Till SweC - Önskan om prestandatester

Permalänk
Medlem

Till SweC - Önskan om prestandatester

Hey

Man har sett trådar liknande nedan länkad till och från och ibland är det svårt att förklara skillnaderna och fördelar/nackdelar. Det är alltid bra att kunna referera till källor.
Det skulle vara fantastiskt fint ifall SweC skulle kunna sammanställa med befintlig data eller testa CPU:er i ett fint prestandaindex. Vore även finemang med flera diagram som visar t ex spelprestanda, t ex videorendering och sedan over all beräkning. Själv bryr jag mig inte om diagrammet är 1 meter långt, så länge det ger bra information. Ni har ju gjort ett fantastiskt jobb med de prestandaindex ni har för grafikkort.

Men med tanke på att folk sitter på allt från 10+ år gamla CPU:er till det nyaste är det klart svårt att få in alla. Men om man generaliserar lite - en CPU från varje segment från varje generation de senaste 2 åren kanske? Komplettera det med olika äldre CPU:er Som t ex PIII Coppermine, AMD Athlon 64 (Socket 939), i5 2500k - de stora populära CPU:erna. Jag tycker även att det borde finnas mer lättillgängligt med de prestandaindex ni har. Som stickers.

Länk som ovan nämnt

Någon mer än jag som känner detta? Eller vill tillägga något i min ursprungliga request.

CPUBenchmark har mycket men de tar endast ett totalvärde. Tänk om ni, SweC, skulle trumfa detta med bättre information!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreyWilk:

Hey

Man har sett trådar liknande nedan länkad till och från och ibland är det svårt att förklara skillnaderna och fördelar/nackdelar. Det är alltid bra att kunna referera till källor.
Det skulle vara fantastiskt fint ifall SweC skulle kunna sammanställa med befintlig data eller testa CPU:er i ett fint prestandaindex. Vore även finemang med flera diagram som visar t ex spelprestanda, t ex videorendering och sedan over all beräkning. Själv bryr jag mig inte om diagrammet är 1 meter långt, så länge det ger bra information. Ni har ju gjort ett fantastiskt jobb med de prestandaindex ni har för grafikkort.

Men med tanke på att folk sitter på allt från 10+ år gamla CPU:er till det nyaste är det klart svårt att få in alla. Men om man generaliserar lite - en CPU från varje segment från varje generation de senaste 2 åren kanske? Komplettera det med olika äldre CPU:er Som t ex PIII Coppermine, AMD Athlon 64 (Socket 939), i5 2500k - de stora populära CPU:erna. Jag tycker även att det borde finnas mer lättillgängligt med de prestandaindex ni har. Som stickers.

Länk som ovan nämnt

Någon mer än jag som känner detta? Eller vill tillägga något i min ursprungliga request.

CPUBenchmark har mycket men de tar endast ett totalvärde. Tänk om ni, SweC, skulle trumfa detta med bättre information!

Jag skulle tro att de flesta anser att allt som är äldre än föresta generationens Core i7 (2008) är fullkomligt ointressant.
Det är så pass stor skillnad i prestanda redan mellan de första i7:orna och Core2Duo/Quad-generationen dessförinnan att sånt som är ännu äldre blir helt menlöst att jämföra med.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Hey

Man har sett trådar liknande nedan länkad till och från och ibland är det svårt att förklara skillnaderna och fördelar/nackdelar. Det är alltid bra att kunna referera till källor.
Det skulle vara fantastiskt fint ifall SweC skulle kunna sammanställa med befintlig data eller testa CPU:er i ett fint prestandaindex. Vore även finemang med flera diagram som visar t ex spelprestanda, t ex videorendering och sedan over all beräkning. Själv bryr jag mig inte om diagrammet är 1 meter långt, så länge det ger bra information. Ni har ju gjort ett fantastiskt jobb med de prestandaindex ni har för grafikkort.

Men med tanke på att folk sitter på allt från 10+ år gamla CPU:er till det nyaste är det klart svårt att få in alla. Men om man generaliserar lite - en CPU från varje segment från varje generation de senaste 2 åren kanske? Komplettera det med olika äldre CPU:er Som t ex PIII Coppermine, AMD Athlon 64 (Socket 939), i5 2500k - de stora populära CPU:erna. Jag tycker även att det borde finnas mer lättillgängligt med de prestandaindex ni har. Som stickers.

