FPS-drop trots bra rigg är det serverns fel?

Permalänk
Medlem

FPS-drop trots bra rigg är det serverns fel?

Sitter med Crossfire och upplever att på servrar där det är mycket folk med dålig uppkoppling så laggar det hela tiden. Är det så eller är jag kass? Alltså server-side strul.

§1
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kör crossfire, ***bort/mod***, det laggar och du undrar om du är dålig? Förstår faktiskt inte alls vad du menar.

.
Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Du kör crossfire, ***bort/mod***, det laggar och du undrar om du är dålig? Förstår faktiskt inte alls vad du menar.

Jag undrar varför det alltid blir lagg på 64 slots servrar när man har bra dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Jag undrar varför det alltid blir lagg på 64 slots servrar när man har bra dator.

Låg fps eller nätverkslagg?

EDIT: Såg rukriken nu. BF4 tar väldigt mycket på processorn så du får antingen klocka eller köpa en 4790K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Låg fps eller nätverkslagg?

EDIT: Såg rukriken nu. BF4 tar väldigt mycket på processorn så du får antingen klocka eller köpa en 4790K.

lol

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Du verkar veta vad du pratar om.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Du verkar veta vad du pratar om.

Snälla, förklara vad jag har gjort fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Snälla, förklara vad jag har gjort fel

Du har påstått att ts nuvarande 4690k inte klarar av bf4 så han borde uppgradera till en 4790k, som princip är samma processor.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knassen:

Du har påstått att ts nuvarande 4690k inte klarar av bf4 så han borde uppgradera till en 4790k, som princip är samma processor.

Nja, 4790K har ju 4 fler trådar och är den billigaste uppgraderingen han kan göra innan 2011-system. 4 trådar ger ju bevisligen mer prestanda i BF4.

Permalänk
Medlem

Förstår inte om TS blandar ihop serverlagg och fps. Är det låg fps eller är det lagg?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Förstår inte om TS blandar ihop serverlagg och fps. Är det låg fps eller är det lagg?

Upplevs inte dom båda identiska?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av drulovic:

Upplevs inte dom båda identiska?

Serverlagg : hacka fram o tbax
FPSlagg: allt går segt.

Permalänk
Medlem

Lagg = grafiken flyter men du har fördröjning av händelser (tex du dör i en gunfight när du tömt ett mag i din motståndare och han har tillsynes inte ens siktet på dig )

Låg Fps/ Fps drops = Grafiken går ryckigt ( ofta uppträder även upplevelsen av lagg då med pga att saker händer i de bildrutor du inte fick se )

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Upplevs inte dom båda identiska?

Kan vara rätt lika. Den stora skillnaden är att fps lagg beror på din dator medan server lagg beror på internet och servern och går inte att göra något åt. Annat är att välja servrar som fungerar bättre. Server lagg kan även bero på trådlös internetuppkoppling.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kan vara rätt lika. Den stora skillnaden är att fps lagg beror på din dator medan server lagg beror på internet och servern och går inte att göra något åt. Annat är att välja servrar som fungerar bättre. Server lagg kan även bero på trådlös internetuppkoppling.

Finns det någon inställning på korten så man kan se om dom går på 100% hela tiden? Mina fläktar hörs ju knappt när jag spelar och det verkar ju som att korten inte går för fullt då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Finns det någon inställning på korten så man kan se om dom går på 100% hela tiden? Mina fläktar hörs ju knappt när jag spelar och det verkar ju som att korten inte går för fullt då

Ladda ner MSI Afterburner så kan du reglera fläkten och se hur mycket korten används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Ladda ner MSI Afterburner så kan du reglera fläkten och se hur mycket korten används.

Tror mitt PSU är för klent. Minst 1000w stod det på någon sida....kört

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Tror mitt PSU är för klent. Minst 1000w stod det på någon sida....kört

Lagg är inte en konsekvens av för lite ström till korten. Ditt 850W verkar klara det utmärkt. Du hade märkt på annat sätt om det inte orkar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Tror mitt PSU är för klent. Minst 1000w stod det på någon sida....kört

Hade ditt nätagg varit för svagt så hade datorn dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hade ditt nätagg varit för svagt så hade datorn dött.

