Stoppa telefonen i ugnen?

Permalänk
Medlem

Stoppa telefonen i ugnen?

Nu stör jag igen såhär på en lördagskväll. Nu är det så här, min lillebror har en gammal sony experia mini (st15i) som fungerar så fort man har startat den men den går inte att starta längre. Vi tänkte leka lite med den om vi fick den att fungera (Roota och testa lite ROM). Vi har tagit isär den (garantin är borta för länge sedan) och såg lite vart ledningarna går och vi försökte starta den med att kortsluta pinnarna (utifall knappen var kass). Det fungerade inte heller.

Nu tänkte vi om det var någonting längre in i telefonen som var kass och undrade om det skulle gå att stoppa in den i ugnen. Jag har kompisar som har lagat gamla graffen med den metoden men nu är det en display och några kablar med. Blir de helt förstörda? Finns det någon annan bra metod?

Här är en länk så ni kan se hur den är (inga kablar borttagna) och det är bra bilder vid sida 47 och omkring.
http://www.scribd.com/doc/87892838/Sony-Ericsson-Xperia-mini-...

/Tack på förhand

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ja, plasten i chassit, kablar osv lär smälta före lödtennet gör det så det är no-go bara på den punkten. Displayen tror jag inte riktigt är specad för en så varm miljö heller. Är telefonen död är det återvinningen nästa

Permalänk

Plast, gummi eller liknande gör sig som bekant inte så bra i högre temperaturer även om ugnen kanske endast är kring 75C. Ugnsbaka eller vad termen kallas används främst för att åtminstone tillfälligt lösa vissa lödningar etc som kan vara något defekta. Hur mycket har du fått bort, är det bara kretskortet så kan det vara värt ett försök men finns kablar eller t.o.m display kvar så är det inget jag skulle ge mig på.

Permalänk
Avstängd

20 minuter i micron full effekt ,med lite smält ost på så kan det funka.

Nej, men kolla så det inte är batteriet som glappar. Det var det för mig. satte lite papper längst ner. sen fungera den.

Permalänk
Medlem

Kretskortet sitter bara med två små kablar i displayen men de kan vara svåra att få tillbaka verkar det som. Skulle värmepistol fungera bättre? Då kan man styra var värmen kommer mer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

20 minuter i micron full effekt ,med lite smält ost på så kan det funka.

Nej, men kolla så det inte är batteriet som glappar. Det var det för mig. satte lite papper längst ner. sen fungera den.

Med laddkabel i kommer laddsymbol upp... Utan batteri händer inget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går att ladda den med batteriet så där är inte problemet. Vi har även kört den utan den bakre ramen och pressat batteriet mot kontaktytorna (för annars nuddar de inte utan ramen).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Det går att ladda den med batteriet så där är inte problemet. Vi har även kört den utan den bakre ramen och pressat batteriet mot kontaktytorna (för annars nuddar de inte utan ramen).

hittar SEUS den ?

Permalänk
Medlem

jag demonterade min gamla S2a och "bakade" den utan problem. dock bara själva kretskorten då utan display.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

hittar SEUS den ?

SEUS?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Eller är det den som heter PC companion numera?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Eller är det den som heter PC companion numera?

Ja så är det. haha... Är så van att det heter SEUS. Men det är PC companion som du säger.

Permalänk
Medlem

Plötsligt fungerar knappen igen, dags för cynegenmod

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14