☆ Oculus Rift - Botemedel för åksjuka ☆

Permalänk
Avstängd

☆ Oculus Rift - Botemedel för åksjuka ☆

Var hälsad kära Sweclockare!

Det finns botemedel mot illamåendet om även du upplever det under spelande.

Alternativ 1 (Sämst), Ingenting: intas i förebyggande syfte. Illamåendet förstör alla upplevelser.

Med vänliga hälsningar,
r3mpuh

Inte helt lämplig information
Permalänk
Medlem

Haha, detta påminde oroväckande mycket om trådar på FB om alla möjliga farmaceutiska kombinationer för att undvika ditten och datten.

Nu har jag inte köpt något kit än, men du tror inte det är möjligt att vänja sig vid det? Jag blev till en början väldigt illamående och fick huvudvärk av 3D vision 2, men har vant mig och kan utan problem traska runt i Moskvas tunnelbanor i timmar utan biverkningar

Permalänk
Medlem

Läkemedel bör inte tas i onödan. Alla läkemedel har biverkningar som inte nödvändigtvis visar sig i samband med själva intaget och kan komma att påverka senare speciellt vid längre tids användning eller vid intag av större doser.

Dessa två läkemedel påverkar centrala nervsystem och har som en vanlig biverkning att man blir slö och dåsig. T ex Calma går på H1-receptorer och hindrar dessa från att aktiveras. H1-receptorer finns förutom i balansorganen även spridda i resten kroppen och t ex vid astma-anfall tar man läkemedel för att påverka just dessa receptorer och har man då tagit Calma finns det risk för att astmaläkemedlet inte får full effekt! Är man under 12 bör man helt låta bli Calma då det ännu är oklart vilka effekter det har på kroppen.

Att man blir illamående av Oculus Rift må vara en fysiologisk miss (dvs att kroppen missuppfattar situationen utan att det egentligen är farligt) men att ta läkemedel för att undantrycka det är inte att rekommendera. Spela hellre kortare stunder så kanske kroppen vänjer sig.

Permalänk
Avstängd

Illamåendet går över, man vänjer sig. Dum tråd är dum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anosh:

Läkemedel bör inte tas i onödan

1. Det är receptfritt & jag rekommenderar korrekt låg dos.
2. Postafen innehåller antihistamin. ANTIHISTAMIN. Det är säkert att ta för gravida... Koffein är mycket mycket mer potent än Postafen. Koffein är ett läkemedel. Jag antar att du skriver i moralpanik när någon nämner att de precis druckit en 33 cl coca-cola och gör det varje dag!!! Buss på Anosh.

*snip*

Citat:

Att man blir illamående av Oculus Rift må vara en fysiologisk miss, spela hellre kortare stunder så kanske kroppen vänjar sig

Som sagt, det är en fysiologisk miss om man mår illa när man åker buss också. Det är det produkterna är gjorda för att dämpa/bota. Och som sagt: Alla som åker buss börjar inte spontan spy överallt, tipsen jag skrev ovan är till som gör det & dem vars hjärnor inte "vänjer sig."

Skrivet av nackskägg:

Illamåendet går över, man vänjer sig.

Grattis till att du slapp illamåendet! Till de stackarna som inte gjort det, finns lösningen ovan.

Permalänk
Medlem

Nu har jag dock inte ett(en?) oculus och har inga planer på och införskaffa en sådan(även om det låter galet roligt). Men läkemedel, oavsett om det är receptfritt eller inte, bör tas med försiktighet. Antihistaminer kan kommas att påverka det autonoma nervsystemet, så "lösningen" bör tas med lite försiktighet.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Ta läkemedel för att kunna spela med Oculus kan vara något av det dummaste jag hört.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Aspartam är bara cancerframkallande i extrema mängder. Så bara för att det står att tex huvudvärkstabletter används av gravida så betyder det att jag ska ta det ofta nej du det ska man inte. Samma sak man ska aldrig ta läkemedel i onödan för det kan ha effekter som inget vet om

Permalänk
Medlem

@r3mpuh: Haha fan, låter som att du säljer skiten
Nä ta läkemedel för att kunna spela datorspel skulle jag aldrig göra.

