Moderkort med Intel Z97 för Mini ITX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Det är 6 faser på gigabyte kortet, 2st sitter nästan vid ram minnena. De har använt större faser så de har flyttat på 2 då de inte fick plats på rad.
Läser du spec på kortet så ser du.

Hej

Det står att det är fyra faser till processorn vilket stämmer, att det är sex totalt stämmer också
Med andra ord har de övriga sex faser till processorn och två till minnena. För processor överklockning är det antal faser till processorn som är det viktiga.

Edit missade att specificera det i slutsatsen (står när jag går igenom Gigabyte kortet) men ordnar det!

Mvh

Öjvind

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Skrivet av Öjvind Karlsson:

Hej

Det står att det är fyra faser till processorn vilket stämmer, att det är sex totalt stämmer också
Med andra ord har de övriga sex faser till processorn och två till minnena. För processor överklockning är det antal faser till processorn som är det viktiga.

Edit missade att specificera det i slutsatsen (står när jag går igenom Gigabyte kortet) men ordnar det!

Mvh

Öjvind

Gött att du du förklarade hur det låg till Nu fick man ju lite extra kunskap som bonus. Visste inte att det var faser även för minnena (i alla fall specificerade just för dom).

Då förstår jag mer varför en med amd FX cpu fick problem med fas överhettning (få faser på moderkortet var det med, vet inte om det totalt var 4 eller 6).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Står på flera sidor att det är 6 faser, får kolla med gigabyte.
Så då har inte de andra korten några faser till minnena, då det inte finns några.

Återkommer med en "edit" om jag får något från gigabyte

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Står på flera sidor att det är 6 faser, får kolla med gigabyte.
Så då har inte de andra korten några faser till minnena, då det inte finns några.

Återkommer med en "edit" om jag får något från gigabyte

Ett exempel på ett av de andra moderkorten:

"The ASUS Z97I-Plus features a fully digital 6+2 phase power design. The CPU gets six phases and the memory gets a stable current supply from two phases."

http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?page=3&i...

Det även vanligt att man anger faser enligt formeln x+2 faser, där de två sista är för minnen. Kontaktade Gigabyte direkt om hur många faser det var till processorn även om det går att se att det är fyra till processorn. Har bara sett dem placerade kring processorsockeln på moderkort vad jag kan minnas iaf. Har själv sett att i en del tester så står det 6-faser och i andra fyra om Gigabyte-kortet. Tror det handlar om att några skriver om antal faser till processorn och andra om totalt antal faser, sedan är det även möjligt att några testare missat att det är fyra till processorn.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Inaktiv

Edit: Answer:

Hi xxx,

yes that is correct, you have 4 phases for your CPU.
The 4 phases are the same type of high quality that we use on our high-end motherboards to allow you for some very good overclocking results on this small motherboard.

Have a great day and take care!

Best regards,
GIGABYTE-team Nordic

Permalänk
Medlem

Vad tror ni? Är man dum som väljer Gigabyte kortet mest pga färg?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fromis:

Vad tror ni? Är man dum som väljer Gigabyte kortet mest pga färg?

Varför dum?
Har inga problem att köra min i7 4790k i 5Ghz om det va något sådant du tänkte på.
Går svalt och fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Varför dum?
Har inga problem att köra min i7 4790k i 5Ghz om det va något sådant du tänkte på.
Går svalt och fint.

Funderar på att välja antingen Gigabyte eller Asus kortet eftersom det är bättre på papper men samtidigt gillar jag inte att det är i guld

Permalänk

Jag har ett Asus Z97I-Plus och tillsammans med en 4790k och Samsung 840 EVO så tar det 10-11 sekunder från att jag trycker på knappen tills att jag ser inloggningsbilden i Windows.
Mäter ni på samma vis?