Länk som ovan nämnt

Någon mer än jag som känner detta? Eller vill tillägga något i min ursprungliga request.

CPUBenchmark har mycket men de tar endast ett totalvärde. Tänk om ni, SweC, skulle trumfa detta med bättre information!

Förstår inte meningen med att ha äldre cpuer till P3 och AMDs 939. FM2 och AM3 tillsammans med Intels Hasswell/Sandy möjligtvis AM2 men känns inte relevant.

Problemet med att testa processorer är att man måste byta platform vilket ger en del variabler när man sedan skall sammanställa allt i en stor graf.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag skulle tro att de flesta anser att allt som är äldre än föresta generationens Core i7 (2008) är fullkomligt ointressant.
Det är så pass stor skillnad i prestanda redan mellan de första i7:orna och Core2Duo/Quad-generationen dessförinnan att sånt som är ännu äldre blir helt menlöst att jämföra med.

Dold text
Skrivet av Commander:

Förstår inte meningen med att ha äldre cpuer till P3 och AMDs 939. FM2 och AM3 tillsammans med Intels Hasswell/Sandy möjligtvis AM2 men känns inte relevant.

Problemet med att testa processorer är att man måste byta platform vilket ger en del variabler när man sedan skall sammanställa allt i en stor graf.

Dold text

Poängen är som ovan nämnt att det finns de som sitter på gamla grejor. PIII kanske var lite väl. De ska vara referenspunkter och inget annat. Så jag förstår inte riktigt varför ifrågasättningen.

Skrivet av Commander:

Problemet med att testa processorer är att man måste byta platform vilket ger en del variabler när man sedan skall sammanställa allt i en stor graf.

Heh, seriöst?
Klart att det går att sätta upp plattformar som är likvärdiga och se hur de presterar. Välj vissa tester och kör dem.
Intel släpper X och AMD släpper Y.

EDIT: Och jobbar man med hårdvarunyheter så är det inte helt främmande att göra just det.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreyWilk:

Poängen är som ovan nämnt att det finns de som sitter på gamla grejor. PIII kanske var lite väl. De ska vara referenspunkter och inget annat. Så jag förstår inte riktigt varför ifrågasättningen.

Sitter man på nåt som är äldre än i7:orna från 2008 så är de aktuella processorerna så överlägsna på precis allt, även de sämsta i3:orna, att det bara blir relevant att inbördes jämföra dem ändå.

Vad menar du är poängen med att jämföra gamla processorer med dagens?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Sitter man på nåt som är äldre än i7:orna från 2008 så är de aktuella processorerna så överlägsna på precis allt, även de sämsta i3:orna, att det bara blir relevant att inbördes jämföra dem ändå.

Vad menar du är poängen med att jämföra gamla processorer med dagens?

För att se skillnaden och ge perspektiv. Skrev även en rekommendation om att hålla sig detaljerad gällande de två senaste åren och sedan andra CPU:er som referenser. Men det kanske du missade?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Hedersmedlem

Feedbackforumet finns till för just den här typen av trådar.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Feedbackforumet finns till för just den här typen av trådar.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Tack!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Relik 📜

Hej!

Vi hade en gång i tiden prestandaindex även för processorer, men slutade med det under 2011. Anledningen var att grafen blev för trubbig och för dålig på att spegla verkligheten, siffrorna sade helt enkelt inget om hur bra processorerna egentligen var för olika syften. Resultatet blev snarast det omvända, graferna användes som felriktade slagträn i konstiga diskussioner.

Med index för grafikkort testar vi en enda sak (spel) och vi har en fast enhet (fps). Det är förhållandevis rakt på sak, även om det innebär vissa begränsningar som vi inte hymlar med. För CPU:er blandas dock allt från rendering till komprimering och spel, dessutom med en, två hela vägen upp till åtta kärnor. Att kondensera ned allt det till ett enda relevant index fungerar helt enkelt inte speciellt bra.

Vi kan absolut titta på att skapa fler sammanställningar för olika scenarion i framtiden, men något såpass "avskalat" som ett globalt index kommer vi inte återinföra. Det är för komplexa värden bakom för att resultatet ska kunna bli rättvisande.

Hoppas det var svar på din fundering!

Mvh

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S