Permalänk
Medlem

Jafan detta skulle nog njurarna älska efter ett tag.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ponta9:

Aspartam är bara cancerframkallande i extrema mängder. Så bara för att det står att tex huvudvärkstabletter används av gravida så betyder det att jag ska ta det ofta nej du det ska man inte. Samma sak man ska aldrig ta läkemedel i onödan för det kan ha effekter som inget vet om

FASS täcker allt. Vi med allergi mot pollen intar allergitabletter(antihistamin) en stor del utav varje år och det finns åtminstone ett par utav oss som ännu är vid liv.

Skrivet av Pinkn00b:

Jafan detta skulle nog njurarna älska efter ett tag.

Epilepsi och patienter med gravt nedsatt njurfunktion skall givetvis vara försiktiga med alla substanser de stoppar i sig. Det är rätt självklart.

Permalänk
Medlem

Sjukt vad folk börjar gnälla för att ta lite läkemedel som dessutom är bevisat som väldigt säkert.

Predika på ett anti-medicin forum istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Ta läkemedel för att kunna spela med Oculus kan vara något av det dummaste jag hört.

Hahah ja, kanske skulle sluta spela data-spel om man behöver medicinera sig för att orka/stå ut med det i längre perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Sjukt vad folk börjar gnälla för att ta lite läkemedel som dessutom är bevisat som väldigt säkert.

Predika på ett anti-medicin forum istället.

Ja om du kan predika på ett forum för läkemedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Till skillnad från det ett säkert & riskfritt läkemedel; meklozin(postafen), är däremot läkemedelssubstansen Koffein farlig och därför borde Anosh & N0iZE genast använda sökfunktionen för att söka upp de stackars individerna som har nämnt något om intag av koffein och skydda dem mot detta ondskans ting i all sin moralpanik. Ni hör ju bara på blotta namnet: "Läkemedel"; det bara dryper av farlig ondska!

Nu lugnar vi ner högafflarna lite va? Jag nämnde bara att man som med alla intag, bör ta det med måtta. Moralpanik, knappast. Sen har jag inte hört talas om att Koffein är en läkemedelssubstans, du får gärna upplysa oss.

Sen förövrigt förstår jag inte varför du reagerar så aggressivt mot att någon säger att läkemedel bör tas med måtta? Är det inte som allt annat här i livet?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

Aspartam är bara cancerframkallande i extrema mängder. Så bara för att det står att tex huvudvärkstabletter används av gravida så betyder det att jag ska ta det ofta nej du det ska man inte. Samma sak man ska aldrig ta läkemedel i onödan för det kan ha effekter som inget vet om

Jaså? Källa? Och överförbarheten till människor?

Permalänk
Medlem

Half life 2 gav mig ett rejällt illamående och kan vara bra och när man ska försöka ställa in det utan behöva spy

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Fast detta var kraftiga överdoseringar. Tar man det med måtta går det utmärkt. Precis som din lilla lösning på Oculus problemet.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Tycker det mer låter som beroende på många olika nivåer. Spelberoende, Läkemedelsberoende?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Det finns flera anledningar till detta.

SweClockers är ett teknikorienterat forum med medlemmar i alla åldrar, unga som äldre. Det är inte alla som kanske förstår hur olika preparat ska användas. Det kan även finnas personer som inte bör inta vissa preparat. Även om vissa preparat är receptfria innebär inte detta att det automatiskt är ofarligt att inta eller överkonsumera.

När man får symptomer som yrsel, illamående m.m bör man alltid konsultera människor med rätt sorts utbildning och kunskap om hur man kurerar dessa.
Jag känner helt enkelt inte att man kan ta ansvar för hur sidans medlemmar tar till sig av tipsen i tråden.
Därför väljer jag att låsa tråden och redigera bort en del information.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord