra rent min telefon med. Vet inte hur pass rent det blir men det man inte vet lider man inte av, som man brukar säga.

Köp isopropanol (99.5%) istället är mitt tips.

Finns på Kjell & C för ca 140Kr Litern. Alla som som håller på med teknik/hårdvara bör ha isopropanol hemma.

För att rengöra glas blanda 2/3 isopropylalkohol (isopropanol) och 1/3 destillerat vatten (Isopropanol klarar alla coatings av)

Alla "rengöringsvätskor" typ Hama, är just Isopropanol. Sen är det bara att räkna ut literpriset själv

För utom basic användning till hårdvara/objektiv så är användningsområdena verkligen enorma. Tvätta fönsterrutor, glasögon, skärmar, Spolarvätska + lite ren isopropanol i bilen gör verkligen underverk, handsprit etc etc

Har alltid isopropanol hemma

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

precis som jag skrev i den andra tråden om i princip samma ämne; det är ju löjligt hur folk är så rädda för bakterier.
jag tvättar i princip inte händerna mer än varannan dag, och har perioder på flera år i rad då jag inte är sjuk, medans mina kompisar som lallar runt med handsprit varje gång dom ska äta eller varit på muggen blir sjuka stup i kvarten.

lite skit är bra för kroppen, det håller immunförsvaret igång!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

precis som jag skrev i den andra tråden om i princip samma ämne; det är ju löjligt hur folk är så rädda för bakterier.
jag tvättar i princip inte händerna mer än varannan dag, och har perioder på flera år i rad då jag inte är sjuk, medans mina kompisar som lallar runt med handsprit varje gång dom ska äta eller varit på muggen blir sjuka stup i kvarten.

lite skit är bra för kroppen, det håller immunförsvaret igång!

Ursäkta mig, men du kan inte göra en sådan jämförelse, det funkar inte så.

För det första: Det är riktigt äckligt att tvätta händerna enbart varannan dag!!!!!

Alla människor är olika, och det viktigaste: Immunförsvaret hos dig och dina kompisar är av naturliga själ olika.

Om du har ett bra immunförsvar, går in o skiter, utan att tvätta händerna (Urk) och sen kommer i kontakt med din kompis som sköter sig hygien, men som har ett mindre skydd immunförsvar, så är det ju inte så konstigt att dina kompisar blir sjuka stup i kvarten. Kanske är du källan till det (?) det vet inte du, inte jag och inte dom.

Och för att vara riktigt ärlig o rak!

Det är skillnad på bakterier och bakterier!!!! Att leva i ett helt bakteriefritt samhälle är som du tänker, inte bra alls. Men att leva med typ Tarmbakterier på fingrarna för att man inte pallar tvätta händerna när man skitit, gynnar ingen!

Inte dig, inte dina kompisar, inte dina medmänniskor.

Alla borde lära sig tvätta händerna när dom varit på toa, då det handlar om respekt för andras immunförsvar!

Så spring du runt med dina tarmbakterier på fingrarna

Det enda som fattas i ditt inlägg är att du skulle skrivit att du är nagelbitare med

Tvätta händerna när du har kissat och bajsat, för vår allas skull.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ursäkta mig, men du kan inte göra en sådan jämförelse, det funkar inte så.

För det första: Det är riktigt äckligt att tvätta händerna enbart varannan dag!!!!!

Alla människor är olika, och det viktigaste: Immunförsvaret hos dig och dina kompisar är av naturliga själ olika.

Om du har ett bra immunförsvar, går in o skiter, utan att tvätta händerna (Urk) och sen kommer i kontakt med din kompis som sköter sig hygien, men som har ett mindre skydd immunförsvar, så är det ju inte så konstigt att dina kompisar blir sjuka stup i kvarten. Kanske är du källan till det (?) det vet inte du, inte jag och inte dom.

Och för att vara riktigt ärlig o rak!

Det är skillnad på bakterier och bakterier!!!! Att leva i ett helt bakteriefritt samhälle är som du tänker, inte bra alls. Men att leva med typ Tarmbakterier på fingrarna för att man inte pallar tvätta händerna när man skitit, gynnar ingen!

Inte dig, inte dina kompisar, inte dina medmänniskor.

Alla borde lära sig tvätta händerna när dom varit på toa, då det handlar om respekt för andras immunförsvar!

Så spring du runt med dina tarmbakterier på fingrarna

Det enda som fattas i ditt inlägg är att du skulle skrivit att du är nagelbitare med

Tvätta händerna när du har kissat och bajsat, för vår allas skull.

vem har sagt att jag inte tvättar händerna när jag skitit? det är väl klart jag gör det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det är skillnad på bakterier och bakterier, eller ska man jämföra en tungkyss som att slicka någon i arslet nu helt plötsligt?

Den tackar vi för!

Lite fakta, hoppas jag inte skrämmer någon...

"I genomsnitt finns 40 miljoner bakterier i ett gram jord och en miljon bakterier i en milliliter färskvatten."

"Uppskattningsvis finns det 10 gånger fler bakterier än människoceller i en människa, där de flesta bakterier finns i tarmen och huden.[6] Trots att de flesta av dessa bakterier är ofarliga kan de orsaka infektioner."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bakterier

"Antalet E. coli-bakterier i en människas avföring varierar mellan 100 miljarder och 10 biljoner per gram feces."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli

Tvätta händerna så som nämnts ovan, samt före det ni lagar mat och/eller äter så klarar ni er långt.

Fo3

EDIT:
"The human body contains trillions of microorganisms — outnumbering human cells by 10 to 1. Because of their small size, however, microorganisms make up only about 1 to 3 percent of the body's mass (in a 200-pound adult, that’s 2 to 6 pounds of bacteria), but play a vital role in human health."
http://www.nih.gov/news/health/jun2012/nhgri-13.htm

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det är skillnad på bakterier och bakterier, eller ska man jämföra en tungkyss som att slicka någon i arslet nu helt plötsligt?

Om jag minns rätt så finns det fler dåliga bakterier i munnen än i röven.

Skrivet av morxy49:

vem har sagt att jag inte tvättar händerna när jag skitit? det är väl klart jag gör det.

Jag tog det lite föregivet kanske, när Du själv skrev "jag tvättar i princip inte händerna mer än varannan dag"

Sorry isåfall.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Jag använder fönsterputs!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag tog det lite föregivet kanske, när Du själv skrev "jag tvättar i princip inte händerna mer än varannan dag"

Sorry isåfall.

Det är för att jag inte skiter mer än varannan dag

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om jag minns rätt så finns det fler dåliga bakterier i munnen än i röven.

Jag tog det lite föregivet kanske, när Du själv skrev "jag tvättar i princip inte händerna mer än varannan dag"

Sorry isåfall.

Lite skit rensar magen, jag tvättar också händerna ungefär varannan dag, precis efter att man gjort "number two" på hemlighuset.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014