Inte så att gpun går ner i varv när den får för lite kräm? Var en snubbe på tuben som sa att det är vanligt om man har för klent psu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Inte så att gpun går ner i varv när den får för lite kräm? Var en snubbe på tuben som sa att det är vanligt om man har för klent psu?

Nope

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Inte så att gpun går ner i varv när den får för lite kräm? Var en snubbe på tuben som sa att det är vanligt om man har för klent psu?

Nej, så funkar det inte. Om inte agget klarar av att mata tillräckligt med ström så kan spänningen dippa så att du får bluescreen. Annars kan den också stänga av datorn direkt om det blir överbelastat. Eller så säger det poooofff och så är nätagget och kanske andra delar i datorn trasiga.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Nej, så funkar det inte. Om inte agget klarar av att mata tillräckligt med ström så kan spänningen dippa så att du får bluescreen. Annars kan den också stänga av datorn direkt om det blir överbelastat. Eller så säger det poooofff och så är nätagget och kanske andra delar i datorn trasiga.

Hur stor är sannolikheten att det skulle bli bättre med Win 7? Mer ram?

Visa signatur
Permalänk

Kör något logg program och kolla vad du har för genomsnitts samt lägsta fps under en hel match.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Tar du upp poängställningen i spelet (TAB) så kan du jämte ditt nickname se hur mycket latency du har. Du bör inte ligga över 100, helst skall det vara så lågt som möjligt.
Att spela på en server som ligger i afrika är att be om bekymmer. Jag spelar endast på europeiska servrar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Tar du upp poängställningen i spelet (TAB) så kan du jämte ditt nickname se hur mycket latency du har. Du bör inte ligga över 100, helst skall det vara så lågt som möjligt.
Att spela på en server som ligger i afrika är att be om bekymmer. Jag spelar endast på europeiska servrar.

Menar mer att rör man sig utanför norden så är det många med kass uppkoppling(om det nu ens gör någon skillnad för min egen del). Verkar vara mycket strul för många med BF4.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drulovic:

Sitter med Crossfire och upplever att på servrar där det är mycket folk med dålig uppkoppling så laggar det hela tiden. Är det så eller är jag kass? Alltså server-side strul.

För att kunna svara på detta så behöver vi veta lite mer info, vad är det som händer när det "lagar"?

Är det som att andra är på fel ställen, ibland hoppar fram och tillbaka, det kan även va ifall du inte kan kan träffa folk trots att du sköt på dem
Detta borde man kunna kolla upp, i tab-listan (scoreboarden) så står din ping, det är en siffra som står i slutet,denna skall hälst vara så låg som, man vill hälst ha mindre än 100, bild finns i spoilern som visar:

Dold text

eller är det att det blir lägre FPS dvs om du får mindre bilder per sekund under en period, och/eller att spelet fryser till helt ibland?

Skrivet av drulovic:

Tror mitt PSU är för klent. Minst 1000w stod det på någon sida....kört

Detta stämmer ej du klarar dig bra med din 850W PSU

Skrivet av friskybob:

Låg fps eller nätverkslagg?

EDIT: Såg rukriken nu. BF4 tar väldigt mycket på processorn så du får antingen klocka eller köpa en 4790K.

detta stämmer ej, han kanske tjänar lite på att byta processor men den han har skall inte göra så att hela spel laggar

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

detta stämmer ej, han kanske tjänar lite på att byta processor men den han har skall inte göra så att hela spel laggar

Det stämmer väl visst? Klocka eller byta processor är den enda han kan göra för att få mer FPS när det är processorn som flaskar? Har inte sagt att det är värt 2500 kr för ~20 fps

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad problemet kan vara, men du behöver INTE en ny processor. Det är heller inte speciellt mycket uppgradering att gå till 4790k för den delen heller.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k