Intel avslöjar arkitekturen Broadwell

Permalänk
Melding Plague

Intel avslöjar arkitekturen Broadwell

Inom de närmsta månaderna lanserar Intel arkitekturen Broadwell, som förutom övergången till 14 nanometer och lägre strömförbrukning bjuder på prestandaförbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

14nm är ganska galet, känns som det inte var länge sen jag köpte en Q9550 45nm och tyckte det var galet litet x)

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Herrejösses! Jag trodde inte på mina öron (och alla andra sinnen ) när jag läste den här nyheten! Jag trodde att den här tekniken skulle komma 2015!.

Dags att börja spara, och skaffa en dator som lär bli minst 4 gånger bättre än min nuvarande med 2500k

Permalänk
Medlem

Oj Oj nu är vi nära gränsen för kisel vid 8nm

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som oroar sig för hur varmt Broadwell kommer köra? Vill dock gärna uppgradera

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Entusiast

Riktigt intressanta framsteg inom strömförbrukning precis som väntat men det är väl inte riktigt vad man har suktat efter som uppgradering från sin 2700K om man säger så.
Men nu är det väl väldigt svårt att nå en högre IPC så 5% är ju inte alls helt fel med tanke på alla framsteg inom strömförbrukning.

Hoppas att Skylake blir fokuserat mer åt det andra hållet

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Dags att börja spara, och skaffa en dator som lär bli minst 4 gånger bättre än min nuvarande med 2500k

Precis, för läser man nyheten så förstår man att det är ett gigantiskt kliv för desktop-processorer

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Konsolgrävare

och nu till det svåra, skaffa 880 med devil's canyon eller vänta tills 880 ti med broadwell.....

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

och nu till det svåra, skaffa 880 med devil's canyon eller vänta tills 880 ti med broadwell.....

Jag är ganska säker på att de timar så att de kommer in samtidigt, då enligt underrubriken så sägs det komma inom bara månader

Permalänk

Skulle behöva uppgradera min gamla 2400, borde jag vänta tills broadwell eller satsa på Hasswell-E?

Permalänk
Medlem

Det börjar bli rätt imponerande hur Intel slimmat ner sina CPU:er. Faktum är att ARM kanske får se upp framöver, i alla fall på plattfronten. På datorer så är Intel fortfarande totalt ohotade även om AMD gjort framsteg.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

För egen del ser jag fram emot Broadwell främst för bärbara datorer (helt unik, I know), en MBA med broadwell kanske får mig att byta ut min från 2011 med SB. För min nya stationära tänker jag dock inte vänta, blir köp nu i höst efter 800-serien lanserats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Swedman18:

Jag är ganska säker på att de timar så att de kommer in samtidigt, då enligt underrubriken så sägs det komma inom bara månader

skulle sitta sjukt fint!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Trevligt. Hade väl tänkt att skaffa en bärbar nu när jag ska börja plugga, men kanske håller i plånboken tills nästa år.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Precis, för läser man nyheten så förstår man att det är ett gigantiskt kliv för desktop-processorer

no pun intended

Permalänk
Medlem

Lite svårt att glädjas över Intels framsteg m.a.p deras fula konkurrenssätt... Men fasiken va en Surface PRO med broadwell skulle sitta fint!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sweet! Hoppas verkligen att den där >5% IPC-ökningen visar sig vara på riktigt.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte.... trevligt med lägre strömförbrukning antar jag men det är ju inget man prioriterar ändå i en desktop prestanda pc. 5% IPC är inte mycket att hurra över, ungefär samma som tidigare år med sandy bridge -> ivy bridge -> haswell. Känns som det är länge sen som vi har fått något att vara riktigt entusiastisk över när det gäller prestanda, senast var väl övergången från core2 till nehalem, eller möjligtvis nehalem till sandy bridge. Börjar vara några år sedan... =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag vet inte.... trevligt med lägre strömförbrukning antar jag men det är ju inget man prioriterar ändå i en desktop prestanda pc. 5% IPC är inte mycket att hurra över, ungefär samma som tidigare år med sandy bridge -> ivy bridge -> haswell. Känns som det är länge sen som vi har fått något att vara riktigt entusiastisk över när det gäller prestanda, senast var väl övergången från core2 till nehalem, eller möjligtvis nehalem till sandy bridge. Börjar vara några år sedan... =/

5% mellan varje steg innebär att mellan SB och Broadwell så är det alltså (1.05^3) 15.8% bättre. En ökning på ca 15-20% på tre generationer känns inte som något att hurra över, nej. Känns tyvärr allt mer som att min 2600K får hålla ut till Skylake, då PCI-E 4.0, DDR4 och allt annat mumma ska komma ut.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

5% ipc, känns inte direkt som det blir en uppgradering från nyköpta haswell systemet... Visst prestanda ökning samtidigt som besparingar i strömförbrukning är ju bra, men känns som det blir grafen nästa system om det ökar så här långsamt

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Datavetare

Av det som framkommit så här långt så lär tyvärr de 5% i IPC förbättring inte alls vara lika generell som den förbättring som fanns NHM->SNB->IVB->HSW.

Större out-of-order fönster är generellt, men storleken på detta har fördubblats mellan Core2->HSW så rätt uppenbart att det inte händer så väldigt mycket att öka storleken där. HSW har ett OoO fönster på nästan 200 instruktioner.

Snabbare uppslagning av data som fortfarande inte skrivits till L1-cache utan ligger kvar i store-buffer är hyfsat generellt, men i många fall kan dagens kompilatorer undvika att detta ens behövs genom att "se" att det kommer läsning av en adress som (logiskt) skrivs strax innan, i så fall kan läsningen helt optimeras bort genom att behålla data i ett register.

Större TLB lär spela väldigt liten roll på desktop, men på servers är det trevligt, framförallt att man lägger till en separat 1G pages (under Windows stöds inte ens 1G-pages på desktop).

Att kunna köra två page-table-walkers parallellt är också något som mest påverkar servers, desktop kommer rätt sällan missa L1-TLB och denna förbättring hjälper ju bara när man har minst två missar väldigt tätt.

Snabbare flyttal, rätt säker på att det är betydligt mer än 5% här. Men flyttal betyder väldigt lite för prestanda i de flesta program man kör på skrivbordet.

Bättre förutsägelser vid hopp och återgång från funktionsanrop är helt generellt och påverkar i princip alla program, men det lär vara väldigt marginella förbättring här. Verkar som alla nya CPU-modeller, oavsett tillverkare, alltid har förbättringar här

Bättre kryptografiska instruktioner var nog det minst förvånande, möjligt att göra tack vare att man kan få in fler transistorer, effekten blir väldigt stor jämfört med en generell variant. Problemet är bara att med undantag för Geekbench (där 64-bitars ARM fick en x10 förbättring på två deltest då man lade till AES och SHA i HW) är tyvärr inte detta något som höjer prestanda i "normala" applikationer.

Snabbare virtualisering är också rätt väntat, vi är väldigt nära punkten nu när det nästan inte går att mäta någon skillnad i prestanda i gäst och i host. Helt klart användbart för en relativt stor grupp, inget som höjer FPS i spel dock

HSW har rent teoretiskt 33% mer beräkningskapacitet internt, 100% mer om man bara ser till flyttal än IVB. Det gav ungefär 5-10% i verkliga applikationer. Får Broadwell 5% i "vanliga" applikationer tror jag ändå Intel ska vara nöjda, det är väldigt svårt att hitta vettiga ställen att göra förbättringar nu.

Tror ändå Brodwell kommer bli riktigt intressant p.g.a. möjligheten till helt fläktlösa laptops och pekplattor med en "big-core" CPU, men är smärtsamt uppenbart att enkeltrådprestanda har kört in i en bergvägg!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Lite svårt att glädjas över Intels framsteg m.a.p deras fula konkurrenssätt... Men fasiken va en Surface PRO med broadwell skulle sitta fint!

Skickades från m.sweclockers.com

Att folk inte kan släppa detta.. Detta va 2002-2007 det skedde alltså runt 10 år sen, inom halvledar-branschen är detta ljusår!
Intel har tagit sitt straff och fick de största böterna i historien, men det räcker kanske inte?

Se det positiva i att Intel trots sitt övertag fortsätter att tuffa på och ge oss grymma produkter

OnT ser det grymt ut!
Blir att införskaffa sig en bärbar enhet med Broadwell när det är dags för release.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Som sagt, det är bärbara ultratunna med monsterprestanda som blir vinsten, någon märkbar skillnad annat än lägre strömförbrukning och kanske fler ITX-moderkort att välja på verkar det inte bli för desktop ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Precis, för läser man nyheten så förstår man att det är ett gigantiskt kliv för desktop-processorer

Ja, om man vill ha något som kanske i bästa fall är dubbelt så bra som en 2500k så är det väl typ, 5820k och uppåt?

Men 4 ggr så bra, ja inte på processorfronten kanske. Men ett 780 ti vore väl inte fel, eller "maxwell titan"

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Att folk inte kan släppa detta.. Detta va 2002-2007 det skedde alltså runt 10 år sen, inom halvledar-branschen är detta ljusår!
Intel har tagit sitt straff och fick de största böterna i historien, men det räcker kanske inte?

OffT: Största straffet fick AMD ta i förlorade marknadsandelar, Intels böter var chickenshit om man ställer dom i förhållande till deras omsättning. Så nej egentligen det räcker inte!

OnT... Frågan är om svensson behöver denna kraft?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Känns ännu inte aktuellt stt byta ut gamla Tuban på 45 nm, kanske i och med Skylake, kanske inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skruvis:

OnT... Frågan är om svensson behöver denna kraft?

Tycker att Silvermont räcker mer än väl för pekplatta, men som laptop är den för klen (märks även i sådana "triviala" saker som webbläsare) så visst behövs det mer krut i enheter som ska gå köra utan fläkt!

För desktop-performance-black-belts lär ju Haswell-E vara betydligt mer intressant samtidigt som denna modell är totalt meningslös för majoritet av de "vanliga" användarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Tycker att Silvermont räcker mer än väl för pekplatta, men som laptop är den för klen (märks även i sådana "triviala" saker som webbläsare) så visst behövs det mer krut i enheter som ska gå köra utan fläkt!

Hur menar du nu? En processor presterar ju likadant i en laptops webbläsare som i en surfplattas förutsatt att de kör samma webbläsare/operativsystem eller missade jag något?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Hur menar du nu? En processor presterar ju likadant i en laptops webbläsare som i en surfplattas förutsatt att de kör samma webbläsare/operativsystem eller missade jag något?

Jag kan tänka mig att vad han menar är att man ställer olika krav på prestanda i en laptop och en surfplatta, därför att man [sannolikt] använder dem till olika saker

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Uzanar:

Hur menar du nu? En processor presterar ju likadant i en laptops webbläsare som i en surfplattas förutsatt att de kör samma webbläsare/operativsystem eller missade jag något?

Var rätt otydligt. Menar att på en pekplatta kommer man köra en webb-läsare likt Modern UI IE eller Chrome för Android, dessa har mindre finesser än Chrome och Firefox för skrivbordet. Sedan så använder i alla fall jag webb-läsaren på skrivbordet på ett annat sätt, betydligt fler tabbar används samtidigt, söker information på webben och i sidor, etc.

Men framförallt så körs det i genomsnitt betydligt mer komplicerade program på en laptop än på en pekplatta. De flesta "appar" är väldigt små, många får säker nästan helt plats i L1-cache i CPUn medan applikationer för programutveckling, bildbehandling etc ställer helt andra krav på CPU-prestanda och vilka delar av CPU-kretsen som kommer vara störst flaskhals.

En annan stor fördel med "big-core" över "little-core" är att under batteridrift så är OSet väldigt aggressivt med att dra ner frekvensen på CPU-kärnorna för att spara ström. Det kopplat med att Windows är helt hopplös på att hålla program kvar på en enskild CPU-kärna, det tenderar att se ut så här när man kör program som drar 100% last på en eller två kärnor på en maskin med fler kärnor än så

problemet med detta är sämre batteritid och sämre prestanda p.g.a. detta:

  • de kärnor som inte används kommer snabbt klockas ner, att ändra frekvens är med CPU-mått mätt väldig dyrt, tar ca 10 mikrosekunder. Jämför det med att bara ta en CPU-kärna i/ur "halt" läge men behålla en hög klocka vilket typiskt händer när man inte kör på batteri, det tar ungefär 1 mikrosekund.

  • när programmet hoppar till en ny kärna så är ju saker cachat på "fel" CPU-kärna, att läsa från högre nivå cache eller till och med RAM är både långsammare och drar mer ström

Så på bärbara är det betydligt mycket bättre att ha två starkare kärnor är fyra svagare, det är nästan alltid bättre på alla typer av datorer som används på skrivbordet men det är en ännu större fördel med få starka kärnor på bärbara. När man vant sig vid en helt fläktlös laptop (skriver detta på en Silvermot 2-in-1) så vill man inte ha något annat, så för mig är Brodwell en väldigt intressant nyhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer